MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Kensington - War gewoon een 10

War van Kensington heeft het niet. De band ook niet, maar dat is mijn mening.

3,4

Wat een zaadlied.

2,5

Geen rock maar ruck: 2

3,5

Mij onbekend, dit nummer. Maar op basis van een eerste luisterbeurt zou ik het wel naar mijn tiplijst slepen 8inSpotify. Veel betere stem dan nu ook.

7.5

De Nederlandse rockbands die na 2000 in de hitlijsten komen zijn duidelijk inferieur aan die in de jaren '70. Dit is vlak, clichématig en identiteitsloos (Kings of Leon-kloon).

4,5

9,3

W-a-a-a-a-a-a-t een k*tmuziek.

2,8

een milde 4.

# 2027 Kensington - War: 6,5

Geen lintje voor Kensington en typische love-or-hate scores voor War, een 5,39.

"De Nederlandse rockbands die na 2000 in de hitlijsten komen zijn duidelijk inferieur aan die in de jaren '70". Dan pakken we er vandaag een uit de 90's van vorige eeuw. De Top 3 van die De Koninklijke 500 bestaat uit Over De Muur (met en 8,02 de hoogst scorende Nederlandstalige single bij ons), Radar Love (8,21 de hoogst scorende track uit Nederlands bij ons) en Soldier On (daar hadden we onlangs een 6,02 voor over). Een sterk afwijkende lijst bij de Dutch 1000. Daar ook Radar Love op 2 maar Terug In De Tijd van Yves Berendse op 1. Daar hadden we een 4,66 voor over. Op 3 Het Huisfeestje van De Bankzitters met Roxy Dekker. In beide lijstjes een dab-effect voor Rob de Nijs. Bij die Koninklijke Foto Van Vroeger op 4, een jaar eerder op 335, en bij 538 Banger Hart.

Op de 7de plaats in de Koninklijke 500 een nummer dat we nog niet beoordeeld hebben: Stil In Mij van Van Dik Hout. Bij de Dutch 10000 moeten ze daar weer weinig van hebben. Plaats 286,

Van Dik Hout bracht de single Stil In Mij in maart 1994 uit. Het nummer is geschreven door zanger Martin Buitenhuis en gitarist/pianist Sandro Assorgia, de twee leden die ook verantwoordelijk waren voor het merendeel van het songmateriaal op het titelloze debuutalbum dat later dat jaar verscheen. De overige bandleden op dat moment waren Benjamin Kribben (bas), Dave Rensmaag (gitaar) en Louis de Wit (drums).

De tekst van Stil In Mij gaat over innerlijke stilte na emotioneel verlies. Muzikaal wijkt het af van veel andere Nederlandstalige popmuziek uit die periode, wat mogelijk heeft bijgedragen aan de aandacht die het kreeg vanuit de radiowereld. Het nummer werd voor het eerst gedraaid door Wim Rigter in zijn nachtprogramma Pyjama FM. Kort daarna nam Frits Spits het op in De Avondspits, wat zorgde voor landelijke bekendheid.

In 2007 bracht Mai Tai een r&b-bewerking uit van Stil In Mij, op hun album Onderhuids. In 2008 verscheen een Vlaamse versie van Stil In Mij door De Kreuners. In 2019 verscheen de bewerking Stil In Mij(Verspijkerd) door Josylvio en Do, onderdeel van het tributealbum Van Dik Hout (Verspijkerd) ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van de band.

Het nummer werd eerder in meerdere publiekspeilingen (onder andere van 3FM en De Telegraaf) gekozen tot beste Nederlandstalige single aller tijden. In 2000 kreeg het de titel ‘Nederlandstalige single van de eeuw’. Stil In Mij stond 9 weken genoteerd in de Nederlandse Top 40. De hoogste positie was nummer 23.

# 2128 Van Dik Hout - Stil In Mij

Gast
geplaatst: vandaag om 01:01 uur

geplaatst: vandaag om 01:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.