Muziek / Muziekgames / MuMe klinkt anders
zoeken in:
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 17 januari 2012, 15:51 uur
lennon schreef:
Toch vind ik dat Led Zeppelin in deze lijst thuis hoort ipv Black Sabbath, want die hebben toch ook goed naar LZ geluisterd.
Toch vind ik dat Led Zeppelin in deze lijst thuis hoort ipv Black Sabbath, want die hebben toch ook goed naar LZ geluisterd.
Led Zeppelin heeft weer naar Jeff Beck Group geluisterd. Jeff Beck Group weer naar Blue Cheer en Iron Butterfly (wat mij betreft de eerste hardrockbands). Zij hebben weer naar o.a. Nuggets (1972) geluisterd.
Led Zeppelin staat in ieder geval veel te ver verwijderd van metal, al was het wel een inspiratiebron.
0
geplaatst: 17 januari 2012, 15:55 uur
korenbloem schreef:
sly and the family stone, Funkadelic. Zijn zo snel even namen die bij mij op komen.
sly and the family stone, Funkadelic. Zijn zo snel even namen die bij mij op komen.
Funk ja, soul ja... rock? Volgens mij niet echt.
Stijn_Slayer schreef:
Led Zeppelin heeft weer naar Jeff Beck Group geluisterd. Jeff Beck Group weer naar Blue Cheer en Iron Butterfly (wat mij betreft de eerste hardrockbands). Zij hebben weer naar o.a. Nuggets (1972) geluisterd.
Led Zeppelin staat in ieder geval veel te ver verwijderd van metal, al was het wel een inspiratiebron.
Maar Zep maakte het wel groot bij het publiek, en dat is wat meerderen uit deze lijst gedaan hebben, en er daarom dus ook in staan. Dat het geen metal is, is duidelijk, maar dat het de aanzet tot gegeven heeft misschien juist wel? (en dat is geen feit voor mij, maar meer een vraag, want ik ben niet zo bekend in de metal scene)
0
geplaatst: 17 januari 2012, 15:59 uur
lennon schreef:
(quote)

0
geplaatst: 17 januari 2012, 16:01 uur
ok, een nummer...
ik ben uitgelult (maar.. dan nog de crossover naar blank publiek was hier nog niet gemaakt
)
ik ben uitgelult (maar.. dan nog de crossover naar blank publiek was hier nog niet gemaakt
)
0
geplaatst: 17 januari 2012, 16:02 uur
Funkadelic bijvoorbeeld is meer een psychedelische rock band met flink wat soul en funk dan een funkband. Dat is op letterlijk elk album van ze te horen.
0
geplaatst: 17 januari 2012, 16:03 uur
De titel van het nummer zegt het natuurlijk.
Maar ook een artieste als Betty Davis had duidelijk rockelementen in haar funkmuziek.
Maar ook een artieste als Betty Davis had duidelijk rockelementen in haar funkmuziek.
0
geplaatst: 17 januari 2012, 16:10 uur
Als ik niet op mijn werk zat had ik ook nog 'Alice In My Dreams' geplaatst. Funkadelic rockt de meeste gitaarbands onder de tafel.
0
geplaatst: 17 januari 2012, 16:12 uur
Lennon: Funkadelic's eerste 3 album zou ik eerder rock dan soul noemen. Het debuutalbum van Parliament (nagenoeg dezelfde artiesten, overigens) bevat zelfs zware sporen van country.
Ter illustratie 2 clips, maar ik kan er zo nog tig posten:
Ter illustratie 2 clips, maar ik kan er zo nog tig posten:
0
geplaatst: 17 januari 2012, 16:13 uur
Sandokan-veld schreef:
Als ik niet op mijn werk zat had ik ook nog 'Alice In My Dreams' geplaatst. Funkadelic rockt de meeste gitaarbands onder de tafel.

