MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2025

zoeken in:
Jammer dat je nieuwste nominatie niet op Spotify staat, ProGNerD. C'est la vie...

ABDrums schreef:
Jammer dat je nieuwste nominatie niet op Spotify staat, ProGNerD. C'est la vie...

Dat hoort een beetje bij de cult...

Argus Megere heeft een aantal briljante stukken afgewisseld met tergend lange prog stukjes. Het hele nummer is mij sowieso veeeel te lang zonder dat er echt een climax is. De agressieve black metal zang vind ik goed maar de cleanere gedeeltes een stuk minder. Ik geef het totaal daarom helaas maar een 6.

Een wandeling die ik te vaak gemaakt heb. Het doet me niets meer.
6,5

Een zo op het eerste oog uitermate plezier rijtje nominaties om mij op deze zaterdagavond te vergezellen. Het gehalte onuitspreekbare bandnamen en songtitels is deze keer trouwens wel aanzienlijk hoog uitgevallen, aldus ik die met mijn diep-Friese accent een nobele poging ondernomen heb. Eens kijken waar de muziek op uitdraait:

02-12: Unviâr – Disglaç // 7,3

De woorden "Drums engineered by" stemmen mij meestentijds niet zeer hoopvol en vanaf de eerste maten kan ik er niet omheen luisteren: hier is gebruik gemaakt van een drumcomputer. Ik moet toegeven dat ik de drums op dit nummer zeer smaakvol geprogrammeerd vind, maar zelf drummer zijnde kan ik me niet aan de aandacht onttrekken dat zoiets afbreuk doet aan mijn luistergenot.

Desalniettemin is dit een fijne atmosferische black metal track om dit donkere avondje mee door te komen. Het sfeervolle middenstuk met traditionele instrumentatie smaakt ook bijzonder goed. Ik mis in deze nominatie echter wel iets waardoor het echt door zou kunnen stoten naar hogere regionen. Solide over de hele linie, maar toch wat kleurloos wellicht. De bio van deze band vind ik overigens wel weer sympathiek, ter kennisgeving:

Unviâr is an atmospheric black metal project hailing from a small land in Mitteleurope called Friûl, where the Celtic, Germanic, Slavic, Latin worlds coalesce in a unique mosaic of nature, people, magic, culture, languages and traditions. Unviâr is an ode to our homeland and to its people that pits the constant research and reworking of territorial identity against rampant hyperglobalization.

04-12: Qrixkuor - Slithering Serendipity // 8,6

Over deze nominatie hebben we het al gehad, Apollo. Nu kom ik er voor het eerst echt aan toe om deze band de luisterbeurt te geven die ze verdient. Hier mag je wel even voor gaan zitten namelijk, want deze dissonante, technische bak pleurisherrie met een overvloed aan dissonante ornamentatie is niet niks.

Je zegt al in je begeleidende tekst dat dit echt "love it or hate it" materiaal is, iets dat inderdaad absoluut terug te zien is in de cijfers die in dit topic bij nominaties 'uit dit straatje' voorbij zijn gekomen. Persoonlijk vind ik dit dus echt kutjegeniaal, of om de fameuze woorden van EvilDrSmith te blijven quoten - wat mij betreft dé slogan van dit Maak Kennis Met Metal-topic - "bloody focking awesome!".

De klassieke karaktertrekken van de toetsenpartijen zijn echt majestueus en zorgen voor een heel beklemmende, overrompelende sfeer. Muzikaal is het werkelijk een onnavolgbare, getormenteerde draaikolk die met een aanzuigende werking alles vernietigend opslokt wat op zijn pad komt. Een waar huzarenstukje dat veel van de luisteraar vraagt, maar voor de doorzetter dan ook met een heuze helse totaalervaring wordt beloond. Een absoluut hoogtepunt, zo nog aan het einde van het jaar.

Qrixkuor doet me bij vlagen wel eens denken aan deze fantastische plaat, hoewel Slithering Serendipity dan wel weer veel trager, verstikkender en bezwerender is. Een beetje zoals Akhlys dat ook heeft. Nou ja, genoeg geluld, dit digitale college is teneinde. Jullie weten hoe ik erover denk.

