MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
The Nightcrawlers Feat. John Reid - Surrender Your Love: 2,5
Offspring - Self Esteem: 6

Deze altijd erg lekker gevonden.

8.3

7,5

Niet erg hoogstaand maar wel vermakelijk (wat geldt voor hun andere hits).

cosmic kid (moderator)
Geen saaier genre zowat dan punk rock of punk pop, ik vind het gebakken lucht. Self Esteem is dan nog wel fijn en is gelukkig niet zo irritant als Pretty Fly of Come Out And Play.

7

4

Doodvermoeiend

Over veel muziek en genres word ik door de jaren heen wat milder gestemd. Soms begin ik het zelfs leuk te vinden, terwijl ik het voorheen stom vond (jazz, reggae, Eurodance), maar andersom overkomt me dat minder. Genres waar ik totaal op uitgeluisterd ben. Punkrock en met name punkpop is zo'n genre (pure punk en hardcore punk daarentegen weer niet). Wat dat betreft kan ik cosmic kid wel een beetje begrijpen. In de vroege 90s t/m vroege 00s draaide en kocht ik het heel veel en een van de concerten waarbij ik het meest van uit mijn plaat ben gegaan en mijn shirt kon uitwringen met liters pogo-zweet was NOFX (in Paradiso 1995?). Ik ben er nog een beetje moe van.
Bad Religion, Rancid, No Use For A Name, Pennywise, Lagwagon, Millencolin, No Fun At All, Good Riddance en labels als Epitaph/Hellcat, Fat Wreck Chords en Burning Heart schafte ik blind aan.

Eigenlijk vond ik Green Day en The Offspring maar slappe hap vergeleken met voornoemde bands.
Nu denk ik vooral over het (huidige) genre: good riddance. De punkrock van tegenwoordig kan me zelden boeien.

Maar de punkrockperiode die ik bewust heb beleefd kan ik nog steeds goed hebben. En deze van The Offspring is best aardig en ik vond het destijds vooral opvallend dat het samen met Green Day de hitlijsten instormden. Hoe dan?
Eigenlijk een 6,5, maar met studentensentimenten een 7,5

Wanneer punk precies overleden is? Net iets voor 1995 dacht ik me te herinneren. Dit is gewoon grunge, verder een bandje waar ik niet veel om geef, paar aardige singles destijds en dan deze ene geweldige single. Eén van de absolute classics uit de 90s: I'm just a sucker with no self esteem: 9

7

Nostalgiebonus inbegrepen.

wendyvortex schreef:
Wanneer punk precies overleden is? Net iets voor 1995 dacht ik me te herinneren.
Nee hoor, punk was al dood in 1979.

Offspring - Self Esteem - 6
Slecht gezongen brugklas rock met een goede bassist.

Offspring - Self Esteem : 4,5

# 2238 Offspring- Self Esteem: 7,0

Best een levendige stemming voor een dood genre. Voor een goede bassist vinden we deze skate punk wel oké en met de drie keer woordwaarde incasseren we ook nog de studentensentimenten, nostalgie- of jeugdsentimentbonus. Een mooie 7,15 voor (I'm just a sucker with no) Self Esteem van Offspring

Tijd om de jongens van de mannen te scheiden. Dexter Holland had in de video van Self Esteem een Sex Pistols shirt aan, dat had Robbie Williams ook gewild bij Take That. Maar daar kwamen we in 1998 pas achter. Take That heeft twaalf keer de Top 40 behaald en wij hebben er nog geen een van beoordeeld. Hun grootste Top 40 succes komt uit 1995 en eindige als nummer 2 in de Greatest Hits van Boybands hier op MusicMeter.

Take That werd in 1990 in Manchester gevormd door manager Nigel Martin-Smith. De groep bestond uit Gary Barlow, Robbie Williams, Mark Owen, Howard Donald en Jason Orange. Take That scoorde hun eerste Nederlandse Top 40-hit in 1993 met Pray.

Back For Good is geschreven door Gary Barlow en afkomstig van het album Nobody Else. Het nummer werd voor het eerst uitgevoerd tijdens de Brit Awards van 1995, waarna de releasedatum naar voren werd gehaald vanwege de grote vraag. Het lied werd opgenomen met Phil Coxon (OMD) als engineer. De videoclip, in zwart‑wit en geregisseerd door Vaughan Arnell en Anthea Benton, werd opgenomen in de regen op het terrein van Pinewood Studios.

Back For Good groeide uit tot Take That's grootste internationale succes. Het bereikte de nummer‑1 positie in 31 landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Canada en Australië. In de Verenigde Staten werd het hun enige top‑10‑hit met een zevende plaats in de Billboard Hot 100. Back For Good stond in Nederland 12 weken in de Top 40 met een piek op plaats 2.

Bij de originele release in 1995 nam Gary Barlow de leadzang voor zijn rekening en had Robbie Williams een rol als achtergrond zanger. Drie jaar later, in 1998, nam Williams tijdens de start van zijn solocarrière een alternatieve versie op als B‑kant van zijn single Angels. Hij bracht het nummer in de stijl van de Sex Pistols, om zijn boyband‑verleden te relativeren. Deze punkuitvoering speelde hij ook live, onder meer samen met Mark Owen tijdens zijn concerten in Knebworth Park. In 2016, toen Williams de Brit Icon Award ontving, bracht hij dit arrangement opnieuw, ditmaal samen met de overige leden van Take That.

Door de jaren heen is Back For Good veelvuldig gecoverd, onder meer door Faith No More, New Kids On The Block, Coldplay (samen met Gary Barlow), The Wedding Present en natuurlijk De Smurfen. Vampire Weekend heeft het één keer gecoverd: vorig jaar bij hun optreden in de AFAS. Het nummer werd daarnaast gebruikt in diverse televisieseries, waaronder The Office en Spaced.

# 2239 Take That - Back For Good

Voor een beperkt aantal nummers van Take That heb ik een voldoende over en daar is dit er zeker één van. Misschien omdat het een beetje klinkt als Wet Wet Wet, een band in ongeveer hetzelfde genre die ik goed kan hebben.

6,5

8

Even goed als Self Esteem!

Toevallig (of niet) kwam deze single laatst nog voorbij op de radio en dan valt toch wel op dat ik zo'n liedje woord voor woord mee kan zingen.... en tegenwoordig heb ik nieuwe albums die ik al tig keer gehoord heb en ook echt erg goed vind met moeite een beetje met het refrein mee doen.

Maar goed de boys van Take That
5,0

6,5 zit tegen guilty pleasure aan.

6,1 weinig mis mee eigenlijk, wel wat saai

Gast
geplaatst: vandaag om 13:56 uur

geplaatst: vandaag om 13:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.