Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2025
zoeken in:
0
geplaatst: 3 juni 2025, 09:28 uur
Genune: 7,5
Lomp begin, mooi einde!
Cwfen: 7,8
Heel gaaf. Net iets te lang.
Komatsu: 7
Lekker!
Lomp begin, mooi einde!
Cwfen: 7,8
Heel gaaf. Net iets te lang.
Komatsu: 7
Lekker!
0
geplaatst: 5 juni 2025, 18:45 uur
03-06: Komatsu - A Breakfast For Champions (Dieter / 2 / 7,5)
05-06: Gaahls Wyrd - Braiding the Stories (Apollo / 0 / 0)
Album is al te beluisteren op Season of Mist. Ben niet platgeslagen door het nieuwe album, maar dit is wel een opvallende uitschieter.
Maak Kennis met Metal Anno 2025 | Spreadsheet
05-06: Gaahls Wyrd - Braiding the Stories (Apollo / 0 / 0)
Album is al te beluisteren op Season of Mist. Ben niet platgeslagen door het nieuwe album, maar dit is wel een opvallende uitschieter.
1
geplaatst: 7 juni 2025, 16:13 uur
03-06: Komatsu - A Breakfast For Champions (Dieter / 5 / 7,06)
05-06: Gaahls Wyrd - Braiding the Stories (Apollo / 4 / 6,5)
07-06: Austere - Dissolved Exile (Apollo / 0 / 0)
Voor het derde jaar op rij een nieuw album van Austere. Deze opener vind ik een van de hoogtepunten vanwege de gitaarriff.
07-06: Austere - Dissolved Exile (Apollo / 0 / 0)
Voor het derde jaar op rij een nieuw album van Austere. Deze opener vind ik een van de hoogtepunten vanwege de gitaarriff.
0
geplaatst: 7 juni 2025, 16:35 uur
16-05: Finishing Move inc. - Blood Spill
Een videogamesoundtrack hebben we nog niet gehad. Ben zelf niet bepaald een gamer en heb dan ook nog nooit van dit spel gehoord. De nostalgie en de context mis ik dan ook geloof ik. Ik hoor een instrumentaal djent nummer met af en toe een kunstmatige knal er doorheen. Een meer ambient middenstuk met een elektronische onderlaag biedt wat afwisseling. De compositie gaat heen en weer, maar ontwikkelt zich niet. Typerend voor videogamemuziek. Het doet mij niets.
4,0
18-05: life - untitled two
Geen beste scores, maar toch twee liefhebbers gevonden. Daar teken ik voor.
8,0
22-05: Igorrr - Blastbeat Falafel
Ik heb dit altijd een lastige band gevonden. Een echte love it or hate it-band. Er zijn elementen en passages die ik verrassend goed vind klinken, maar als geheel voelt het zo willekeurig. Dat verspringende karakter krijgt niet echt grip op mij. De Oosterse sfeer en de vocalen vind ik sterk, en het amalgaam aan stijlen is origineel. Al met al wel aardig positief.
6,8
24-05: Amimia - Oda a la Miseria (feat. The Depressick)
Qua sfeer en gitaarwerk heb ik hier een zwak voor, maar dit is inmiddels wel zo vaak gedaan dat dit in het niet valt bij wat al beschikbaar is. Spoken word kan werken, maar dit haalt de vaart eruit. Vocalen liggen wat begraven in de mix en herbergen te weinig intensiteit om het naar een hoger niveau te tillen voor mij.
5,7
27-05: Your Spirit Dies - A Rose for Every Stone
Metalcore die meer leunt richting de metal dan de core. Vooral voor de riffs geldt dat, de vocalen bevinden zich aan de andere kant van de weegschaal. Zal nooit mijn favoriete genre worden, maar dit mag er wezen.
7,5
Een videogamesoundtrack hebben we nog niet gehad. Ben zelf niet bepaald een gamer en heb dan ook nog nooit van dit spel gehoord. De nostalgie en de context mis ik dan ook geloof ik. Ik hoor een instrumentaal djent nummer met af en toe een kunstmatige knal er doorheen. Een meer ambient middenstuk met een elektronische onderlaag biedt wat afwisseling. De compositie gaat heen en weer, maar ontwikkelt zich niet. Typerend voor videogamemuziek. Het doet mij niets.
