Muziek / Muziekgames / MuMe klinkt anders
zoeken in:
0
geplaatst: 22 december 2011, 18:16 uur
Hebben sxesven en thelion al een reactie op de pm gegeven? Vandaag mogen zij dus een artiest vervangen.
0
geplaatst: 22 december 2011, 19:51 uur
Goed, dank aan herman om mij aan te wijzen om de lijst naar eigen inzicht aan te passen.
Om te beginnen wat gaat er uit.........
Tsja, laat ik het vooral niet ingewikkelder maken dan dat het is deze lijst is bedoelt om de 17 artiesten te duiden die verantwoordelijk zijn voor het hedendaagse (pop)muziekale landschap.
Een landschap met een ongeloofelijke diversietijd van genre's en sub genre's. Al die stromingen van tegenwoordig zijn te herleiden naar pioniers, zij die iets wezenlijks aan de muziek hebben veranderd en een nieuwe stroming hebben gecreeërd.
Voor alle 17 is wel iets te zeggen wat dat betreft, echter ben ik van meening dat er een aantal zijn die verderborduurden op iets wat al bestond. Metallica doet dat mijns inzicht het meest, Metallica is niets nieuws onder de zon (Hard)Rock bestond al en de grondleggers van dat genre moeten we aan het eind van de jaren 60 en het begin van de jaren 70 zoeken.
Daarom gaat Metallica uit de lijst.
Dan wat komt er voor in de plaats.
Lastig alle relevante stromingen zijn min of meer al vertegenwoordigd, maar door het verweideren van Metalica is er toch een hiaat gekomen wat betreft de Harde Rock.
Wellicht een niet zo'n te verwachten keuze van mijn kant maar ik zet Black Sabbath er voor in de plaats. Zij zijn wat mij betreft de echte grondleggers van het Hardrock / Metal genre.
Black Sabbath begon onder de naam Polka Tulk in 1965 toen speelden ze nog voornamelijk Blues Rock maar in de loop der jaren evolueerde hun muziek zich steeds meer tot Hardrock / Metal. Hun debut album onder de naam Black Sabbath - Black Sabbath (1970) was zo anders dan wat er destijds normaal en geaccepteerd was en het album zloeg in als een bom mede door de occulte teksten in combinatie met harde duistere muziek. Voor velen is Black Sabbath een grote inspirator geweest.
Dus de "Granddaddy of Metal" Black Sabbath komt in de lijst.
1. Velvet Underground 2. Jerry Lee Lewis, 3. Public Enemy, 4. Kraftwerk, 5. Prince, 6. Pearl Jam, 7. Bob Marley, 8. Woody Guthrie, 9. Sam Cooke, 10. Jimi Hendrix, 11. Juan Atkins, 12. David Bowie, 13.Black Sabbath, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. The Stooges, 17. The Beatles
Wie mag morgen......... Mjuman is de gelukkige
Om te beginnen wat gaat er uit.........
Tsja, laat ik het vooral niet ingewikkelder maken dan dat het is deze lijst is bedoelt om de 17 artiesten te duiden die verantwoordelijk zijn voor het hedendaagse (pop)muziekale landschap.
Een landschap met een ongeloofelijke diversietijd van genre's en sub genre's. Al die stromingen van tegenwoordig zijn te herleiden naar pioniers, zij die iets wezenlijks aan de muziek hebben veranderd en een nieuwe stroming hebben gecreeërd.
Voor alle 17 is wel iets te zeggen wat dat betreft, echter ben ik van meening dat er een aantal zijn die verderborduurden op iets wat al bestond. Metallica doet dat mijns inzicht het meest, Metallica is niets nieuws onder de zon (Hard)Rock bestond al en de grondleggers van dat genre moeten we aan het eind van de jaren 60 en het begin van de jaren 70 zoeken.
Daarom gaat Metallica uit de lijst.
Dan wat komt er voor in de plaats.
Lastig alle relevante stromingen zijn min of meer al vertegenwoordigd, maar door het verweideren van Metalica is er toch een hiaat gekomen wat betreft de Harde Rock.
Wellicht een niet zo'n te verwachten keuze van mijn kant maar ik zet Black Sabbath er voor in de plaats. Zij zijn wat mij betreft de echte grondleggers van het Hardrock / Metal genre.
Black Sabbath begon onder de naam Polka Tulk in 1965 toen speelden ze nog voornamelijk Blues Rock maar in de loop der jaren evolueerde hun muziek zich steeds meer tot Hardrock / Metal. Hun debut album onder de naam Black Sabbath - Black Sabbath (1970) was zo anders dan wat er destijds normaal en geaccepteerd was en het album zloeg in als een bom mede door de occulte teksten in combinatie met harde duistere muziek. Voor velen is Black Sabbath een grote inspirator geweest.
Dus de "Granddaddy of Metal" Black Sabbath komt in de lijst.
1. Velvet Underground 2. Jerry Lee Lewis, 3. Public Enemy, 4. Kraftwerk, 5. Prince, 6. Pearl Jam, 7. Bob Marley, 8. Woody Guthrie, 9. Sam Cooke, 10. Jimi Hendrix, 11. Juan Atkins, 12. David Bowie, 13.Black Sabbath, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. The Stooges, 17. The Beatles
0
geplaatst: 22 december 2011, 20:14 uur
Daar twijfelde ik enkele dagen geleden ook aan, of ik die wissel zou doorvoeren. 