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 17 januari 2012, 16:19 uur
lennon schreef:
Maar Zep maakte het wel groot bij het publiek, en dat is wat meerderen uit deze lijst gedaan hebben, en er daarom dus ook in staan. Dat het geen metal is, is duidelijk, maar dat het de aanzet tot gegeven heeft misschien juist wel? (en dat is geen feit voor mij, maar meer een vraag, want ik ben niet zo bekend in de metal scene)
Black Sabbath heeft het net zo goed gemaakt bij een groot publiek. Sabbath is niet zo groot als Led Zep (dat zijn maar weinig bands), maar genieten ook een wereldwijde bekendheid.
Led Zep heeft niet dé aanzet gegeven en het was ook geen echte pionier op hardrockgebied. Wel een vrij vroege act met veel bekendheid, waardoor ze veel artiesten beinvloed hebben. Stilistisch leunt Led Zep veel te veel op blues en folk om voor metal door te kunnen gaan. Black Sabbath heeft dat veel minder.
0
geplaatst: 17 januari 2012, 16:24 uur
Wat de combi funk rock betreft, ik ben overtuigt... ik ga me daar eens in verdiepen!
0
geplaatst: 17 januari 2012, 16:27 uur
Als dit geen versmelting van funk, rock & soul is, weet ik t ook niet. 1969 al:
EDIT: ik kom als mosterd na de maaltijd, merk ik al
EDIT: ik kom als mosterd na de maaltijd, merk ik al

0
geplaatst: 17 januari 2012, 16:52 uur
lennon schreef:
Wat de combi funk rock betreft, ik ben overtuigt... ik ga me daar eens in verdiepen!
Buiten de al genoemde namen zou je misschien ook iets van Dennis Coffey of dit album van Buddy Miles kunnen proberen!
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 17 januari 2012, 16:56 uur
Die van Miles is inderdaad ook een goed voorbeeld. Goede plaat, heb 'm ook in de kast staan.
0
geplaatst: 17 januari 2012, 17:13 uur
lennon schreef:

0
geplaatst: 17 januari 2012, 18:19 uur
lennon schreef:
ok, een nummer...
)
ok, een nummer...
) Ik hoop dat die laatste comment een grapje was. Want ook al had een blanke er nog nooit van gehoord, dan nog maakt dit prince nog steeds geen revolutionaire artiest. Daar wil ik aan toevoegen dat de genoemde bands in Amerika wel bekend waren in die dagen. En prince heeft zeker naar die bands geluisterd en noemt ze ook als invloeden.
p.s. Publiekelijke bekendheid zegt niks over innovatie en hoe iemand de muziekwereld heeft veranderd.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 17 januari 2012, 18:33 uur
Sly stond zelfs op Woodstock. Niet bepaald een zwart festival.
0
geplaatst: 17 januari 2012, 20:53 uur
korenbloem schreef:
wil ik aan toevoegen dat de genoemde bands in Amerika wel bekend waren in die dagen. En prince heeft zeker naar die bands geluisterd en noemt ze ook als invloeden.
p.s. Publiekelijke bekendheid zegt niks over innovatie en hoe iemand de muziekwereld heeft veranderd.
wil ik aan toevoegen dat de genoemde bands in Amerika wel bekend waren in die dagen. En prince heeft zeker naar die bands geluisterd en noemt ze ook als invloeden.
Helemaal eens met beide, maar lees mijn stukje over Prince nog maar eens (ergens op blz 17 ofzo) daar draag ik toch genoeg redenen aan waarom ik vind dat ie er wel in hoort. Publiekelijke bekendheid is niet een reden, maar zorgt er wel voor dat iets bij een breed publiek terecht komt, en dus van invloed is op de muziek van nu. Veel mensen uit de lijst staan er in omdat ze niet de 1e waren, maar het wel naar een hoger level tilde... toch?
Anyway, duie hele discussie over Prince hoeft van mij echt niet hoor, ik gebruikte de funk/soul/rock opmerking meer om weer terug in dit topic te komen..
Overigens dank voor de muziek tips, ik heb weer wat te ontdekken!
Wanneer komt de volgende toevoeging?
0
Sietse
geplaatst: 17 januari 2012, 21:29 uur
Onderhond schreef:
Gaaf nummer van Orbital
(quote)
Gaaf nummer van Orbital