06-12: MØL - Young // 7

Een fijn nummer, maar gevoelsmatig een beetje te generiek en gelikt. Het kleurt allemaal wel erg binnen de lijntjes en algemeen geaccepteerde kaders. Ik moet denken aan Deftones die Chino Moreno heeft ontslagen en de lokale blackmetalboerder op zangauditie krijgt. Ergens werkt het ook wel weer, misschien omdat ik de bizare stijlcombinatie toch wel erg kan waarderen, maar het wat brave karakter staat een hoog cijfer in de weg.

07-12: Agriculture - Bodhidharma // 6,5

De eerste nominatie van Rain King, hoera! Nog steeds supertof dat je mee bent gaan doen! Ach verdomme, aan welke megabekende meebrulriff doet de introductie van Bodhidharma me nou denken? Het ligt op het puntje van m'n trommelvlies... Het doet me eigenlijk ook wel, wéér, denken aan Deftones.

Ik vind het mooi om te zien hoe goed deze plaat van Agriculture wordt ontvangen, een teken dat black metal in ieder geval zeker niet voor dood dient te worden verklaard. Persoonlijk ben ik er (ook) niet echt weg van. De overgangen vind ik te abrupt en ik vind de maudlin of the well-achtige fragiele stukken veel te gezocht en weinig geloofwaardig overkomen. Dde band is naar mijn mening op zijn best wanneer het zwartmetalen gaspedaal lekker ingetrapt wordt. Over de hele linie blijf ik het toch een te fragmentarisch en niet al te boeiend geheel vinden.

09-12: Patristic - Catechesis (Pts. I-IV) // 7,4

Ha ja, mijn verjaardagspresentje voor jullie! Of nouja, de '-je' in 'presentje' kan ik net zo goed weghalen als het gaat om een muziekepos van dik vijfentwintig minuten. De positieve recensie van deze plaat op AMG truinde me aan om me eens in de religieuze escapades van Catechesis onder te dompelen. Het geheel is wat toegankelijker als de megalomane chaos van Qrixkuor en bij wijlen doet Patristic me denken aan het Poolse Mgła. Ik geef wel toe dat de lange speelduur ook mij op een gegeven moment wel een klein beetje tegen begint te staan, maar over de gehele linie blijf ik dit toch echt een heel boeiend en afwisselend werkstuk is.

Wederom wil ik jullie de begeleidende tekst bij de plaat niet onthouden trouwens (dergelijke informatie vind ik persoonlijk razend interessant, vandaar), dus hier nogmaals ter kennisgeving:

Born of the ashes of Roman Empire, pagan lust for life and philosophical opulence, then demeaned and mortified by the fathers of the one true god. Centuries lasting like the last dream before awakening. PATRISTIC is the soundtrack of the age of quiet chaos between the classic world, paganism and the impending shadow of the cross.

11-12: Apocalypse Orchestra - Saint Yersinia // 6,9

En dan de eerste nominatie van GaiusBertus, nogmaals welkom en leuk dat je met ons meedoet in dit topic! Dit is weer heel wat anders dan alle zwartgeblakerde helsschallingen die tot dusverre grotendeels de boventoon voerden. Als we het over "hit or mis" hebben, dan is folk-metal voor mij zo'n genre. Een band als Moonsorrow kan bij mij bijvoorbeeld werkelijk niks verkeerd doen (jij ging daar toch heen, Apollo? Nog steeds mokerjaloers op jou...), terwijl andere bands voor mij snel te generiek, zoetsappig of zweverig worden.

De afwisseling tussen folk- en metalpassages vind ik op dit nummer geslaagd, maar ik mis een stukje overtuigingskracht waarmee de band mij écht op hun avontuur mee kan nemen. De zanglijnen in het refrein zijn overigens erg sterk. Apocalypse Orchestra valt voor mij een beetje tussen wal en schip als we het over 'hit' of 'mis' hebben: nergens slecht of vervelend, maar ook niet dusdanig overtuigend of krachtig om mij in te palmen. En dan is een speelduur van een kleine negen minuten toch wel aan de wat lange kant.