0
geplaatst: 22 december 2011, 20:14 uur
Een zeer goede keuze, ik had namelijk precies hetzelfde gedaan! 

0
sxesven
geplaatst: 22 december 2011, 20:38 uur
En mijn dank gaat uit naar Masimo - leuk! 
Eentje eruit plukken leek me nog de lastigste klus, maar als ik de lijst bekijk heb ik mijn kandidaat direct gevonden. Ben zelfs vrij verrast dat ze er nog in staan. Mijn vrouw doe ik er absoluut geen plezier mee (het is haar favoriete band), maar dat deze band er uberhaupt in staat en er nog eens in is gegooid ten faveure van Nirvana vind ik vrij onbegrijpelijk. Pearl Jam zal het veld dus moeten ruimen. Niet innovatief, niet de vaandeldragers van een genre, en vooral inspiratie geweest voor een keur aan nietszeggende bandjes als Creed, Nickelback en Staind. Nirvana paste wat dat betreft beter in de lijst: die hadden ook een voorname plek in de grungescene, maar populariseerden ook aanzienlijk noisier rock die daarvoor alleen in substromingen populariteit genoot, inspireerden een bredere keur aan bands en waren als fan van onbedoeld maar welkom wandelend promotiemateriaal voor Mudhoney, Melvins, Shonen Knife, en zo verder - bands die overigens en helaas voor velen nog redelijk obscuur blijven. Hoe dan ook, Pearl Jam vertrekt - ze hebben uiteindelijk weinig substantieels voor de popmuziek betekend. Pop was niet anders zonder Pearl Jam.
En wie gaat er dan in... een aanzienlijk lastiger keus, ook omdat het lijstje zo al aardig mooi is. Veelomvattende(r dan de DWDD) lijst, en aangezien de intentie is de lijst voor popmuziek zo passend mogelijk te maken valt jazz en extremere electronica sowieso al buiten de boot. Mijn keuze is wat dat betreft misschien toch controversieel, maar ik plaats 'm evengoed. Wie het er niet mee eens is mag hem er weer uitgooien.
Erin gaat Luigi Russolo. Zijn (h)erkenning van de mogelijkheden van noise als muzikale (of, zo u wilt, 'muzikale') entiteit én muzikaal element - en dat reeds in de vroege 20e eeuw - is van onschatbare waarde geweest voor een schat aan artiesten en muziekstromingen - en zeker niet alleen harsh noise en aanverwante genres. Theoreticus en kunstenaar, zich bewegend op avant-garde-terrein, dus misschien geen voor de hand liggende keuze. Wel iemand wiens invloed op muziek en popmuziek van daadwerkelijk onschatbare waarde geweest.
1. Velvet Underground 2. Jerry Lee Lewis, 3. Public Enemy, 4. Kraftwerk, 5. Prince, 6. Luigi Russolo, 7. Bob Marley, 8. Woody Guthrie, 9. Sam Cooke, 10. Jimi Hendrix, 11. Juan Atkins, 12. David Bowie, 13.Black Sabbath, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. The Stooges, 17. The Beatles
Zal straks even nadenken over wie er morgen mag

