Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Rock en pop 60's Bobbys!
zoeken in:
1
geplaatst: 23 augustus 2025, 11:25 uur
Zoiets dan maar:
Cheap Trick - Surrender
Def Leppard - Animal
Huey Lewis & The News - Heart and Soul
John Parr - St Emo’s Fire
Mr. Mister - Broken Wings
The Outfield - Your Love
Pat Benatar - Heartbreaker
Rush - The Spirit of Radio
Survivor - Eye of The Tiger
Yes - Owner of a Lonely Heart
Cheap Trick - Surrender
Def Leppard - Animal
Huey Lewis & The News - Heart and Soul
The Outfield - Your Love
Pat Benatar - Heartbreaker
2
geplaatst: 23 augustus 2025, 11:27 uur
MetalMike schreef:
Wat voor mij dus echt staat voor "Adult...", ik ken die andere benaming niet eens denk ik.
Same here, had tot vanochtend echt nog nooit van A(rena)OR of A(lbum)OR gehoord.Wat voor mij dus echt staat voor "Adult...", ik ken die andere benaming niet eens denk ik.
ps. Ben wel eens gekscherend de term B(oomer)OR tegen gekomen.
3
geplaatst: 23 augustus 2025, 12:07 uur
Oei, als ik de startlijst en de eerste inzendingen zie, dan zie ik dat ik veel te diep in de AOR ben gedoken met bands die kansloos zijn. Voor inspiratie: bands als Alias, Arc Angel, Balance, Boulevard, Canatta, Charlie, Drive She Said, FM, Giuffria, Harem Scarem, H.e.a.t, Icon, Joshua, Le Roux, Orion the Hunter, Pride of Lions, Prophet, Shadow King, Sheriff, Signal, Slamer, Spys, Steelhouse Lane, Strangeways, Streets, Talisman, Treat, The Storm, Trillion, Tyketto, Unruly Child, Work Of Art en misschien wel ons eigen Zinatra?
Ik zet een streep door de circa honderd bands (er moest natuurlijk door 90% sowieso al een streep) en zal wat tactischer/bekender materiaal kiezen. Ik kies wel overwegend voor de rockers en niet voor de ballads: AOR is Adult/Album Orientated ROCK, geen Adult/Album Orientated Ballad, god damn it! Dan had het wel AOB geheten. Ook al is de scheidslijn met melodieuze hardrock dan soms nauwelijks waarneembaar, who cares?
Ik maak wel een enkele uitzondering, waaronder een band uit dit millennium (zelfs uit dit decennium, jaja: AOR wordt nog steeds gemaakt, zelfs door deathmetalmusici!) en eentje die ik dit jaar heb ontdekt en dat is: Shooting Star - Last Chance
Ik weet niet of ze al getagd zijn, maar dat het one hell of a fckng AOR-monster is zullen vielip, RonaldjK, gaucho en Arjan Hut beamen.
En RonaldjK: gewoon meedoen, jöh! Stress doet leven, gezonde spanning geeft voldoening en bovenal: dan maakt bovenstaand nummer meer kans op de volgende ronde, want ik verwacht dat jij dat nummer dan ook wel kiest.
Bij Dio ga ik het inderdaad anders aanpakken.
Cool dat johan de witt voor een lied van Angel kiest. De band kwam met 'Tower' een heel eind in het spelletje 'Favoriete Metal Song vóór 1980' en was daarin de grote (en terechte) verrassing. Dat nummer is echter wel symfonisch en heeft wellicht wat weinig AOR-elementen. Alhoewel, als Outlaw104 'em nu ook kiest... doe ik het ook.
Wel enorm tof dat outsider Touch in de startlijst is opgenomen: dat scheelde in ieder geval één nummer die ik niet hoef te noemen.
Angel - Tower
Boston - Foreplay / Long Time
Dare - Walk On Water (ex-Thin Lizzy)
Foreigner - Love On The Telephone
Giant - Chained (nog niemand deze band gekozen? Ach en wee...)
