MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #5

zoeken in:
geplaatst:
4,5

geplaatst:
4
met de infantiele dubbele bodem bij de laatste keer refrein waar je vroeger van dacht "nou nou die durft"

geplaatst:
3,3
Dit is zonder twijfel één van de nummers aller tijden.

geplaatst:
STOEPHOOOOEEEEEERRRRRR!!111!!!11111 Gretz jordidj1

10.

geplaatst:
7

Noem een iconischer nummer over een trein

geplaatst:
Elvis Presley - Mistery Train
Nits - The Train
Albert Hammond - I'm a Train
a-ha - Train of Thought

geplaatst:
LucM schreef:
Elvis Presley - Mistery Train
Nits - The Train
Albert Hammond - I'm a Train
a-ha - Train of Thought

Kom op zeg. Nits? a-ha? Dat zijn toch geen iconische nummers, laat staan iconischer dan Per Spoor...

geplaatst:
Arrie schreef:
(quote)

Kom op zeg. Nits? a-ha? Dat zijn toch geen iconische nummers, laat staan iconischer dan Per Spoor...

Terwijl het antwoord zo voor de hand ligt en Folsom Prison Blues heet! Train Of Thought gaar zelfs niet over treinen?

geplaatst:
ArthurDZ schreef:
(quote)

Terwijl het antwoord zo voor de hand ligt en Folsom Prison Blues heet! Train Of Thought gaar zelfs niet over treinen?
Imho kan dit er maar eentje zijn:

geplaatst:
Arno schreef:
(quote)
Imho kan dit er maar eentje zijn:
(embed)

Voor mij gaat er maar eentje boven Guus

geplaatst:
Tja .. studeerde in Tilburg toen Guus doorbrak. En ging meestal met de trein maar had dit niet aanstaan op de cd walkman.

Misschien is het daarom dat ik deze wel kan uitzitten .. : 6

geplaatst:
Die live versie van Het Is een Nacht vind ik nog steeds geweldig. Dit was de nogal tegenvallende opvolger. Ik weet niet of jullie wel eens in een trein hebben gezeten, maar let maar eens op, die doen niet van Kedeng Kedeng Poeh Poeh. Uiteraard zou het kunnen dat ze in Noord-Brabant iets andere treinen hebben. Dit is een soort carnavalsplaat, maar niet zo'n hele goede. Let op, iedereen die hier een voldoende voor geeft is vast een Brabander. Ik kom uit Gelderland, dus ik zal mild zijn. Het is ietsje minder erg dan ik in gedachten had: 5

geplaatst:
Gretz schreef:

Doe mij maar een keer de Disco Train uit 1982.

geplaatst:
8

geplaatst:
Gretz schreef:

Downtown Train, Train in Vain, Great Train Robbery, Waiting for a Train, Stop That Train, Midnight Train to Georgia, Groovy Train, Jumping Someone Else's Train....

Guus Meeuwis: 1,5

geplaatst:
Gretz schreef:
7

Nu overdrijf je toch:

geplaatst:
Simone Kleinsma en Paul De Leeuw - Zonder Jou : 6 (jammer dat Paul de Leeuw meezingt)

Guus Meeuwis & Vagant - Per Spoor (Kedeng Kedeng) : 7,5
(ik had ook Clannad verwacht, hopelijk morgen dan)

geplaatst:
7

geplaatst:
6,0

geplaatst:
6,5

geplaatst:
Guus Meeuwis - Kedeng Kedeng - 5
Dit nummer loopt niet als een trein.

geplaatst:
Ik kom ook uit Gelderland en ben nog iets milder.

# 2521 Guus Meeuwis & Vagant - Per Spoor (Kedeng Kedeng): 6,0

geplaatst:
Guus Meeuwis & Vagant leveren veel inspiratie voor mooie (en minder mooie) trein songs maar hun Per Spoor (Kedeng Kedeng) haalt geen voldoende. Een 5,28.

