MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

Jojo: 7

Elki And Owen with The Rim Ram Band: 6,5
Jojo: 5

Jojo: 7

Jojo 7

6,5

Elki And Owen with The Rim Ram Band: 6
Jojo: 5,3

Jojo. 7,4

Dag George

Elki & Owen & Rim Ram Band - Groovie Kinda Love - 6
Een nogal suf reggae deuntje.

Jojo - Lovin’ and Hurtin’ - 4
Kom op 50tracks, de legende George Kooymans verdient een beter eerbetoon, dan deze flut bagger, waarvoor Kooymans zich in zijn graf zal omdraaien. Dat weet ik zeker. Dus graag morgen een topnummer van de Earring plaatsen aub.

Jojo - Lovin' And Hurtin' : 6

# 2221 Jojo ((= George Kooymans)) - Lovin' And Hurtin': 7,0
# 2220 Elki & Owen & The Rim Ram Band - Groovie Kinda Love: 5,0

Ik heb het er met het ingelaste eerbetoon aan George Kooymans niet overzichtelijker overgemaakt. Voorlopig wat minder stemmers dan normaal, ik verwacht er nog wel een aantal. Jojo scoort met Lovin' And Hurtin' voorlopig een 6,28 en de combi van Elki & Owen & The Rim Ram Band met Groovie Kinda Love een 5,89. Gauw terug naar het normale ritme van een nummer in de ochtend.

Uiteraard ook nog een topnummer van de Earring. Maar welke? De allergrootste topnummers hebben we al gehad. In ieder geval als ik hiervoor de Greatest Hits van de Golden Earring hier op MusicMeter als bron gebruik. Radar Love staat met een 8,21 hoog in onze Top 100, Back Home haalde een 7,86, Twilight Zone een 7,66 en She Flies On Strange Wings een 7,19. In die Top 5 ook When The Lady Smiles.

Na het wereldwijde succes van Twilight Zone keerde Golden Earring in 1984 terug met When The Lady Smiles, de eerste single van het experimentele album N.E.W.S., geproduceerd door Shell Schellekens. In Nederland werd het direct een nummer 1-hit mede dankzij stevige radio-airplay en een opvallende videoclip van regisseur Dick Maas.

Die clip, met o.a. een beruchte scène waarin zanger Barry Hay een non lastigvalt in de metro, zorgde echter voor grote ophef in de VS. MTV weigerde de video uit te zenden, en hoewel het nummer sterk binnenkwam in de Amerikaanse lijsten, viel het snel weg. In Canada werd het daarentegen een top-3-hit. De videoclip bevatte ook cameo's van Huub Stapel (als liftmonteur) en Hans Vandenburg van Gruppo Sportivo. In Nederland werd de clip uitgezonden in o.a. Toppop, Countdown en Popformule, al vaak in ingekorte versies.

De impact van het nummer reikte zelfs tot in de Amerikaanse politiek: tijdens haar presidentscampagne in 2008 gebruikte Hillary Clinton het nummer kortstondig, totdat haar team de videoclip zag en het nummer direct weer verwijderde.

When The Lady Smiles is een typisch Earring-nummer: melodieus, groots en strak gespeeld. De tekst is dubbelzinnig en de energie onmiskenbaar. Controversieel of niet: het nummer is blijvend onderdeel van onze Nederlandse Pop geschiedenis. Zo staat het nummer sinds 1999 elk jaar in de hoogste regionen van de NPO Radio 2 Top 2000. Afgelopen jaar op plek 103.

# 2222 Golden Earring - When The Lady Smiles

6

Een nogal langdradig nummer met een zeurderig refrein, en de clip die voor de shockeffecten moest zorgen maakt het er niet beter op. Maar toch nog wel een krappe voldoende.

10 met een griffel

3,1 omdat het kan.
Samen met Twilight Zone hoog in mijn irritatie gebied. Verder een heel goede band geweest.

Nog een 7 voor Jojo, 50tracks. Had die even over het hoofd gezien.

Golden Earring - When The Lady Smiles : 7

Ik ga mee met Johnny Marr, die weet (soms) dingen: 10

When the lady smiles. Is She flies on strange wings al langsgeweest?

9,7

Simon77 schreef:
Ik ga mee met Johnny Marr, die weet (soms) dingen: 10

Wat is dat met die achterlijk lage cijfers hier, tho? 10 is nog te weinig eigenlijk, verdient een 11. Wat een BANGER! Radar Love is een 12

Makkelijk het beste nummer van de Earrings.

9

8,4

Mijn Earring favoriet.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:12 uur

geplaatst: vandaag om 16:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.