House Of Lords - Pleasure Palace
Magnum - On a StoryTeller's Night (al had ik eerder voor How Far Jerusalem of Don't Wake the Lion (Too Old to Die Young) gekozen, maar ik kies tactisch)
Shooting Star - Last Chance
The Night Flight Orchestra - Transmissions
The Night Flight Orchestra - Divinyls
Bubbling under: Pat Benatar - Hell Is For Children. Sorry, Pat.
Ik zet een streep door de circa honderd bands (er moest natuurlijk door 90% sowieso al een streep) en zal wat tactischer/bekender materiaal kiezen. Ik kies wel overwegend voor de rockers en niet voor de ballads: AOR is Adult/Album Orientated ROCK, geen Adult/Album Orientated Ballad, god damn it! Dan had het wel AOB geheten. Ook al is de scheidslijn met melodieuze hardrock dan soms nauwelijks waarneembaar, who cares?

Ik maak wel een enkele uitzondering, waaronder een band uit dit millennium (zelfs uit dit decennium, jaja: AOR wordt nog steeds gemaakt, zelfs door deathmetalmusici!) en eentje die ik dit jaar heb ontdekt en dat is: Shooting Star - Last Chance
Ik weet niet of ze al getagd zijn, maar dat het one hell of a fckng AOR-monster is zullen vielip, RonaldjK, gaucho en Arjan Hut beamen.
En RonaldjK: gewoon meedoen, jöh! Stress doet leven, gezonde spanning geeft voldoening en bovenal: dan maakt bovenstaand nummer meer kans op de volgende ronde, want ik verwacht dat jij dat nummer dan ook wel kiest.

Bij Dio ga ik het inderdaad anders aanpakken.
Cool dat johan de witt voor een lied van Angel kiest. De band kwam met 'Tower' een heel eind in het spelletje 'Favoriete Metal Song vóór 1980' en was daarin de grote (en terechte) verrassing. Dat nummer is echter wel symfonisch en heeft wellicht wat weinig AOR-elementen. Alhoewel, als Outlaw104 'em nu ook kiest... doe ik het ook.
Wel enorm tof dat outsider Touch in de startlijst is opgenomen: dat scheelde in ieder geval één nummer die ik niet hoef te noemen.
Angel - Tower
Boston - Foreplay / Long Time
Dare - Walk On Water (ex-Thin Lizzy)
Foreigner - Love On The Telephone
Giant - Chained (nog niemand deze band gekozen? Ach en wee...)
House Of Lords - Pleasure Palace
Magnum - On a StoryTeller's Night (al had ik eerder voor How Far Jerusalem of Don't Wake the Lion (Too Old to Die Young) gekozen, maar ik kies tactisch)
Shooting Star - Last Chance
The Night Flight Orchestra - Transmissions
The Night Flight Orchestra - Divinyls
Bubbling under: Pat Benatar - Hell Is For Children. Sorry, Pat.
1
geplaatst: 23 augustus 2025, 12:16 uur
Eddie Money - Take Me Home Tonight
Foreigner - Hot Blooded
Foreigner - Waiting for a Girl Like You
John Parr - St Elmo's Fire
Journey - Look into the Future
Player - Baby Come Back
REO Speedwagon - Roll with the Changes
Styx - Babe
Styx - Castle Walls
Styx - Come Sail Away
Foreigner - Hot Blooded
John Parr - St Elmo's Fire
Journey - Look into the Future
Player - Baby Come Back
REO Speedwagon - Roll with the Changes
Styx - Babe
Styx - Castle Walls
Styx - Come Sail Away
1
geplaatst: 23 augustus 2025, 12:16 uur
Het gevaar van dit soort spelletjes is inderdaad dat de meer lichte varianten van een genre naar voren komt EvilDrSmith. Ik had eerste strengere regels bedacht maar ja al die grenzen zijn uiteindelijk zo vaag als wat. Ik zat een paar jaar redelijk diep in die AOR en dan kom je inderdaad bij die bands uit die jij noemt. Angel is dan zo'n ingewikkelde. Tower is een geweldig nummer en had ik zelf genomineerd bij de Prog maar The Winter Song is inderdaad meer AOR. Pat Benatar is ook zo'n geval. Een paar AOR nummers maar in de meest gevallen meer een pop Rock variant. De nummers knallen er wel weer bovenuit. Het wordt pas echt lastig bij Rate Your Music die veel dingen goed doen. Maar bij Purple RAin is dan als 7de tag AOR toegevoegd. Als je dan daar een chart maakt staat Prince op 1 in een AOR lijst. Dat slaat compleet nergens op we gaan Journey ook geen Soul Funk noemen.