4,0
18-05: life - untitled two
Geen beste scores, maar toch twee liefhebbers gevonden. Daar teken ik voor.
8,0
22-05: Igorrr - Blastbeat Falafel
Ik heb dit altijd een lastige band gevonden. Een echte love it or hate it-band. Er zijn elementen en passages die ik verrassend goed vind klinken, maar als geheel voelt het zo willekeurig. Dat verspringende karakter krijgt niet echt grip op mij. De Oosterse sfeer en de vocalen vind ik sterk, en het amalgaam aan stijlen is origineel. Al met al wel aardig positief.
6,8
24-05: Amimia - Oda a la Miseria (feat. The Depressick)
Qua sfeer en gitaarwerk heb ik hier een zwak voor, maar dit is inmiddels wel zo vaak gedaan dat dit in het niet valt bij wat al beschikbaar is. Spoken word kan werken, maar dit haalt de vaart eruit. Vocalen liggen wat begraven in de mix en herbergen te weinig intensiteit om het naar een hoger niveau te tillen voor mij.
5,7
27-05: Your Spirit Dies - A Rose for Every Stone
Metalcore die meer leunt richting de metal dan de core. Vooral voor de riffs geldt dat, de vocalen bevinden zich aan de andere kant van de weegschaal. Zal nooit mijn favoriete genre worden, maar dit mag er wezen.
7,5
1
geplaatst: 10 juni 2025, 00:54 uur
Als niemand wat heeft, durf ik morgen wel wat te droppen. Ik ga eerst 

0
geplaatst: 10 juni 2025, 14:19 uur
03-06: Komatsu - A Breakfast For Champions (Dieter / 5 / 7,06)
07-06: Austere - Dissolved Exile (Apollo / 1 / 7,5)
10-06: Weald & Woe - Blood Upon the Blade (Kondoro0614 / 0 / 0)
Ooit een ontdekking geweest dankzij de Zes Losse Tanden podcast, wat er voor gezorgd heeft dat hun album uit 2023 mijn favoriete plaat werd van dat jaar. Ik heb het zelfs nog even zitten lobbyen hier, en er toch nog drie stemmen meer uitgekregen, maar het jammerlijke is wel dat de band nog niet echt ontdekt lijkt te zijn. Dit jaar staat er een nieuw album klaar, die gepland staat voor 4 juli. En waar mijn verwachtingen toren hoog van zijn, en deze eerste single laat alvast wel horen dat de heren er weer heerlijk in zitten.
Ik neem jullie graag mee naar Weald and Woe, een band uit Idaho die ons toch een lekker portie melodische black metal bezorgt. Hun thema's zijn eigenlijk vrij snel te spotten, alleen al uit het filmpje: medieval. Eens wat anders, en zeker hun plaat uit '23 staat er vol mee, heerlijk man! Geen idee of het hier goed doet, maar ik wou het album toch onder het licht brengen, want dat verdient deze band echt wel!
07-06: Austere - Dissolved Exile (Apollo / 1 / 7,5)
10-06: Weald & Woe - Blood Upon the Blade (Kondoro0614 / 0 / 0)
Ooit een ontdekking geweest dankzij de Zes Losse Tanden podcast, wat er voor gezorgd heeft dat hun album uit 2023 mijn favoriete plaat werd van dat jaar. Ik heb het zelfs nog even zitten lobbyen hier, en er toch nog drie stemmen meer uitgekregen, maar het jammerlijke is wel dat de band nog niet echt ontdekt lijkt te zijn. Dit jaar staat er een nieuw album klaar, die gepland staat voor 4 juli. En waar mijn verwachtingen toren hoog van zijn, en deze eerste single laat alvast wel horen dat de heren er weer heerlijk in zitten.
Ik neem jullie graag mee naar Weald and Woe, een band uit Idaho die ons toch een lekker portie melodische black metal bezorgt. Hun thema's zijn eigenlijk vrij snel te spotten, alleen al uit het filmpje: medieval. Eens wat anders, en zeker hun plaat uit '23 staat er vol mee, heerlijk man! Geen idee of het hier goed doet, maar ik wou het album toch onder het licht brengen, want dat verdient deze band echt wel!
