MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
6.5

5,5

Brrrr … maar wel een toffe actie in Alaska natuurlijk.

2,65

Zestien (!) Top 40-hits en Ziggo vullen? Nu had ik vaagjes wel eens van die Pitbull gehoord, maar de hardcore punkband Pittbull is mij bekender.
Ik moet zeggen: die Alaska-actie siert hem, de knipoog/villa naar/van Miami Vice is erg leuk, de chicks zijn weer allemachtig prachtig, Pitbull heeft een lekkere, smooth flow en het liedje heeft een pakkend, oorwurmerig melodietje.
Maar dat valt allemaal in het niet bij het uiteindelijke resultaat: wat een aalgladde kutproductie, wat een hemeltergend geautotunede testikelloze jankstem van Chris Brown, wat een inhoudsloze clip is het verder (had daar nou veel meer van gemaakt om Sonny en Rico te eren: maar ja, wat wil je met zo'n songtitel?) en waarom hebben die chicks toch altijd zo'n kutsmaak? Waarom luisteren dit soort babes zelden tot nooit naar progrock, freejazz, IDM, modern opera, of technical death metal?

Vanwege het aanstekelijke karakter van het melodietje toch nog een 4.

Ik had het cultheldendom van Pitbull ff gemist, maar ergens snap ik het ook nog wel. Iig strakke actie in Alaska, wie A zegt, moet ook B zeggen...

De reputatie van Chris Brown is van een bedenkelijker allooi, maar dat weerhoudt hem er kennelijk niet van om de Arena te vullen. Ben net als de Dr geen fan van zijn stem, haalt dit nummer ook naar beneden, want verder is het - ondanks weinig om het lijf hebbend - best ok.

5,8

"Zestien (!) Top 40-hits en Ziggo vullen?" het is nog erger EvilDrSmith twintig (!) Top 40 hits en counting.

Alaska-actie top! Miami Vice flow niks mis mee. Evenals de stem van Chris (op deze track). Aanstekelijk nummer wel. Heb verder niet al teveel met beide heren, maar deze...

6,8

Pitbull: 2

Human League: 7
Level 42: 7,5

50tracks schreef:
"Zestien (!) Top 40-hits en Ziggo vullen?" het is nog erger EvilDrSmith twintig (!) Top 40 hits en counting.
Oja, mozeskriebel. Ik las 16, maar dat was het aantal weken in de Top 40. Dus "Fun" heeft acht keer zo lang in de Top 40 gestaan als het enige hitje van de Fun Lovin' Criminals? Krimmenele, dat is gewoon crimineel.

Sting
2

zuinig weer allemaal, liever deze lomperik dan die suffe kantoordance van Lost Frequencies en Lucas & Steve waar we nu mee zitten in 2025

7,2

The Human League: 6,5
Level 42: 8,5

Pitbull: 4,0

Word hier niet warm van: 3

3,0

The Human League - Human 7
Level 42 - Something About You 8

Ik heb ze wel eens slechter gehoord in het genre: 5,7

Echt nog nooit gehoord, denk ik. Ook niet kwaad om.

3.5

2,5

# 2180 Pitbull Feat. Chris Brown - Fun: 5,5

Terwijl Pitbull met zijn fans feest viert in de Ziggo beoordelen wij Fun met een 4,28. Het een na laagste punt voor een track uit 2015.

Net als Pitbull gisteren speelt Alan Parsons vanavond in een uitverkochte zaal. Alleen vult Pitbull momenteel de Ziggo met 17.000 mensen en Alan Parsons Live Project de Ronda in Tivoli Vredenburg met 2.000. Woensdag doet hij dat dunnetjes over in Eindhoven.

Alan Parsons heeft een zeer rijke geschiedenis. Hij was betrokken bij het slotstuk van The Beatles. Als jonge technicus werkte hij mee aan de Get Back-sessies en het dakconcert in januari 1969. De opnames daarvan werden bemoeilijkt door de gure wind, waarvoor hij een praktische oplossing vond: pantykousen uit het warenhuis over de microfoons. Kort daarna volgde zijn bijdrage aan Abbey Road, waar hij voor het eerst werd vermeld op de albumcredits.

In de jaren ’70 werkte hij als geluidstechnicus voor Pink Floyd. Zijn rol bij The Dark Side Of The Moon was essentieel, al bleef de volledige erkenning uit. Parsons was niettemin nauw betrokken bij het technische ontwerp van het album, dat later een van de bestverkochte platen uit de popgeschiedenis werd.

In 1975 richtte hij samen met Eric Woolfson The Alan Parsons Project op. De band maakte uitsluitend studiowerk, met wisselende vocalisten en sessiemuzikanten. Hoewel de albums internationaal aandacht trokken, bleef een echte hit in Nederland uit tot 1982. Met Eye In The Sky brak de groep ook hier door; Old And Wise werd een veelgedraaide single en haalde de Top 40. Wij hadden er eerder een 7,60 voor over.

In 1984 volgde Don’t Answer Me, afkomstig van het zevende studioalbum Ammonia Avenue. Het nummer is geschreven door Parsons en Woolfson en kenmerkt zich door een Wall of Sound-aanpak, geïnspireerd op Phil Spector. De zang is van Woolfson, de saxofoonsolo van Mel Collins. De bijbehorende videoclip werd gemaakt in stripstijl en kreeg internationale aandacht. Een 40-koppige animatieploeg werkte er 23 dagen aan. Het eindresultaat werd genomineerd voor een MTV Video Music Award.

Internationaal bereikte Don’t Answer Me de 15e plaats in de Amerikaanse Billboard Hot 100 en stond het op #1 in Canada’s Adult Contemporary-lijst. In Europa haalde het de top 10 in onder meer Frankrijk (#4), Duitsland en Spanje (beide #7), en Zwitserland (#8). In Nederland werd de plaat op 23 februari 1984 uitgeroepen tot TROS Paradeplaat. Diezelfde dag ging het album Ammonia Avenue in première op de radio, in De LP en CD Show van Wim van Putten. Dat droeg bij aan de chartnotering: het nummer bereikte de 7e plaats in de Top 40 en bleef 9 weken in de lijst staan.

Sinds 1999 is het onafgebroken terug te vinden in de NPO Radio 2 Top 2000, met als hoogste notering de 212e plek in 2002. Het nummer lijkt langzaam op weg naar de uitgang en is inmiddels boven de 1600 beland. In de MuMe Top 2000 stond het nummer drie keer genoteerd. Kees Jan was daar de reviewer van dienst: "Niet alles van Alan Parsons vind ik even geweldig. Ik ben dan ook geen echte fan van progressieve rock. Maar Don't Answer Me valt dan ook niet onder die noemer en vind ik dan ook één van de parels die de band heeft uitgebracht. Een Phill Spector-achtige Wall of Sound, met een lekkere saxsolo erin. Ja, een schitterend nummer met als extra pluspunt een hele leuke videoclip in de stijl van een ouderwets stripalbum".

# 2181 The Alan Parsons Project - Don't Answer Me

6,55

Die videoclip had ik nog nooit gezien, best leuk gedaan.

6

Gast
geplaatst: vandaag om 12:56 uur

geplaatst: vandaag om 12:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.