Muziek / Muziekgames / Eefje de Visser Top 40 Countdown
zoeken in:
2
geplaatst: 15 oktober 2025, 16:42 uur
Na mijn (onvolprezen) Neil Young meter wil ik het eens over een andere boeg gooien met deze Eefje de Visser Top 40 Countdown. Het is inmiddels een beproefd concept op het door mij veel aangehaald Steve Hoffman Forum en heeft significante voordelen ten opzichte van een meter-topic. Je hoeft namelijk maar één keer na te denken over een lijstje, dat stuur je in, en als de ranglijst eenmaal is opgesteld, weet je binnen een week of vier de uitslag. Dit terwijl de Neil Young meter ruim een jaar in beslag nam.
Hoe gaat het in zijn werk? Je stelt een lijstje op van je 40 favoriete Eefje de Visser liedjes, deze rangschik je van 1 naar 40, waarbij, uiteraard, je nummer 1 je meest favoriete liedje is en de nummer 40 je minst favoriete. Dit lijstje stuur je naar mij op via een PM (plaats het dus niet in dit topic). De nummer 1 op jouw lijst krijgt 40 punten, de nummer 2 krijgt er 39, etc. tot 1 punt voor de nummer 40.
Aan het eind van de rit tel ik alles bij elkaar op in mijn geheel geautomatiseerde Excel file en maak ik een rankschikking van de 40 populairste nummers. Het spreekt voor zich dat een nummer maar één keer op je lijst mag voorkomen. Lijstjes met minder dan 40 nummers worden niet geaccepteerd.
Mocht je er nu niet uitkomen, ikzelf gebruik voor dit soort lijstjes vaak met behulp van een z.g. Ranking Engine:
Ranking Engine | Pub Meeple - pubmeeple.com
Dit werkt als volgt; je klikt op ‘music’, kopieert het lijstje uit de post hieronder en plakt dit in het ‘Text Entry’ veld van de ranking engine, drukt op ‘Add+’ en daarna op ‘Rank’. Daarna krijg je in tweetallen nummers voorgeschoteld waarbij je elke keer op jouw favoriet moet stemmen. Aan het einde van de rit krijg je een gerangschikte lijst.
Gebruik hiervoor alsjeblieft de lijst in de post hieronder, mijn Excel file werkt met deze lijst. Natuurlijk doe ik wat checks, om te controleren of er geen fouten in zitten, maar het maakt mijn leven aanzienlijk makkelijker.
Je hebt tot en met zondag 9 november om een lijstje in te sturen. Daarna maak ik de lijst op en maak ik de resultaten, per 2 nummers, bekend. Mocht deze deadline verschoven worden, dan laat ik dat in dit topic weten.
Het liefst ontvang ik je lijstje in dit format:
1. Afdwaalt
.
Etc.
.
40. Zwarte Zon
Je hoeft er dus zelf niet het aantal punten achter te zetten, dat gaat allemaal automatisch in mijn Excel file.
Wil ik nog toevoegen dat ik graag aan jullie wil vragen géén voorspellingen te doen over welk nummer op 1 komt. Zo houden we het zo lang mogelijk spannend. En nogmaals, plaats je lijstje niet in dit topic; je mag uiteraard wel melden hoeveel nummers je van welk album in je lijst hebt.
Ik heb gekeken welke users actief zijn geweest bij de laatste twee albums en minimaal een 4* beoordeling hebben gegeven aan één van die twee albums en die, tezamen met users die Eefje in hun top 10 Artiesten hebben staan hieronder getagd. Ben je niet getagd en wil je toch meedoen, geen probleem, iedereen is van harte welkom!
Gretz Slowgaze 123poetertjes aky Amanaemonesia arjannospam AstroStart EMUN Ferdinand Maaskant Frisoboei goedzaksmurf74 hoi123 inquestos JamesBluntWitchhunt Karl Katniss kuil Leoluistert MarcelNL64 matthew Mindshifter Nestul Nick4 Olvidado pdonidvie Radiolad Scorpion_21 shariramaut Summerjunkie tafkat vincemalone wandelindenatuur webrob Wupsel Broedertje Snaaf Geert V. papat Rdtrip timt96 Boris1 bRuud83 dynamo d Hega Kevieri Marco dB Razoreater Rudi S vyrzukhisuc zed_del -SprayIt- aERodynamIC Blitz! Editoor GrafGantz HugovdBos LucM Manfield mishad Norrage vigil Yak *Daaf* _Jildou Aurum Bananen Bert V Brunniepoo Chameleon Day Choconas Cor DeKip demonhunter1056 De-noir djtroll DJWESS drgonzo erwinz gerre Gloeilamp Gorroge Gyzzz Hermy J.M. jaydeedj Jeanne d’Arc jeroen1904 Jonasstiech Karmakosmik kevin2 kobe_bloodflower Kohnhoj Lauro llorando Lost M68 MarkF Mathough MRDammann nikon42 nynke1983 orchance Oriole overmars89 popstranger Ramonr RemyBl Renoir sandexz sean leonard sinusfiction sj0n88 Sparks steven stickyfish thomzi50 thyson TomC Vince vega vivalamusica VladTheImpaler zaaf Zwammer
Hoe gaat het in zijn werk? Je stelt een lijstje op van je 40 favoriete Eefje de Visser liedjes, deze rangschik je van 1 naar 40, waarbij, uiteraard, je nummer 1 je meest favoriete liedje is en de nummer 40 je minst favoriete. Dit lijstje stuur je naar mij op via een PM (plaats het dus niet in dit topic). De nummer 1 op jouw lijst krijgt 40 punten, de nummer 2 krijgt er 39, etc. tot 1 punt voor de nummer 40.
Aan het eind van de rit tel ik alles bij elkaar op in mijn geheel geautomatiseerde Excel file en maak ik een rankschikking van de 40 populairste nummers. Het spreekt voor zich dat een nummer maar één keer op je lijst mag voorkomen. Lijstjes met minder dan 40 nummers worden niet geaccepteerd.
Mocht je er nu niet uitkomen, ikzelf gebruik voor dit soort lijstjes vaak met behulp van een z.g. Ranking Engine:
Ranking Engine | Pub Meeple - pubmeeple.com
