MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Hier had ik best zonder gekund: 4,5

Love Tonight 5,5
This Girl 3,3

Kungs vs Cookin 6,0
Shouse (remix versie) 6,75

This Girl een 5.4

Shouse een 4.7

Ik vind dit eigenlijk best een heel fijn nummer (remix is ook erg lekker). Gewoon aan elkaar plakken en dan hebben we bijna zes minuten gelukzaligheid.

Origineel: 7,8
Remix: 7,8

Origineel: 7
Remix: 5

wendyvortex schreef:
Ik vind dit eigenlijk best een heel fijn nummer (remix is ook erg lekker). Gewoon aan elkaar plakken en dan hebben we bijna zes minuten gelukzaligheid.

Je kan ook nog voor de volledige versie gaan, 8 minuten bliss

Eens even terugbladeren wat ik ook alweer gaf voor USA For Africa (terug naar 5 november 2024, twee dagen na Quincy's overlijden).
Oh, toch nog een drie. Ik was blijkbaar in een milde bui.
En nu, toevallig twee dagen nadat ik in een kringloop de autobiografie van Quincy voor een prikkie op de kop tikte, hoor ik vandaag blijkbaar het Australisch equivalent. Voor het eerst.

Ik snap echter iets niet. Dit nummer heeft een bescheiden 22e plek gehaald in de Australische charts, maar is wel vijf keer platina. Vijf! Keer! Platina! Dat klinkt als een heel raar rekensommetje. Waarschijnlijk ook eindeloos lang in de onderste regionen blijven hangen, net als in de Single Top 100, of krijg je bij de Aussies al een platina plak bij tien verkochte exemplaren?

[EDIT: oh wacht, die quintuple platinastatus is natuurlijk omdat het in andere landen wel een grote hit is geworden en sloeg niet alleen op het bescheiden succes in eigen land.]

Vanochtend zou dit nummer in beide versies nog onder die van USA For Africa zijn gedoken, maar okay okay, ik ben niet te beroerd om enig voortschrijdend gehoor toe te geven. Vanavond klinkt het al een stuk minder beroerd dan vanochtend. Die Guetta Remix vind ik zelfs wat beter en klinkt minder als een zeikerig gospel kinderkoor en is spannender en broeieriger. Is die 2 van vanochtend toch een 5,5 geworden (het origineel een 4,5). Ik hoop niet dat ik komende nacht het nog een keer luister en dan zelfs uit mijn plaat ga bij die Guetta Remix en een 9 uitdeel.

Ook hier prefereer ik het origineel.

7,5

EvilDrSmith schreef:
Ik hoop niet dat ik komende nacht het nog een keer luister en dan zelfs uit mijn plaat ga bij die Guetta Remix en een 9 uitdeel.

Kans is vrij groot

Dat nummer gooit je gelijk terug naar de covid tijd

Origineel 5,8 (vond het toen leuker)
Guetta remix 6,7

Origineel: 6
Remix: 6,5

This Girl: 7,5
Love Tonight: 7,3

2262 Shouse - Love Tonight / Love Tonight (David Guetta Remix) : 3

De remix scoort veel lager

# 2262 Shouse - Love Tonight (origineel): 6,5

De twee versies van Love Tonight van Shouse leveren voorlopig een 6,12 op. Dit is voor 2021 een hele behoorlijke score.

We drukken een dagje op de pauzeknop wat betreft Australië en de verzoekjes. Morgen gaan we verder maar vandaag even aandacht voor Greatest Hits of Foo Fighters die Bonk organiseert. De Amerikaanse band haalde vier keer de Nederlandse Top 40. De eerste notering kwam in 1995 met This Is A Call, afkomstig van hun titelloze debuutalbum. Het nummer stond twee weken in de lijst, beide weken op positie 38.

Het was de eerste single van Dave Grohl als frontman, nadat hij jarenlang bekendstond als drummer van Nirvana. Enkele maanden na de dood van Kurt Cobain begon Grohl aan een soloproject. Hij schreef en nam het hele debuutalbum op in vijf dagen, speelde alle instrumenten zelf in en verzorgde ook de zang. This Is A Call werd geschreven tijdens zijn huwelijksreis in Dublin in 1994. This Is A Call groeide onverwacht uit tot een succes: Top 5 in het VK en hoog in de Amerikaanse Modern Rock Tracks-chart. Het succes gaf Grohl de moed om Foo Fighters als volwaardige band te positioneren in plaats van als solo-uitlaatklep. Terugkijkend noemde hij het nummer het lied dat zijn leven redde.

Het refrein bevat een duidelijke boodschap: “This is a call to all my past resignations.” Grohl beschouwde het als een afscheid van zijn verleden en een groet aan oude vrienden, bandleden en familie. In augustus 1995 maakte de band hun Amerikaanse televisiedebuut in de Late Show van David Letterman, waar Grohl werd geïntroduceerd als nieuwe frontman. Letterman zou later uitgroeien tot trouwe fan en Foo Fighters traden uiteindelijk elf keer op in zijn show. (nb. we beoordelen uiteraard de single versie).

De afgelopen jaren stonden in het teken van persoonlijke en organisatorische drama's. In maart 2022 overleed drummer Taylor Hawkins tijdens een tour in Zuid-Amerika. Na het overlijden van Hawkins werd Josh Freese aangesteld als nieuwe drummer Vorig jaar op Werchter zei Grohl dat Freese de man is die ons weer een band laat zijn. In mei 2025 maakte Freese echter bekend dat hij uit de band was gezet. Op sociale media gaf hij aan dat ze zeiden dat ze een andere richting op willen met hun drummer.

Ook Grohl zelf kwam eerder negatief in het nieuws. In september 2024 maakte hij via Instagram bekend dat hij zijn vrouw Jordyn Blum had bedrogen en een buitenechtelijk kind had verwekt. “Ik hou van mijn vrouw en kinderen en zal alles doen om hun vertrouwen terug te winnen,” schreef hij. De band zegde kort daarna hun geplande optredens af.

Op 25 april 2025 verscheen Grohl onverwacht toch weer op het podium, tijdens Oakwood Live in Hollywood, een benefietavond voor een lokale school. Samen met toetsenist Rami Jaffee, sessiemuzikanten en enkele gasten speelde hij onder meer Daft Punk Is Playing at My House van LCD Soundsystem, My Sharona van The Knack, Under Pressure van Queen en David Bowie (met hulp van Luke Spiller van The Struts) en Moonage Daydream, gezongen door Lisa Loeb.

# 2263 Foo Fighters – This Is A Call

This is a call 7

Love Tonight
Origineel 7.5
Remix 8

Gast
geplaatst: vandaag om 21:45 uur

geplaatst: vandaag om 21:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.