Heeft Orbital een cover gedaan, of vind je Orbital op dit lijken?
Maar dit zegt me dan 100 keer meer dan het rechttoe rechtaan werk wat ik van Kraftwerk ken.
Hmm, de eerste albums van Kraftwerk zijn nog niet zo heel erg rechttoe rechtaan, en waren zeer zeker baanbrekend (eigenlijk alle albums van ze wel op hun eigen manier).
0
geplaatst: 17 januari 2012, 23:12 uur
Grappig zeg. Ik heb mij na mijn stukje over Larry Levan en anderen even zitten verdiepen in de nieuwste 70's soul / funk / breaks uitgaven op amazon. Oh, oh: wat een mooie collecties heb ik weer gevonden... en besteld. 
Vervolgens lees en zie ik hierboven allerlei bands met crossover muziek vanuit die soul / funk hoek, die ook op die albums staan. Het (muziek-)circeltje is voor mij helemaal rond vandaag.
Overigens las ik in het boekje bij de uitstekende verzamelaar The Breaks (Harmless label) dat DJ Kool Herc aan de basis heeft gestaan van the breaks als dansmuziek (voor the b-boys) en daarmee aan de basis van de hip hop. That's the man!

Vervolgens lees en zie ik hierboven allerlei bands met crossover muziek vanuit die soul / funk hoek, die ook op die albums staan. Het (muziek-)circeltje is voor mij helemaal rond vandaag.

Overigens las ik in het boekje bij de uitstekende verzamelaar The Breaks (Harmless label) dat DJ Kool Herc aan de basis heeft gestaan van the breaks als dansmuziek (voor the b-boys) en daarmee aan de basis van de hip hop. That's the man!
0
geplaatst: 17 januari 2012, 23:26 uur
Stijn_Slayer schreef:
Komt omdat het label maar één dergelijke experimentele plaat durfde uit te geven en dus koos voor die van Zappa. De Velvets moesten een jaar in de wachtkamer, vandaar dat Reed het niet zo op Zappa had. Eigenlijk had 'de banaan' in 1966 moeten uitkomen.
(quote)
Komt omdat het label maar één dergelijke experimentele plaat durfde uit te geven en dus koos voor die van Zappa. De Velvets moesten een jaar in de wachtkamer, vandaar dat Reed het niet zo op Zappa had. Eigenlijk had 'de banaan' in 1966 moeten uitkomen.
Bovenstaande is naar mijn weten niet meer dan een gerucht wat door enkele leden van de VU de wereld is ingeholpen.
Heb er in elk geval nooit harde feiten over terug kunnen vinden tot nu toe...
Lou Reed heeft in elk geval nooit zijn afkeer jegens Zappa onder stoelen of banken gestoken:
(Zappa is) probably the single most untalented person i have heard in my life. He's two bit, pretentious, academic and he can't play his way out of anything. He can't play rock n roll, because he's a loser. And that's why he's dressed up funny. He's not happy with himself and I think he's right.
In 1995 was Lou kennelijk alles weer vergeten, want toen mocht hij Zappa postuum introduceren in de Rock & Roll Hall Of Fame:
I admired Frank greatly and i know he admired me.
Voor wat het waard is, hierbij Frank's mening over de VU hun eerste plaat:
I think that Tom Wilson deserves a lot of credit for making that album, because it's folk music. It's electric folk music, in the sense that what they're saying comes right out of their environment.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 17 januari 2012, 23:30 uur
Verve gaat dat natuurlijk niet met terugwerkende kracht toegeven (en anno 2012 kraait er geen haan meer naar). Ik geloof de Velvets hier wel in. Het was pas 1966 natuurlijk. Niet zo heel vreemd als een label wat huiverig is om meteen veel risico's te nemen.
0
geplaatst: 17 januari 2012, 23:35 uur
Haha wat een held die Lou Reed!

He can't play rock n roll, because he's a loser. And that's why he's dressed up funny. He's not happy with himself and I think he's right.