Dit werkt als volgt; je klikt op ‘music’, kopieert het lijstje uit de post hieronder en plakt dit in het ‘Text Entry’ veld van de ranking engine, drukt op ‘Add+’ en daarna op ‘Rank’. Daarna krijg je in tweetallen nummers voorgeschoteld waarbij je elke keer op jouw favoriet moet stemmen. Aan het einde van de rit krijg je een gerangschikte lijst.
Gebruik hiervoor alsjeblieft de lijst in de post hieronder, mijn Excel file werkt met deze lijst. Natuurlijk doe ik wat checks, om te controleren of er geen fouten in zitten, maar het maakt mijn leven aanzienlijk makkelijker.
Je hebt tot en met zondag 9 november om een lijstje in te sturen. Daarna maak ik de lijst op en maak ik de resultaten, per 2 nummers, bekend. Mocht deze deadline verschoven worden, dan laat ik dat in dit topic weten.
Het liefst ontvang ik je lijstje in dit format:
1. Afdwaalt
.
Etc.
.
40. Zwarte Zon
Je hoeft er dus zelf niet het aantal punten achter te zetten, dat gaat allemaal automatisch in mijn Excel file.
Wil ik nog toevoegen dat ik graag aan jullie wil vragen géén voorspellingen te doen over welk nummer op 1 komt. Zo houden we het zo lang mogelijk spannend. En nogmaals, plaats je lijstje niet in dit topic; je mag uiteraard wel melden hoeveel nummers je van welk album in je lijst hebt.
Ik heb gekeken welke users actief zijn geweest bij de laatste twee albums en minimaal een 4* beoordeling hebben gegeven aan één van die twee albums en die, tezamen met users die Eefje in hun top 10 Artiesten hebben staan hieronder getagd. Ben je niet getagd en wil je toch meedoen, geen probleem, iedereen is van harte welkom!
Gretz Slowgaze 123poetertjes aky Amanaemonesia arjannospam AstroStart EMUN Ferdinand Maaskant Frisoboei goedzaksmurf74 hoi123 inquestos JamesBluntWitchhunt Karl Katniss kuil Leoluistert MarcelNL64 matthew Mindshifter Nestul Nick4 Olvidado pdonidvie Radiolad Scorpion_21 shariramaut Summerjunkie tafkat vincemalone wandelindenatuur webrob Wupsel Broedertje Snaaf Geert V. papat Rdtrip timt96 Boris1 bRuud83 dynamo d Hega Kevieri Marco dB Razoreater Rudi S vyrzukhisuc zed_del -SprayIt- aERodynamIC Blitz! Editoor GrafGantz HugovdBos LucM Manfield mishad Norrage vigil Yak *Daaf* _Jildou Aurum Bananen Bert V Brunniepoo Chameleon Day Choconas Cor DeKip demonhunter1056 De-noir djtroll DJWESS drgonzo erwinz gerre Gloeilamp Gorroge Gyzzz Hermy J.M. jaydeedj Jeanne d’Arc jeroen1904 Jonasstiech Karmakosmik kevin2 kobe_bloodflower Kohnhoj Lauro llorando Lost M68 MarkF Mathough MRDammann nikon42 nynke1983 orchance Oriole overmars89 popstranger Ramonr RemyBl Renoir sandexz sean leonard sinusfiction sj0n88 Sparks steven stickyfish thomzi50 thyson TomC Vince vega vivalamusica VladTheImpaler zaaf Zwammer
1
geplaatst: 15 oktober 2025, 16:42 uur
Let op! Alleen de nummers hieronder zijn toegestaan. Dit zijn alle studio albums, EP’s en Singles en nummers die op compilatiealbums zijn verschenen. Nummers als ‘Onder Ons’ van Bazart of ‘Ergens Is Het Fout Gegaan’ van Alex van Holstein doen dus niet mee.
Afdwaalt
Alles Doen
Beeld Hangt Stil
Bitterzoet
Blindelings
Controle
Cybele
Dat Kan
De Bedoeling
De Koek
De Parade
De Stad
En
Er Is
Genoeg
Gloeien
God Los
Golven
Groen
Hartslag
Heimwee
Herinneringendingen
Hier Zijn
Hoe Doe Je Dat
Hoe Op Het Land
Hoor Je Het Hart Kloppen
Huis
Ik Dacht Na
Ik Weet Dat Hij Het Wil
In Het Echt
In Het Gras
Jong
Kantlijn
Kom Op
Lange Vinnen
Lise
Luister
Maak Het Stil
Mee
Naartoe
Naast Me
Nee Joh
Net Na De Val
Niets
Normaal Toen
Nu Af Aan
Oh
Ongeveer
Onomkeerbaar
Ontsnapt
Onverstaanbaar
Pixels
Reizen
Scheef
Schip
Schotland
Snapje PI
Sneller
Staan
Startschot
Stilstand
Stof
Storm
Terug
Tijdreis
Tikkend
Trein
Uit De Lucht
Uit Het Oog
Verdriet
Verte
Vlammen
Vlijmscherp
Vlug
Wacht
Wakker
Weekenden
Wel
Wervels
Wiegeliedje
Wit Blad
Wolk Breekt
Zwarte Zon
Afdwaalt
Alles Doen
Beeld Hangt Stil
Bitterzoet
Blindelings
Controle
Cybele
Dat Kan
De Bedoeling
De Koek
De Parade
De Stad
En
Er Is
Genoeg
Gloeien
God Los
Golven
Groen
Hartslag
Heimwee
Herinneringendingen
Hier Zijn
Hoe Doe Je Dat
Hoe Op Het Land
Hoor Je Het Hart Kloppen
Huis
Ik Dacht Na
Ik Weet Dat Hij Het Wil
In Het Echt
In Het Gras
Jong
Kantlijn
Kom Op
Lange Vinnen
Lise
Luister
Maak Het Stil
Mee
Naartoe
Naast Me
Nee Joh
Net Na De Val
Niets
Normaal Toen
Nu Af Aan
Oh
Ongeveer
Onomkeerbaar
Ontsnapt
Onverstaanbaar
Pixels
Reizen
Scheef
Schip
Schotland
Snapje PI
Sneller
Staan
Startschot
Stilstand
Stof
Storm
Terug
Tijdreis
Tikkend
Trein
Uit De Lucht
Uit Het Oog
Verdriet
Verte
Vlammen
Vlijmscherp
Vlug
Wacht
Wakker
Weekenden
Wel
Wervels
Wiegeliedje
Wit Blad
Wolk Breekt
Zwarte Zon
2
geplaatst: 15 oktober 2025, 16:50 uur
Ik heb uiteraard zelf ook een lijstje van 40 nummers opgesteld, dit is mijn breakdown per album:
De Koek: 4
Het Is: 9
Nachtlicht: 9
Bitterzoet: 8
Heimwee: 6
Vlijmscherp: 2
EP's/singles: 2
De Koek: 4
Het Is: 9
Nachtlicht: 9
Heimwee: 6
Vlijmscherp: 2
EP's/singles: 2
0
geplaatst: 15 oktober 2025, 20:35 uur
De eerste lijst is binnen 
Met z'n tweeën hebben we op 53 verschillende nummers gestemd. Ik zal hier regelmatig updates blijven posten (al was het maar op het topic omhoog te bumpen).

