MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

Alweer zo'n leuke clip en dat gewoon in de Top Pop-studio. De aanstekelijke energie spat er vanaf en ik denk niet dat ik ooit een toetsenist zó fanatiek heb staan dansen vanachter zijn keyboard (pianisten als Little Richard en JL Lewis niet meegerekend): hij zweet dan ook als een otter en gaat er later maar bij zitten.
Morgen The Specials, of een ander 2 Tone-bandje?
8

7,5

Sting
7

6,5

4.5

7,5

7.4

6,5 ik vind de remix uit 1991 eigenlijk veel leuker

Ik vind er weinig aan. Alleen die 7/4 maakt het aardig.

5

ArthurDZ schreef:
6,5 ik vind de remix uit 1991 eigenlijk veel leuker

Die kende ik nog niet, maar is inderdaad nog net wat leuker.

In beide gevallen verre van een nummer dat me omver blaast, maar altijd leuk om langs te horen komen.

7.1

6,75

8

6,5

The Selecter - On My Radio : 6,5

# 2215 The Selecter - On My Radio: 7,5

Aanstekelijke energie levert The Selecter's On My Radio een mooie 7, 12 op. En dan schijnt de remix uit 1991nog veel beter te zijn. Dat gaan we hier niet bewijzen want deze remix heeft de Top 40 niet gehaald.

Na het weekend komen we terug bij de vaandeldragers van 2-tone, nu eerst de Greatest Hits of #7: The Jayhawks supporten. Zeker op het album Tomorrow the Green Grass staan al drie nummers die de Top 40 hadden moeten halen. Toegankelijke countryrock. Maar helaas, geen schijn van kans. Overigens zijn we daar als Nederland niet uniek in. Wel uniek is dat Take Me With You (When You Go), van het album Hollywood Town Hall uit 1992, een Top 40-hit is geworden. Deze kan zo meedoen aan Internationale nummers die alleen in Nederland een hit werden. In de Verenigde Staten, UK, Duitsland etc. bereikte het nummer de charts niet. De single werd in Nederland Alarmschijf en kwam tot plaats 23 in de Top 40.

The Jayhawks ontstonden midden jaren tachtig in Minneapolis rond de kernleden Mark Olson en Gary Louris. Ze maakten naam met een karakteristieke mix van alternatieve country, countryrock en folkrock, met nadruk op melancholische melodieën, meerstemmige zang en subtiele gitaarpartijen. Albums als Hollywood Town Hall en Tomorrow the Green Grass (1995) worden gezien als hoogtepunten van de vroege alt.countrybeweging, een genre waarin ook bands als Uncle Tupelo en Whiskeytown actief waren. The Jayhawks groeiden uit tot een invloedrijke naam met een trouwe schare luisteraars.

Na zijn vertrek uit de band in 1995 richtte Mark Olson samen met zijn toenmalige vrouw Victoria Williams de band The Original Harmony Ridge Creekdippers op en bracht hij later ook soloplaten uit, waaronder The Salvation Blues (2007). In 2009 volgde Ready for the Flood, een album met Gary Louris, waarna in 2011 een reünie met de klassieke Jayhawks-bezetting plaatsvond. Ze brachten het album Mockingbird Time uit en toerden opnieuw, maar na de promotietour stapte Olson opnieuw op, waarna Louris de band verder leidde.

Victoria Williams is overigens een geweldige artiest met mooie nummers op haar naam. Ze werd getroffen door multiple sclerose. Bevriende artiesten, als Pearl Jam (Crazy Mary), Lou Reed, The Waterboys. Soul Asylum en uiteraard The Jayhawks, namen liedjes van haar op voor het benefietproject Sweet Relief: A Benefit for Victoria Williams. Dit leidde vervolgens tot de oprichting van het Sweet Relief Musicians Fund, een liefdadigheidsinstelling die professionele muzikanten helpt die gezondheidszorg nodig hebben.

Buiten The Jayhawks was Gary Louris actief in Golden Smog, een wisselende muziekgroep met leden uit bands als Wilco, Soul Asylum en The Replacements. Louris schreef mee aan nummers voor Nickel Creek en de Dixie Chicks en componeerde het themalied voor de documentaire Wordplay (2006). In 2008 bracht hij zijn eerste soloalbum Vagabonds uit, geproduceerd door Chris Robinson van The Black Crowes.

De door All Day Watcher georganiseerde Greatest Hits van The Jayhawks is deze week een mooie gelegenheid om de band (verder) te ontdekken.

# 2216 The Jayhawks - Take Me With You (When You Go)

5,7

7,75

Sting
6

Gast
geplaatst: vandaag om 00:24 uur

geplaatst: vandaag om 00:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.