MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Down Under (Australie)!

zoeken in:
https://postimages.org/

Het zit er weer op. Veel deelnemers aan dit topic hebben een weekje uit kunnen rusten en mogen uit hun luie stoel komen voor de Foo Fighters editie van Bonk.

Ik wil iedereen die uiteindelijk toch deze week heeft meegedaan enorm bedanken voor hun bijdrage. Even leek het erop dat deze editie niet zo veel zin had gezien de wel erg geringe belangstelling, maar uiteindelijk is het toch een leuke, knusse week geworden en ik hoop dat het vlammetje weer wat hoger is gaan branden bij menigeen en dat er misschien mensen zijn die de muziek van Stef nu zijn gaan ontdekken. Er komen twee albums aan de komende twee maanden mensen, mis ze niet!

Dank je wel Eric! Was zeker een aangename week, goed om Stef eens in het zonnetje te zetten.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Stef danst graag op het podium ook al doet hij dat nu misschien wat minder gezien zijn leeftijd (wij beiden zijn van 1970). Je hebt zelf ook kunnen meemaken dat ie dat toch weer opgepikt heeft. .

Ik ga al jaren bijna niet meer naar concerten, voordat ik kinderen kreeg ging ik vaak naar meerdere optredens per maand. Het optreden van Stef Kamil Carlens in Tivoli was het eerste concert in jaren (toevallig was dEUS in 2011 het een-na-laatste concert), twee mijlpalen in één, een van mijn favoriete muzikanten eindelijk eens in actie zien én eindelijk weer eens een liveoptreden. De laatste jaren beleefde ik optredens in Nederland van mijn favoriete artiesten via YouTube wat mij brengt tot mijn enige teleurstelling wat het optreden van Stef in Tivoli betreft: er staat niets van het optreden op YouTube! ik was daar met een vriend die ik al jaren niet had gezien en die stond er ook nog eens op om tijdens het optreden steeds naar het rokersgedeelte te gaan omdat hij een nicotinegebrek had en herinneringen wilde ophalen waardoor ik een paar songs miste. Normaal gesproken staat de helft van het publiek tijdens het concert te filmen en kun je het de volgende dag leuk terugkijken maar bij Stef dus niet. Zelfs concerten die ik in de jaren negentig bezocht zijn soms terug te vinden op YT maar in deze moderne tijden waarin zelfs hulpverleners klagen over de filmende medemens heeft niemand bedacht om dit optreden te filmen...

Het geeft wel aan dat hij serieuze fans heeft die net als ik helemaal in het optreden zaten en er optimaal van genoten...

De fans van de Foo Fighters moeten echt nog een weekje wachten eerst staat de Greatest Hits of AOR (Arena Rock) op de kalender. Zou DjFrankie, panjoe, herman of Casartelli de titel willen veranderen in Greatest Hits of AOR (Arena Rock).

Tenzij ik de enige ben die hier last van heeft heb ik daarnaast een klein verzoek aan ons allen om niet teveel YouTube filmpjes in één post te stoppen. Het komt de toegankelijkheid zeker op een mobiel device niet ten goede. Als ik weet dat er veel fillmpjes staan begin ik die pagina's te mijden omdat ik geen zin heb om te wachten tot dit geladen is (die finale pagina van Ozzy was daarin ondanks de leuke verhalen echt teveel).

Greatest Hits of AOR (Arena Rock)

We gaan deze week de Greatest Hits of AOR spelen. En dan bedoelen we de Arena Oriented Rock variant van het woord. Een ongelofelijk vage genre aanduiding en niet per definitie heel populair in Nederland en hier op MuMe.

Wat is AOR? Daar begint de ellende al. AOR begon in de jaren zeventig als Album-Oriented Rock. Dat was een radiostijl en programmeringsformaat, vooral in de VS, waarbij rockzenders zich richtten op complete albums en langere albumtracks in plaats van alleen op korte, hitgerichte singles. Het genreprofiel dat ermee wordt geassocieerd bestaat vaak uit melodieuze, goed geproduceerde rock met invloeden van pop, soft rock en soms progressieve rock.

In de loop van de jaren zeventig en tachtig verschoof AOR in de praktijk van puur een radioprogrammeringsformaat naar ook een muzikale stijl die vaak werd geassocieerd met stadion- of arena rock. AOR werd Arena Oriented Rock.

