MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2025

zoeken in:
03-06: Komatsu - A Breakfast For Champions (Dieter / 7 / 6,83)
05-06: Gaahls Wyrd - Braiding the Stories (Apollo / 6 / 6,77)
07-06: Austere - Dissolved Exile (Apollo / 6 / 7,53)
10-06: Weald & Woe - Blood Upon the Blade (Kondoro0614 / 6 / 7,17)
12-06: Paradise Lost - Silence Like The Grave (Apollo / 5 / 7,8)
15-06: Dimscûa - On Being and Nothingness (Apollo / 3 / 7,83)
17-06: Between The Buried And Me - Things We Tell Ourselves In The Dark (ABDrums / 0 / 0)

Na mijn belofte om me de komende tijd op al jullie nominaties te storten - iets waar ik nog niet aan toe ben gekomen, maar wel erg veel zin in heb - deel ik graag een nieuwe single die de meesten van jullie, me dunkt, vast niet is ontgaan. Between The Buried And Me is een band die me zeer dierbaar is en die veel voor me betekent. De muziek blijft me keer op keer verrassen aanspreken. Het is best wel een unicum om een band te vinden die muziek maakt waar je niet op uitgeluisterd raakt en wat je eigenlijk altijd wel kunt blijven draaien. Daar komt nog bij dat de band me emotioneel ook diep weet te treffen. Niet voor niets prijkt de band hoog in zowel mijn persoonlijke artiesten - als albumtoptien.

Nog heel kort over deze single: Things We Tell Ourselves In The Dark is een beetje alsof de 80s-elementen uit Never Seen / Future Shock en de stijl van The Future Is Behind Us is verbreed met het geluid van Coma Ecliptic. Volgens mij is dat wel een adequate beschrijving en plaatsing van dit nummer ten opzichte van de rest van de discrografie van de band.

Maak Kennis met Metal Anno 2025

(Ik heb het bericht nog niet gepost, of Apollo is me alweer voor hahaha. Weinig verrassend inderdaad, deze nominatie van mijn kant, maar hij mag niet ontbreken in dit topic )

Deze zag ik aankomen ja.

Een zeer nette 9,0 voor Dimscûa. Wat een intensiteit! Misschien wel een 4,5* voor het hele album, maar ik vind dit wel de uitschieter.

aslan (crew)
Paradise Lost 7,5
Dimscûa 7,0

naar uitgekeken:
Between the Buried and Me 8,3
nu uitkijken naar de album release in september

5,5

Deze band is niet m'n ding, vrees ik.

BTBAM: 8,5

Als progliefhebber is het eigenlijk gek dat ik me nooit in deze band verdiept heb. Lekker funky progmetal nummer met een hele eigen identiteit, al hoor ik wel een beetje MIke Patton/Faith No More terug in sommige stukken.

Helaas ook niet echt m'n ding. Zeker het eerste gedeelte is te proggy voor mij.
5

Cwfen - 7,5
Onverwachts raakte ik toch bevangen door de sfeer van dit nummer. Netjes.

Komatsu - 8,1
Ik dacht dat dit een instrumentale band was, bleek het te verwarren met Karma To Burn. Precies m'n genre dit, een soort stonervorm van Prong.

Gaahls Wyrd - 6,6
Dacht eerst dat het Paradise Lost was.

Austere - 6,5

Weald & Woe - 7
Zang vind ik niks, muzikaal dik in orde en lekker tempo.

Paradise Lost - 8
Lang geleden dat ik zo'n vette track van ze heb gehoord.

Dimscûa - On Being and Nothingness: 8,5
BTBaM - Things We Tell Ourselves In The Dark: 8

2 mooie nominaties weer van m'n muzikale broeders Apollo en ABDrums

Dimscûa ligt precies in m'n straatje; had zelf een ander nummer gekozen, maar ach, wat maakt 't uit: het hele album is geweldig !

BTBaM: ik kan me goed vinden in de kenschets door ABDrums: zeer interessante band, maar moet eerlijk bekennen dat ik wel hoop dat het "metal gehalte" op het album gemiddeld wat hoger ligt dan in dit (vrij funky / progressieve) nummer...

En zoals velen hier komt de inhaalslag nog...

ProGNerD schreef:
zeer interessante band, maar moet eerlijk bekennen dat ik wel hoop dat het "metal gehalte" op het album gemiddeld wat hoger ligt dan in dit (vrij funky / progressieve) nummer...

