MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2025

zoeken in:
An Abstract Illusion: 8,2

Druk en proggy, vol en toch intens. Doet me goed!

02-08: An Abstract Illusion - No Dreams Beyond Empty Horizons (Apollo / 4 / 7,1)
05-08: Suffocate For Fuck Sake - to rest in the trust, that creates the world (Apollo / 0 / 0)

Met een week pauze achter de rug mag er vast wel een 20 minuten nummertje in.

Maak Kennis met Metal Anno 2025

23-07: Heretoir - The Ashen Falls

Voor mij een band met een aantal goede nummers, maar op plaat niet van begin tot eind consistent. Dit nummer vind ik op zichzelf dan weer sterk.

8,0

En weer terug van vakantie uit El Salvador!
De komende dagen maar even wat bijwerken...

Der Weg Einer Freiheit - Eos : 8
Blackbraid - The Dying Breath of a Sacred Stag : 8,5
Heretoir - The Ashen Falls : 8
Biohazard - F**k the System : 6,5
An Abstract Illusion - No Dreams Beyond Empty Horizons : 7
Suffocate For Fuck Sake - to rest in the trust, that creates the world : 7,5

Suffocate For Fuck Sake - 6

14-07: Green Carnation - In Your Paradise

Niet al te opvallend, wel prima. De bassen vind ik aan de té luide kant.

7,0

Veel te lang, mijn aandacht verslapt rond de helft van het nummer.

5,8

Zal ik er zo weer 's een nieuwe ingooien?

(is tenslotte al weer veel te lang geleden voor mijn doen...)

ProGNerD schreef:
Zal ik er zo weer 's een nieuwe ingooien?

(is tenslotte al weer veel te lang geleden voor mijn doen...)

Kom maar door!

02-08: An Abstract Illusion - No Dreams Beyond Empty Horizons (Apollo / 5 / 7,08)
05-08: Suffocate For Fuck Sake - to rest in the trust, that creates the world (Apollo / 3 / 6,6)
09-08: Asunojokei - Dawn (ProGNerD / 0 / 0)

Geen "typische ProGNerd" nominatie dit keer; eigenlijk geen idee meer hoe ik met deze japanners (!) in aanraking kwam, maar interessant genoeg om hier aan de man te brengen: wat een energie => heerlijk...!

Maak Kennis met Metal Anno 2025 | Spreadsheet

7,5

Lekkere energie inderdaad!

27-05: Your Spirit Dies - A Rose for Every Stone (Apollo / 12 / 7,09) - 6.1
Vrij simpel metalcore nummertje, mist voor mij wel wat afwisseling (vooral in de zang) om echt interessant te zijn. Beukt wel lekker zo tijdens het werk.

29-05: Genune - To Not Grow Old (ProGNerD / 11 / 7,32) - 5.9
Doet me wat denken aan Deafheaven. Knalt er lekker in, maar weet verder weinig meer te bieden.

31-05: Cwfen - Wolfsbane (ProGNerD / 12 / 7,13) -6.4
Relaxt begin, zang overtuigd mij niet helemaal, gelukkig staat die wat weggestopt in de mix. Opbouw is wel erg fijn, muziek stuwt heerlijk voort. had ook in een kleine 5 minuten gekunt.

03-06: Komatsu - A Breakfast For Champions (Dieter / 10 / 6,82) - 7
Lekker Hard-rock nummertje zo tussendoor. Zeker niet verkeerd, deze kan makkelijk in mijn werk playlist. Luistert prima weg zo.

05-06: Gaahls Wyrd - Braiding the Stories (Apollo / 10 / 7,02) - 8.4
Deze is ook niet verkeerd, luistert makkelijk weg en duurt voor mijn gevoel niet zo lang als dat die daadwerkelijk duurt. Lekker sfeervol en mooi kalm (doet wat denken aan Wardruna), vooral dat middenstuk. Droom langzaam weg naar de woeste zee, het ruige gebergte en koud weer. Ergens langs de kust van Noorwegen* steeds dieper de natuur in weg van de mensen. Heerlijk dit wel. Deze raakt in een keer. eventjes op repeat.

*lees net pas dat ze daadwerkelijk uit Noorwegen komen, dat is dan wel goed uitgevoerde sfeer in de muziek leggen.

07-06: Austere - Dissolved Exile (Apollo / 10 / 7,47) - 6.6
Sleept prima door, lekker tempo erin. Verder weinig echt levendigs om te blijven boeien.

10-06: Weald & Woe - Blood Upon the Blade (Kondoro0614 / 10 / 7) - 5
Ik kan er weinig mee.

12-06: Paradise Lost - Silence Like The Grave (Apollo / 9 / 7,83) - 6.9
De opening is lekker groots en episch. Heerlijke start in ieder geval, en eigenlijk stopt dat niet echt. Zo op zijn tijd is dit grootse ook wel eens fijn. Ja dit kan ik wel waarderen.