Met z'n tweeën hebben we op 53 verschillende nummers gestemd. Ik zal hier regelmatig updates blijven posten (al was het maar op het topic omhoog te bumpen).
1
geplaatst: 15 oktober 2025, 22:10 uur
De Koek: 3
Het Is: 8
Nachtlicht: 7
Blauwe Regen: 2
Heimwee: 8
Vlijmscherp: 4
Het Is: 8
Nachtlicht: 7
Blauwe Regen: 2
Heimwee: 8
Vlijmscherp: 4
1
geplaatst: 15 oktober 2025, 22:24 uur
Pfoe, 40 nummers, dat vind ik wel een opgave. Top 20 had makkelijker - en minder tijdrovend - geweest. Ik ga kijken of ik ergens gaatje kan vinden om hiervoor te zitten.
0
geplaatst: 15 oktober 2025, 22:30 uur
Ik heb die ranking machine gebruikt die Harm beschreef. Maar heb eerst alle nummers eruit gemikt waarvan ik het vermoeden had dat ze toch niet in de top 40 zouden komen, dat scheelt heel erg veel tijd.
0
geplaatst: 16 oktober 2025, 18:16 uur
papat schreef:
Ik heb die ranking machine gebruikt die Harm beschreef. Maar heb eerst alle nummers eruit gemikt waarvan ik het vermoeden had dat ze toch niet in de top 40 zouden komen, dat scheelt heel erg veel tijd.
Dat doe ik ook meestal, al is mijn ondergrens om dat te doen 100 nummers. Maar ja, Eefje heeft maar rond de 80.
Het derde lijstje is ook binnen. We zitten op 57 verschillende nummers. De ervaring leert dat er, ook bij de wat kleinere discografieen een paar nummers overblijven die door niemand worden genoemd.
1
geplaatst: 16 oktober 2025, 19:01 uur
Ik denk dat het nummer “…” van de laatste plaat zo’n nummer is