Heerlijk toch? Mij kun je niet vrolijker maken met de muzikale richting die de band is ingeslagen. Heb iemand horen zeggen dat het veel weg heeft van wat Haken de laatste twee albums, voornamelijk op Fauna, aan het presteren is. Een interessant perspectief waar ik me wel in kan vinden.

Mijn inhaalslag volgt nog trouwens: druk, druk, druk...

03-06: Komatsu - A Breakfast For Champions (Dieter / 8 / 6,99)
05-06: Gaahls Wyrd - Braiding the Stories (Apollo / 7 / 6,74)
07-06: Austere - Dissolved Exile (Apollo / 7 / 7,39)
10-06: Weald & Woe - Blood Upon the Blade (Kondoro0614 / 7 / 7,14)
12-06: Paradise Lost - Silence Like The Grave (Apollo / 7 / 7,79)
15-06: Dimscûa - On Being and Nothingness (Apollo / 6 / 8,00)
17-06: Between The Buried And Me - Things We Tell Ourselves In The Dark (ABDrums / 6 / 7,22)
23-06: AVKRVST - The Trauma (Dieter / 0 / 0)

8,3

6,5

Zang zorgt voor minpuntjes. Doet me niet zoveel. Gewoon een degelijke track.

6

Doet me niet veel zowel vocaal als instrumentaal. Ok

30-04: Sodom - Trigger Discipline

Geinige midtempo thrasher die bijzonder weinig origineel is. Er blijft daarom ook weinig van hangen. Slecht is het niet, goed of opzienbarend wordt het nergens.

6,2

02-05: Acceptance - Paradise

Deze gure atmosferische black past perfect bij mijn huidige gemoedstoestand en komt daardoor hier erg fijn binnen. Het nummer is binnen een vloek en een zucht voorbij, een teken aan de wand dat ik het a) vaker wil luisteren en b) goed weet te waarderen. Een ProGNerD-nominatie ook trouwens, hoe kan het ook weer anders. Ik sla hem in ieder geval op, deze plaat, dank voor het delen hier!

8,3

06-05: Tiktaalika - Lost Continent

Wisselende reacties en wisselende beoordelingen naar aanleiding van mijn nominatie. Ik begrijp dat wel bij Tiktaalika, het solo-project van Haken-gitarist Charlie Griffiths. Het zijn voor mij met name de vocalen van BTBAM-mastodont Tommy Giles die de kwaliteit van dit nummer naar een hoger niveau tillen. En hoewel thrash zeker niet mijn favoriete genre is, vind ik het heel gaaf als er een progressieve kwinkslag aan wordt gegeven die het geheel voor mij net wat interessanter maakt om naar te luisteren. Chapeau dus, want dat is mijns inziens hier meer dan geslaagd.

8

03-06: Komatsu - A Breakfast For Champions (Dieter / 8 / 6,99)
05-06: Gaahls Wyrd - Braiding the Stories (Apollo / 7 / 6,74)
07-06: Austere - Dissolved Exile (Apollo / 7 / 7,39)
10-06: Weald & Woe - Blood Upon the Blade (Kondoro0614 / 7 / 7,14)
12-06: Paradise Lost - Silence Like The Grave (Apollo / 7 / 7,79)
15-06: Dimscûa - On Being and Nothingness (Apollo / 6 / 8,00)
17-06: Between The Buried And Me - Things We Tell Ourselves In The Dark (ABDrums / 6 / 7,22)
23-06: AVKRVST - The Trauma (Dieter / 2 / 8,15)
25-06: Vennart - The Familiar (Apollo / 0 / 0)

Mike Vennart zijn project na Oceansize. Het metalgehalte gaat naarmate het nummer vordert geleidelijk aan omhoog. Wel een lange zit, excuses voor diegenen die nog een grote inhaalslag willen maken. Echter, wie in trance raakt zal het niet als lang ervaren.

Nee, de eerste 5 minuten had ik hoop, die vervloog.

5,9

Hier ga ik morgen nog even goed voor zitten

Ik ben om: 8

Tweede deel is beter, maar in z'n geheel te lang en te weinig beklijvend

6.7

Goed, waar was ik ook alweer gebleven?
Nondeknetters, ergens begin mei. Dat wordt even flink wat exxxtra baantjes trekken.

