MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #5

zoeken in:

Hadden de Supremes dit uitgebracht, waren de cijfers vast beduidend hoger geweest. Altijd al een lekker nummer gevonden.

8,5

De meeste Phil Collins nummer zouden een dikke onvoldoende scoren, maar dit niks-aan-de-hand liedje kan ik wel hebben.

6,0

Peter Cetera - Glory of Love - 7
Eigenlijk houd ik totaal niet van dit soort overgeproduceerde gladjakker ballads, maar op een eigenaardige manier kan dit nummer mij wel bekoren. Ik weet niet waarom.

Diana Ross - Theme from Mahogany - 4
Zoetgevooisde niks muziek.

Phil Collins - Two Hearts - 5
Hetgeen Phil Collins solo op de markt bracht, was toch vooral commerciële slappe hap.

Phil Collins - Two Hearts : 5

# 2479 Phil Collins - Two Hearts: 6,0

Te weinig Supremes en dus een niks-aan-de-hand liedje met een niks-aan-de-hand score. Een 6,11 voor Phil Collins en zijn Two Hearts.

Voor Buster leverde Collins nog een tweede grote hit af: A Groovy Kind Of Love, eveneens een Amerikaanse nummer-1 maar nu ook een eerste plaats in onze Top 40. En een mooi bruggetje naar (de mannen van) 10CC.

Eric Stewart heeft behalve als lid van 10CC op vele manieren de top 40 gehaald onder andere als achtergrond zanger bij een aantal 80s hits van Paul McCartney, als eigenaar van een studio en als lid van een duo of band. De eerste keer dat hij de Top 40 haalde was al in 1966 met een van de kleinste hits ooit. Eén weekje Top 40 op de 39e plaats voor The Mindbenders met A Groovy Kind Of Love.

De melodie van Groovy Kind Of Love is al meer dan 200 jaar oud. De componisten van Groovy Kind Of Love baseerde de muziek op de Sonatina in G majeur, op. 36 no. 5 van de Italiaanse componist Muzio Clementi. Het specifieke deel, het 'Rondo', was oorspronkelijk bedoeld als een oefenstuk voor beginnende pianisten.

In 1965 schreven de toen piepjonge songwriters Carole Bayer Sager (21) en Toni Wine (17) de tekst bij deze klassieke melodie. Ze kozen het woord "groovy" omdat het op dat moment een nieuw en hip modewoord ('slang') was in New York. Het nummer was oorspronkelijk aangeboden aan Lesley Gore, maar haar producer wees het af omdat hij de term "groovy" te ordinair vond. Hierdoor kwam het terecht bij de Britse band The Mindbenders.

Hun leadzanger, Wayne Fontana, was net uit de band gestapt. Gitarist Eric Stewart nam de zang over. Het werd een enorme hit, met een tweede plaats zowel in de VS als het VK. Het nummer zou nog twee keer de Top 40 halen. Bij het overlijden van Owen Gray in juli vorig jaar beoordeelden we zijn versie in de bijzondere gelegenheidscombinatie met Elkie Brooks. Onder de naam Elki & Owen With The Rim Ram Band brachten ze hun versie van Groovie Kinda Love uit en kregen van ons een 5,94.

En in 1988 gaf Phil Collins het nummer dus een derde leven voor de film Buster. Collins nam oorspronkelijk alleen een demo op als voorbeeld voor de filmproducenten. Zij vonden deze sobere versie echter zo goed dat ze die direct in de film gebruikten. Waar de versie van The Mindbenders een vlot uptempo popnummer is, maakte Collins er een langzame, melancholische ballad van die uiteindelijk een wereldwijde nummer 1-hit werd.

# 2480 Phil Collins - A Groovy Kind Of Love
# 2481 The Mindbenders - A Groovy Kind Of Love

Phil Collins: 4.5
The Mindbenders: 6.5

Waar The Mindbenders knap binnen de 2 minuten blijven, trapt Phil onnodig op de rem.

Phil - 5
Mindbenders - 8,1

Eerste keer dat ik de versie van The Mindbenders hoor.
Bevalt me stukken beter dan die zeikballad van Phil Collins.
Phil Collins: 4
The Mindbenders: 6,5

Phil Collins: 6,0
The Mindbenders: 6.5

Phil schijnt beter te hebben, van The Mindbenders is dat niet helemaal zeker.

Phil Collins: 7,4
The Mindbenders: 6,8

Phil Collins: 5
The Mindbenders: 7

Phil Collins - 6
The Mindbenders - 6,5

Phil Collins - Two Hearts: 8
Phil Collins - A Groovy Kind Of Love: 4,5
The Mindbenders - A Groovy Kind Of Love: 7

Two Hearts vind ik een leuke, vlotte single wat ik niet kan zeggen van zijn cover van A Groovy Kind Of Love. Die van The Mindbenders vind ik een stuk beter al reken ik dat niet tot mijn favoriete sixtieshits.

Phil Collins: 8,0
The Mindbenders: 7,5

Phil een 6.9

Mindbenders een 6.8

Phil - 6
Mindbenders - 6,5

Dat nasale stemgeluid van Phil Collins is altijd moeilijk geweest voor mij, het stoort me meer dan ik zou willen. Sorry, can't help it. Nu en dan is zijn muziek goed genoeg om dat min of meer te negeren, maar bij dit nummer niet. Verrassend wel, er is blijkbaar een origineel, mij volledig onbekend tot nu toe. Die is beter.

Phil - 4.5
Mindbenders - 6.5

Peter Cetera - glad en mierzoet, maar hier toch ook wel een klein zwak: 6,5
Diana Ross - haar beste? Verre van! Dit is echt mijlenver verwijderd van zowel haar werk met de Supremes als nummers als My Old Piano en Love Hangover: 5
Two Hearts - Phils up-tempo nummers hebben nog wel een soort aanstekelijke lulligheid, al hoor ik liever deze Two Hearts: 7
Phils ballads zijn daarentegen meestal niet te hachelen: 3
Dan liever The Mindbenders, al is dat ook redelijk niemendallerig: 6,3

Gast
geplaatst: vandaag om 01:55 uur

geplaatst: vandaag om 01:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.