MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

Foster the People - Pumped Up Kids - 7
Boven het gemiddelde top40 niveau, maar te repetitief voor een hogere beoordeling.

# 2204 Foster The People - Pumped Up Kicks: 8,5

Het moet niet gekker worden. Terwijl Lola Young' Messy stijgt naar 7,29 hebben we een derde 21ste eeuwse Top 40 single meet een 7-plus cijfer. Foster The People's Pumped Up Kicks scoort een 7,00.

Ter gelegenheid van het 60-jarige jubileum van onze Top 40 is er deze week een speciale box met 10 vinylsingles van Nederlandse origine uitgebracht. Zoals dat dan tegenwoordig gaat in een beperkte en genummerde oplage van 1.000 stuks. Acht van die nummers hebben we al beoordeeld waaronder een aantal nederpop klassiekers:
7,96 Shocking Blue - Venus
7,86 Golden Earring - Back Home
7,26 Doe Maar - De Bom
7,09 Anita Meyer - Why Tell Me Why
6,57 Bløf Feat. Geike - Zoutelande
6,07 Suzan & Freek - Als Het Avond Is
5,60 Guus Meeuwis - Het Is Een Nacht... (Levensecht)
4,85 Racoon - Het Is Al Laat Toch

Twee nummers hebben we nog niet beoordeeld en eigenlijk zijn dat er zelfs drie. Sinds de debuutsingle Where Do I Go Now 25 jaar geleden de Top 40 binnen kwam heeft Kane maar liefst 26 hits achter hun naam. Rain Down On Me werd twee keer een hit.

In de jubileum box zitten de singles met de originele A- en B-kanten van de Top 40 hits. Bij Rain Down On Me gaat het om de Tiësto Remix uit 2003 maar op de B-kant staat de originele mix en die werd in 2002 al een hit. De originele versie kwam begin juni 2002 de Top 40 binnen. Een aanstekelijk gitaarriff met een herkenbaar en makkelijk meezingbaar refrein. En dan nog een impactvolle clip. Opgenomen in Ahoy bij de TMF Awards. Richting het eind van het nummer komen bakken met water naar beneden regenen over zanger Dinand Woesthoff. Dit beeld staat ook 23 jaar later nog recht over eind en werd ook gebruikt bij de concerten in de Ziggo Dome vorig jaar. Het nummer kwam in 2002 in 8 weken tot de 14 plaats.

Een jaar later werd Rain Down On Me in behoorlijk afwijkende nieuwe versie een nog grotere Top 40 hit. De Tiësto Remix van Rain Down On Me haalt in augustus 2003 de 6e plaats. En staat dan 12 weken in de lijst. Rain Down On Me staat al 15 jaar in de Radio 2 Top 2000 en haalde in 2023 zijn hoogste positie ooit: 517

Kane stond twee weken geleden op Concert At Sea en gaf afgelopen weekend een verregend concert in de historische tuinen van Paleis Soestdijk. Kane kondigde vorige week aan dat op 12 september hun laatste album Exit & Entrances verschijnt. Onder diezelfde titel vinden op 17 en 18 oktober 2025 twee afscheidsconcerten in Rotterdam Ahoy plaats. Daarna wordt Dinand coach in The Voice.

# 2205 Kane - Rain Down On Me
# 2206 Kane - Rain Down On Me Tiesto Remix

Rain Down On Me: 5
Tiësto Remix: 3.5

Rain down on me 3,9
Mix. 3,4

Rain Down On Me: 7 (Lang niet meer gehoord, maar kon het oude werk van Kane altijd wel pruimen)

Rain Down On Me: 7,7
Tiësto Remix: 2,5

FTP: 8
Rain down on me: 6
Remix: 6,5

Kane - 4,2
Kane remix - 5,3

Rain Down On Me: 7,5
Tiësto Remix: 6

Rain Down 4,25
Rain Remix 5,0

Foster The People – Pumped Up Kicks: 8,5
Kane - Rain Down On Me: 8
Kane - Rain Down On Me Tiesto Remix: 7

Rain Down On Me: 8
Tiësto Remix: 6,5

Rain Down On Me: 7,5
Tiësto Remix: 5,5

Rain Down On Me: 5
Remix: 3,5

Rain Down On Me: 5,5
Tiësto Remix: 5,3

Irritante volgepompte van de Amerikanen afgekeken stadionrock. Die Remix is plat, maar wel een stuk beter te verdragen.