3
geplaatst: 11 juni 2025, 13:30 uur
Austere - 8
Weald & Woe - 7
Paar dagen geleden ticket gekocht voor Austere in december. Zin in!
Weald & Woe - 7
Paar dagen geleden ticket gekocht voor Austere in december. Zin in!
0
aslan (crew)
geplaatst: 12 juni 2025, 08:42 uur
Ik heb ongeveer een maandje inhaalwerk te doen hier... maar ik ben eraan begonnen 

2
geplaatst: 12 juni 2025, 15:34 uur
- Tómarúm - Halcyon Memory: Dreamscapes Across the Blue - 7.2
Laat een redelijke indruk achter eigenlijk, klinkt mij wel wat te klinisch in het geheel. Maar zeker niet verkeerd
- Lord Belial - Ipse Venit - 5.6
Erg degelijk maar verder weinig interessant wat mij betreft.
- Dormant Ordeal - Horse Eater - 8.4
Deze krijgt een 2e luisterbeurt. Er gebeurt veel en komt vrij intens over, toch klinkt het geheel vrij rustig en soepel. Wat wel erg fijn is. Niet verkeerd dit.
- Dessiderium - Dover Hendrix - 6
Niet vervelend om te horen, maar het doet me weinig.
- Cave Sermon - Ancient for Someone - 7.8
Eerste luisterbeurt frustreert en intrigeert tegelijkertijd. Tweede luisterbeurt frustreert nauwelijks mee maar doet een lichtelijk fragmentarisch karakter overkomen. Het intrigeert me nu alleen nog meer. De tweede helft heeft een aardig epische ondertoon die ook erg goed bevalt. Deze ga ik eens verder opzoeken.
- Ahamkara - The Circle of Remembrance - 5.5
Weet mij niet te boeien.
Laat een redelijke indruk achter eigenlijk, klinkt mij wel wat te klinisch in het geheel. Maar zeker niet verkeerd
- Lord Belial - Ipse Venit - 5.6
Erg degelijk maar verder weinig interessant wat mij betreft.
- Dormant Ordeal - Horse Eater - 8.4
Deze krijgt een 2e luisterbeurt. Er gebeurt veel en komt vrij intens over, toch klinkt het geheel vrij rustig en soepel. Wat wel erg fijn is. Niet verkeerd dit.
- Dessiderium - Dover Hendrix - 6
Niet vervelend om te horen, maar het doet me weinig.
- Cave Sermon - Ancient for Someone - 7.8
Eerste luisterbeurt frustreert en intrigeert tegelijkertijd. Tweede luisterbeurt frustreert nauwelijks mee maar doet een lichtelijk fragmentarisch karakter overkomen. Het intrigeert me nu alleen nog meer. De tweede helft heeft een aardig epische ondertoon die ook erg goed bevalt. Deze ga ik eens verder opzoeken.
- Ahamkara - The Circle of Remembrance - 5.5
Weet mij niet te boeien.
1
aslan (crew)
geplaatst: 12 juni 2025, 16:52 uur
Conan 8,0 - Vauruva 6,8 - Finishing Move inc. 7,4
life 7,6 - Igorrr 8,3 - Amimia 7,0
Your Spirit Dien 7,8 - Genune 6,9 - Cwfen 7,3
Komatsu 7,0
Gaals Wyrd 6,8
Austere 7,5
Weald & Woe 7,7
life 7,6 - Igorrr 8,3 - Amimia 7,0
Your Spirit Dien 7,8 - Genune 6,9 - Cwfen 7,3
Komatsu 7,0
Gaals Wyrd 6,8
Austere 7,5
Weald & Woe 7,7
1
geplaatst: 12 juni 2025, 19:59 uur
Kondoro0614, om je vraag hier te beantwoorden: ja, ik heb ook een ticket voor Austere in december. 2,5 maand geleden voor het eerst gezien in Antwerpen (eindelijk!) en ik vond het magisch. Een van de artiesten die ik nog heel graag eens live wilde zien. Nu al zin in de volgende!
