MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMe klinkt anders

zoeken in:
Ik denk (en hoop) dat we deze overhouden:

3. Public Enemy, 4. Kraftwerk, , 8. Bob Dylan, 10. Jimi Hendrix, 14. James Brown, 17. The Beatles

Bob Marley, Nirvana en David Bowie zullen ook wel een goede kans maken om in ons laatste lijstje te staan.

Is er niet een beter alternatief voor Public Enemy? Ze zijn absoluut één van de meest invloedrijke hip-hop artiesten, maar is bijvoorbeeld een Run-DMC niet nét wat belangrijker geweest voor de hip-hop?

Tipje van de sluier voor vanavond: de kans bestaat dat er ik een van de namen uit Teun's lijstje vervang..

Maar welke?

Jimi Hendrix.

niels94 schreef:
Is er niet een beter alternatief voor Public Enemy? Ze zijn absoluut één van de meest invloedrijke hip-hop artiesten, maar is bijvoorbeeld een Run-DMC niet nét wat belangrijker geweest voor de hip-hop?

Of NWA, vanaf dat moment werd er ineens gesproken over gangstarap en het imago van rap definitief bezoedeld... maar daar ga ik mijn vingers niet aan branden.

Waar ik mijn vingers wel aan ga branden zien jullie rond het tijdstip waarop normaliter DWDD wordt uitgezonden.

Run-D.M.C. was natuurlijk nog een stuk vroeger dan N.W.A. Zoals ik het begrepen ben zo'n beetje de eerste groep die succes had met hip-hop en ontzettend veel van de basis van de hip-hop heeft gelegd (samplen, scratchen e.d.).

Is dit nu MuMe klinkt anders of MuMe klinkt het vroegst?

Hangt natuurlijk deels samen. Public Enemy heeft veel aan de hip-hop toegevoegd, N.W.A. ook, maar volgens mij heeft Run-D.M.C. een groot deel van de basis gelegd (er was natuurlijk al een groot deel gelegd, wat dat betreft zou je The Sugarhill Gang nog kunnen noemen) en hebben ze hip-hop populair gemaakt.

GrafGantz schreef:
Is dit nu MuMe klinkt anders of MuMe klinkt het vroegst?
Over het algemeen geldt: hoe vroeger, des te anderser. Dus je mag kiezen

niels94 schreef:

Dat heb ik ook al geopperd. Toen Public Enemy erbij kwam kijken, zat hip-hop al in een vrij gevorderde vorm. Run-DMC was er al een stuk vroeger bij en was veel bepalender, ook voor artiesten als LL Cool J en dergelijke.

Maar ik kan fout zijn, zo veel weet ik niet over oude hip-hop.

2MY
btw, Run-DMC is ook - met hun versie van Walk This Way - verantwoordelijk geweest voor de rap/rock-verbanden die er later nog dikwijls zouden volgen. In de jaren '80 nog zeldzaam (met pionieren Run-DMC dus), begin jaren '90 opborrelend (REM/KRS-1) en nu nemen ze al samen albums op (Jay-Z/Linkin Park etcetera). Misschien zijn die tracks niet per se hoogvliegers (in mijn belevenis trouwens wel, maar dat terzijde), maar ze zijn zeker bepalend geweest voor hoe we nu pop/rock/rap en alle versmeltingen daaromtrent beleven. En dáár gaat het toch om, hoe we de muziek van nú beleven?

Run-DMC lijkt me in dit opzicht een logische keuze voor de lijst.

Public Enemy zijn voor mij de Sex Pistols van de hiphop, en dat bedoel ik als compliment.
Run DMC klinken voor mijn doen een stuk minder gevarieerd.
It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back en Fear of a Black Planet zijn wel albums waar vrijwel elke muziekliefhebber van gehoord heeft; of je het nu goed vind of niet.
Run DMC is bij het grote publiek veelal bekend vanwege de samenwerking met Aerosmith en die remix van It's Like That.
Toevallig beide bands live gezien, Run DMC kwam daar over als een lange soundcheck en Public Enemy pakte gelijk de hele zaal in.

Maar dat is maar mijn mening.

2MY
deric raven schreef:
Maar dat is maar mijn mening.

meningen zijn waardevol, deric raven, en daar is zowat heel deze site op gebaseerd.