0
geplaatst: 17 januari 2012, 23:40 uur
Stijn_Slayer schreef:
Verve gaat dat natuurlijk niet met terugwerkende kracht toegeven (en anno 2012 kraait er geen haan meer naar). Ik geloof de Velvets hier wel in. Het was pas 1966 natuurlijk. Niet zo heel vreemd als een label wat huiverig is om meteen veel risico's te nemen.
Waarom zou je de Velvets hier in wel geloven dan ?
Hun hadden nota bene Andy Warhol aan hun zijde die volgens mij toendertijd toch heel wat meer in de melk had te brokkelen bij de juiste personen dan de net gearriveerde Zappa...
Zappa had ''alleen maar'' Herb Cohen, die daarentegen wel een zeer gehaaid zakenmannetje was, dus helemaal uit te sluiten is jou overtuiging van het VU gelijk ook niet.

(van L-R: Herb Cohen, FZ, Tom Wilson)
0
geplaatst: 18 januari 2012, 00:16 uur
Sietse schreef:
Toch echt een bekend Orbital nummer. Live wel leuker dan de studio versie
0
geplaatst: 18 januari 2012, 11:53 uur
Nog even in het verlengde van DJ Kool Herc die ik hierboven al noemde, die met zijn gebruik van breaks voor b-boys het begin van de hip hop inluidde. De eerste band die daar echt wat mee ging doen was Grandmaster Flash. Die zou je dus bij 'onze 17' kunnen opnemen. Het idee kwam van DJ Kool Herc, Flash maakte er muziek van: een muziekstroming was geboren.
Als je op zoek gaat naar de muziek waar die breaks in staan en die gebruikt zijn door hip hop artiesten dan ben je aan crate diggin. Nu ben ik daar weer even in gaan diggen, ik noem even wat echt bijzondere albums uitgebracht in deze eeuw.
Ik noemde al het Harmless label met 'The Breaks'. Zij hebben ook een serie 'Presents the breaks' uitgebracht, waarvan volume 1-3 erg goed zijn. Deze zijn nu nog voor een aanvaardbare prijs op de marketplace van amazon UK te vinden.
Daarnaast is er de succesvolle serie 'Super Breaks', met 3 volumes en een erg sterke: Return to the Old School. Die kan je nog gewoon kopen, bijvoorbeeld op amazon UK of play.
Wat krijg je: oer soul-funk uit eind jaren '60, jaren '70. Werkelijk geweldige muziek. Soms herken je de break die gebruikt is in een (bekend) hip hop nummer, soms niet. Maar dat maakt niet uit: het is zulke lekkere muziek.
Waarom schrijf ik dat hier op? MuMe klinkt anders: dit is toch ook een stuk muziekgeschiedenis. En wie weet heeft iemand hier nog wat aan. En wie weet komt Grandmaster Flash er nog in.
Als je op zoek gaat naar de muziek waar die breaks in staan en die gebruikt zijn door hip hop artiesten dan ben je aan crate diggin. Nu ben ik daar weer even in gaan diggen, ik noem even wat echt bijzondere albums uitgebracht in deze eeuw.
Ik noemde al het Harmless label met 'The Breaks'. Zij hebben ook een serie 'Presents the breaks' uitgebracht, waarvan volume 1-3 erg goed zijn. Deze zijn nu nog voor een aanvaardbare prijs op de marketplace van amazon UK te vinden.
Daarnaast is er de succesvolle serie 'Super Breaks', met 3 volumes en een erg sterke: Return to the Old School. Die kan je nog gewoon kopen, bijvoorbeeld op amazon UK of play.
Wat krijg je: oer soul-funk uit eind jaren '60, jaren '70. Werkelijk geweldige muziek. Soms herken je de break die gebruikt is in een (bekend) hip hop nummer, soms niet. Maar dat maakt niet uit: het is zulke lekkere muziek.

Waarom schrijf ik dat hier op? MuMe klinkt anders: dit is toch ook een stuk muziekgeschiedenis. En wie weet heeft iemand hier nog wat aan. En wie weet komt Grandmaster Flash er nog in.

