MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
De clip bij Here Comes The Flood is een reworked versie

edit 2 :
De video is de live uitgevoerde "flauwe" versie van Here Comes The Flood (à la zo'n pianoversie op het verzamelalbum 16 Golden Greats ...)

Origineel is totaal anders: Here Comes The Flood (original)

Is het niet een live televisie versie? Ik vond hem wel aardig als document.

02. (117) Solsburry HIll (17)

De nummer 1 van 50tracks en Marty McFly.

Aquila schreef:
Staat nog steeds als een huis, het persoonlijke ontroert en inspireert en de simpele melodie is gewoon pakkend. Altijd mijn favoriet geweest. Ik kan het nummer eindeloos horen en ik word het nooit beu.
Martial schreef:
Persoonlijk vind ik het wel jammer dat een nummer als Darkness niet is doorgedrongen to the final, een nummer dat mijns inziens razend knap in elkaar steekt door de tempowisselingen zowel in muziek als zang, dan weer een tikkie bombastisch dan weer een tikkie klein gebracht, a real masterpiece van Gabriel, nu hebben sommige nummers toch wel wat tijd nodig om goed door te dringen, maar is het eenmaal zo ver dan je kom je alweer tot de conclusie dat de klasse en schoonheid er van afdruipen.

01. (140) San Jacinto (16)

De nummer 1 van Aquila, Brunniepoo, johannesA,
Martial, musician, Running On Empty, Titmeister en Vince vega.

Running On Empty schreef:
Zowel live als op studio album een topper en misschien wel de gedoodverfde nummer 1. Ik geloof dat bijna elke Gabriel fan dit nummer zeer kan waarderen. Live altijd wel gebracht met zeer bijzondere showelementen, met name in 1983 en tijdens de Us tour. Dit zeggende vraag ik mij ineens af waar het nummer Secret World is gebleven in deze race. Vermoedelijk ergens weggestemd door een hitfanaat?
Aquila schreef:
Bijzonder en om stil van te worden. Sociale kritiek en gelatenheid in een verpakking van een tamelijk non-conformistische melodie/instrumenten en met emotionele impact. Ook in alle live versies blijft dit overtuigen. Ik zet het nummer nu op 1 omdat ik juist het unieke van San Jacinto, geen liedje met strofes en een refrein als song nu hoger aansla dan 'het liedje' Solsbury Hill.

Aquila
dazzler schreef:
Is het niet een live televisie versie? Ik vond hem wel aardig als document.

Is het ook. Enkelen, waaronder ikzelf, schreven al dat solo piano versies nog uitstijgen boven het albumorigineel. En zagen / hoorden we daar niet La Bush zelf ??

Mijn Top 4 ook hier Top 4 (met nummer 3 en 4 omgedraaid) edit: inmiddels niet meer en een landslide overwinning voor San Jacinto. 140 punten uit 16 lijstjes, dat is gemiddels 8,75 punten per lijstje waarin het voorkwam. Wellicht is dat een record?

Nou, als we deze top 10 nou even naar Peter Gabriel sturen dan weet hij wat we de 30e willen horen.

Wat een mop. Ik merk nu dat het lijstje van Cured ervan tussen is geglipt.
Ik kijk nog even of ik het één en ander kan herberekenen en editten.

Vooral bij de laatste 10 gaat er behoorlijk wat veranderen.

EDIT: nu zou het moeten kloppen. Vooral Mercy Street kreeg een boost.
In de top 10 springen de nummers 4 en 5 en de nummers 9 en 10 haasje over.

Brunniepoo schreef:
Nou, als we deze top 10 nou even naar Peter Gabriel sturen dan weet hij wat we de 30e willen horen.

Lijkt me goed plan!
Sowieso horen we denk ik "So" integraal, aangezien de tour toch ter ere daarvan is.

Brunniepoo schreef:

Doe dan gelijk de hele Top 20 en laat hem gelijk even weten welke uitvoering gewenst wordt!

Salvadore schreef:
De clip bij Here Comes The Flood is een reworked versie

edit 2 :
De video is de live uitgevoerde "flauwe" versie van Here Comes The Flood (à la zo'n pianoversie op het verzamelalbum 16 Golden Greats ...)

Volgens mij hebben de meeste juist voor die versie gekozen.

Aquila: Overigens is dit een opname uit een kerst tv-show van Kate Bush. Je ziet haar ook nog even in beeld in het begin met 2 andere. Daar zijn nog meer prima opname van op youtube zoals deze.

Aquila
Is dat ook die show waar het schiterrende duet Just Another Day in 1977 werd uitgevoerd? Zou ik ook ooit een perfecte versie van bezitten.

YouTube - Kate Bush & Peter Gabriel - Another Day

Aquila
Ah, we dachten hetzelfde

Aquila schreef:
Ah, we dachten hetzelfde

vigil schreef:
(quote)

Volgens mij hebben de meeste juist voor die versie gekozen.
Nou, dat weet ik niet, het origineel is prachtig, de piano versie ervan één van dertien in een dozijn, maar dat is dan mijn mening

Salvadore schreef:
(quote)
Nou, dat weet ik niet, het origineel is prachtig, de piano versie 13 in een dozijn, maar dat is dan mijn mening

Mag ik het daar niet mee eens zijn

Overigens is die piano versie natuurlijk erg bekend van die 16 great verzamelaar maar deze komt origineel van deze prachtige plaat: Robert Fripp - Exposure (1979)

Jongens, nou niet bekvechten.

