MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

Soul II Soul - A Dreams A Dream: 2,5

Back to life vind ik dan toch nog net iets leuker. Dat nummer staat zelfs in mijn disco-luisterlijst.

Soul II Soul - A Dream’s a Dream - 7
Ik heb geen behoefte mij te laten meesleuren door de negatieve vibe hierzo, want ik vind dit een zeer behoorlijk soulplaatje.

Ik ben een dagje weg en dan krijg je dit. Het is niet wereldschokkend maar ik vind het een lekker nummer.

#2251 Soul II Soul - A Dreams A Dream: 8,0

Be careful what you wish for Ries_72

De laatste beoordelingen lijken er meer op. Weinig mis met deze street soul.

7,5

Soul II Soul's A Dreams A Dream haalt nog net een voldoende: 5,64.

Leuk die tip van Ries_72 maar Marco Borsato's Dromen Zijn Bedrog werd door ons afgeserveerd met een 4,89. Dan Stevie Wonder maar uit de kast halen. Hij had in 1970 ook al problemen met het realiteitsgehalte van dromen in Never Had A Dream Come True.

Never Had A Dream Come True werd geschreven door Stevie Wonder samen met Motown-schrijvers Henry Cosby en Sylvia Moy. Het nummer werd de openingssingle van het zomerse, vrolijke Signed, Sealed & Delivered album. Het was Wonders twaalfde studioalbum en zijn eerste waarop hij als producer werd vermeld, al nam hij die rol in werkelijkheid maar bij enkele tracks op zich. De opname werd begeleid door The Funk Brothers en het Detroit Symphony Orchestra. Stevie Wonder verzorgde de zang en speelde de clavinet.

De single debuteerde op 7 februari 1970 op nummer 67 in de Billboard Hot 100 en bereikte later de 26e plaats. In de Amerikaanse R&B-hitlijst kwam het nummer tot nummer 11. In het Verenigd Koninkrijk had de plaat meer succes, daar behaalde Wonder de 6e positie.

Vier nummers van het album werden als single uitgebracht: Never Had A Dream Come True, Signed, Sealed, Delivered I’m Yours (geschreven met zijn moeder Lula Mae Hardaway en zijn latere vrouw Syreeta Wright), Heaven Help Us All en de Beatles-cover We Can Work It Out. Alle vier wisten de Amerikaanse hitlijsten te bereiken, met als hoogste notering de derde plaats voor Signed, Sealed, Delivered I’m Yours. Het album zelf bereikte nummer 25 in de Billboard Pop Albums chart en nummer 7 in de R&B Albums chart.

In Nederland haalde alleen Never Had A Dream Come True in de originele versie de Top 40. Signed, Sealed, Delivered (I'm Yours) haalde veel later in de versies van Blue en Boys Town Gang de Top 40, daar waren we niet kapot van met respectievelijk een 5,03 en 4,95. Wel hoger dan Dromen Zijn Bedrog. Vandaag dus Stevie Wonder zelf. Never Had A Dream Come True bereikte in 4 weken notering de 20e plaats.

# 2252 Stevie Wonder - Never Had A Dream Come True

Ik ben best wel een liefhebber van ons aller Stevie maar dat komt niet persé door dit nummer.

6,25

Soul II Soul - 7,5
Stevie Wonder - 6,5

50tracks

Om het positief te benaderen.. ik vind deze in elk geval heel wat beter dan toen ie telefonisch de liefde ging verklaren aan Jan en alleman.

5,5

7,2

Ik ben dan juist niet direct een liefhebber van Stevie, maar dit, voorheen onbekende nummer voor mij, bevalt me dan weer wel.

Ik heb dan weer een liefdes-haat-(des)interesse verhouding met Stevie: sommige nummer vind ik geweldig, andere (telefoon)liedjes verfoei ik, diverse nummer boeien me niks en evenzoveel nummers vind ik wel aardig. Weinig artiesten die ik net zo vaak een 2, een 4, een 6, of een 8 geef: of daar tussenin. Deze valt in de categorie 'wel okay'.
6
"Kom op Stevie, je kan beter dan dit! Even wat beter focussen."
Stevie: https://i.pinimg.com/736x/bb/92/5b/bb925be65ee580b8c2e0fff83b16bca6.jpg

De muziek van Stevie werd aanzienlijk beter toen hij zich bevrijdde van het Motown-stramien.

5,5

Stevie Wonder - Never Had a Dream Come True - 6
Standaard soulmuziek zonder verrassing. Stevie werd pas echt goed, toen hij soul met funk ging combineren.

Precies Stevie werd pas echt goed in 1972 nadat hij van Motown artistieke vrijheid kreeg in navolging van Marvin Gaye's What's Going On (1971). Eerlijk gezegd is dit nummer ook nooit blijven hangen bij mij. Misschien wel één van de eerste keren dat ik het überhaupt hoor: 6,3

Vreemd dat (alle?) criticasters van gisteren Stevie wel een voldoende geven. Het helpt zeker als je een grote naam bent met een waanzinnige discografie. Helaas hoort dit liedje niet tot de pareltjes binnen die discografie.

6,5

Gast
geplaatst: vandaag om 20:25 uur

geplaatst: vandaag om 20:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.