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 18 januari 2012, 12:43 uur
Eigenlijk om de reden die ik gaf. Zeker weten doen we 't nooit. Het blijft een beetje een gevoelskwestie. Ik weet uit m'n hoofd even niet meer wanneer die expo's van Warhol waren (Wiki voert een domme actie en ik heb even geen zin om in de boeken te bladeren
), maar ik weet wel dat de publiciteit die de band toen kreeg (dankzij voorstellingen met Warhol) over was toen het album uitkwam. Als de voorstellingen in 1966 waren zou het op zich wel bij dit Verve-verhaal aan kunnen sluiten.
0
geplaatst: 18 januari 2012, 13:18 uur
Niet dat ik niet dol ben op eeuwige discussies over egotrippers met gitaren, maar dit topic begint een beetje een rommeltje te worden. Aangezien initiator R & P tijdelijk onbeschikbaar is, zal ik pogen even een zwengel te geven.
The Story So Far:
- aERodynamIC (Prince voor The Who)
- Joy4ever (Pearl Jam voor Nirvana)
- AOVV (Robert Johnson voor The Beach Boys)
- El Ninjo (The Stooges voor Sex Pistols)
- titmeister (Juan Atkins voor Blondie)
- Reijersen (Sam Cooke voor Madonna)
- Masimo (Woody Guthrie voor Bob Dylan)
- Herman (Velvet Underground voor Frank Zappa)
- sxesven (Luigi Russolo voor Pearl Jam)
- thelion (Black Sabath voor Metallica)
- Deric raven (Phil Spector voor The Beatles)
- Itchy (Brian Eno voor Luigi Russolo)
- Sandokan (Miles Davis voor Jerry Lee Lewis)
- R&P (Dr. Dre voor Public Enemy)
- Niels94 (Tangerine Dream voor Prince)
- Arrie (Chuck Berry voor Tangerine Dream)
- GrafGantz (The Beatles voor Phil Spector)
- Lukas (Madonna voor The Stooges)
- sq (DJ Tiesto voor Black Sabbath)
- Jocharo-T (Michael Jackson voor Madonna)
- rkdev (Janis Joplin voor DJ Tiesto)
- korenbloem (Beefheart voor Michael Jackson)
- lennon (Prince voor Juan Atkins )
- West (Nirvana voor Janis Joplin)
- Paalhaas (The Rolling Stones voor Sam Cooke)
- Edwynn (Iron Maiden voor Dr Dre)
- Ferre Clabeau (Bob Dylan voor Prince)
- Cygnus (Fela Kuti voor Nirvana)
- Onderhond (Somatic Responses voor Rolling Stones)
- Stijn Slayer (Aphex Twin voor Somatic Responses)
- Deren Bliksem (The Clash voor Brian Eno)
- Ducoz (Buddy Holly voor Iron Maiden)
- Tuktak (Gil Scott-Heron voor Woody Guthrie)
- Teunnis (Juan Atkins voor Buddy Holly)
- Principal2000 (Public Enemy voor Captain Beefheart)
- Kemm (Billie Holiday voor The Clash)
- Jeroentjuhh (Booker T. & The M.G.'s voor Jimi Hendrix)
- Laxus11 (Black Sabbath voor Aphex Twin)
- Scientist (Thelonius Monk voor David Bowie)
- Hammerhead (Discharge voor Booker T)
- LucM (Joy Division voor Gil Scott-Heron)
- Musician (CSNY voor Velvet Underground)
- Sir Spamalot
- [User die Musician uitkiest]
1. CSNY, 2. Miles Davis, 3. Juan Atkins, 4. Kraftwerk, 5. Chuck Berry, 6. Billie Holiday, 7. Bob Marley, 8. Joy Division, 9. Black Sabbath, 10. Discharged, 11. Bob Dylan, 12. Thelonius Monk, 13. Fela Kuti, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. Public Enemy, 17. The Beatles
Ik stuur Musician nog een PM om een opvolger aan te wijzen
Ik stuur Sir Spamalot nog een PM of zijn stukje nog te verwachten is.
The Story So Far:
- aERodynamIC (Prince voor The Who)
- Joy4ever (Pearl Jam voor Nirvana)
- AOVV (Robert Johnson voor The Beach Boys)
- El Ninjo (The Stooges voor Sex Pistols)
- titmeister (Juan Atkins voor Blondie)
- Reijersen (Sam Cooke voor Madonna)