29-05: Genune - To Not Grow Old
Aanvankelijk klonk het als 'beter goed gestolen dan slecht bedacht', maar uiteindelijk bevat het toch wel eigenaardigheidjes. Meest opvallend de elektronische kwinkslag rondom 04:30 welke het slotstuk inluidt. Normaliter niet aan mij besteed, maar als het zo lekker voortstuwend is ben ik mee. En uit Roemenië, nog niet eerder genomineerd denk ik?
7,5
31-05: Cwfen - Wolfsbane
Af en toe een vrouwelijke zangeres vind ik een fijne afwisseling. De dames doen het bij mij altijd wel goed in het doom genre. Stemgeluid past goed bij het nummer, maar ik vind haar niet opmerkelijk vanuit technisch oogpunt. Het slotstuk knalt dan ook niet uit de voegen. Ik voel tevens te weinig bij het totaalplaatje.
6,5
03-06: Komatsu - A Breakfast For Champions
Meer rock 'n roll met een stoner gitaartoon dan metal, maar dat mag de pret niet drukken. Spelplezier is aanwezig, maar het spel is te voorspelbaar om te boeien. Zanger vind ik nogal zwakjes.
5,5
05-06: Gaahls Wyrd - Braiding the Stories
Dit nummer neemt een proggy wending die ik erg kan waarderen. De rest van het album is een tikkeltje langdradig en mist het avontuurlijke gevoel.
7,8
07-06: Austere - Dissolved Exile
Wederom een goed album, ze zijn op dreef. Ik zei het vorig jaar al: ik mis de ijzige krijsen die mij laten rillen. Zoals op 'To Lay Like Old Ashes' en de comebackplaat 'Corrosion of Hearts'. Wel vind ik dit album over de gehele lijn beter dan de vorige en o.a. dit nummer weer geweldig. Die riff is zo verslavend en laat weer een nieuwe kant van de band zien, daar de oude riffs meer repetitief zijn en minder complex.
8,7
10-06: Weald & Woe - Blood Upon the Blade
Toevallig hoorde ik dit nummer enkele maanden geleden via een ander forum. Het klinkt als een band met veel potentie, maar ze zijn er nog niet helemaal. Ik vind de bass drum nogal overheersend in de mix en de frasering van de zanger te moderne metal-achtig voor mijn smaak. De zanger heeft een goede strot en de riffs zijn memorabel, maar algeheel nog niet overtuigd.
6,8
29-05: Genune - To Not Grow Old
Aanvankelijk klonk het als 'beter goed gestolen dan slecht bedacht', maar uiteindelijk bevat het toch wel eigenaardigheidjes. Meest opvallend de elektronische kwinkslag rondom 04:30 welke het slotstuk inluidt. Normaliter niet aan mij besteed, maar als het zo lekker voortstuwend is ben ik mee. En uit Roemenië, nog niet eerder genomineerd denk ik?
7,5
31-05: Cwfen - Wolfsbane
Af en toe een vrouwelijke zangeres vind ik een fijne afwisseling. De dames doen het bij mij altijd wel goed in het doom genre. Stemgeluid past goed bij het nummer, maar ik vind haar niet opmerkelijk vanuit technisch oogpunt. Het slotstuk knalt dan ook niet uit de voegen. Ik voel tevens te weinig bij het totaalplaatje.
6,5
03-06: Komatsu - A Breakfast For Champions
Meer rock 'n roll met een stoner gitaartoon dan metal, maar dat mag de pret niet drukken. Spelplezier is aanwezig, maar het spel is te voorspelbaar om te boeien. Zanger vind ik nogal zwakjes.
5,5
05-06: Gaahls Wyrd - Braiding the Stories
Dit nummer neemt een proggy wending die ik erg kan waarderen. De rest van het album is een tikkeltje langdradig en mist het avontuurlijke gevoel.
7,8
07-06: Austere - Dissolved Exile
Wederom een goed album, ze zijn op dreef. Ik zei het vorig jaar al: ik mis de ijzige krijsen die mij laten rillen. Zoals op 'To Lay Like Old Ashes' en de comebackplaat 'Corrosion of Hearts'. Wel vind ik dit album over de gehele lijn beter dan de vorige en o.a. dit nummer weer geweldig. Die riff is zo verslavend en laat weer een nieuwe kant van de band zien, daar de oude riffs meer repetitief zijn en minder complex.
