MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

8

The Beat - Hands Off...She’s Mine : 6

# 2219 The Beat - Hands Off... She's Mine: 6,5

Vier Top 40 hits uit 1980 van (voormalige) 2 Tone acts. Deze van The Beat vinden we toch niet het beste.
7,57 Madness - Baggy Trousers
7,24 The Specials - A Message To You Rudy
7,22 The Selecter - On My Radio
6,59 The Beat - Hands Off... She's Mine
Ze schijnen allemaal betere te hebben dus daar komen we nog wel een keer op terug.

Uiteraard was het nu tijd geweest voor Ozzy. Maar helaas, zowel zijn enige Black Sabbath hit als zijn beide solo hits hebben we al beoordeeld. Een 8,11 voor Paranoid en daarmee een dikke Top 100 notering. Voor No More Tears hadden we een 7,43 en Dreamer een 5,77 over.

Dat geeft ons de tijd om stil te staan bij het overlijden van Owen Gray afgelopen zondag. Met Owen Gray gaan we van de Britse ska-revival van eind jaren 70 en begin jaren 80 naar de Jamaicaanse ska van 10 jaar eerder. Alhoewel, de enige keer dat hij de Top 40 haalde in het bijzondere duet met Elki Brooks gaat hij nu juist wat meer de reggae en rocksteady kant op.

Elki & Owen With The Rim Ram Band bestond uit de bijzondere gelegenheids combinatie van Elkie Brooks en Owen Gray. Producent David Hadfield bracht Elkie Brooks en Owen Gray specifiek voor dit project bij elkaar. De opname vond plaats rond 1969. Elkie Brooks was uitsluitend betrokken bij de opname en werkte niet mee aan promotionele activiteiten. Om die reden staat op de hoes een model afgebeeld in plaats van Elkie zelf.

De single is een bewerking van A Groovy Kind Of Love, een nummer dat in 1965 werd geschreven door Toni Wine en Carole Bayer Sager. Zij baseerden hun compositie op de melodie van het Rondo uit Muzio Clementi’s Sonatina in G majeur, opus 36 nr. 5 uit 1797.

Toen Wine en Bayer Sager in 1965 A Groovy Kind Of Love schreven, was het woord groovy relatief nieuwe slang in de Engelse taal. Het betekende iets als “cool”, “in de mode” of “leuk” en was op dat moment opkomend in het jongerencircuit. Beide schrijfsters herkenden het als een “happening” term die aansloeg bij jongeren. Het nummer werd vervolgens aangeboden aan Lesley Gore, die op dat moment een gevestigde popster was. Haar producer, Shelby Singleton, wees het echter af omdat hij de term groovy te informeel en te slang vond voor haar repertoire.

De eerste succesvolle opname werd daarom gemaakt door Wayne Fontana And The Mindbenders, met Eric Stewart (die van 10CC) als leadzanger. Later scoorde Phil Collins in 1988.ook een enorme hit met A Groovy Kind Of Love.

In de Top 40 behaalde Groovie Kinda Love een piekpositie op nummer 21 en stond negen weken in de lijst genoteerd.

# 2220 Elki And Owen with The Rim Ram Band – Groovie Kinda Love

6,0

6.3

6,7

Elki And Owen with The Rim Ram Band – Groovie Kinda Love : 5

5, doe mij Phil maar

Muzio Clementi? Nooit van gehoord. Hij bleek "een van de eerste pianovirtuozen en heeft een belangrijk aandeel gehad in de verbetering van de piano als instrument en zijn composities hebben onder meer Mozart en Beethoven in hun werk geïnspireerd. Hij was zelfs de eerste componist die specifiek voor de piano schreef, in plaats van voor het klavecimbel." Toe maar. Aangezien ik een schurfthekel aan het klavecimbelgeluid heb, had ik dit wel (eerder) mogen weten.
Evenzogoed is dit natuurlijk geen nummer dat me van mijn stoel laat lazeren van opwinding. Desalniettemin net aardig genoeg voor een bescheiden voldoende.
6

Moet je vooral volgende maand in Utrecht naar het Festival Oude Muziek gaan. Veel, heel veel klavecimbel.

The Specials - A Message To You Rudy 6,2

The Beat - Hands Off... She's Mine 6,8

Elki And Owen with The Rim Ram Band – Groovie Kinda Love 7,4

5.5

The Beat - Hands Off... She's Mine: 7

Elki And Owen with The Rim Ram Band – Groovie Kinda Love: 5

Er kan gewoon gestemd blijven worden op Elki And Owen with The Rim Ram Band en hun Groovie Kinda Love maar we besteden even extra aandacht aan een van de grootste Top 40 coryfeeën uit de geschiedenis.

Vandaag kwam het trieste nieuws dat George Kooymans is overleden. George Kooymans is uiteraard vooral bekend als gitarist, zanger, componist en producer van Golden Earring, maar hij was ook solo actief. Met de Earring haalde Kooymans 47 (!) keer de Top 40.

Als songwriter schreef hij onder meer hits voor Bojoura (Everybody’s Day), Earth & Fire (Seasons) en Anouk (Mood Indigo). Daarnaast produceerde hij muziek voor onder andere (Unit) Gloria, Herman Brood, Powerplay, Anouk en New Adventures. In 1987 richtte hij met Barry Hay het label Ring Records op.
Ook internationaal bleef hij actief: in 2003 produceerde hij het debuutalbum Rhubarb van de Belgische Idool-winnaar Peter Evrard. In 2016 ging hij nog op tour met de Vreemde Kostgangers Boudewijn de Groot en Henny Vrienten.
In februari 2021 werd bekend dat Kooymans lijdt aan ALS, waardoor optreden onmogelijk werd en Golden Earring noodgedwongen stopte.

Onder zijn eigen naam bracht hij twee soloalbums uit. Zijn single Lovin’ and Hurtin’ kwam op 25 december 1971 binnen in de Nederlandse Top 40, stond er drie weken in en haalde de 25e plaats als hoogste notering. Als eerbetoon aandacht voor deze solo single Met dank aan All Day Watcherkoosknook vigil esteban EvilDrSmith pureshores Simon77 Kees-Jan Johnny Marr Yield johannesB Gerdav Johnny Marr bonothecat laxus11 Poeha

# 2221 Jojo ((= George Kooymans)) - Lovin' And Hurtin'

Hoewel het er onvermijdelijk aan zat te komen, ben ik deze middag toch meer van slag door het nieuws dan ik had verwacht. Maar ja, ik heb Kooymans zo vaak op zien treden dat er toch een bepaalde band ontstaat. Hij was en blijft één van mijn grote helden.

Ik zal dit mooie kleine liedje nu geen 10 gaan geven uit emotie. Maar een 8 vind ik het zeker waard.

8

5.8

2221 Sjors 7,5

# 2221 Jojo ((= George Kooymans)) - Lovin' And Hurtin': 5
# 2220 Elki And Owen with The Rim Ram Band – Groovie Kinda Love: 6

Elki And Owen with The Rim Ram Band: 7,5
Jojo: 5

Gast
geplaatst: vandaag om 14:26 uur

geplaatst: vandaag om 14:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.