13-12: Argus Megere - Iarba-fiarelor // 9,3

Wauw, dit is echt ontzettend trippy. Argus Megere gaat nog wel een flinke stap verder dan Roemeense collega's Negură Bunget en Dordeduh in de toevoeging van hypnotiserende en psychedelische elementen, door volledig het geluid van Pink Floyd ten tijde van A Saucerful Of Secrets te omarmen en verder uit te bouwen.

Het nummer wordt laagje voor laagje tergend langzaam en zeer nauwkeurig opgebouwd. Van een echte compositie met kop en staart is dan ook nauwelijks sprake, veeleer van 'movements' of passages waar de band harteloos en schilderachtig uitwaaiert. Het maakt dat de furieuze black metal episodes, voorzien van traditionele zanglijnen die niet hadden mistaan op deze geweldige cultklassieker, nog harder binnenkomen. De veelheid aan allerhande volkse percussieinstrumentaria zijn voor mij de kers op de taart en de bevestiging dat dit echt een muzikaal meesterwerk in wording is.

Ook ik heb deze wandeling al vaak gemaakt, maar hij verveelt nooit. Met alle liefde maak ik hem nog een keer... en nog een keer... en dan nog een keer... Met afstand te beste nominatie uit dit blokje en een stevige outsider om mijn jaarlijst mogelijk nog op te schudden zo halverwege december. Bedankt ProGNerD, je hebt een goede daad verricht!

Een fijn sfeervol werkje. De hoes doet herinneren aan doom metal albums anno 2000-2010. In deze 17 minuten is voldoende afwisseling op allerlei fronten zonder ook maar een seconde de sfeer uit het oog te verliezen. Tja, dan is het zoals vanouds geslaagd, zeker in deze donkere maanden. Er zit ook een climax verstopt tussen ongeveer 11:00-13:00, daar wordt zo sluimerend naartoe gewerkt dat het je bijna zou ontgaan. Heb ik ook weer geleerd uit de handleiding voor post-rock. Zo eigengereid als Ved Buens Ende is het mijns inziens niet en de gelijkenissen gaan voor mij ook niet op. De vraag of het hele album blijft boeien en voor herhaling vatbaar is kan ik nog niet beantwoorden. Jammer dat het niet op streaming terug te vinden is.

8,2

ProGNerD schreef:
Met Negură Bunget en Dordeduh wisten we het natuurlijk al, maar Argus Megere bewijst eens te meer dat Roemenië een voedingsbodem is voor bijzondere, kwalitatief hoogwaardige (black) metal met een folk inslag.

Dat vind ik wel een behoorlijke uitspraak voor een land waar toch bar weinig (interessante) metalplaten vandaan komen, laat staan bijzonder en kwalitatief hoogwaardig, maar over smaak valt niet te twisten natuurlijk. Dordeduh bestaat overwegend uit ex-leden van Negură Bunget die in wezen de voortzetting van de band belichamen na het overlijden van Negru, dus dat is een pot nat. Verder zijn mij geen namen bekend die Roemenië op de kaart zetten.

Apollo schreef:
Verder zijn mij geen namen bekend die Roemenië op de kaart zetten.

Ik ken er ook maar weinig, maar deze albums zijn zeker het uitproberen waard:
Sunset in the 12th House - Mozaic (2015) (net als de folkband Din Brad een band uit de Bunget/Dordeduh-inteeltkliek)
Katharos XIII - Chthonian Transmissions

EDIT: Ik lees nu dat ook dit Argus Megere een driedubbele link heeft met de Bunget-bups: drie leden zaten ook in die illustere band. (En het heeft, zie ik nu, ook weer een link met bovengenoemde Katharos XIII)
Metal in Roemenië = Negură Bunget = Metal in Roemenië

Argus Megere: 7

Ik heb wel een nominatie voor vandaag, als men dat goed vindt. Plaats ik eind van de ochtend als niemand me voor is.

Weer een setje inhaal nummers. Vanaf nu afgerond op kwartjes, heb ook met terugwerkende kracht in de sheet doorgevoerd op eerdere ratings.

23-07: Heretoir - The Ashen Falls 7.25
Bovengemiddelde goede post die godzijdank niet 3 jaar per track duurt.

