MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Ik houd hier erg van.

9

Simple Minds - Don't You (Forget About Me): 8
Paul Young - Every Time You Go Away : 7,5

# 2097 Paul Young - Every Time You Go Away: 8,0

Paul Young haalt de laagste score in dit weekje 1985. Een 6,78 voor Every Time You Go Away. De 1985 week deed het wel goed, ons gemiddelde punt na 2096 beoordeelde nummers is een 6,34. Deze week scoorde we meer dan een vol punt hoger, een gemiddelde van 7,36.

8,10 Simple Minds - Don't You (Forget About Me)
7,95 David Bowie / Pat Metheny Group - This Is Not America
7,92 Duran Duran - Save A Prayer
6,93 The Power Station - Some Like It Hot
6,93 Dan Hartman - We Are The Young
6,92 Arcadia - Election Day
6,78 Paul Young - Every Time You Go Away

Een band die het, na een veelbelovende start met het geweldige Signing Off album, sinds 1983 ook vooral van covers moet hebben is UB40. In 1985 hadden ze een grote hit met hun verreggaede versie van I Got You Babe. Het nummer staat zelfs op 7 in de Top 100 over 1985.

Volgens de overlevering begon het succes van I Got You Babe in een kelder. Sonny Bono schreef I Got You Babe 's nachts voor zichzelf en zijn toenmalige vrouw Cher. Zij werd wakker gemaakt om het te zingen, hoorde het aan, vond het niks en ging weer slapen. Een paar maanden later stond het duo op nummer 1 in de VS, het VK en Canada. In Nederland bleef het bij een vierde plaats in de Top 40.

Het arrangement is best opmerkelijk. Tussen de folkrock-invloeden klinkt een hobo. Het nummer stond op hun debuutalbum Look At Us en werd hun grootste hit. Het werd ook hun handelsmerk, tot aan een laatste gezamenlijke uitvoering in 1987 bij David Letterman — zonder repetitie, gewoon live op de bank. Bono overleed in 1998, maar Cher bleef het lied nog jarenlang live zingen, vaak met een geprojecteerde video van Sonny.

In 1985 was daar de cover van I Got You Babe door UB40 & Chrissie Hynde. Hun samenwerking kwam toevallig tot stand toen ze allebei in dezelfde studio werkten en besloten samen een klassieker op te nemen. I Got You Babe leek op het eerste gezicht een vreemde keuze, maar de combinatie van de losse reggaebeat met Hyndes kenmerkende stem en de herkenbare melodie werkte. Het werkte zelfs verrassend goed en werd zelfs een nummer 1-hit in Nederland.

Cher zelf kwam in 1993 nog één keer terug op het nummer, dit keer in duet met Beavis and Butt-head, de twee animatiefiguren van MTV die vooral bekend stonden om giechelen, metalshirts en puberale onzin. Toch werd ook die versie een hit en haalde de negende plaats.

Daarmee is I Got You Babe een van de weinige nummers die drie keer in verschillende uitvoeringen de Nederlandse Top 40 heeft gehaald:

1965 Sonny & Cher – hoogste positie: 4, 14 weken in de lijst
1985 UB40 With Chrissie Hynde – hoogste positie: 1, 15 weken in de lijst
1993 Cher With Beavis And Butt-head – hoogste positie: 9, 9 weken in de lijst

Het nummer was ook te horen als wekkermuziek in de film Groundhog Day uit 1993, waarin Bill Murray elke ochtend wakker werd op exact hetzelfde moment. Om bij het eerste akkoord te horen: "Oh no... not again."

# 2098 UB40 With Chrissie Hynde - I Got You Babe
# 2099 Cher With Beavis And Butt-head - I Got You Babe
# 2100 Sonny & Cher - I Got You Babe

Paul young 7
UB40 6,5

Één versie van i got you babe vind ik voldoende

UB40 With Chrissie Hynde - I Got You Babe: 4
Cher With Beavis And Butt-head - I Got You Babe: 5,5
Sonny & Cher - I Got You Babe: 8

Sonny & Cher 6,2
Cher, Beavis & Butthead. 8,4
Hynde & UB40. 3,6

Sonny & Cher: 8
UB 40 & Chrissie: 5.8
Cher, Beavis & Butt-head: 4.5

Daarmee is I Got You Babe een van de weinige nummers die drie keer in verschillende uitvoeringen de Nederlandse Top 40 heeft gehaald:
Drie keer Top 10 zelfs!

Maar 't blijft een flauw nummer...

Sonny & Cher: 6,5
UB 40 & Chrissie: 5,25
Cher, Beavis & Butt-head: 5,5

Sonny & Cher: 7.25
UB 40 & Chrissie: 7.75
Cher, Beavis & Butt-head: 1

Sonny & Cher 8

UB40/Chrissie 6,2

Cher & Beavis & Butthead 6

Sonny & Cher: 7.5
UB 40 & Chrissie: 8,5
Cher, Beavis & Butt-head: 7,5

# 2098 UB40 With Chrissie Hynde - I Got You Babe
Na hun tweede plaat had UB40 werkeloos moeten worden. Op staande voet ontslag. Wat een schijtband is dat geworden. En ze sleepten en passant Chrissie mee in hun bodemloze put van rukreggae-ellende.
4

# 2099 Cher With Beavis And Butt-head - I Got You Babe
Ik was destijds de doelgroep, zowel qua leeftijd als qua muzieksmaak, maar wat vond ik Beavis & Butt-head destijds infantiel stompzinnig en bloedirritant flauw. Ik werd er latent-agressief van als ze weer dat eindeloze gegrinnik op niks af lieten horen. En populair dat het was in metalkringen. Pfff... zelfs Bassie & Adriaan waren grappiger. Ik weet niet wat ik er nu van zou vinden, wellicht dat nostalgie een zalvende factor zou bezorgen. Op basis van dit clipje vind ik de puberhumor toch nog wel aardig, maar dat gegrinnik begint me alweer behoorlijk op mijn zenuwen te werken.
Cher was hier 47 en destijds was dat ondenkbaar: een vrouw van die leeftijd en zo'n onwerkelijk fantastisch superlijf. Tegenwoordig staan Tinder, Happn en Bumble er vol mee.
5

# 2100 Sonny & Cher - I Got You Babe
Stick to the original. Was 'Little Man' al langs geweest in dit spelletje? Die is nog een stuk leuker.
7,8

UB40 With Chrissie Hynde - 5.5
Cher With Beavis And Butt-head - 4.5
Sonny & Cher - 7.0

Sonny & Cher: 7,5
UB 40 & Chrissie: 8,3
Cher, Beavis & Butt-head: 7

Sonny & Cher: 5
UB 40 & Chrissie & Hynde: 4
Cher & Beavis & Butt-head: 3

Sonny & Cher: 7
UB 40 & Chrissie & Hynde: 7 (jeugdsentiment bonuspuntje)
Cher & Beavis & Butt-head: 3 (verschrikkelijk)

bonothecat schreef:
Één versie [is] voldoende

UB40 With Chrissie Hynde - I Got You Babe: 4
Cher With Beavis And Butt-head - I Got You Babe: 3

UB40 With Chrissie Hynde - I Got You Babe: 6
Cher With Beavis And Butt-head - I Got You Babe: 5

1965: 8
1985: 4
1993: 4

Gast
geplaatst: vandaag om 14:29 uur

geplaatst: vandaag om 14:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.