10-05: Pyramids - Bones and Eggshells (ProGNerD / 11 / 4,57)
Oja, dat was die blackmetalreggaetonshoegazepastiche. Ik vind het wel catchy, behoorlijk catchy zelfs, maar een echt wereldschokkende revelatie is het ondanks de curieuze combinatie van tegengestelde genres toch ook weer niet. Maar het bevalt me evenzogoed goed. Die noisy elementen halverwege geven wat extra cachet.
7,6

12-05: Conan - Frozen Edges of the Wound (Johnny Marr / 9 / 7,37)
Zo, dat is een kortje. Ik had van Conan weer een gore uppercut verwacht die minstens een minuut of acht zou natrillen, maar neen: dit is de TikTok-single van onze sludgemonsters. Ben nooit een grote liefhebber van hun gruwelijk monotone geluid geweest, maar dit is in ieder geval kort genoeg om net niet te gaan vervelen.
6,3

14-05: Vauruvã - Os Caçadores (Apollo / 9 / 7,26)
Ah, daar hebben we die gast van o.a. Kaatayra weer. Zijn stijl is inmiddels wel herkenbaar in mijn oren.
Het nummer/De productie klinkt wel erg rommelig en al heeft dat ook enige charme, ik mis toch een beetje dat alles omverblazende effect dat Kaatayra wel op mij had. Al gebeuren er ook weer hele mooie dingen, eigenlijk vooral als het metalgehalte wordt teruggeschroefd. En bij meerdere draaibeurten groeit het nummer. Ja, toch wel weer erg fraai.
8

16-05: Finishing Move inc. - Blood Spill (legian / 8 / 6,68)
Ik heb een korte tijd héél fanatiek DOOM gespeeld. Maar dan spreken we over de originele DOOM, waaay back in de mid 90s. Eigenlijk wat ProGNerD ook al schreef, zie ik nu. Hij is dan ook exact even oud als ik.
Ik vind de soundtrack erg generiek overkomen. Het beukt & djent wel lekker stevig, maar het heeft iets zielloos.
5,6

18-05: life - untitled two (Apollo / 9 / 6,02)
Dat zielloze kan je niet zeggen van het gekrijs van deze zanger. Alsof zijn life ervan afhangt. Al mag het ook wel met meer variatie en dynamiek: cónstant en werkelijk elke onverstaanbare lettergreep op identieke wijze eruit krijsen begint een nogal eentonige vertoning te worden. Vervelend zelfs.
De songstructuur is ook nogal grillig en komt onsamenhangend over: niet in een creatieve, maar op lukrake wijze. Geluidstechnisch vind ik het ook niet erg lekker klinken. Nee, helaas: dit is het toch niet voor mij. Dan was het akoestische intro nog het meest geslaagd. Zijn andere bands Sadness en Thrä lieten een veel betere indruk achter.
5,7

22-05: Igorrr - Blastbeat Falafel (The_CrY / 7 / 6,79)
Whohoo, it's Igorrr time!
En wat maken ze er weer een feest van. In drie minuten gebeurt weer zo verschrikkelijk veel, maar tegelijk is het zo catchy als de kont van J-Lo en swingend als de eh, kont van Kim Kardashian.
Op 1'48" is dat Oosters keyboardriedeltje vast en zeker sterk beïnvloed door de Arabische pop van Omar Souleyman. Mijn hoogtepunt van het nummer: echt een awesome oorwurm.
En hilarisch: een vijftienkoppig koor dat twee keer één seconde een klank laten horen.
Goddomme, wat is het toch een geniale en originele band. Die grijzende man met die sik blijkt trouwens Trey Spruance te zijn (o.a. van Mr Bungle, Secret Chiefs 3 en nog heel even Faith No More).
8,8

24-05: Amimia - Oda a la Miseria (feat. The Depressick) (ProGNerD / 5 / 6,96)
Dit is wel heel erg brave blackgazemuzak by the numbers. Het is dat ik erg gek ben van die muziek en ook deze prima kan hebben (zeker het tweede deel), daarom blijft een kritisch cijfer uit, maar ze mogen het allemaal wel iets ingenieuzer fabriceren.
7

27-05: Your Spirit Dies - A Rose for Every Stone (Apollo / 4 / 7,05)
Ah, dit is het type metalcore dat me goed bevalt. Ik luister nog maar weinig naar het genre en áls het mijn pad weer eens kruist, dan denk ik als gediplomeerd ouwelul: ik grijp wel terug naar de ouwe 90s shit. Maar deze band weet het goed en overtuigend te brengen. Het melodieuze deel is nét niet te melodieus, waardoor het niet aan kracht en power inboet.
7,8