8,7
10-06: Weald & Woe - Blood Upon the Blade
Toevallig hoorde ik dit nummer enkele maanden geleden via een ander forum. Het klinkt als een band met veel potentie, maar ze zijn er nog niet helemaal. Ik vind de bass drum nogal overheersend in de mix en de frasering van de zanger te moderne metal-achtig voor mijn smaak. De zanger heeft een goede strot en de riffs zijn memorabel, maar algeheel nog niet overtuigd.
6,8
1
geplaatst: 12 juni 2025, 20:18 uur
03-06: Komatsu - A Breakfast For Champions (Dieter / 7 / 6,83)
05-06: Gaahls Wyrd - Braiding the Stories (Apollo / 6 / 6,77)
07-06: Austere - Dissolved Exile (Apollo / 6 / 7,53)
10-06: Weald & Woe - Blood Upon the Blade (Kondoro0614 / 6 / 7,17)
12-06: Paradise Lost - Silence Like The Grave (Apollo / 0 / 0)
Deze band kennen wij allemaal wel, maar ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik vind dit namelijk een veelbelovende single. Sterke pakkende riffs, de vocalen zijn wat steviger en als kers op de taart een interessante gitaarsolo.
12-06: Paradise Lost - Silence Like The Grave (Apollo / 0 / 0)
Deze band kennen wij allemaal wel, maar ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik vind dit namelijk een veelbelovende single. Sterke pakkende riffs, de vocalen zijn wat steviger en als kers op de taart een interessante gitaarsolo.
4
geplaatst: 14 juni 2025, 10:57 uur
De afgelopen periode heb ik me hier bewust wat afzijdig gehouden en weinig actief opgested. De afrondende fase van mijn studie en allerlei andere drukke randzaken maakten dat het me gewoon even niet lokte (dat is een frisisme geloof ik) om druk bezig te zijn met het beluisteren van nummers, die ik dan het liefst ook meteen van een begeleidend stukje commentaar wil voorzien.
Maar sinds gisteren heb ik eigenlijk - nog niet helemaal, maar wel zo goed als - vakantie, dus ga ik beginnen met het terugluisteren van al jullie nominaties. Ik heb er zin in en ben benieuwd welke toppers ik tegen ga komen!
Maar sinds gisteren heb ik eigenlijk - nog niet helemaal, maar wel zo goed als - vakantie, dus ga ik beginnen met het terugluisteren van al jullie nominaties. Ik heb er zin in en ben benieuwd welke toppers ik tegen ga komen!
0
geplaatst: 15 juni 2025, 20:19 uur
Paradise Lost: 8,0.
12-06: Paradise Lost - Silence Like The Grave (Apollo / 3 / 7,67)
15-06: Dimscûa - On Being and Nothingness (Apollo / 0 / 0)
Het thema van dit album is het overlijden van gitarist Adam Train zijn dochter. Dit nummer is de afsluiter van het album en weerspiegelt de emoties het sterkste naar mijn mening, maar de lange introductie past beter in de context van het album. ´The Dusteater´vind ik ook een bloedintens nummer.
12-06: Paradise Lost - Silence Like The Grave (Apollo / 3 / 7,67)
15-06: Dimscûa - On Being and Nothingness (Apollo / 0 / 0)
Het thema van dit album is het overlijden van gitarist Adam Train zijn dochter. Dit nummer is de afsluiter van het album en weerspiegelt de emoties het sterkste naar mijn mening, maar de lange introductie past beter in de context van het album. ´The Dusteater´vind ik ook een bloedintens nummer.
0
geplaatst: 16 juni 2025, 08:09 uur
Paradise Lost - Silence Like The Grave: 8
imscûa - On Being and Nothingness: 8
imscûa - On Being and Nothingness: 8
1
geplaatst: 16 juni 2025, 14:28 uur
Ik nomineer graag morgenavond een nieuw nummer met jullie welbevinden. Drie keer raden welke het wordt... 

1
geplaatst: 17 juni 2025, 10:55 uur
Paradise Lost: 8
Dikke track weer.
Dimscûa: 7,5
Je hoort de pijn in het nummer. Prachtig.
Dikke track weer.
Dimscûa: 7,5
Je hoort de pijn in het nummer. Prachtig.
* denotes required fields.