Ik lees een paar keer dat AOR bij sommige (terecht) voor Adult stond maar ik heb het juist leren kennen als Album en later Arena. Die hele Adult kant ging dan in mijn ogen meer over de Michael Bolton's van deze wereld. De AOR KO hier van 2014 had overigens ook Arena tussenhaakjes erbij staan.
Toch gaat het uiteraard niet redden maar is wel een ultiem AOR nummer. In een betere wereld...
Ik lees een paar keer dat AOR bij sommige (terecht) voor Adult stond maar ik heb het juist leren kennen als Album en later Arena. Die hele Adult kant ging dan in mijn ogen meer over de Michael Bolton's van deze wereld. De AOR KO hier van 2014 had overigens ook Arena tussenhaakjes erbij staan.
Toch gaat het uiteraard niet redden maar is wel een ultiem AOR nummer. In een betere wereld...
2
geplaatst: 23 augustus 2025, 12:27 uur
Dank voor de tag, maar ik ben niet zo thuis in de AOR op de bekende klassiekers na. Het is in ieder geval niet de muziek die ik zelf zou opzetten. Als de scheidslijn wordt opgetrokken richting de progrock zal ik er vast meer van kennen en waarderen. Op dit moment ben ik te onwetend om een passende lijst op te stellen. Is Van Halen AOR? Wishbone Ash? Ik ben de kluts kwijt. Dus, in mijn naam geef ik een extra stem aan het lijstje van EvilDrSmith, hoewel ik The Night Flight Orchestra-nummers kitscherig vind. Misschien dat ik bij de eindronde weer aanhaak.
1
geplaatst: 23 augustus 2025, 12:46 uur
50tracks schreef:
Maar bij Purple RAin is dan als 7de tag AOR toegevoegd. Als je dan daar een chart maakt staat Prince op 1 in een AOR lijst.
Maar bij Purple RAin is dan als 7de tag AOR toegevoegd. Als je dan daar een chart maakt staat Prince op 1 in een AOR lijst.
De charts bij RYM kijken volgens mij alleen naar de tags op de eerste (dikgedrukte) regel. Kijk maar: Just a moment... - rateyourmusic.com
2
geplaatst: 23 augustus 2025, 12:50 uur
50tracks schreef:
Het wordt pas echt lastig bij Rate Your Music die veel dingen goed doen. Maar bij Purple RAin is dan als 7de tag AOR toegevoegd. Als je dan daar een chart maakt staat Prince op 1 in een AOR lijst. Dat slaat compleet nergens op we gaan Journey ook geen Soul Funk noemen.
Goed en duidelijk verhaal, maar ik wil hier toch de tag-commissie van RYM verdedigen, want de heren (en dames?) maken onderscheid tussen vetgedrukte (leidende) genres en dungedrukte (beïnvloede) genres. En bij Prince staat AOR dungedrukt. Ik had dat zelf niet durven bedenken, maar ik vind het eigenlijk zo gek nog niet. Chapeau derhalve!Het wordt pas echt lastig bij Rate Your Music die veel dingen goed doen. Maar bij Purple RAin is dan als 7de tag AOR toegevoegd. Als je dan daar een chart maakt staat Prince op 1 in een AOR lijst. Dat slaat compleet nergens op we gaan Journey ook geen Soul Funk noemen.
In voorgaande genre-spelletjes waarin ook wordt gesteggeld over "wat wel, wat niet", werd dan de vetgedrukte genres in RYM als leidraad genomen. Niet dat het natuurlijk zaligmakend is (het blijft mensenwerk en multi-interpretabel), maar ik kan er goed mee leven. Oh, Poek is me net voor.