Die overgang kwam doordat veel van de bands die populair waren op AOR-stations ook grote arena-shows gaven en hun muziek daar geschikt voor was. Ik lees ergens waar deze AOR dan aan moet voldoen:
• Krachtige, melodieuze rocknummers met pakkende refreinen.
• Polished (lekkere beschrijving) productie die zowel op plaat als live goed klonk.
• Grote arrangementen die in een stadionsetting overeind bleven.

Voorbeelden van zulke acts zijn Journey, Boston, REO Speedwagon, Styx en Foreigner. Allemaal bands die zowel AOR-airplay kregen als stadions vulden. Fleetwood Mac wordt dan weer niet tot deze AOR variant gerekend (en heeft hier bovendien al drie eigen greatest hits gehad). De echte AOR freaks zijn redelijk eenkennig. Ik heb wat oude AOR magazines liggen die hebben als ondertitel Don't Stop Believing. Dat zegt het allemaal. Om de aflevering stond Journey of Foreigner op de cover afgewisseld met Boston en Styx en soms iets anders.

Deze AOR is op het eerste gezicht niet zo populair in Nederland. Van de grootste AOR bands (Journey, Foreigner, Styx, Boston en REO Speedwagon) staan alleen More Than A Feeling van Boston en Don't Stop Believin' van Journey in de MuMe Top 2000. In de Top 2000 van Radio 2 staat Boston 2x genoteerd, Journey sinds 2012 met Don't Stop Believin' (nu zelfs op 87) en Foreigner met Cold As Ice en I Want To Know What Love is. That Was Yesterday is sinds het laatste jaar verdwenen uit de lijst. REO Speedwagon is naast Boston de enige act die in alle jaren genoteerd staat met Keep On Loving You. Styx stond ooit genoteerd met hun niet zoheel erge AOR-tracks Babe en Boat On The River.

AOR is geen Yacht Rock en AOR is ook geen Rock ballads. motel matches organiseerde vorige jaar een geweldige greatest hits of Rock Ballads. De nummers uit die lijst zijn in de meeste gevallen geen AOR. Alhoewel in die lijst werden een paar typische AOR nummers van Journey en Foreigner naar binnen gesmokkeld. Maar waar de grens ligt?

Het klopt dat ik volgende week los mag (maar zal deze week zeker ergens aanhaken). Maar onderstaand is de meest recente en complete kalender.

KALENDER

22 augustus - 50Tracks (AOR 70s)
29 augustus - Bonk (Foo Fighters)
5 september - Titmeister (Ethio-jazz)
12 september - Cosmic Kid (Top 40 1986)
19 september - ArthurDZ (Tyler, The Creator)
26 september - motel matches (Herman Brood)
3 oktober -
10 oktober - EttaJamesBrown (Mingus & Monk)
17 oktober - All Day Watcher (Aerosmith)
24 oktober - EvilDrSmith (Ronnie James Dio)

21 december - 50Tracks (Greatest Hits Of Greatest Hits 2025)

Informatie over het spel en over voorgaande edities (links graag mee kopiëren):
Lijst van Greatest Hits of...-edities - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Greatest Hits of - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Let op: één inschrijving per persoon (uitgezonderd de GH-finale)

Ondanks mijn lange aanloop hier boven zijn er verder geen regels wanneer een nummer mee mag doen. Als jullie het een AOR track, dan wel in de Arena Oriented Rock betekenis, vinden, dan is het een AOR track. Hier ter inspiratie een lijst met 300 AOR bands leuk is dat ze ook een lijst toevoegen van acts die beter onder een andere aanduiding vallen. Maar ook hier kun je hele bomen over opzetten.

Dit is de zeer arbitraire startlijst met o.a. de halve finalisten uit de AOR KO uit 2014 (!) op deze site en verder nummers uit allerlei lijstjes die links en rechts te vinden zijn.