- Masimo (Woody Guthrie voor Bob Dylan)
- Herman (Velvet Underground voor Frank Zappa)
- sxesven (Luigi Russolo voor Pearl Jam)
- thelion (Black Sabath voor Metallica)
- Deric raven (Phil Spector voor The Beatles)
- Itchy (Brian Eno voor Luigi Russolo)
- Sandokan (Miles Davis voor Jerry Lee Lewis)
- R&P (Dr. Dre voor Public Enemy)
- Niels94 (Tangerine Dream voor Prince)
- Arrie (Chuck Berry voor Tangerine Dream)
- GrafGantz (The Beatles voor Phil Spector)
- Lukas (Madonna voor The Stooges)
- sq (DJ Tiesto voor Black Sabbath)
- Jocharo-T (Michael Jackson voor Madonna)
- rkdev (Janis Joplin voor DJ Tiesto)
- korenbloem (Beefheart voor Michael Jackson)
- lennon (Prince voor Juan Atkins )
- West (Nirvana voor Janis Joplin)
- Paalhaas (The Rolling Stones voor Sam Cooke)
- Edwynn (Iron Maiden voor Dr Dre)
- Ferre Clabeau (Bob Dylan voor Prince)
- Cygnus (Fela Kuti voor Nirvana)
- Onderhond (Somatic Responses voor Rolling Stones)
- Stijn Slayer (Aphex Twin voor Somatic Responses)
- Deren Bliksem (The Clash voor Brian Eno)
- Ducoz (Buddy Holly voor Iron Maiden)
- Tuktak (Gil Scott-Heron voor Woody Guthrie)
- Teunnis (Juan Atkins voor Buddy Holly)
- Principal2000 (Public Enemy voor Captain Beefheart)
- Kemm (Billie Holiday voor The Clash)
- Jeroentjuhh (Booker T. & The M.G.'s voor Jimi Hendrix)
- Laxus11 (Black Sabbath voor Aphex Twin)
- Scientist (Thelonius Monk voor David Bowie)
- Hammerhead (Discharge voor Booker T)
- LucM (Joy Division voor Gil Scott-Heron)
- Musician (CSNY voor Velvet Underground)
- Sir Spamalot
- [User die Musician uitkiest]
1. CSNY, 2. Miles Davis, 3. Juan Atkins, 4. Kraftwerk, 5. Chuck Berry, 6. Billie Holiday, 7. Bob Marley, 8. Joy Division, 9. Black Sabbath, 10. Discharged, 11. Bob Dylan, 12. Thelonius Monk, 13. Fela Kuti, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. Public Enemy, 17. The Beatles
Ik stuur Musician nog een PM om een opvolger aan te wijzen
Ik stuur Sir Spamalot nog een PM of zijn stukje nog te verwachten is.
0
geplaatst: 18 januari 2012, 13:51 uur
Stijn_Slayer schreef:
Ik weet uit m'n hoofd even niet meer wanneer die expo's van Warhol waren (Wiki voert een domme actie en ik heb even geen zin om in de boeken te bladeren
), maar ik weet wel dat de publiciteit die de band toen kreeg (dankzij voorstellingen met Warhol) over was toen het album uitkwam. Als de voorstellingen in 1966 waren zou het op zich wel bij dit Verve-verhaal aan kunnen sluiten.
Ik weet uit m'n hoofd even niet meer wanneer die expo's van Warhol waren (Wiki voert een domme actie en ik heb even geen zin om in de boeken te bladeren
), maar ik weet wel dat de publiciteit die de band toen kreeg (dankzij voorstellingen met Warhol) over was toen het album uitkwam. Als de voorstellingen in 1966 waren zou het op zich wel bij dit Verve-verhaal aan kunnen sluiten. Je bedoeld de Exploding Plastic Inevitable zeker ?
Wiki

Meer achtergrondinfo:
The Trip That Never Was: link
Andy Warhol Chronology 1966: link
The Exploding Plastic Inevitable arrived in San Francisco to play for two nights at BILL GRAHAM's Fillmore Ball Room with the MOTHERS OF INVENTION
At the Trip, the Mothers of Invention featuring Frank Zappa opened for the Velvets and were cheered by the L.A. crowd. The Velvets, however, were greeted with boos.

* denotes required fields.