2
geplaatst: 23 augustus 2025, 13:01 uur
EvilDrSmith schreef:
De band kwam met 'Tower' een heel eind in het spelletje 'Favoriete Metal Song vóór 1980' en was daarin de grote (en terechte) verrassing. Dat nummer is echter wel symfonisch en heeft wellicht wat weinig AOR-elementen. Alhoewel, als Outlaw104 'em nu ook kiest... doe ik het ook.
Dat mogen wij als SOA (Symphonic Orientated Adults). De band kwam met 'Tower' een heel eind in het spelletje 'Favoriete Metal Song vóór 1980' en was daarin de grote (en terechte) verrassing. Dat nummer is echter wel symfonisch en heeft wellicht wat weinig AOR-elementen. Alhoewel, als Outlaw104 'em nu ook kiest... doe ik het ook.

1
geplaatst: 23 augustus 2025, 13:11 uur
Bryan Adams - Run To You
Lou Gramm - Midnight Blue
Mr. Mister - Kyrie
The Outfield - Your Love
Tyketto - Forever Young
Uriah Heep - Love Or Nothing
ZZ Top - Gimme All Your Lovin'
Mr. Mister - Kyrie
The Outfield - Your Love
Tyketto - Forever Young
Uriah Heep - Love Or Nothing
2
geplaatst: 23 augustus 2025, 13:30 uur
Bryan Adams - Run to You
Def Leppard - Animal
Europe - Carrie
Kansas - Carry on Wayward Son
The Outfield - Your Love
Toto - Stop Loving You
Uriah Heep - Easy Livin'
Def Leppard - Animal
Europe - Carrie
Kansas - Carry on Wayward Son
The Outfield - Your Love
Toto - Stop Loving You
Uriah Heep - Easy Livin'
0
geplaatst: 23 augustus 2025, 13:39 uur
De charts bij RYM kijken volgens mij alleen naar de tags op de eerste (dikgedrukte) regel. Kijk maar: Just a moment... - rateyourmusic.com
Zal afhangen van je selectie, ik had giisteren echt Prince op 1 in een AOR chart.
1
geplaatst: 23 augustus 2025, 13:45 uur
De keuze is reuze, deze tien mogen erbij wat mij betreft.
Bonnie Tyler - Total Eclipse of the Heart
Bryan Adams - Run to You
Europe - Carrie
John Farnham - You're the Voice
John Waite - Missing You
Nzareth - Love Hurts
The Outfield - Your Love
Van Halen - Why Can't This Be Love
Bonnie Tyler - Total Eclipse of the Heart
Bryan Adams - Run to You
Europe - Carrie
John Farnham - You're the Voice
John Waite - Missing You
Nzareth - Love Hurts
The Outfield - Your Love
Van Halen - Why Can't This Be Love
0
geplaatst: 23 augustus 2025, 14:15 uur
Apollo schreef:
Dus, in mijn naam geef ik een extra stem aan het lijstje van EvilDrSmith, hoewel ik The Night Flight Orchestra-nummers kitscherig vind. Misschien dat ik bij de eindronde weer aanhaak.
Thnx en je knalt de spijker op de kitschkop: AOR ís natuurlijk niets anders dan Adult Orientated Kitsch. Het is de missing link tussen kunst en kitsch. Dus, in mijn naam geef ik een extra stem aan het lijstje van EvilDrSmith, hoewel ik The Night Flight Orchestra-nummers kitscherig vind. Misschien dat ik bij de eindronde weer aanhaak.
Maar check anders vooral het album van Slamer, ik denk dat je die wel cool vindt.
0
geplaatst: 23 augustus 2025, 15:10 uur
Ja, houd op, man. Ik dacht me er maar eens snel van af te maken door even snel 10 nummers neer te plempen. En dan ook niet naar andere lijsten te kijken, want dan word het weer ondoenlijk. Zoveel sterke nummers in dit "genre".