0
geplaatst: 16 oktober 2025, 20:47 uur
Die staat niet in de keuzelijst 
Een instrumentaal nummer van 1 minuut zonder titel, dat ging me wat ver.
Inmiddels ook een 4e lijstje ontvangen en we zitten op 59 verschillende nummers. Maar superfans Gretz en Slowgaze gaan me vast nog wel verrassen met iets obscuurs. De eerste EP van Eefje doet immers ook mee!

Een instrumentaal nummer van 1 minuut zonder titel, dat ging me wat ver.
Inmiddels ook een 4e lijstje ontvangen en we zitten op 59 verschillende nummers. Maar superfans Gretz en Slowgaze gaan me vast nog wel verrassen met iets obscuurs. De eerste EP van Eefje doet immers ook mee!
1
geplaatst: 17 oktober 2025, 09:13 uur
Poeh, ik vind het al lastig een top 10 te maken van diverse nummers. Hier moet ik echt even voor gaan zitten.
1
geplaatst: 17 oktober 2025, 09:52 uur
bRuud83 schreef:
Poeh, ik vind het al lastig een top 10 te maken van diverse nummers. Hier moet ik echt even voor gaan zitten.
Die ranking engine maakt het wel een stuk makkelijker. Je hoeft dan alleen maar te kiezen tussen twee nummers. Helpt als je Spotify erbij neemt om een nummer (deels) te beluisteren als je moet kiezen.
1
geplaatst: 17 oktober 2025, 17:09 uur
0
geplaatst: 18 oktober 2025, 15:01 uur
Overigens, van de vier mensen die een lijstje hebben ingestuurd heeft iedereen een andere nummer 1.
Ik snap ineens dat Eefje de Visser niet in de top 2000 staat. Te veel verdeeldheid onder de fans. Ze heeft ook zoveel moderne klassiekers
Ik snap ineens dat Eefje de Visser niet in de top 2000 staat. Te veel verdeeldheid onder de fans. Ze heeft ook zoveel moderne klassiekers

0
geplaatst: 19 oktober 2025, 09:48 uur
Lijstje 5 is ook binnen. We zitten inmiddels op 5 verschillende nummer 1's en 66 verschillende nummers, resteren dus 17 nummers die (nog) door niemand in diens top 40 zijn gezet.
1
geplaatst: 19 oktober 2025, 14:12 uur
Het is zeker weekend 
6 lijstjes nu, met evenzoveel nummers 1. We zitten inmiddels op 69 verschillende nummers die tenminste één keer in iemands top 40 voorkomen.
Er zijn nog 3 weken te gaan om je lijstje in te sturen, oftewel tot en met 9 november.

