MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Daniel Powter - Bad Day : 6,5

Bad Day: 3

# 2143 Daniel Powter - Bad Day: 6,0

Ik zou bijna in de verleiding komen om een grapje te maken over het toppunt van pech. Bijna. Iets met een eendagsvlieg die zijn dag niet heeft. Een 5,23 voor Daniel Powters Bad Day.

Shakira eindigde met La Tortura op de derde plaats in de Top 100 over 2005. La Tortura is een Spaanstalig duet van Shakira met Alejandro Sanz: Het nummer was de eerste single van haar album Fijación Oral, Vol. 1, het Spaanstalige deel van een tweeluik dat Shakira dat jaar uitbracht. De productie was in handen van Lester Mendez, met wie ze eerder had gewerkt aan Underneath Your Clothes. De samenwerking was een bewuste keuze van Shakira om na het Engelstalige Laundry Service opnieuw nadruk te leggen op haar Latijns-Amerikaanse achtergrond.

Alejandro Sanz, afkomstig uit Madrid, had op dat moment al een gevestigde reputatie als singer-songwriter binnen de Spaanstalige muziekwereld. Zijn album Más uit 1997 geldt als een van de bestverkochte Spaanse albums aller tijden. Hij groeide op in een muzikale familie; zijn vader speelde gitaar in flamencoshows langs de Costa del Sol. Voor La Tortura namen Shakira en Sanz de partijen tegelijk op in de studio, iets wat relatief ongebruikelijk is bij duetten.

Het nummer is opgezet als een dialoog tussen twee voormalige geliefden. Shakira zingt over wantrouwen en emotionele schade, Sanz probeert haar mildheid af te dwingen met spijtbetuigingen. De tekst verwijst expliciet naar ontrouw en schuldgevoel, waarbij beide stemmen tegenover elkaar komen te staan zonder een echte oplossing te bieden.

De bijbehorende videoclip, geregisseerd door Michael Haussman, kreeg veel aandacht. In de clip danst Shakira in een keukenomgeving, terwijl Alejandro Sanz haar observeert. Opvallend is dat het nummer, ondanks dat het volledig in het Spaans is, regelmatig werd uitgezonden op internationale zenders als MTV en VH1 — zonder ondertiteling of alternatieve versie.

La Tortura kreeg wereldwijd airplay en bereikte in meerdere Spaanstalige landen de eerste plaats. Ook in de Verenigde Staten was het nummer succesvol, vooral binnen de Latin charts. De single werd genomineerd voor diverse Latin Grammy’s en won onder andere in de categorie 'Song of the Year'.

In de Nederlandse Top 40 stond La Tortura 23 weken genoteerd en bereikte het de 3e positie.

# 2144 Shakira & Artista Invitado Alejandro Sanz - La Tortura

Na het onnozele verlies van Feyenoord gisteren, is dit precies wat ik nodig heb op maandagochtend. Shakira laat de zon weer schijnen.

7,3

Bad Day: 4

Bad day 4

La tortura
Inderdaad reggaeton torture
2,5

Is het mijn eigen schuld, of van die joekel van een steen boven mij, dat ik nog nooit van Alejandro Sanz had gehoord? Van dit liedje trouwens ook niet. Ja, van Shakira dan nog net wel. Wel een geluk voor ons dat ze zo parmantig met haar small and humble borstjes staat te schudden, dan is er in ieder geval visueel nog "iets" dat de moeite nét waard is om dit nummer te moeten ondergaan.
3,5

4,5

5,25

5.4

5,2

4,5

De titel geeft wel heel goed weer wat je op muzikaal gebied te wachten staat: 3

8

Mij onduidelijk wat hier zo vreselijk aan is

7,5

Mij ook

5,5

Shakira & Artista Invitado Alejandro Sanz - La Tortura : 6

# 2144 Shakira & Artista Invitado Alejandro Sanz - La Tortura: 5,5

Gast
geplaatst: vandaag om 00:48 uur

geplaatst: vandaag om 00:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.