Boston - Don't Look Back
Boston - More Than a Feeling
Foreigner - Cold As Ice
Foreigner - That Was Yesterday
Journey - Don't Stop Believin'
Journey - Wheel In The Sky
REO Speedwagon - Can't Fight This Feeling
REO Speedwagon - Keep on Loving You
Styx - Blue Collar Man
Styx - Fooling Yourself (The Angry Young Man)
Toto - Goodbye Elenore
Toto - Hold The Line
Touch - Don't You Know What Love Is
Heart - Alone
Rainbow - Since You Been Gone
Survivor - Burning Heart
Kansas - Fight Fire With Fire
Loverboy - Working For The Weekend
The Babys - Isn't It Time
Asia - Heat Of The Moment

De spotify Playlist met de 20 tracks van de startlijst

Jullie weten ongetwijfeld betere nummers te vinden dus kom maar op met die geweldige AOR tracks. Aan jullie om maximaal 10 nummers te nomineren die nog niet in de startlijst staan. Een kleine limiet, max drie nummers per artiest, want voor je weet gaan mensen anders een heel album van een artiest toevoegen. Jullie hebben hiervoor tot maandagavond 25 augustus 19:00 uur. En voor alle duidelijkheid de meest genoemde gaan mee naar de volgende ronde. Geen zin om te nomineren of weg te stemmen in ronde 2? Vanaf woensdagavond spelen we de finale!

Laat ik zelf het bal maar openen:

Journey - Separate Ways (Worlds Apart)
Heart - If Looks Could Kill (andere koek dan hun soms wat flauwe 80s Ballads)
Foreigner - Love On The Telephone
Foreigner - Blue Morning, Blue Day
.38 Special - Hold On Loosely
The Babys - A Piece Of The Action
Styx - Mr. Roboto
Styx - Too Much Time On My Hands
Trillion - Give Me Your Money Honey
Rainbow - I Surrender

De nominaties in een playlist

50tracks schreef:
Hier ter inspiratie een lijst met 300 AOR bands: 300 AOR bands

Ik kan wel wat inspiratie gebruiken. Wil je het linkje nog toevoegen?

En ik maar denken dat AOR betekent: Adult Oriented Rock...

Dat dacht ik ook. Is er verschil tussen dat en arena rock of kont het op hetzelfde neer?

Zie mijn inleidende tekst boven. hier komt AOR vandaan (voor zover ik terug kon vinden ranboy Poek).
Wat is AOR? Daar begint de ellende al. AOR begon in de jaren zeventig als Album-Oriented Rock (of Adult Oriented Rock). Dat was een radiostijl en programmeringsformaat, vooral in de VS, waarbij rockzenders zich richtten op complete albums en langere albumtracks in plaats van alleen op korte, hitgerichte singles. Het genreprofiel dat ermee wordt geassocieerd bestaat vaak uit melodieuze, goed geproduceerde rock met invloeden van pop, soft rock en soms progressieve rock.

In de loop van de jaren zeventig en tachtig verschoof AOR in de praktijk van puur een radioprogrammeringsformaat naar ook een muzikale stijl die vaak werd geassocieerd met stadion- of arena rock. AOR werd Arena Oriented Rock. Het is daarmee de iets stevigere variant van de AOR.

Ik heb de tag AOR op Rate Your Music laten beslissen:

Angel - Winter Song
Belinda Carlisle - Heaven Is a Place on Earth
Cheap Trick - The Flame
Diesel - Sausalito Summernight
Eddie Money - Take Me Home Tonight
Lou Gramm - Midnight Blue
Starship - Nothing's Gonna Stop Us Now
The Moody Blues - I Know You're Out There Somewhere
Toto - Africa
Yes - Owner of a Lonely Heart

en dat werkt dus ook prima
Ik heb de tag AOR op Rate Your Music laten beslissen:

Hier zal ik af en toe de nominaties aantoevoegen: Spotify AOR Nominaties Playlist

Nog even voor de zekerheid 50tracks: het gaat niet meer om een specifiek tijdperk, toch? Omdat je in de intekenlijst nog AOR 70's had staan.

Klopt, goede vraag. Had ik er inderdaad eerst staan maar daar hoef je je inderdaad niet toe te beperken All Day Watcher. Ik merk dat ik de startlijst wel vooral eind 70s en begin 80s tracks heb gekozen. Zal de leeftijd wel zijn.

zoiets

Bad English - Straight to Your Heart
Foreigner - Love On The Telephone
John Parr - St Elmo's Fire
John Waite - Missing You
John Waite - Change
Journey - Only the Young
Lou Gramm - Midnight Blue
Pat Benatar - Invincible
Toto - Stop Loving You
Toto - I'll Supply the Love

Idd, een pauze bij de Progrockers die nu met z’n allen op de Trap stilstaan. Van verveling nog geen sprake bij deze dude ! Vaag vermoeden dat het vooral luisteren gaat worden bij mij want ik ben geen kenner van de AOR en soms zelfs zeer kritisch van wat ik wel ken. Maar leuk ! En zeker dank voor de uitnodiging 50tracks !