6 lijstjes nu, met evenzoveel nummers 1. We zitten inmiddels op 69 verschillende nummers die tenminste één keer in iemands top 40 voorkomen.
Er zijn nog 3 weken te gaan om je lijstje in te sturen, oftewel tot en met 9 november.
0
geplaatst: 22 oktober 2025, 10:45 uur
We zijn inmiddels een week onderweg. We zitten nog steeds op 6 lijstjes. Er is nog tot 9/11 de tijd.
0
geplaatst: 22 oktober 2025, 16:37 uur
7e lijstje is ook binnen. We zitten inmiddels op 74 verschillende nummers, ofwel, er zijn er nog 9 die niet genoemd zijn.
1
geplaatst: 26 oktober 2025, 10:16 uur
Nog twee weken te gaan om je Eefje de Visser top 40 in te sturen!

0
geplaatst: 26 oktober 2025, 10:44 uur
Pfoe Harm, zelfs als Eefje liefhebber is 40 nog wel een opgave. Ik kom tot een stuk of 30 en daarna wordt t een beetje random.
0
geplaatst: 27 oktober 2025, 08:01 uur
Scorpion_21 schreef:
Pfoe Harm, zelfs als Eefje liefhebber is 40 nog wel een opgave. Ik kom tot een stuk of 30 en daarna wordt t een beetje random.
Mooie gelegenheid om die nummers nog een keer te beluisteren!

0
geplaatst: 27 oktober 2025, 08:49 uur
We zitten inmiddels op 9 lijstjes met iets minder dan 2 weken te gaan. Tot nu toe zijn er 76 verschillende nummers genoemd.
3
geplaatst: 28 oktober 2025, 14:19 uur
Vriend Gretz heeft gevraagd of ik er akkoord mee was of er ook wat mensen van zijn Eefje de Visser fanclub hun lijstje mochten insturen. Ze zijn geen lid van MuMe, maar spreken ook niet genoeg Nederlands om lid te worden. Bovendien zouden ze dan alleen lid worden om mij via PM een lijstje te kunnen sturen. Dus heeft Gretz me hun lijstjes toegestuurd. Ik heb in mijn spreadsheet een provisie opgenomen om de invloed te kunnen bepalen.
Ook heb ik een lijstje onvangen van iemand die niet tot 40 kwam. Ook dit vind ik niet onoverkomelijk, het oeuvre van Eefje de Visser bestaat uit minder dan 90 nummers; op Steve Hoffman wordt de top 40 dan soms ingekort tot een Top 30.
Dus als je niet tot 40 komt, maar wel ergens tussen de 30 en 40 nummers komt, stuur dan ook vooral je lijstje in
The more the merrier. Het mooie van dit format is dat je niet, zoals bij een 'meter' regelmatig, over een langere periode input moet leveren.
Ook heb ik een lijstje onvangen van iemand die niet tot 40 kwam. Ook dit vind ik niet onoverkomelijk, het oeuvre van Eefje de Visser bestaat uit minder dan 90 nummers; op Steve Hoffman wordt de top 40 dan soms ingekort tot een Top 30.
Dus als je niet tot 40 komt, maar wel ergens tussen de 30 en 40 nummers komt, stuur dan ook vooral je lijstje in

The more the merrier. Het mooie van dit format is dat je niet, zoals bij een 'meter' regelmatig, over een langere periode input moet leveren.
0
geplaatst: 28 oktober 2025, 16:19 uur
harm1985 schreef:
Ik heb in mijn spreadsheet een provisie opgenomen om de invloed te kunnen bepalen.
Ik heb in mijn spreadsheet een provisie opgenomen om de invloed te kunnen bepalen.
Interessant! Ben benieuwd of de smaak van MuMe'ers heel anders is dan die van de Eefje-fanclub. Zal sowieso leuke statistieken opleveren.
1
geplaatst: 2 november 2025, 10:20 uur
Nog één week om je lijstje in te sturen 
Nog even een tag voor eenieder die ik in de eerste post noemde...

Nog even een tag voor eenieder die ik in de eerste post noemde...
* denotes required fields.