Er werd hier en daar wel degelijk geopperd dat de pianoversie heel mooi was.
En als ik dan zo'n clipje vind uit een Kerst-special met Kate Bush, vind ik dat twee redenen
om geen clip met een stilstaande albumhoes te plaatsen. Moet kunnen.

Nou ja bekvechten, dat zie ik Salvadore en mezelf niet zo snel doen hoor

vigil schreef:
Mag ik het daar niet mee eens zijn

Overigens is die piano versie natuurlijk erg bekend van die 16 great verzamelaar maar deze komt origineel van deze prachtige plaat

Tuurlijk mag dat, maar de power in het origineel - wat het zo mooi maakt - is bij de piano versie juist weg. Maar ja, ik heb ook niet zo veel met die Scratch My Back reworks

Ik kan ze overigens beide goed hebben hoor

Salvadore schreef:
Tuurlijk mag dat, maar de power in het origineel - wat het zo mooi maakt - is bij de piano versie juist weg. Maar ja, ik heb ook niet zo veel met die Scratch My Back reworks

2 x mee eens.

vigil schreef:
Ik kan ze overigens beide goed hebben hoor

Tja, ik zeg ook niet dat de piano versie slecht is, zoveel slechts heeft Peter Gabriel sowieso niet gemaakt

En ook dit is weer waar

De versie van Peter Gabriel I van Here comes the flood is eigenlijk nooit meer overtroffen. Je moet het alleen niet los zien van wat daarvoor zit, Down The Dolce Vita. Dat maakt het een prachtig geheel.

Aquila
musician schreef:
Je moet het alleen niet los zien van wat daarvoor zit
Dat geldt ook voor die piano-versie van Exposure. De omlijsting door Water Music I en Water Music II en sowieso het hele album maakt het speciaal. Ook ik kan beide versies goed hebben trouwens.

Gelijk maar even de avatar aangepast zie ik, over prachtige live platen gesproken

Aquila
Beetje laat, maar ik heb eigenlijk sinds Jordy die grijze silhoutjes heeft ingevoerd weer een avatar willen nemen. Ik ga denk ik ook mijn Top 100 5* stemmen weer invoeren. Krijgt Peter Gabriel er ook weer 3x 5* bij, ook al is hij niet terug te vinden in mijn Top 10.

musician schreef:
De versie van Peter Gabriel I van Here comes the flood is eigenlijk nooit meer overtroffen. Je moet het alleen niet los zien van wat daarvoor zit, Down The Dolce Vita. Dat maakt het een prachtig geheel.
Inderdaad, de combi met Down The Dolce Vita maakt het perfect

Ik wacht nog wel even met de volgende artiest. Keuvel rustig verder.

Neen, echt heerlijk om te zien hoe dit spel de liefde voor een artiest weer nieuw leven kan inblazen.

Nou die liefde voor Gabriel zit best diep maar je hebt gelijk door dit soort spelletjes komt die liefde weer wat verder naar boven drijven.

Maar goed als het spel verder moet dan moet het verder dus kom maar op met de nieuwe opgave

Aquila schreef:
Beetje laat, maar ik heb eigenlijk sinds Jordy die grijze silhoutjes heeft ingevoerd weer een avatar willen nemen. Ik ga denk ik ook mijn Top 100 5* stemmen weer invoeren. Krijgt Peter Gabriel er ook weer 3x 5* bij, ook al is hij niet terug te vinden in mijn Top 10.

Een boeiende. Ik las bij deze Greatest Hits van iemand die schreef dat Peter Gabriel eigenlijk nooit een perfect album heeft gemaakt. Altijd is er wel een of twee nummers waar je denkt: mwah.

Selling England by the Pound in je Top 10 is waarschijnlijk even terecht als een niet zo moeilijke keuze.

Maar een Peter Gabriel solo cd?
Ik zou er even over moeten denken, alles weer eens opnieuw beluisteren.

Misschien toch So. Of het derde album. Nee, het is niet zo'n gemakkelijke keuze.

Aquila
Dit schreef ik ooit bij het 4e Gabriel-album:
Aquila schreef:
Een plaat die vanaf medio jaren 80 (toen ik het album leerde kennen nadat ik Gabriel kende van "So") tot en met medio jaren 90 onafgebroken mijn lijst van Favoriete Albums Aller Tijden heeft aangevoerd. Totdat Peter Hammill en later Joni Mitchell, John Cale en Robert Wyatt Gabriel wat zijn gaan overwoekeren als mijn favoriete solo artiest - ik denk zelfs dat ik Peter Hammill zelfs ben gaan ontdekken, omdat ik zijn naam kende als achtergrond zanger op dit album!

Ben Gabriel altijd blijven kopen (ook alle EPs, singles, remixes etc), luisteren en waarderen - ken het oeuvre (met uitzondering van OVO die luister ik niet vaak) uit het hoofd. Hij heeft er wat concurrentie bij (ik zag hem overigens maar 1x live), maar staat nog zeker in mijn Top 10 van favoriete artiesten, al is het maar door die fantastische soundtracks, die hier nog helemaal buiten het topic bleven (met wat uitzonderingen van Passion).

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:44 uur

geplaatst: vandaag om 18:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.