MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

6.75

# 2141 3 Doors Down Feat. Bob Seger - Landing In London: 6,5
# 2140 Tears For Fears - Closest Thing To Heaven: 7

Nino Rosso - Il Silenzio: 6,5
Ik heb er geen hekel aan - de 60's-hits zijn zelden irritant - maar zal het ook niet vaak draaien.

S10 - De Diepte: 6,5
Beter dan het ESF-gemiddelde maar hier geldt hetzelfde als voor Nino Rosso.

The Rolling Stones - Streets Of Love: 7,5
Eigenlijk niets mis mee maar geen Stones-song die tot de verbeelding spreekt.

Depeche Mode - Precious: 8,5
Depeche Mode kan mooie melodieën uit de mauw schudden en dit is een goed voorbeeld daarvan.

Tears For Fears - Closest Thing To Heaven: 6
Hier verkies ik toch hun jaren '80-werk.

3 Doors Down Feat. Bob Seger - Landing In London: 5,5
Veel respect voor Bob Seger, minder voor 3 Doors Down.

# 2141 3 Doors Down Feat. Bob Seger - Landing In London: 7,5

Een hele magere 5,78 voor 3 Doors Down Feat. Bob Seger met Landing In London.

Rolling Stones, Depeche Mode en zeker 3 Doors Down en Tears For Fears hadden kleine hits in 2005. Voor een grote hit uit 2005 gaan we naar de Greatest Hits van deze week. Als al het woestijnzand is neergedaald organiseert Hedser daar deze week de Greatest Hits of #7: Robbie Williams. In de slotweek van 2005 stond Williams met maar liefst drie singles in de Nederlandse Top 40: Advertising Space (nr. 11), Tripping (nr. 13) en Make Me Pure (nr. 36). Tripping was de grootste hit van de drie en eindigde op 10 in de Top 100 van 2005.

Na zijn optreden tijdens Live 8 in de zomer van 2005 stond Robbie Williams opnieuw in de belangstelling. Enkele dagen na dit Live 8-concert werd gemeld dat de verkoop van met name cd's van Pink Floyd, The Who, Velvet Revolver en Robbie Williams explosief waren gestegen. Kort daarna verscheen niet toevallig zijn nieuwe album Intensive Care. Een album dat grotendeels tot stand kwam in zijn eigen slaapkamer, waar technici hun apparatuur tussen het bed en de muren opstelden. Tussen het dekbed en een geïmproviseerde zangcabine ontstond daar ook Tripping, de eerste single van het album. De track leunt muzikaal op lichte reggae-invloeden, maar de tekst is minder luchtig dan het ritme suggereert.

Robbie Williams zelf omschreef Tripping als een soort “mini gangster opera” en “cabaret-achtige reggae”. Het nummer opent met een zin die vaak – ten onrechte – aan Gandhi wordt toegeschreven: “First they ignore you, then laugh at you and hate you. Then they fight you, then you win.” Het verhaal dat volgt gaat over gangsters die volgens Williams “niet hun eigen mensen doden en van hun moeders houden”. In het refrein schiet zijn stem plots omhoog in een falset, waarmee de dramatiek van de tekst wordt onderstreept: “I’ve taken as much as I’m willing to take.”

De videoclip, geregisseerd door Johan Renck, toont Williams als een man gevangen in een droom vol vervreemdende scènes. Hij rent op één plek zonder vooruit te komen, zit in een auto met zingende baby's en wordt geconfronteerd met dubbelgangers en bizarre situaties. De sfeer doet denken aan een surrealistische jaren ’50-wereld. Pas als hij ontwaakt lijkt er rust te komen.

Stephen Anthony James Duffy – beter bekend als Tin Tin – was mede verantwoordelijk voor het nummer. Hij was een van de oprichters van Duran Duran. Later begon hij onder verschillende namen een solocarrière en richtte hij samen met zijn broer Nick de band The Lilac Time op. In 1985 had hij een solohit in de Top 40 met Kiss Me. In de jaren 2000 werkte hij veelvuldig samen met Robbie Williams.

Volgende maand geeft Williams twee concerten in de Arena. De 22ste was in een ochtend uitverkocht! Maar een extra toegevoegd concert een dag later loopt totaal niet. Williams zat daarom vorige maand bij Eva. Hij gaf daar toe dat hij daar alleen maar zat om kaarten te verkopen. “Ik wil even reclame maken voor de tweede avond van mijn show. Die doet het niet zo goed. Dat is de reden dat ik hier ben".
In Nederland stond Tripping drie weken op de eerste plaats van de Top 40. De single stond 17 weken genoteerd.

# 2142 Robbie Williams - Tripping

3,4

3 Doors Down: 6,5
Robbie William: 6

Oh, wat had ik een bloedhekel aan dit nummer toen dit pas uitgekomen was en veelvuldig op de radio gedraaid werd. 'k Vond het énorm irritant. Dat gevoel is nu wel verdwenen, meer nog, zelfs het wegzappen is gestopt. 't Kan verkeren. Met een beetje extra goodwill...

6

3 Doors Down
Naar verhaal maar dit nummer is ook naar
4

Robbie Williams
Lichte reggae invloeden? dan is Ace Of Base vergeleken met dit misbaksel Buju Banton level
2,5

Ik kan Robbie wel hebben, maar dit doet me erg weinig.
4,8

Mooie, nee, prachtige clip zelfs. Een beetje te hoog gegrepen voor het liedje zelf.
Al kan ik er best naar luisteren, zoals wel naar meer songs van Robbie (een van de weinige, zo mogelijk de enige ex-boybandzanger die ik tolereer), al is die falsetto wel jammer: kost punten.
6

7,1

Falsetto is meestal een pluspunt. In dit geval ook.

6

6.2

6.5

Gast
geplaatst: vandaag om 04:18 uur

geplaatst: vandaag om 04:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.