29-05: Genune - To Not Grow Old (ProGNerD / 4 / 7,75 )
Goh, Roemeens. Adequate beschrijving van ProGNerD van de muziek: ik sluit me er bij aan, ook qua positieve indruk. Ja, sterk visitekaartje!
8

31-05: Cwfen - Wolfsbane (ProGNerD / 0 / 0)
Ha, weer zo'n wit wief die in een heksenkring een occult Sabbathdansje huppelt.
Instrumentaal wat meer classic heavy metal en de riffs lijken wel rechtstreeks uit de koker van Witchfynde of andere NWOBHM-band te komen. Geen Triple 666-materiaal en ze moet veel dames voor laten gaan, maar evenzogoed verduveld lekker.
7,5

03-06: Komatsu - A Breakfast For Champions (Dieter / 7 / 6,83)
Goh, Komatsu. Die is toch al een jaartje of tien van mijn radar gevallen. Terwijl ik hun eerste werkjes bijzonder lekker vond, maar dan vooral (op YouTube) de liveversies. Helaas nooit live gezien. Dit bevalt me ook wel en waar ik van verwacht dat het live nog beter tot zijn recht komt. De melodieuzere coupletten hadden evenwel iets venijniger gemogen.
7,3

05-06: Gaahls Wyrd - Braiding the Stories (Apollo / 6 / 6,77)
Ik had iets weirds verwacht, geen uitgebluste Paradise Lost-pastiche. Teleurstellend.
Bij een 2e luisterbeurt bevalt me het 2e deel van het nummer wel, met name de toch wel prachtige gitaar(twin)solo's.
Bij de 3e luisterbeurt is het uitgebluste karakter ook weg geblust en ervaar ik het meer als ingetogen melancholisch. Mooi om te ervaren hoe een nummer kan groeien en omslaat van teleurstelling naar waardering. Ik begon met een pover zesje, maar eindig met een 7,5

07-06: Austere - Dissolved Exile (Apollo / 6 / 7,53)
Ook dit nummer moest even op gang komen, pas na dik drie minuten begint het pas echt tot leven te komen, maar dan ontwikkelt er ook een erg prettige sfeer. Wederom een beetje in de Paradise Lost/Sentenced-hoek, maar dan, vooral vanwege de zang, met een blackgazend sausje er overheen gegoten.
7,5

10-06: Weald & Woe - Blood Upon the Blade (Kondoro0614 / 6 / 7,17)
Deze en hun vorige album hebben prachtige hoezen. Ik kom maar even niet op de namen van twee andere bands die soortgelijke hoezen uitbrengen en die, net als deze band, helaas, helaas, helaas, hun muziek net niet interessant genoeg maken om de albumhoesverwachtingen waar te maken. De klik komt niet. Het gaat langs me heen zonder dat er iets blijft hangen.
6

12-06: Paradise Lost - Silence Like The Grave (Apollo / 3 / 7,67)
Oh, krijg nou wat? Ik heb de band al twee keer genoemd hierboven en nu zijn ze zelf aan de beurt.
Na die 'Gothic'-gitaar lijkt die riff op 1'04" wel uit de koker van Rammstein te komen. Opmerkelijk. Als Nick begint met zingen is die associatie ook meteen weer verdwenen. Goed nummer, geen nieuwe paden (op het Rammsteinmomentje na), integendeel, maar voor een band die al zo lang actief is, toch meer dan verdienstelijk, urgent en geïnspireerd klinkend te noemen.
8

15-06: Dimscûa - On Being and Nothingness (Apollo / 0 / 0)
Aan het dakje op de u te zien, vermoed ik wederom een Roemeense band. Niet dus. Het overlijden van je dochter is een tragische aanleiding voor een plaat. "Gelukkig" voor ons luisteraars vertaalt zich dat in een dijk van een nummer. Die massieve beukriff op 5'45" is magnifiek en de gepijnigde zang klinkt zwaar overtuigend.
8,5