Maar in mijn bescheiden opinie ligt hier het accent toch anders... het is niet 'welke artiesten zijn het beste', maar 'wie heeft ervoor gezorgd dat we muziek vandaag zo beleven als we nu doen'...

en in dat opzicht wordt trouwens veel te weinig aandacht aan de dance-stroom geschonken waarmee de hedendaagse toppen mee worden overspoeld (zowel commercieel als alternatief). Er zijn er toch nog andere dan Kraftwerk geweest? Heeft Quincy Jones trouwens ook geen rol met zijn producer-toestanden, of zelfs f*cking Timbaland? Allebei van grote betekenis (geweest) voor de hitparademuziek, lijkt me, met hun eigen stempel...

Zo ook (helaas) Stock, Aitken & Waterman.

2MY
daar heb ik trouwens ook al aan gedacht

...maar misschien gaat dat net iets te ver... er zijn grenzen

Run-DMC en Public Enemy waren inderdaad van belang voor de hiphop maar Grandmaster Flash was zowat de eerste die gebruik maakte van scratchen, sampels en ritmeboxen wat toch kenmerkend is voor de hiphop. Al had hij maar een korte carrière.

2MY
dat is op zich weer een volledig ándere reden om hem óók toe te voegen idd.

De grote frustratie in dit spel is juist dat er iemand moet worden vervangen...

Herman en Masimo houden er de spanning nog goed in.

Heidaar! Een lijstverandering!

1. Frank Zappa, 2. Jerry Lee Lewis, 3. Public Enemy, 4. Kraftwerk, 5. Prince, 6. Pearl Jam, 7. Bob Marley, 8. Woody Guthrie, 9. Madonna, 10. Jimi Hendrix, 11. Juan Atkins, 12. David Bowie, 13. Metallica, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. The Stooges, 17. The Beatles

Van AOVV kreeg ik het stokje eervol doorgegeven, maar ik vraag me af of hij daar achteraf wel zo blij mee is geweest.. De lijstverandering heeft namelijk de consequentie dat Bob Dylan uit de lijst vliegt. Schokkend als folk-liefhebber? Jawol. Zelf voelt 't ook als verraad om ome Bob er uit te werpen, maar hé, de vervanger kan 'n hoop verklaren:

Ik werp Woody Guthrie ín de lijst. Grootvadertje van de folk, en groot inspirator ook voor Bob Dylan. De wortels van protestliederen leiden naar meneer toe, en heeft met zijn opgenomen songs een groots tijddocument afgeleverd. Mocht je denken, wie is die gast, in godsnaam? Dan verwijs ik u met liefde door naar de geschiedenisles van Paul (L_T_B)

Uiteraard had ik Dylan het liefst er ook ingelaten, maar ik moet eerlijk zijn: er zijn een hoop muziekstijlen, en folk is daar slechts één van. Wie ben ik om andere muziekstijlen omwille van folk andere muziekstijlen te kort te doen, dus vandaar claim ik slechts één plek, en voor die ene plek acht ik Woody geschikter. Grote inspirator van folkmuziek, en al de folk leidt haast wel naar hem toe. Wat dat betreft heeft hij heel veel betekent voor de verdere ontwikkeling van deze stijl, en is daarom ongelofelijk belangrijk.

Vandaar dat de keuze op Woody valt, en moet helaas Bob hiervoor sneuvelen.

Wellicht dat Bob 't wel met me eens zou zijn..

't Is in ieder geval een keuze die wellicht voor wat discussie hier zal zorgen? Laat maar komen!

Nu benieuwd wat Hermanus vandaag er van gemaakt zal hebben..

EDIT: Ik heb sxesven aangewezen als volgende user..

En ziedaar de tweede lijstverandering:

1. Jerry Lee Lewis, 2. Velvet Underground, 3. Public Enemy, 4. Kraftwerk, 5. Prince, 6. Pearl Jam, 7. Bob Marley, 8. Woody Guthrie, 9. Madonna, 10. Jimi Hendrix, 11. Juan Atkins, 12. David Bowie, 13. Metallica, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. The Stooges, 17. The Beatles

Allereerst een dankwoord aan onze soulman Reijersen die me het estafettestokje van dit leuke topic doorgaf.