Cheap Trick - Dream Police
Cheap Trick - The Flame
Foreigner - Juke Box Hero
John Parr - St. Elmo's Fire (Man in Motion)
Journey - Separate Ways (Worlds Apart)
Richard Marx - Satisfied
Survivor - Youngblood
Tom Cochrane - Life Is a Highway
Toto - Home of the Brave

Boston - A Man I'll Never Be
Cheap Trick - Surender
Foreigner - Feels Like the First Time
John Waite - Missing You
Journey - Lights
Kansas - Point of Know Return
Magnum - On a StoryTeller's Night
Rainbow - All Night Long
REO Speedwagon - Roll with the Changes
Styx - Come Sail Away

April Wine - I Like to Rock
Bryan Adams - Run to You
Europe - Rock the Night
Foreigner - Double Vision
Kansas - Carry on Wayward Son
Thin Lizzy - Jailbreak
Toto - Home of the Brave
UFO - Lights Out
Uriah Heep - Easy Livin'
ZZ Top - Gimme All Your Lovin'

Ik doe mee maar ga waarschijnlijk in 2026 nog wel een eigenstandige Greatest Hits of Journey doen.

Goed idee en ik doe zeker mee dynamo d

Jullie zijn god vergeten!

Bad English - Time Stood Still
Dan Hartman - I Can Dream About You
Def Leppard - Animal
Eric Clapton - Forever Man
Europe - Carrie
John Farnham - You're the Voice
John Parr - St. Elmo's Fire (Man In Motion)
Mr. Mister - Kyrie
The Outfield - Your Love

April Wine - Sign of the Gypsy Queen
Angel - Tower
Boston - A Man I'll Never Be
Boston - Peace of Mind
Peter Frampton - Show Me the Way
Rainbow - Eyes of the World
REO Speedwagon - Don't Let Him Go
The Babys - A Piece Of The Action
Toto - Home of the Brave
Triumph - Fight the Good Fight

8 lijstjes binnen en ze staan inclusief Poeks God in deze Playlist.
Opvallend we hebben al 67 unieke entry's. Voorlopig weinig tracks die vaker dan 1 keer genoemd worden. En ik heb al ontdekt dat een aantal acts (April Wine) en songs (Change) een beetje onder mijn rader waren verdwenen.

Ik ga geen tien nummers toevoegen, met de reeds genoemde titels heb ik al keuzestress genoeg. Daarvan kan ik nu al een fantastische afspeellijst maken, dank aan allen! En NATUURLIJK doe ik mee aan de poll! Edit: terwijl ik dit typte, kwam hierboven het bericht dat de lijst er al is!

Is er trouwens iemand die EvilDrSmith wil troosten na deze opmerking van 50tracks:
Tenzij ik de enige ben die hier last van heeft heb ik daarnaast een klein verzoek aan ons allen om niet teveel YouTube filmpjes in één post te stoppen. Het komt de toegankelijkheid zeker op een mobiel device niet ten goede. Als ik weet dat er veel fillmpjes staan begin ik die pagina's te mijden omdat ik geen zin heb om te wachten tot dit geladen is (die finale pagina van Ozzy was daarin ondanks de leuke verhalen echt teveel).
Ik zag dat de weledele dokter in oktober in dit forum een poll over Dio gaat verzorgen en hij heeft daarvoor ongetwijfeld jarenlang clips verzameld. Och arme!

Maar ook mijn mobieltje liep vast, heb de boel vervolgens via laptop gevolgd. 50tracks heeft een punt.

Dank voor de tag, maar heb zelf niet veel met zulke "games en lijstjes". Ik zal wel even lichtjes browsen hier straks, want ik zit de laatste paar weken erg in een AOR stemming. Wat voor mij dus echt staat voor "Adult...", ik ken die andere benaming niet eens denk ik.
Have fun met de lijstjes...

Gast
geplaatst: vandaag om 09:53 uur

geplaatst: vandaag om 09:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.