21-09: Nexion - Gandr 8.25
Gaaf deze zang, is dat een soort throat singing? Het klinkt allemaal fantastisch pagan en ongemakkelijk, een trance bij een heidens ritueel enerzijds, maar ook nog wel enigszins melodieus. Goed!

24-09: Elder - Liminality / Dream State Return 6.25
Vaak werkt progressive niet voor mij, maar in dit geval vind ik hier toch nog wel wat te genieten hier en daar. Ben geen fan van de zanger, maar de volle productie klinkt wel mooi en vol. Maar wel te veel gefriemel op het einde dat ook veel te lang duurt.

07-02: Rivers of Nihil - House of Light 8
Blazers in metal is sowieso altijd al een +1 van mij. Verder fijne agressie en clean vocals / prog stukjes die niet meteen in mijn irritatiezone zitten.

09-03: Dawn of Ouroboros - Slipping Burgundy 8
Deels rokerige film noir, deels indringende black metal, ik krijg meteen een stevige Pacific Gothic vibe en dat vind ik fijn.

23-02: Alien Weaponry - Mau Moko 7.25
Sympathieke band: haka’s in moderne vorm. Het luistert goed weg, maar het blijft verder niet echt hangen alleen.

19-02: Messa - At Races 8
Dit klinkt voor mij als iets tussen metal en 80s goth rock, ligt prettig in het gehoor, zeker het gitaarwerk.

04-09: The Great White Nothing - The Sands of Hattin 8
Emotionele prog met uitstapjes in black metal, dit vind ik ook weer goed

01-12: Blaze - Fort of Sands (Apollo / 6 / 6,83)
02-12: Unviâr – Disglaç (ProGNerD / 6 / 7,29)
04-12: Qrixkuor - Slithering Serendipity (Apollo / 8 / 7,62)
06-12: MØL - Young (ProGNerD / 8 / 7,4)
07-12: Agriculture - Bodhidharma (Rain King / 9 / 7,29)
09-12: Patristic - Catechesis (Pts. I-IV) (ABDrums / 6 / 7,03)
11-12: Apocalypse Orchestra - Saint Yersinia (GaiusBertus / 5 / 7,44)
13-12: Argus Megere - Iarba-fiarelor (ProGNerD / 6 / 7,42)
15-12: Moon Tooth - Trudge (The_CrY / 0 / 0)

Maak Kennis met Metal Anno 2025 | Spreadsheet

Beetje saai 6

Leuke twist op het einde van het nummer...

Doet me ergens denken aan Sevendust, die de riffs en de stem. Verder eens met Dieter, niet echt mijn ding.

Dertien in een dozijn: 5,5.

Patristic - 8
Apocalypse Orchestra - 7
Argus Megere - 8,2
Moon Tooth - 5,4

Naarmate het nummer vordert heb ik steeds meer en meer het gevoel naar een rockband te luisteren. Een van de toegankelijkste nominaties van het jaar denk ik. Dat toegankelijke geluid gooit hier geen hoge ogen blijkt maar weer. Niet slecht, maar ik pik er geen elementen uit die een hoger cijfer rechtvaardigen.

5,5

Door met de inhaalslag, in willekeurige volgorde weer wat dingen uit de lijst gepakt:

24-01: Death Cult 69 - Hell on Earth (Wolfmother / 15 / 7,54) 7,5
Lekker gothy, het orgeltje is heerlijk kitschy.

18-03: Volahn - La peste negra diabólica (Apollo / 13 / 7,54) 7,25
Typische black metal, inclusief pagan fluitje, goed luisterbaar maar niet erg memorabel.

19-03: Spiritbox - Black Rainbow (The_CrY / 14 / 5,88) 7,25
Ik was sceptisch en was eigenlijk voornemens het slecht te vinden, maar dat bleek toch niet echt mogelijk. Er wordt een aantal stijlen gebruikt waar ik weinig mee heb (metal-core, djent), maar die samen toch een best lekkere track maken.

28-10: Sunken - Glædesfærd (Apollo / 9 / 7,71) 7,75
De schreeuwende meneer heeft duidelijk een vorm van pijn. De muziek is op het einde meer post-rock dan black metal, fraai.

