MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Voor mij toch de vergeten tweede hit. Waar ik de klassieker Push the Feeling On zonder veel moeite zonder het te horen in mijn hoofd krijg, deze moest ik wel echt naluisteren en had ik volgens mij nauwelijks meer gehoord sinds het een hit was. En dan had hij ook nog een hit in 2021 die helemaal aan me voorbij ging.

Push The Feeling On is een stuk beter, dit is wel meer een klassiek liedje. Maar de hooks van dit nummer zijn mindere doorslagjes van de onweerstaanbare eerste hit, Die vind ik echt heel tof, deze is meer gewoon ok.

Maar als je dit vergelijkt met Knockin' wordt Knockin' ineens behoorlijk gepruts.

6,5

Er zit een stijgende lijn in: 2

The Nightcrawlers Feat. John Reid - Surrender Your Love : 2

Niet eens met FrodoK

The Nightcrawlers Feat. John Reid - Surrender Your Love - 5
Die zanger is later nog rijdende rechter geworden, meen ik.

# 2237 Nightcrawlers Feat. John Reid - Surrender Your Love: 5,5

Niet iedereen had even veel zin in deze laatse dans en wees vooral naar elkaar. Een onvoldoende voor de mindere vergeten tweede hit. Surrender Your Love van Nightcrawlers Feat. John Reid scoort een 5,29. Houseklassieker Push The Feeling On vonden we inderdaad veel beter en kreeg eerder een 6,99 van ons.

De mid 90s waren ook de tijd van de punk rock of punk pop. Green Day en Bad Religion waren de kartrekkers maar Offspring bracht het naar de Top 40. Green Day kwam 10 jaar lang niet verder dan de tipparade en haalde pas in 2004 voor het eerst de lijst. Self Esteem is de tweede single van Smash, het derde studioalbum van Offspring. Het nummer werd geschreven door zanger Dexter Holland en geproduceerd door Thom Wilson. De tekst gaat over een man die zijn vriendin alles laat bepalen omdat hij een gebrek aan zelfvertrouwen heeft.

Volgens Dexter Holland is de tekst deels gebaseerd op eigen ervaringen en deels op die van vrienden. Hij vertelde dat de situatie waarin in de song wordt gezongen, een vriendin die ’s nachts dronken voor de deur staat, letterlijk zo had plaatsgevonden. De manier waarop Holland dit in het nummer verwerkte, zorgde ervoor dat de tekst voor veel luisteraars herkenbaar was. Gitarist Kevin “Noodles” Wasserman zei later dat hij aanvankelijk moeite had met de opbouw van het nummer. De band was gewend om alles zo snel mogelijk te spelen, terwijl Self Esteem juist trager en repetitiever van structuur is. Achteraf bleek dat precies de kracht van het nummer te zijn.

De videoclip, geregisseerd door Darren Lavett, werd in augustus 1994 opgenomen en toont een afwisseling van stunts en livebeelden van de band. Zanger Dexter Holland is daarin te zien met shirts van de Sex Pistols, de Germs en de Vandals. Noodles verklaarde later dat hij zijn gebruikte Fender Stratocaster, die ook in de clip voorkomt, schonk aan een van de acteurs. De video kreeg veel airplay op MTV.

De single werd vooral in Noord‑Europa een groot succes. In de Verenigde Staten kwam Self Esteem niet verder dan plaats 45 in de Billboard Hot 100 en in Canada op 34. In het Verenigd Koninkrijk werd plaats 37 bereikt, in Australië plaats 6 en in Nieuw‑Zeeland eveneens plaats 37. In Denemarken, Zweden, Noorwegen, IJsland, Letland en Litouwen haalde de single de eerste plaats.

In Nederland bereikte Self Esteem de 4e plaats in de Top 40 en stond 18 weken genoteerd. Het was de eerste van in totaal acht Top 40‑hits van The Offspring. Sinds 2014 staat Self Esteem jaarlijks genoteerd in de NPO Radio 2 Top 2000. In 2024 stond het nummer op plaats 714.

# 2238 Offspring - Self Esteem

6,5 toch best lekker

8

Come Out And Play is mijn favoriet, maar deze is ook heerlijk!

Ja hoor, de stijgende lijn zet zich voort: 6,5.
Maar eigenlijk vooral omwille van nostalgie. Ik herinner me dat er op de middelbare school verschillende groepjes waren, waarbij ik als 'alto' meer in de Pearl Jam kliek zat, waarin wat werd neergekeken op de 'skaters' met hun simpele punkrock. Ik speelde in een bandje, waarin we ons focusten op PJ en verwanten, maar we konden helaas geen bassist vinden. Toen we er eindelijk eentje vonden, kwam hij uit het 'skaters'-kamp. Hij wilde wel, maar dan moesten we wel ook iets van Green Day spelen. Met pijn en moeite stemden we ar maar mee in. Want het was wel een goede bassist

Double vision 4
Nightcrawlers 5,5
Offspring 7,5

5. In de jaren 90 nog wel leuk. Maar al vrij snel een vsn de bands waar ik het helemaal mee had gehad. Alleen Cone out and play vind ik nog wel te doen
Pretty Fly is nog veel erger. Maar voor mij duidelijk de 90s punkband waar ik het minst aan vind.

Niks mis mee .. 8,5

7.3

Met jeugdsentimentbonus.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:29 uur

geplaatst: vandaag om 15:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.