MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

8.75

8,8

Dan Hartman een 7.5

Simple Minds een 8.4

10! Jeugdanthem

Simple Minds: 7,3

# 2096 Simple Minds - Don't You (Forget About Me): 8,5

9,4

Voorlopig een mooie 8+ voor het jeugdanthem van Simple Minds: Don't You (Forget About Me). Een 8,10 en een 65ste plek in ons klassement. We hadden deze week twee keer eerder een 8+ en werd de score later toch nog iets lager dus nog niet te vroeg juichen.

Every Time You Go Away werd geschreven door Daryl Hall en verscheen in 1980 op het album Voices van Hall & Oates. Het nummer werd niet als single uitgebracht. In 1985 nam de Engelse zanger Paul Young een coverversie op voor zijn tweede album The Secret of Association.

Youngs opname bevat een combinatie van studio-instrumentatie uit die periode: de “harp”-preset van de Yamaha DX7, echo op de pianopartijen, een Coral elektrische sitar en een Ovation Spaanse akoestische gitaar, beide bespeeld door John Turnbull. De fretloze baspartijen werden ingespeeld door Pino Palladino. De achtergrondzang werd verzorgd door Tony Jackson, Jimmy Chambers en George Chandler. Chambers en Chandler richtten later de groep Londonbeat op.

Young zong het nummer tijdens Live Aid op 13 juli 1985 in Wembley Stadium, kort nadat hij ook, als vervanger van David Bowie, de eerste zinnen van de Band Aid-single Do They Know It’s Christmas? had ingezongen. Twee weken na Live Aid bereikte Every Time You Go Away de eerste plaats op de Amerikaanse Billboard Hot 100. In het Verenigd Koninkrijk haalde de single de vierde plek. In 1986 won de bijbehorende videoclip een Brit Award voor Beste Britse Video.

Een paar maanden na Live Aid stond Young opnieuw op het podium van Wembley, dit keer tijdens het 10-jarig jubileumconcert van The Prince’s Trust. Tijdens dat concert, waar onder meer Elton John, Tina Turner, Sting en Paul McCartney optraden, ontstond een duet met George Michael. Hoewel Young het nummer eerder die avond al solo had gezongen, kwamen ze samen terug op het podium met de mededeling: “Het is het enige nummer dat we allebei kennen.” Het publiek zong massaal mee. Eric Clapton speelde gitaar, Elton John moedigde aan vanaf de zijkant. Paul Young & George Michael - Every Time You Go Away

In Nederland had de single minder succes. Every Time You Go Away stond in 1985 zes weken in de Nederlandse Top 40 en bereikte de 20e plaats als hoogste notering.

# 2097 Paul Young - Every Time You Go Away

De beste man een keer live gezien op Werchter in afwachting van U2. Uitstekend concert was dat, verrassend ook.

7,2

7,25

Een nummer dat ik niet uit mezelf zou opzetten. Maar wel eentje dat beklijft, als je het dan weer hoort.

7,6

“Het is het enige nummer dat we allebei kennen.”

8,5

50tracks schreef:
In 1986 won de bijbehorende videoclip een Brit Award voor Beste Britse Video.
Echt, waarom? Het is een clip van drie keer niks. In datzelfde jaar verscheen ook Kate Bush's 'Cloudbusting' en die koekenbakkers presteerden het om die clip niet eens te nomineren. Wat een brevet van onvermogen, wansmaak en steekpenningen.
Het jaar daarop was de jury waarschijnlijk vervangen door meer capabele luitjes, want toen won Kate Bush wél de award voor beste zangeres én won Gabriels clip 'Sledgehammer' de prijs voor beste video. Dat lijkt tenminste nog ergens op.

Op zich vind ik het liedje zo slecht nog niet en ik mag Youngs stem wel, maar toch heb ik veel moeite om het nummer uit te zitten. Ik word er onrustig en chagrijnig van. Mogelijk vind ik het nummer toch wat stommer dan ik het denk te vinden.
5,5

Simple Minds - Don't You (Forget About Me) : 7

Paul Young - Every Time You Go Away : 8

Paul Young: 8

Simple Minds - Don't You (Forget About Me) : 9
Paul Young - Every Time You Go Away : 6,5

Gast
geplaatst: vandaag om 12:46 uur

geplaatst: vandaag om 12:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.