17-06: - Things We Tell Ourselves In The Dark (ABDrums / 6 / 7,22)
De eerste paar seconden dacht ik dat mijn adblocker niet werkte en ik een of andere reclame kreeg met een funky muziekje. Maar neen, het is wel degelijk BTBAM en dat is wel even schakelen na Dimscûa.
Minutenlang kon ik even helemaal niks met deze adhd-funkprogmetal, maar langzaamaan slopen de 80s funkpopinvloeden op steeds aanstekelijkere wijze bij mij naar binnen. Alsof ze Mark King van Level 42 hebben ingelijfd, hem hebben gewaterboard met de funkmetal van Mordred en Scatterbrain, en deze op extreme progmetalwijze naar de 21e eeuw geteleporteerd. Na drie keer luisteren begin ik ook de grilligheid en structuur van het liedje te doorgronden en dreig ik zelfs enthousiast te raken. Ja, deze band durft na 25 jaar nog steeds zijn nek uit te steken, voorwaar een lovenswaardige grondhouding.
7,8

23-06: AVKRVST - The Trauma (Dieter / 2 / 8,15)
Op 3 juli 2023, 08:26 uur plaatste Dieter een nummer 'Isolation' van hun debuutalbum. Die beoordeelde ik met een 7,9. We zijn nu twee jaar verder en ze hebben de Opeth-invloeden nog niet van zich afgeschud. Maar als dat resulteert in zulke sterke nummers, maakt me dat eigenlijk geen reet uit.
8

Ik ben weer bij!
Laat ik me dan meteen maar even trakteren op een weekendje er tussenuit.

Dank weer voor alle nominaties!

EDIT: Oh nee, die laatste van Apollo nog niet beluisterd. Maar dat kreng duurt een kwartier zie ik nu. Ja, da-hag. Het is kwart over drie, ik ga pitten.

03-06: Komatsu - A Breakfast For Champions (Dieter / 9 / 7,02)
05-06: Gaahls Wyrd - Braiding the Stories (Apollo / 8 / 6,84)
07-06: Austere - Dissolved Exile (Apollo / 8 / 7,4)
10-06: Weald & Woe - Blood Upon the Blade (Kondoro0614 / 8 / 7)
12-06: Paradise Lost - Silence Like The Grave (Apollo / 8 / 7,81)
15-06: Dimscûa - On Being and Nothingness (Apollo / 7 / 8,07)
17-06: Between The Buried And Me - Things We Tell Ourselves In The Dark (ABDrums / 7 / 7,3)
23-06: AVKRVST - The Trauma (Dieter / 5 / 7,36)
25-06: Vennart - The Familiar (Apollo / 3 / 6,87)
27-06: Lord of the Lost - I Will Die In It (The_CrY / 0 / 0)

Volgens mij is het document niet heel up to date, maar ik heb het voor Vennart bijgewerkt.

Ik gooi er morgen weer 's eentje in, met uw welbevinden uiteraard...

6,5

03-06: Komatsu - A Breakfast For Champions (Dieter / 9 / 7,02)
05-06: Gaahls Wyrd - Braiding the Stories (Apollo / 8 / 6,84)
07-06: Austere - Dissolved Exile (Apollo / 8 / 7,4)
10-06: Weald & Woe - Blood Upon the Blade (Kondoro0614 / 8 / 7)
12-06: Paradise Lost - Silence Like The Grave (Apollo / 8 / 7,81)
15-06: Dimscûa - On Being and Nothingness (Apollo / 7 / 8,07)
17-06: Between The Buried And Me - Things We Tell Ourselves In The Dark (ABDrums / 7 / 7,3)
23-06: AVKRVST - The Trauma (Dieter / 5 / 7,36)
25-06: Vennart - The Familiar (Apollo / 3 / 6,87)
27-06: Lord of the Lost - I Will Die In It (The_CrY / 1 / 6,5)
29-06: Varnheim - Inwards (ProGNerD / 0 / 0)

Black metal volgens de Poolse school, met een verrassend a-typisch maar erg mooi intro. Verder is het bij vlagen furieus, maar zonder verlies van melodie en met lekkere riffs; de 10 min. vliegen letterlijk voorbij... Klasse productie ook !

Maak Kennis met Metal Anno 2025 | Spreadsheet

En oh ja, ik zal binnenkort ook weer even een inhaalslagje doen...

Ah, stond al op mijn luisterlijst, maar nog niet aan toe gekomen. Ben benieuwd!

Lord of the Lost: 6,8
Varnheim: 6,5. Ik ben totaal verzadigd van dit soort bands.

Vennart - 5
Lord of the Lost - 4
Varnheim - 8

Gast
geplaatst: vandaag om 17:45 uur

geplaatst: vandaag om 17:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.