19-11: Kauan - soothe / sear (Johnny Marr / 9 / 7,92) 7,75
Altijd fijn, de meer rustige post-metal van deze Russen. Ook deze track stelt niet teleur, alhoewel ik hem misschien beter in de avond kan luisteren met een goed glas whisky.

26-10: Martröð - Sköpunin (Apollo / 10 / 7,96) 8,25
Woah, wat een intensiteit, het is heel gaaf, maar ik ben ook wel een beetje bang dat je met een heel album hier wel helemaal murw door wordt gebeukt maar misschien is dit wel de bedoeling, deze uitbarsting van een IJslandse vulkaan. Plusje voor de prachtige hoes van het album dat nu net uit is btw.

-

En nu nog een nieuwe nominatie, waarvan ik verwacht dat de meningen verdeeld over gaan zijn.

Impureza is een melodic/technical death metal band uit Frankrijk, met Spaanse roots. En niet alleen met betrekking tot de bandleden die deels oorspronkelijk uit Spanje kwamen, maar ook qua muziek, die flamenco en ander Spaans gitaarwerk mixt met metal.

Onderstaande track start met pure (accoustische) flamenco, om vervolgens te exploderen in een agressieve track die ook wel vibes heeft van een spaghetti-western. In het elektrische gitaarwerk hoor je duidelijk de flamenco terug, niet in de laatste plaats door de fretless bass en de percussie die de muziek enorm verankeren in het Iberische schiereiland. Ik vind het zelf heel knap, alhoewel het niet 100% overtuigt overal: dat dan hopelijk wel bij een volgend album.

Overigens gaat het hele album over de Reconquista dus ook dat is ontzettend Spaans.

Maak Kennis met Metal Anno 2025 - Sheet

Technisch zal het vast heel knap zijn, maar het is too much for me: 6,5

7,5

Best goed te doen dit! Vaak vind ik death metal meets jazz of zoiets erg knap maar niet te luisteren. Dit valt wat dat betreft alleszinds mee. Vliegt voorbij ook.

Ah, is dat de muziek die op die lichtblauwe hoes staat. De hoes heb ik wel voorbij zien komen, maar lelijke hoezen geef ik toch snel een 'pass' met alle muziek die beschikbaar is. Had ik geweten dat het een Spaanse reunión van flamenco en death metal was, dan had ik het zeker eerder een kans gegeven. Het begint met een gave intro, maar de death metal secties vind ik niet onderscheidend klinken. De riffs klinken ook flauwtjes. Tussendoor passeren enkele interessante tussenstukken, meest opvallend natuurlijk de omslag naar flamenco op 05:06. In de periode dat ik veel gitaar speelde ben ik enorm fan geworden van deze muziekstijl. En dit is naar mijn mening clichématige flamenco, desalniettemin leuk om te horen. Sterktste spelelement is de fretless basgitaar, met name bij de flamenco.

6,7

Gave combinatie van stijlen en enkele zeer vernuftige passages die voorbijkomen, maar over de hele linie wordt ik hier toch niet warm of koud van. Echt beklijven doet het nergens.

6,5

Ik kan dit prima hebben, maar - in lijn met de vorige 2 sprekers - pakt het me niet echt...

7

Dan meteen nog maar een inhaalslagje er achteraan:

Ildaruni - Arcane Sermon: 8,2
Precies in m'n straatje !

Mossback - Bleeding Aura: 8,1
Bedankt voor de kennismaking Apollo: had ik niet verwacht, maar verrassend goed toch !

Gloombound - At the Precipice to Longinquity: 8
Inderdaad een van de betere death doom releases.

Veilburner - Pestilent Niche: 8,5
Ik gaf het al eerder aan: dit is voor mij dus een typische "hit" in het soms lastige avantgardistische (black) metal spectrum

Vower - Satellites: 7,5

Kauan - soothe / sear: 8,3
En we sluiten weer af in dezelfde straat als we begonnen: heerlijk...

Volgende week maak ik de rest (en m'n eindejaars Top-10) af; dat beloof ik

Zal ik er morgen weer eentje doen?

