MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

8,3

Op zich geen slecht nummer, maar bij Hazes mag het een tikje minder en bij Guus had het wel een tikje meer gemogen: 6

2,5

Momenteel doet Guus Meeuwis mee aan Liefde Voor Muziek in België. (VTM) Enkele van zijn nummers zullen onder handen genomen worden door oa. Hooverphonic, Kids With Buns en Frank Vander linden. (De Mens) Met uitzondering van Het is een Nacht en Per Spoor ken ik zijn muziek eerlijk gezegd niet. Maar in het programma vind ik zijn eigen bewerkingen van andere artiesten zeker OK, vooral de teksten zijn meestal goed.

6

# 2120 Lady Gaga - Judas
Dat gedeelte
♫ Judas, Juda-ah-ah, Judas, Juda-ah-ah
Judas, Juda-ah-ah, Judas, Gaga ♪
vind onweerstaanbaar catchy. Jammer dat het refrein het minste deel van het liedje is.
7
# 2121 Lady Gaga - Abracadabra
7
# 2122 Guus Meeuwis - Geef Mij Je Angst
Er zijn momenten dat ik grote bewondering heb voor André Hazes. Bijvoorbeeld als ik deze mislukte nageboorte aanhoor.
1

# 2122 Guus Meeuwis - Geef Mij Je Angst: 6,0

Een '6je', of preciezer een 5,72 voor Guus Meeuwis Geef Mij Je Angst.

Hier op MusicMeter organiseert Brunniepoo de Greatest Hits of #7: Miles Davis. Miles Davis heeft keer op keer nummers van Top 40 artiesten gecoverd, zoals Michael Jackson, Toto, Cyndi Lauper, Prince, The Beatles, Mr. Mister, Sheila E. en Chaka Kahn. Zelf heeft hij één keer de Top 40 gehaald.

Die enige keer dat Miles Davis in de Nederlandse Top 40 stond, was in 1988 met het nummer Oh Patti (Don't Feel Sorry For Loverboy), samen met de Britse band Scritti Politti. Het nummer stond drie weken genoteerd en bereikte als hoogste positie plek 29. In het Verenigd Koninkrijk had het meer succes met een 13e plaats.

Oh Patti is afkomstig van het album Provision van Scritti Politti. Davis speelt trompet op de track, in een stijl die verrassend goed past bij de strakke, elektronische popproductie van de band. De samenwerking kwam niet uit het niets: twee jaar eerder had Davis het nummer Perfect Way, eveneens van Scritti Politti, opgenomen op zijn album Tutu. Die cover leidde tot contact tussen beide partijen, wat uiteindelijk resulteerde in een gezamenlijke opname.

Scritti Politti is een Britse band, opgericht in 1977 in Leeds door zanger en songwriter Green Gartside. De band begon als een politiek georiënteerde postpunkgroep, maar ontwikkelde zich in de jaren 80 tot een synthpop- en sophisti-popformatie. Hun meest succesvolle album, Cupid & Psyche 85, bracht twee Top 40 hits voort, Absolute en The Word Girl, waar we een 6,44 voor over hadden.

# 2123 Scritti Politti & Miles Davis - Oh Patti (Don't Feel Sorry For Loverboy)

Nooit geweten dat Miles Davis hierop meespeelde; dat heeft de top 40 destijds ook nooit vermeld.
Ook niet een van hun beste singles, ze moeten het doen met een 6.

7,5

4,8

6

En nog een 1 voor Guus Meeuwis. Hazes was al vervelend, maar die licht trillende lijzige stem van Guus maakt het er niet beter op. Kut met een harde K zullen we maar zeggen...

8,7

Scritti P: 6,5

7,5

Murray Head With The Trinidad Singers - Superstar: 6,5
Lady Gaga - Judas: 5,5
Lady Gaga - Abracadabra: 6,5
De singles van Lady Gaga zijn wel aardig naar de huidige top-40 maatstaven maar erg hoogstaand ook niet.

Guus Meeuwis - Geef Mij Je Angst: 6
Ook aardig maar er bestaat beters in het Nederlandstalige genre (maar helaas ook veel slechter)

Scritti Politti & Miles Davis - Oh Patti (Don't Feel Sorry For Loverboy): 4,5
De trompet van Miles Davis redt het nummer enigszins maar verder is het mij te zoet en gedateerd door de productie.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:47 uur

geplaatst: vandaag om 07:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.