15-06: Dimscûa - On Being and Nothingness (Apollo / 10 / 8,19) - 10
Tragische gebeurtenissen leveren vaak machtig mooie nummers af. Gebeurtenissen die je niemand toewenst, maar waarvan de muzikale beleving die eruit voortkomt dan toch altijd diepe indruk maakt en je ergens toch blij bent dat ze dit zo weten te maken. Ik heb enkele platen in de kast staan waarbij tragische gebeurtenissen verwerkt worden. Ze klinken altijd bijzonder veelal juist ook door het verhaal erachter. Er zijn er maar enkele die echt een diepe impact weten achter te laten. Dat komt vooral omdat die enkele het voor elkaar krijgen om de emotie, pijn en het verdriet voelbaar te maken in hun muziek. En tegelijkertijd een muzikaal landschap weten te creëren waarin je volledig opgenomen wordt om dat alles te beleven. Het is niet muziek die ik vaak luister, soms ook vanwege persoonlijke connecties die ik met de muziek heb ontwikkeld. Maar het zijn altijd wel intense luisterbeurten. Daarnaast blijft het mooi om te horen hoe artiesten met dit soort emoties omgaan, hoe ze de wanhoop, de pijn, het verdriet, de acceptatie, het onbegrip in muziek weten te leggen. Muziek is emotie en dat blijkt uit dit soort nummers altijd weer erg goed.

De vraag is dan natuurlijk of dit ook zo'n beleving is. De pijn en emotie en zijn duidelijk hoorbaar in de muziek. Het kille en kale geluid doen daarin goede zaken. En de sombere ambient van de intro maken een sterke sfeer. Het is echter vanaf de 7e minuut dat de impact echt overkomt. Het complete onbegrip van de situatie en de waanzin van emoties die door je heen gaan komen daar voor mij het sterkst naar voren. Geholpen door het rustige stuk en de daaropvolgende uitbarsting. De intro zorgt voor eenzelfde ervaring, maar werkt inderdaad beter in album context. Waarbij die kalme opbouw ervoor zorgt dat de explosie daarna dieper gaat dan als je het nummer los beluisterd.

Ik kan niet anders dan het album zelf opzetten en dat is een zware trip, eentje die door merg en been gaan en je emotioneel uitgeput achterlaat. Het is tijd voor stilte, tijd voor rust, een tijd voor niets, tijd voor gedachten en (weggestopte) emoties. Tijd voor helen en herinneren. Ja dit raakt op meerdere plekken een gevoelige snaar.
I open my wounds and try to heal
I’ll wear these scars until I can see you again

Ik ben niet perse op zoek naar dit soort albums. Maar mijn hemel Apollo dankjewel voor het delen hier. Wat een machtig stuk emotie. Deze gaat hier nog lange tijd diepe indruk achter laten.

17-06: Between The Buried And Me - Things We Tell Ourselves In The Dark (ABDrums / 11 / 6,9) - 8.7
Zo tijd voor wat luchtigers. En dat doet BTBAM toch weer heerlijk hier. Hier hou ik wel van, lekker levendig, funky, proggy en knallend. Ben erg benieuwd naar de plaat. Dit belooft in ieder geval al veel goeds.

23-06: AVKRVST - The Trauma (Dieter / 9 / 7,34) - 6.1
De eerste plaat heeft me nooit echt weten te overtuigen. Dit nummer valt in dezelfde categorie. Muzikaal best prima, maar nergens echt uitblinkend. En de zang valt hier niet altijd even fijn. Niet vervelend, maar ook niet echt bijzonder.

25-06: Vennart - The Familiar (Apollo / 9 / 7,26) - 7.2
Deze is ook best fijn, duurt wel wat te lang. Maar de trance werking ervan maakt veel goed. Deze werkt wel goed om gefocust op te werken merk ik. Kan ook in de playlist.

27-06: Lord of the Lost - I Will Die In It (The_CrY / 8 / 5,68) - 6
De zang doet me denken aan Disillusion en ik krijg een lichte Rammstein vibe hierbij. Oh het zijn ook Duitser, vandaar. Verder wel prima nummer eigenlijk. Niet heel memorabel maar luistert wel lekker chill weg.

29-06: Varnheim - Inwards (ProGNerD / 9 / 7,29) - 5.2
Heerlijke intro en zoals wel vaker een knallend vervolg waar ik minder mee kan. Einde klinkt wel erg lekker, maar dat is helaas te laat.

Die 10 minuten vliegen hier niet zo snel voorbij ProGNerD

03-07: Psychonaut - Endless Currents (The_CrY / 11 / 7,7) - 8.3
Zo dit nieuwe album kijk ik naar uit. Eerste 2 waren heerlijk de de live ervaring was helemaal geweldig. Deze eerste single belooft in ieder geval weer een lekker sfeervol knallend geluid.

