MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Drie dagen op rij Top 10 hits uit de Top 100 van 2005. Twee onvoldoendes en eentje nauwelijks hoger
5,91 Robbie Williams    - Tripping
5,31 Shakira & Artista Invitado Alejandro Sanz - La Tortura
5,15 Daniel Powter - Bad Day

De song met de laagste score van alle 2144 nummers die we beoordeeld hebben komt ook uit 2005:
1,53 Gebroeders Ko - Vraag Uw Eekhoorn Waarom

Wat vinden we wel goed uit 2005?
7,72 Depeche Mode    - Precious
7,37 Elvis Presley - All Shook Up
7,11 Sugababes - Push The Button
6,99 De Jeugd Van Tegenwoordig - Watskeburt?!

Het zal de meeste niet ontgaan zijn maar vanavond is de eerste halve finale van het Eurovisiesongfestival. Daarin gaat de Nederlands inzending C'est La Vie van Claude proberen zich te kwalificeren voor de finale van zaterdag. Volgens diverse media is Claude bezig met een vrije val bij de bookmakers van het Eurovisie Songfestival. Claude staat inmiddels wel al 10 weken in de Top 40 met een piek op nummer 2. C'est La Vie is alweer de 7e Top 40 hit van Claude.

C'est La Vie is het 108ste nummer dat ooit heeft mee gedaan aan het Eurovisiesongfestival dat ook in de Top 40 gestaan. Dit zijn meestal de winnaar en de Nederlandse inzending. Daarnaast zijn er nog 12 liedjes die alleen aan de Nederlandse voorronde hebben meegedaan die ook de Top 40 hebben gehaald.

In C'est La Vie wisselt Claude Franse en Engelse teksten af. Het nummer werd geschreven en gecomponeerd door Claude, Arno Krabman, Joren van der Voort en Léon Paul Palmen. Krabman kwamen we ook al tegen bij De Diepte van S10. Van der Voort en Palmen verzorgden ook de productie. Claude gaf aan dat het lied is opgedragen aan zijn moeder. In zijn toelichting stelde hij dat hij van haar leerde positief te blijven, ook bij tegenslag.

De AVROTROS maakte op 23 oktober 2024 bekend een interne selectie te organiseren voor het Eurovisiesongfestival 2025. Na de afzegging van Joost Klein werd Claude op 19 december 2024 geselecteerd door een commissie bestaande uit Jacqueline Govaert, Jaap Reesema, Carolien Borgers, Hila Noorzai, Sander Lantinga en Cornald Maas. De keuze volgde na een auditieronde op 9 december 2024, waarbij zes artiesten in aanmerking kwamen.

C'est La Vie zal vanavond in Basel als dertiende lied ten gehore worden gebracht. Het podiumconcept voor de performance wordt ontwikkeld door creatief directeur Pim Brassien, lichtontwerper Henk-Jan van Beek en choreograaf Emma Evelein.

We kunnen even warm draaien en onze eigen punten geven aan:

# 2145 Claude - C'est La Vie

Typisch songfestivalliedje natuurlijk, maar vrolijk en best aanstekelijk. De finale lijkt gewoon haalbaar. En meedoen is belangrijker dan winnen, dus de eindklassering in de middenmoot is geen schande. Zet hem op Claude.

7,3

6

4,5

Het lijkt mij een ontzettend sympathieke gast, maar het liedje vind ik echt heel erg matig - hooguit klinkt het als een opgebakken prakje van Barbara Pravi. De tweetaligheid stoort mij ook.
Je gunt hem alles, dat straalt hij ook uit, maar inwisselbare middelmaat is nu precies datgene wat een songfestivalliedje níet moet zijn.

5

Zo gaat Claude geen voldoende halen wellicht kunnen een aantal Eurovisie Songfestival liefhebbers helpen: aERodynamIC Porcupine Head jasper1991 Djarune Karl Joy4ever ilmrm

Het is niet zo mijn lied, hoewel de staging wat moois lijkt te gaan worden. Vooral het refrein vind ik wat lui.

5

Ik geloof niet dat songfestivalliefhebbers geneigd zijn om hogere cijfers te geven wanneer een nummer meedoet aan het songfestival. Volgens mij zijn 'we' vaak juist behoorlijk kritisch.

Maar ik zal mijn best doen om het gemiddelde iets op te krikken:

6,2

Ik hou dezelfde score aan als wat ik bij Nieuw in de top 40 had:
4

dat gelala is zo makkelijk (en lijkt hij in elk nummer te doen)

Of om met Johan Derksen te spreken:
"HET ZAL BEST EEN AARDIGE JONGEN ZIJN MAAR HET IS MUZIKAAL HE-LE-MAAL NIETS"

Omdat het dit jaar de enige in z'n soort is en het zomer-gehalte ongetwijfeld meespeelt, denk ik dat Claude zal scoren. Finale moet absoluut lukken, linkerkolom ook wel. Op voorwaarde dat het live goed is natuurlijk.

6.8

Een blinde één. Want eurosong is objectief kut.

1

"Een opgebakken prakje van Pravi."
Daar kan ik me wel in vinden, maar het smaakt dan toch naar een halfbakken kliekje dat Pravi samen met Stromae in elkaar hebben geflanst: 3 minuutjes in de magnetron op 500 Watt.
"Vooral het refrein vind ik wat lui."
Touché! Als dat simplistische refrein niet zo onnozel eenvoudig was, tot op het infantiele af, dan had ik de kansen hoger ingeschat, want intro, coupletten en de ietwat optimistisch-melancholische sfeer zijn nog best te doen. Voor songfestivalbegrippen althans (waarbij ik mijn verwachtingen altijd scherp naar beneden bijstel).
Al ken ik nog geen enkel ander liedje van die kermis, de finale gaat hij wel halen - mits de staging en de zang beter worden dan tijdens de repetities - maar in de finale zelf gok ik een lage, onbeduidend grijze middenmoterplek. 17e ofzo.
5,5
Johnny Marr schreef:
Een blinde één. Want eurosong is objectief kut.
Nee, man!

Shakira 6
Claude 7

7.75

4,5

Ok, dat is wel een uitzondering idd!

6.5

6

Even inhalen:

TFF. 6,7
3DD: 6,5
Robbie 4
Shakira. 3
Daniel. 6,3
Claude. 7

Conclusie: die bovenste 5 hoef ik dit jaar niet meer te horen; wordt voor de onderste een onmogelijke opgave maar vind ik ook geen enkel probleem ..

6,8

Gast
geplaatst: vandaag om 21:14 uur

geplaatst: vandaag om 21:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.