Rain Down On Me: 3
Tiësto Remix: 5

Kane - Rain Down on Me - 7
Dinand zingt zó irritant… Desondanks vind ik dit een van hun betere singles.

DJ Tiësto - Rain Down on Me - 6
Best verdienstelijke cover.

Kane 8
Kane & toestond 5

# 2205 Kane - Rain Down On Me 7
# 2206 Kane - Rain Down On Me Tiesto Remix 7.75

Foster The People – Pumped Up Kicks: 7
Kane - Rain Down On Me: 7,5
Kane - Rain Down On Me Tiesto Remix: 6

Kane: 7,5
DJ Tiësto: 3

Kane - Rain Down On Me: 3,5
Kane - Rain Down On Me Tiesto Remix: 4

Kane - 7.5
Tiesto - 7.0

# 2205 Kane - Rain Down On Me (Tim Palmer Mix)
Vraag me niet waarom ik het gedaan heb, maar op de een of andere manier kwam ik erachter. De single is een andere versie dan de albumversie. Een of andere Tim Palmer heeft het liedje in de mix gegooid en er een minuut korter durende versie van gemaakt die vooral in detail een stuk (opper)vlakk(ig)er klinkt. Ik mis een cool basloopje hier, een extra gitaarlijntje daar. Het klinkt ook minder powerful en van de ietwat psychedelische bridge is bar weinig meer over: in de albumversie klinkt die best cool (de gitaar klinkt bijna als een theremin), in de singleversie slaat het bijna nergens meer op. Tsjonge, wat een kutzooi heeft die klunzige koekenbakker er eigenlijk van gemaakt. En wat Rodajc al schreef: Dinand is de zwakste schakel van de band.
Albumversie: 6,5
Singleversie: 5,5

# 2206 Kane - Rain Down On Me Tiesto Remix
Fuck off Tiësto.
2

# 2205 Kane - Rain Down On Me: 6,0
# 2206 Kane - Rain Down On Me Tiesto Remix: 3,0

Onze voorkeur gaat toich uit naar de original. Een 6,18 voor Kane's Rain Down On Me single versie uit 2002 en een 4,94 Rain Down On Me in de Tiesto Remix uit 2003.

Simple Minds speelde afgelopen weekend voor de vijfde keer op Rock Werchter. Die vijf keer geven aardig de fases van ontwikkeling van de band weer. Dat begon met hun eerste kennismaking met het Belgische publiek in 1982, gevolgd door de grote doorbraak in 1983, als headliner in1986 en een terugkeer in de kleinere Barn in 2012. Dit jaar stond de band dan toch weer op de main stage. Morgen zijn ze headliner op Bospop in Weert.

She's A River werd op 6 januari 1995 uitgebracht als eerste single van het tiende studioalbum Good News from the Next World. Gitarist Charlie Burchill en zanger Jim Kerr schreven het nummer samen. Mark Schulman speelde voor het eerst mee op drums. De tekst is geïnspireerd op Siddhartha, een roman van Hermann Hesse over zelfontdekking. Volgens Jim Kerr hielp het boek hem als jonge man “door de chaos” en bleef het een bron van houvast.

De single betekende voor Simple Minds hun laatste wereldwijde hit. In het Verenigd Koninkrijk bereikte het nummer de negende plaats. In België haalde het de zevende plek in Vlaanderen, en in Italië en Canada zelfs de derde. In Nederland was She’s A River in week 4 van 1995 Alarmschijf op Radio 538. Het zou de dertiende en laatste Top 40 notering in Nederland betekenen. Het nummer bereikte de 13e plaats in de Top 40, maar stond slechts vier weken in de lijst.

# 2207 Simple Minds - She's A River

6.5

Gast
geplaatst: vandaag om 05:49 uur

geplaatst: vandaag om 05:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.