Dan mijn keuze: ik vond het nog best lastig. Ik heb het rijtje artiesten dat er stond op chronologische volgorde gezet, voor zover mogelijk, en proberen te bedenken wat er mijns inziens met meest aan ontbrak. In tegenstelling tot DWDD is hier al wel redelijk wat aandacht voor electronische muziek en soul en hiphop, wat me erg goed stemt. Maar tussen alle artiesten miste ik toch wel een beetje de 'underground' rock die stiekem toch wel erg populair is en al decennia lang liefhebbers met elkaar verbindt.

De artiest die ik toevoeg is dus de Velvet Underground, welke ik een beetje zie als de band waarbij dit begon. Terwijl in de jaren '60 de wereld in de ban was van de summer of love en de flower power, bracht dit groepje uit NY een album uit dat totaal niet strookte met de trends van toen: het debuut kraste, piepte, klonk vals, was bitter, grauw, verdord en bij vlagen gitzwart. Geen onbekommerde liefde voor de VU, die de zelfkant centraal stelde en deze vertolkte in een boel schitterende songs. De VU maakte voor het eerst duidelijk dat muziek niet per se hoeft te behagen om toch te kunnen bekoren.

De invloed van VU reikt ver, volgens mij, maar ook dichtbij huis hadden ze een grote invloed, gezien de hoeveelheid belangrijke artiesten die na hen ook opkwam in NY: Patti Smith, Television, Talking Heads, New York Dolls... Zonder deze had punk heel anders geklonken... En in dit verband is het ook wel aardig aan te halen dat het debuut van de hier genoemde Stooges is geproduceerd door John Cale van VU. Verder valt nog te denken aan artiesten als David Bowie, R.E.M. Sonic Youth, Pixies, Jesus & Mary Chain en Roxy Music. Brian Eno, ooit deel uitmakend van laatstgenoemde band, zei in ergens in de jaren '90:

"It's definitely the most influential album of all time. There were only a few people who bought The Velvet Underground & Nico, but those who did, started a legendary rockband themselves. Without it, rock would never become what it is today."

En daar wil ik het maar bij laten.

Eruit gaat Frank Zappa: allereerst omdat ik vond dat de 60's rock wel in heel veel gedaanten aanwezig was in de lijst, zeker als je ook nog Dylan meerekent die er eerst ook nog tussenstond), daarnaast omdat ik zijn invloed verhoudingsgewijs niet zo groot en wijdverbreid vind als die van de andere artiesten in de lijst.

(afbeelding)

Ik vraag thelion of hij morgen een artiest wil omruilen

Kon eigenlijk ook niet uitblijven

Nu moet ie er nog inblijven.

Bedankt Herman en Masimo. Jammer dat Bob Dylan het veld heeft moeten verlaten (nogmaals er hoeven echt niet alleen grondleggers in).

Users die geweet zijn (of nog komen gaan)

- aERodynamIC
- Joy4ever
- AOVV
- El Ninjo
- titmeister
- Reijersen
- Masimo
- Herman
- sxesven (21 december)
- thelion (21 december)

Oeps, ik heb een zooitje gemaakt van de lijst..

Lijst klopt inderdaad niet. Ik pas het even aan.

Dan wordt dit dus de lijst:
1. The Velvet Underground 2. Jerry Lee Lewis, 3. Public Enemy, 4. Kraftwerk, 5. Prince, 6. Pearl Jam, 7. Bob Marley, 8. Woody Guthrie, 9. Sam Cooke, 10. Jimi Hendrix, 11. Juan Atkins, 12. David Bowie, 13. Metallica, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. The Stooges, 17. The Beatles

De juiste lijst:

1. Velvet Underground 2. Jerry Lee Lewis, 3. Public Enemy, 4. Kraftwerk, 5. Prince, 6. Pearl Jam, 7. Bob Marley, 8. Woody Guthrie, 9. Sam Cooke, 10. Jimi Hendrix, 11. Juan Atkins, 12. David Bowie, 13. Metallica, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. The Stooges, 17. The Beatles

Erg leuk topic dit! Als ik kudo's of iets dergelijks kon geven aan Rob had ik het gedaan!

Rare manier om cadeaus te schrijven, maar ik zal mijn adresgegevens opsturen.

Het ziet er inmiddels al uit als een lijstje dat gemaakt is door mensen die ook weleens naar muziek luisteren.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:32 uur

geplaatst: vandaag om 10:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.