Het is hier ondertussen niemand ontgaan dat Moyà Brennan afgelopen maandag is overleden. Zie onder ander de berichten op R.I.P. #2 maar ook grote artikelen in alle kranten en op alle nieuwsblogs over haar betekenis voor de Ierse muziek.

Met Clannad haalde ze twee keer de Top 40. In 1999 haalde ze een derde keer de lijst toen ze nieuwe vocalen song op Saltwater, de dance mix van Theme From Harry's Game, door Chicane. De originele versie van Theme From Harry's Game was in 1983 de eerste hit waar Moyà Brennan op te horen was . Bij ons kwam het in 1983 tot de 15e plaats. Het is tot op de dag van vandaag het enige nummer dat volledig in de Ierse taal (Gaelisch) is gezongen en de top 5 van de Britse hitlijsten heeft bereikt.

Theme From Harry's Game was oorspronkelijk geschreven voor de gelijknamige Britse tv-serie over The Troubles in Noord-Ierland. Vanwege de politieke spanningen tussen Ierland en Engeland werd het nummer in Groot-Brittannië één dag van de radio gehaald. De omroep was bang dat de tekst aanstootgevend was, totdat Clannad een vertaling stuurde die bewees dat het nummer juist over de zinloosheid van geweld gaat.

Het bekende koorgedeelte ("Fol lol the doh...") is gebaseerd op Portaireacht, een oude Ierse traditie van "mondmuziek". Normaal gesproken is dit snelle dansmuziek, maar Clannad vertraagde het voor een mystiek effect. De kenmerkende "muur van stemmen" werd bereikt door tientallen lagen zang over elkaar heen op te nemen. Dit werd de blauwdruk voor de latere sound van Clannad én de solocarrière van hun zus Enya. Enya was net uit de band gestapt vlak voordat dit nummer een hit werd.

U2 was zo onder de indruk dat ze het jarenlang als afsluitende muziek gebruikten na hun concerten om het publiek rustig naar huis te laten gaan. Bono noemde de stem van Brennan een van de mooiste ter wereld.

In de jaren '80 kwamen veel Ierse muzikanten elkaar tegen in de kleine muziekscene van Dublin. Leden van Clannad en U2 ontmoetten elkaar regelmatig in lokale pubs en studio's. Tijdens een van die gesprekken uitte Bono zijn wens om ooit iets samen te doen. In 1985 werkte Clannad aan hun album Macalla. De band vond dat een van de tracks een extra mannelijke stem nodig had die net zo krachtig en emotioneel was als die van Moya. Ciarán Brennan stelde voor om Bono te vragen.

In A Lifetime stond in 1986 zeven weken genoteerd en haalde de elfde plaats. Theme From Harry's Game stond in 1983 zes weken genoteerd. In 1993 werd het weer een hit door gebruik in films als Patriot Games en een commercial voor Volkswagen, Het stond toen nog eens negen weken in de lijst en haalde de Top 10.

# 2522 Clannad - Theme From Harry's Game
# 2523 Clannad Feat. Bono - In A Lifetime

geplaatst:
Clannad - Theme From Harry's Game: 8,5
Clannad Feat. Bono - In A Lifetime: 9,25

geplaatst:
Harry's Game: 9,5 ❤️
In A Lifetime: 8

Lang niet alles wat ik ken van Clannad vind ik goed, maar deze twee zijn top vind ik!

geplaatst:
Harry's Game: 7 75
In A Lifetime: 8,25

Één van de betere vocale prestaties van Paul Hewson.

geplaatst:
Harry's Game: 8
In A Lifetime: 8,5

geplaatst:
Clannad - Theme From Harry's Game: 9
Clannad Feat. Bono - In A Lifetime: 9,5

geplaatst:
Harry's Game - balanceert gevaarlijk op het randje van kitsch, maar kan ik toch goed hebben: 7,5
In a Lifetime - Bono duwt hem over het bovengenoemde randje: 5

Gast
geplaatst: vandaag om 17:53 uur

geplaatst: vandaag om 17:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.