MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

7,0

The Band - The Weight : 8

# 2155 The Band - The Weight: 8,0

"Legendarische band, prachtig nummer." The Band's The Weight haalt een mooie 7,95.

De Greatest Hits of Bob Dylan (1959-1969) start vandaag dus tijd voor de Nobelprijswinnaar met de ........ stem zelf. Bob Dylan stond als uitvoerende 10 keer in de Top 40 waarvan een keer met een dubbele A-kant Sting.

In 1965 bracht Bob Dylan Positively 4th Street uit als losse single, opgenomen tijdens de sessies voor Highway 61 Revisited maar het werd uiteindelijk niet op dat album gezet. De titel komt nergens in de tekst voor, en het is nooit opgehelderd naar welke '4th Street' het verwijst. Mogelijke locaties zijn de 4th Street in Greenwich Village (New York), waar Dylan begin jaren zestig actief was, of die in Dinkytown (Minneapolis), waar hij als student optrad.

De tekst valt op door zijn scherpe toon. In tegenstelling tot eerdere protestliederen of liefdesliedjes is Positively 4th Street een persoonlijke afrekening: venijnig, ironisch en beschuldigend. Regels als "You've got a lot of nerve to say you are my friend" laten weinig aan de verbeelding over. Veel luisteraars zien het als een sneer naar mensen uit de folkscene die hem afvielen toen hij elektrisch ging spelen. Muzikaal wordt het nummer gedragen door een ontspannen begeleiding met gitaar, bas, drums en een kenmerkende orgelpartij van Al Kooper.

Het nummer werd bij release goed ontvangen. In de VS haalde het de Top 10 en werd het gezien als een sterk voorbeeld van Dylan's nieuwe, meer persoonlijke en confronterende stijl. Critici prezen de directe toon en het vermogen om in drie minuten een vernietigend karakterportret neer te zetten. Tegelijkertijd riep het ook controverse op, juist vanwege die bijtende aanpak.

In de loop der jaren werd Positively 4th Street verschillende keren gecoverd, onder meer door Johnny Rivers, Lucinda Williams, Elvis Costello en Steve Earle. Ook Bryan Ferry nam een versie op, in lijn met zijn eerdere Dylan-interpretaties.

Live speelde Dylan het nummer onregelmatig. Hij voerde het voor het eerst uit in 1965, kort na de release, en nam het daarna af en toe op in zijn setlist. Tussen 1966 en 1989 speelde hij het nummer slechts één keer live met Ringo Star als gast. Tussen 1989 en 2006 speelde hij het nummer regelmatig. Sinds 2010 heeft hij het nog slechts twee keer gespeeld. De laatste keer tijdens zijn onverwachte optreden op Farm Aid in 2023.

Positively 4th Street stond in 1965 vijf weken in de Nederlandse Top 40 met als hoogste positie nummer 24.

# 2156 Bob Dylan - Positively 4th Street

In 1965: Toen kraste zijn stem nog niet.

8.2

Davy Jones 6
The band 8
Bob Dylan 6,2

5,7
geen gekras, wel een verstopte neus.

Prettig melodietje, leuk hupserig arrangement met dat orgeltje en geweldige tekst, maar het is geen songtekst. De woorden en zinnen vloeien totaal niet en Ome Bob verzint maar een willekeurige, erg houterig klinkende frasering, om het nog ergens op te laten lijken. Op poetryslamfeestjes of in de hiphop zou hij qua flow en timing genadeloos worden afgeslacht. Om over zijn weliswaar nog niet knarsende, maar wel nasale, dunne stemgeluid nog maar te zwijgen.

Ik had niet gedacht dat Bobbie nog zoveel Top 40 hitjes had gescoord (met de nadruk op 'jes'). Ik had er maar hooguit een stuk of drie verwacht ofzo. Ondanks mijn zure kritiek, vind ik dat toch weer een meevaller van de Top 40. Laatste was misschien 'Hurricane' (ook al een halve eeuw oud, maar misschien acommercieel lang)?
[...]
De waarheid is nog antiquarischer: zijn laatste hitje is al van 53 jaar geleden ('George Jackson').

Ik zeik Ome Bob wel af, maar tekst en melodietje (die elkaar prettig contrasteren) trekken het cijfer toch nog op naar een 7.

7,3

6,75

10

Meesterwerk. Één van z'n allermooiste songs. Dat dit nummer niet op Highway 61 Revisited is terechtgekomen vind ik één van de grootste missers in de muziekgeschiedenis!

5,5

7,4

6,2

Ik lees net dat Dylan vandaag jarig is en 84 kaarsjes probeert uit te blazen. Mooie timing. Toeval herman?

8,5

Gast
geplaatst: vandaag om 08:37 uur

geplaatst: vandaag om 08:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.