07-07: Scimitar - Aconitum (Apollo / 9 / 7,1) - 3.5
Het is altijd leuk om te zien hoe uiteenlopend nominaties kunnen zijn. Want hier kan ik echt helemaal niets mee, terwijl je eerder nog een van de machtigste ervaringen nomineert. Anyway, de zang irriteert me mateloos, muzikaal is dit mij iets teveel powermetal achtig we gaan zo snel mogelijk zonder daadwerkelijke inhoud.

10-07: Alestorm - Mega-Supreme Treasure of the Eternal Thunderfist (Wolfmother / 8 / 5,56) - 4
Ik ben altijd in voor random Metal stijlen ten opzichte van de veelvoorkomende Black Metal varianten die hier langskomen. Maar hier kan ik niets mee. Hoewel het wat beter bevalt dan de vorige.
Sorry Wolfmother maar laat het je zeker niet weerhouden van dit soort uitstapjes.

12-07: Faetooth - White Noise (ProGNerD / 9 / 7,79) - 6
Je zegt dat het geen typische ProGNerD nominatie is, maar dat is het voor mijn gevoel wel. Het dromerige en sfeervolle wat hierin zit, zit juist vaak in je nominaties. Het is misschien qua genre definitie niet helemaal typisch.
Best wel een lekker slepend nummer.

14-07: Green Carnation - In Your Paradise (Dieter / 8 / 6,66) - 6
Vrij basic nummer als ik het zo hoor. Luistert ook weer fijn weg. Verder valt er weinig over te zeggen eigenlijk. Redelijk rechttoe rechtaan, weinig intrigerend maar nergens storend.

Prima afsluiter voor deze inhaalslag. Ben zowaar weer bijna bij.

02-08: An Abstract Illusion - No Dreams Beyond Empty Horizons (Apollo / 5 / 7,08)
05-08: Suffocate For Fuck Sake - to rest in the trust, that creates the world (Apollo / 4 / 6,4)
09-08: Asunojokei - Dawn (ProGNerD / 2 / 6,75)
12-08: Deftones - milk of the madonna (legian / 0 / 0)

Aangezien het toch rustig is knal ik deze er maar gewoon in. Fascinerend trouwend dat nog niemand Deftones heeft genomineerd hier. Of wacht iedereen tot de nieuwe plaat uit is? Anyway. Ik vindt hem wel weer erg fijn. Lekkere sfeer en hij blijft groeien. Helaas geen tickets kunnen bemachtigen voor de show volgend jaar. Maar ben erg benieuwd naar de plaat zelf, de laatste paar zijn stuk voor stuk heerlijke platen geworden.

legian schreef:
Ik ben niet perse op zoek naar dit soort albums. Maar mijn hemel Apollo dankjewel voor het delen hier. Wat een machtig stuk emotie. Deze gaat hier nog lange tijd diepe indruk achter laten.

Wat mooi omschreven, legian. Je bezorgt mij werkelijk een kippenvelmomentje dat deze muziek zo intens bij jou binnenkomt. 2 maanden later draai ik dit album nog regelmatig, het zal dan ook ongetwijfeld hoog in mijn eindejaarlijst staan. Prachtig om dit met mensen te kunnen delen.

Dikke knaller weer.

9

Leuk om jouw bevindingen te lezen, legian! Ik weet hoe tijdrovend het is en hoe veel energie het kost om zo'n lange inhaalslag te doen en om dan ook nog één en ander op papier te zetten, mooi dat je daar tijd en ruimte voor hebt vrijgemaakt. Ik heb je bericht met plezier gelezen en krijg zowaar zelf ook weer zin om één dezer dagen mijn inhaalslag hier verder op te pakken.

Asunojokei - Dawn: 6,5
Deftones - milk of the madonna: 7,5

Ik ben weer terug van Wacken en Brutal Assault dus kan binnenkort weer aansluiten hierrrr

Wolfmother schreef:
Ik ben weer terug van Wacken en Brutal Assault dus kan binnenkort weer aansluiten hierrrr

Gaaf! Hoe was het?

ABDrums schreef:
(quote)

Gaaf! Hoe was het?

Mijn 6e Wacken was weer een modderige, niet zo erg als 2023, maar fijn is anders. Rain or shine is het motto en in dat oogpunt staat het nu gelijk: 3-3
Seven Sisters was erg goed live, daarnaast bucketlist nummertjes weggewerkt bij 3 Inches of Blood, Static-X en Angel Witch.
Mastodon was mijn persoonlijke hoogtepunt.

Deftones: 7

05-08: Suffocate For Fuck Sake - to rest in the trust, that creates the world (Apollo / 4 / 6,4)
09-08: Asunojokei - Dawn (ProGNerD / 3 / 6,67)
12-08: Deftones - milk of the madonna (legian / 5 / 7,6)
15-08: Warmen - Nine Lives (The_CrY / 0 / 0)

Tijd voor een nieuwe! Eens wat melodic death voor de verandering.

Begint prima, maar niet het hele nummer even boeiend. Laatste stuk weer prima.

7

Gast
geplaatst: vandaag om 20:48 uur

geplaatst: vandaag om 20:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.