1
geplaatst: 23 augustus 2025, 15:24 uur
Bad English - Time Stood Still
Def Leppard - Animal
John Waite - Missing You
The Babys - A Piece Of The Action
The Outfield - Your Love
Toto - Pamela
Def Leppard - Animal
John Waite - Missing You
The Outfield - Your Love
Toto - Pamela
1
geplaatst: 23 augustus 2025, 17:38 uur
50tracks schreef:
De fans van de Foo Fighters moeten echt nog een weekje wachten eerst staat de Greatest Hits of AOR (Arena Rock) op de kalender. Zou DjFrankie, panjoe, herman of Casartelli de titel willen veranderen in Greatest Hits of AOR (Arena Rock).
De fans van de Foo Fighters moeten echt nog een weekje wachten eerst staat de Greatest Hits of AOR (Arena Rock) op de kalender. Zou DjFrankie, panjoe, herman of Casartelli de titel willen veranderen in Greatest Hits of AOR (Arena Rock).
Die rechten heb ik niet, maar ik zag dat een van de mods het al snel gedaan had. Ik kan wel een lijstje insturen.
Het is niet helemaal mijn genre, maar er zitten meer dan genoeg nummers bij die ik graag hoor. En wie weet wat ik nog ontdek.
Belinda Carlisle - Heaven Is a Place on Earth
Bryan Adams - Run to You
Cher - If I Could Turn Back Time
Diesel - Sausalito Summernight
Foreigner - Urgent
REO Speedwagon - Roll With The Changes
The Outfield - Your Love
De hits van Alannah Myles staan op RYM ook onder AOR zag ik. Schitterende nummers, maar vond ze toch iets te veel ballad en te weinig rock.
1
geplaatst: 23 augustus 2025, 17:52 uur
Dit is typisch een genre waar Etta niet in de keuken heeft gestaan bij de ontwikkeling en nuttiging. Derhalve uitstekend geschikt om slechts het toetje met mate te nemen: see you in de finale
1
geplaatst: 23 augustus 2025, 18:12 uur
Ik heb deze lijst ook weer eens geüpdatet (de artiesten met een * stonden er nog niet in):
Lijst van Greatest Hits of...-edities - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Lijst van toonaangevende/top-100 artiesten zonder GH:
A Tribe Called Quest
Adele
Aerosmith - gepland
Al Green
alt-J (∆)
Amy Macdonald
Amy Winehouse
Ariana Grande
*Bauhaus
Ben Howard
Bon Iver
Boygenius (evt. met Julien Baker, Lucy Dacus en Phoebe Bridgers solo)
Bright Eyes
Captain Beefheart and His Magic Band
DIIV
Damien Rice
*Doe Maar
Donny Benét
Dream Theater
Erykah Badu
Etta James
Father John Misty
Fiona Apple
Foo Fighters - ingepland
Frank Ocean
Godspeed You! Black Emperor
Green Day
Harry Styles
IDLES
Johan
Katy Perry
*Mariah Carey
Merol
Miley Cyrus
Mobb Deep
Moderat
P!nk
Portishead
Pretenders
Riverside
Robert Palmer
Roosbeef
Sam Cooke
Sharon Van Etten
Snoop Dogg
*Soft Cell
Soundgarden (evt. incl. Chris Cornell solo)
Still Corners
Stromae
The 1975
*The Cranberries
*The Flaming Lips
The Gaslight Anthem
The Magnetic Fields
The Notorious B.I.G.
The Prodigy
*The Psychedelic Furs
*The Sisters of Mercy
Typhoon
*Weezer
Wellicht ziet Gretz nog eens kans de Wiki bij te werken. En al geweest, maar voor het laatst in 2018: Taylor Swift. Een nieuwe editie zou mijn interesse wel hebben.