Terzij de Horde - A Hammer to the Great Matter of Birth and Death - 5.8
Mwah, deze is niet echt heel boeiend. Vooral door de slechte mix, alles is een grote brei aan geruis. Zal wel bij het genre horen denk ik dan... Maar het is jammer want er gebeurt best wel wat op muzikaal vlak. Maar dat wordt allemaal platgemaakt in een grote brei. Zonde nu valt het nummer nogal weg.

Blaze - Fort of Sands - 8.5
Ballad time.... Zo uit welke oude eeuw heb je deze gehaald Apollo. Ik mag dit wel, beetje oldschool, lekker sfeertje, fijne zang, lekker verloop van het nummer. Ga dit album maar eens opzoeken.

Unviâr – Disglaç - 6.3
Dit is weer zo'n nummer wat hier veel langskomt. Grafstem, dreunende drums, gierende gitaar, sfeervol intermezzotje en maar uitrekken die zooi. Deze klinkt dan wel op momenten erg fijn, vooral de intermezzo's doen het goed. Verder knalt deze vooral het ene oor in en het andere oor weer uit merk ik.

Qrixkuor - Slithering Serendipity - 8.9
Alweer een blackmetal nummer
Nu moet ik wel zeggen dat deze tenminste wel lekker spannend is. Hier gebeurt veel, heel veel. Typisch een nummer wat je goed op je moet laten inwerken. Laat ik dat nou net niet doen met de nummers hier. Toch heeft deze een 2e repeat gekregen van mij en ik ga het album maar eens opnemen in mijn playlist, al is het alleen maar om te ontdekken of de rest net zo boeiend is. Die 13 minuten vliegen voorbij en vragen om meer.

MØL - Young - 6.4
Deze plaat staat alvast op mijn luisterlijst voor komend jaar, maar de singles weten mij nog niet heel warm te maken. Deze is wel ok, maar weet mij nog niet vast te grijpen.

Agriculture - Bodhidharma - 3.5
Ik dacht even dat het nummer maar 1 minuut was, maar dat bleek dus geplande stilte te zijn. Verder kan ik eigenlijk niets met dit nummer. Meer experimenteel om het experimenteren dan om echt muziek te maken. Er zal een publiek voor zijn, ik ben dat blijkbaar niet.

Patristic - Catechesis (Pts. I-IV) - 7.2
Knalt goed, maar heeft wat moeite om de aandacht vast te houden voor de lange speelduur. Verder best prima nummer.

Apocalypse Orchestra - Saint Yersinia - 7
Tegen al mijn verwachtingen in vindt ik dit eigenlijk wel een lekker nummer. Het is allemaal wat relaxter en ondanks de grootste bombast. Veel van dit soort nummers gaan voor mij snel de te epische, grootse, overdreven kant op. Maar deze blijft netjes binnen de perken wat dat betreft. Fijne toevoeging, weer eens wat anders dan al da zwarte metaal.

Argus Megere - Iarba-fiarelor - 5
Heb deze 2 keer beluisterd, maar er is niets blijven hangen. Voordeel is dat ik niet doorheb dat het zo lang duurt. Maar verder gaat dit nummer volledig langs mij heen.

Moon Tooth - Trudge - 5.5
Ik ken de artiest, maar kan niet meer vinden waarvan. Zal geen indruk achter gelaten hebben gezien dit nummer. Wel erg rechttoe rechtaan hardrock. Prima voor op de achtergrond maar verder weinig interessant.

Impureza - Verdiales & Bajo las Tizonas de Toledo - 6
Het is altijd leuk om muzikale intro's te horen die afwijken van de muziek zelf. Dat kan erg versterkend werken. Maar dan moet je de intro wel mooi laten overgaan in het nummer zelf, dat gebeurt hier dus niet. Het nummer heeft zijn eigen intro. Wat prima met elkaar verweven had kunnen worden. Zonde want deze combinatie is wel erg fijn.

Rain King schreef:
Zal ik er morgen weer eentje doen?

Ik gok een Nederlandse doom metal band.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:59 uur

geplaatst: vandaag om 03:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.