MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Corry Konings - Huilen Is voor Jou te Laat : 2,5

3,5

Vind dit wel een harde banger binnen de smartlappen.

7

2 ik kan veel hebben, maar dit gaat over mijn grens van acceptabel

Alles wat ik had gaf ik aan jou alleen.
Maar je ging toch steeds weer naar die ander heen

Alleen al bovenstaande zin. Gewoon dwars door iedere grammaticale logica heen. Puur omdat het zo beste rijmt. En ja dat mag gewoon.

Ik vind het een banger ongeacht het genre. Het is nog een echte Nederlandse original ook. Als een Amerikaan destijds zo slim was geweest om hier een cover te maken hadden we een Nederlandse country-classic gehad.

De grote doorbraak in Nederland voor het miskende genie P. Kartner (alias Vader A.). Misschien wel het beste nummer dat hij ooit schreef. Zonder gêne: 8,9

Daarnaast is de geposte video Corry zonder Rekels ergens in de jaren 80 met een nieuwe versie. Het origineel bevat een prachtige videoclip:

EvilDrSmith schreef:
Veel te veel liefde.
Ik heb een aantal jaar voor mijn werk wekelijks het TROS Muziekfeest geluisterd/gedocumenteerd en je krijgt er een grotere plaatsvervangende schaamte van om Nederlander te zijn dan door al die PVV/FvD/JA21-stemmers.

En wat lees ik deze week in De Gelderlander? Geert zelf stond waarschijnlijk bij concerten van Pandemonium mee te zingen: Wir Fahren Gegen Nazi's!! Achtung!! Achtung!! Achtung!! Nou ja Pandemonium wordt niet genoemd in het artikel, maar zo groot is Venlo niet. Het is natuurlijk wel een beetje de Johnny Rotten van de Nederlandse politiek. Maar Wilders aan de Dead Kennedys? Schijnbaar toch wel.

Wilders ontpopt zich in de jaren 70 tot een lastige puber. Hij is rebels, spijbelt, heeft een grote bek. Hij draagt een leren jack, gaat soms liever bier drinken dan naar school. ... Het zijn de tijden van punk en New Wave, Wilders luistert naar bands als The Stranglers, The Cure, Dead Kennedys en UK Subs.

17 jarige Geert wilders (Premium artikel)

Een classic om te janken: 2

Corry is queen - 9

BST - muzikaal prima in orde, wel vrij vanilla: 5,5

8 heerlijke classic

Chicago: 6,5
Blood, Sweat & Tears: 7,3

Ik ben duidelijk in de minderheid, maar ik vind dit dus ook een heerlijke klassieker.

8,5

# 2226 Corry Konings En De Rekels - Huilen Is Voor Jou Te Laat: 3,0

Eenderde van de stemmers geeft een (hoge) voldoende aan de Koningin van het levenslied. Ondanks het prachtige pleidooi van wendyvortex geeft tweederde een onvoldoende aan deze heerlijke klassieker. En zoals meestal krijgt een Nederlandstalige smartlap van ons uiteindelijk een onvoldoende, een 4,87 voor Corry Konings En De Rekels Huilen Is Voor Jou Te Laat.

Van wat een internationale country-classic had kunnen zijn naar de grootste country hit van 1968, alhoewel dat in Nederland pas in 1975 zo ver was. Een mooie overgang naar een nieuw thema. We zitten alweer in week 30 van 2025. De komende dagen kijken we terug op nummer 1-hits uit week 30 in verschillende jubileumjaren en dan vliegen we echt alle kanten op. We beginnen dus bij 1975.

De nummer 1 in week 30 in 1975 is Stand By Your Man. Tammy Wynette schreef Stand By Your Man samen met producer Billy Sherrill. Het nummer werd op 20 september 1968 uitgebracht als eerste single en titelnummer van het gelijknamige album. De achtergrondzang werd verzorgd door The Jordanaires.

Stand By Your Man stond drie weken op nummer één in de Amerikaanse countrycharts en bereikte daarnaast de 19e plaats in de Amerikaanse poplijst. Ook in Canada voerde het nummer de countrylijsten aan. In Europa brak de single dus pas later door: in 1975 bereikte het de eerste plaats in de Top 40, de UK Singles Chart en de Ierse hitlijst.

Hoewel Wynette zelf nooit een politieke boodschap wilde uitdragen, werd het nummer in de jaren ’70 bekritiseerd door feministische groepen die de tekst te behoudend vonden. Voor veel luisteraars werd Stand By Your Man echter juist een troostrijk lied over trouw, vergeving en menselijke imperfecties. Wynette schreef het nummer in slechts twintig minuten, maar verdedigde het haar hele carrière. “Als dit een hit wordt, moet ik die hoge noot de rest van mijn leven zingen,” grapte ze na de eerste opname.

Stand By Your Man groeide uit tot een van de meest iconische countryliedjes ooit. Het opent de film Five Easy Pieces (1970) en is gecoverd door artiesten als Elvis, Candi Staton, Dixie Chicks, Carrie Underwood en Lyle Lovett. In de film The Blues Brothers (1980) werd het nummer met een knipoog opnieuw beroemd.

# 2227 Tammy Wynette – Stand By Your Man

6,2

6.7

Mooie maand dat juli 1975

6,0

Corry: 4
Tammy: 7

Blood, Sweat & Tears - You’ve Made Me So Very Happy 6,4
Corry & De Rekels - Huilen Is Voor Jou Te Laat 4,0

8

Blood, Sweat & Tears - You’ve Made Me So Very Happy: 8,5
Corry & De Rekels - Huilen Is Voor Jou Te Laat: 4

Gast
geplaatst: vandaag om 03:59 uur

geplaatst: vandaag om 03:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.