Lijst van Greatest Hits of...-edities - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Lijst van toonaangevende/top-100 artiesten zonder GH:
A Tribe Called Quest
Adele
Aerosmith - gepland
Al Green
alt-J (∆)
Amy Macdonald
Amy Winehouse
Ariana Grande
*Bauhaus
Ben Howard
Bon Iver
Boygenius (evt. met Julien Baker, Lucy Dacus en Phoebe Bridgers solo)
Bright Eyes
Captain Beefheart and His Magic Band
DIIV
Damien Rice
*Doe Maar
Donny Benét
Dream Theater
Erykah Badu
Etta James
Father John Misty
Fiona Apple
Foo Fighters - ingepland
Frank Ocean
Godspeed You! Black Emperor
Green Day
Harry Styles
IDLES
Johan
Katy Perry
*Mariah Carey
Merol
Miley Cyrus
Mobb Deep
Moderat
P!nk
Portishead
Pretenders
Riverside
Robert Palmer
Roosbeef
Sam Cooke
Sharon Van Etten
Snoop Dogg
*Soft Cell
Soundgarden (evt. incl. Chris Cornell solo)
Still Corners
Stromae
The 1975
*The Cranberries
*The Flaming Lips
The Gaslight Anthem
The Magnetic Fields
The Notorious B.I.G.
The Prodigy
*The Psychedelic Furs
*The Sisters of Mercy
Typhoon
*Weezer
Wellicht ziet Gretz nog eens kans de Wiki bij te werken. En al geweest, maar voor het laatst in 2018: Taylor Swift. Een nieuwe editie zou mijn interesse wel hebben.
1
geplaatst: 23 augustus 2025, 18:15 uur
Chicago - Stay the Night
Asia - Wildest Dreams
Loverboy - Lucky Ones
REO Speedwagon - Don't Let Him Go
Journey - Separate Ways (Worlds Apart)
Boston - Cool the Engines
Kansas - All I Wanted
Toto - Stop Loving You
Survivor - I Can't Hold Back
Saga - Only Time Will Tell
Asia - Wildest Dreams
Loverboy - Lucky Ones
REO Speedwagon - Don't Let Him Go
Journey - Separate Ways (Worlds Apart)
Boston - Cool the Engines
Kansas - All I Wanted
Toto - Stop Loving You
Survivor - I Can't Hold Back
Saga - Only Time Will Tell
2
geplaatst: 23 augustus 2025, 18:24 uur
B.Robertson Don't Stop Believin' staat uiteraard in de startlijst, ook die van Asia.
Greatest Hits of #7: AOR (Arena Rock) - MusicMeter.nl
Greatest Hits of #7: AOR (Arena Rock) - MusicMeter.nl
1
geplaatst: 23 augustus 2025, 18:38 uur
Autograph- Turn up the Radio
Reo Speedwagon- Don't let him go
Aldo Nova - Fantasy
Red Rider - Lunatic Fringe
Jefferson Starship - Jane
Giant - Innocent Days
Night Ranger - Don't tell me you Love Me
Survivor - I can't Hold Back
Bon Jovi - Runaway
Mr Big - Green tinted sixties mind
Reo Speedwagon- Don't let him go
Aldo Nova - Fantasy
Red Rider - Lunatic Fringe
Jefferson Starship - Jane
Giant - Innocent Days
Night Ranger - Don't tell me you Love Me
Survivor - I can't Hold Back
Bon Jovi - Runaway
Mr Big - Green tinted sixties mind
0
geplaatst: 23 augustus 2025, 18:39 uur
50tracks schreef:
Hier ter inspiratie een lijst met 300 AOR bands leuk is dat ze ook een lijst toevoegen van acts die beter onder een andere aanduiding vallen. Maar ook hier kun je hele bomen over opzetten.
Hier ter inspiratie een lijst met 300 AOR bands leuk is dat ze ook een lijst toevoegen van acts die beter onder een andere aanduiding vallen. Maar ook hier kun je hele bomen over opzetten.
Misschien ligt het aan mijn internetbescherming maar deze link werkt bij mij steeds niet.
3
geplaatst: 23 augustus 2025, 18:39 uur
Bobby Kimball - Annalies
Sad Cafe - Try to reach you
Boston - Corporate America
Heart - These Dreams
Night Ranger - Goodbye
Toto - Orphan
Starship - We built this city
Fleetwood Mac - Big Love
Journey - separate ways
Foreigner - Juke box Hero