Eentje eruit plukken leek me nog de lastigste klus, maar als ik de lijst bekijk heb ik mijn kandidaat direct gevonden. Ben zelfs vrij verrast dat ze er nog in staan. Mijn vrouw doe ik er absoluut geen plezier mee (het is haar favoriete band), maar dat deze band er uberhaupt in staat en er nog eens in is gegooid ten faveure van Nirvana vind ik vrij onbegrijpelijk. Pearl Jam zal het veld dus moeten ruimen. Niet innovatief, niet de vaandeldragers van een genre, en vooral inspiratie geweest voor een keur aan nietszeggende bandjes als Creed, Nickelback en Staind. Nirvana paste wat dat betreft beter in de lijst: die hadden ook een voorname plek in de grungescene, maar populariseerden ook aanzienlijk noisier rock die daarvoor alleen in substromingen populariteit genoot, inspireerden een bredere keur aan bands en waren als fan van onbedoeld maar welkom wandelend promotiemateriaal voor Mudhoney, Melvins, Shonen Knife, en zo verder - bands die overigens en helaas voor velen nog redelijk obscuur blijven. Hoe dan ook, Pearl Jam vertrekt - ze hebben uiteindelijk weinig substantieels voor de popmuziek betekend. Pop was niet anders zonder Pearl Jam.
En wie gaat er dan in... een aanzienlijk lastiger keus, ook omdat het lijstje zo al aardig mooi is. Veelomvattende(r dan de DWDD) lijst, en aangezien de intentie is de lijst voor popmuziek zo passend mogelijk te maken valt jazz en extremere electronica sowieso al buiten de boot. Mijn keuze is wat dat betreft misschien toch controversieel, maar ik plaats 'm evengoed. Wie het er niet mee eens is mag hem er weer uitgooien.
Erin gaat Luigi Russolo. Zijn (h)erkenning van de mogelijkheden van noise als muzikale (of, zo u wilt, 'muzikale') entiteit én muzikaal element - en dat reeds in de vroege 20e eeuw - is van onschatbare waarde geweest voor een schat aan artiesten en muziekstromingen - en zeker niet alleen harsh noise en aanverwante genres. Theoreticus en kunstenaar, zich bewegend op avant-garde-terrein, dus misschien geen voor de hand liggende keuze. Wel iemand wiens invloed op muziek en popmuziek van daadwerkelijk onschatbare waarde geweest.
1. Velvet Underground 2. Jerry Lee Lewis, 3. Public Enemy, 4. Kraftwerk, 5. Prince, 6. Luigi Russolo, 7. Bob Marley, 8. Woody Guthrie, 9. Sam Cooke, 10. Jimi Hendrix, 11. Juan Atkins, 12. David Bowie, 13.Black Sabbath, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. The Stooges, 17. The Beatles
Zal straks even nadenken over wie er morgen mag

0
geplaatst: 22 december 2011, 21:22 uur
Top. Ook al is Luigi Russolo de eerste artiest die van mij weer uit de lijst mag. Want ik vind het nu wel al te gek worden met al die 'muziekuitvinders'. Laat je ook even in dit topic weten wie er morgen aan de beurt is?
Users die geweet zijn (of nog komen gaan)
- aERodynamIC
- Joy4ever
- AOVV
- El Ninjo
- titmeister
- Reijersen
- Masimo
- Herman
- sxesven
- thelion
- Mjuman (mag 23 december)
- ? sxsevens keus (23 december)
Users die geweet zijn (of nog komen gaan)
- aERodynamIC
- Joy4ever
- AOVV
- El Ninjo
- titmeister
- Reijersen
- Masimo
- Herman
- sxesven
- thelion
- Mjuman (mag 23 december)
- ? sxsevens keus (23 december)
0
geplaatst: 22 december 2011, 21:39 uur
Pearl Jam ingeruild voor de wereldberoemde Luigi Russolo
.
Maar even serieus: moeten we zover terug in de tijd gaan voor dit spelletje Rob?
ps. je hebt wel een coole vrouw sxesven
. Maar even serieus: moeten we zover terug in de tijd gaan voor dit spelletje Rob?
ps. je hebt wel een coole vrouw sxesven

0
sxesven
geplaatst: 22 december 2011, 21:57 uur
Ach, was wereldberoemd het belangrijkste criterium, ik wist dat ik zo een Bieber had moeten kiezen...
Aux serieux, de discussie met een lijst als deze is altijd of je de innovators erin zet of degenen die de innovatie populair gemaakt hebben. Russolo is een vrij radicale keuze voor de eerste (Pearl Jam is geen van beide, trouwens, dus die is er mooi uit), maar eentje waarvan ik ook zeker weet dat ik hem er niet als enige tussen horen vind. Ik begrijp dat de keuze niet al te poppy is, maar goed, dan moet je 't mij niet vragen...
Tevens, Rop, Russolo was nu eens pertinent geen muziekuitvinder hè. Get uwen facts eens recht. 
En ja, mijn vrouw is heel cool, jammer van haar muzieksmaak...
Aux serieux, de discussie met een lijst als deze is altijd of je de innovators erin zet of degenen die de innovatie populair gemaakt hebben. Russolo is een vrij radicale keuze voor de eerste (Pearl Jam is geen van beide, trouwens, dus die is er mooi uit), maar eentje waarvan ik ook zeker weet dat ik hem er niet als enige tussen horen vind. Ik begrijp dat de keuze niet al te poppy is, maar goed, dan moet je 't mij niet vragen...
Tevens, Rop, Russolo was nu eens pertinent geen muziekuitvinder hè. Get uwen facts eens recht. 
En ja, mijn vrouw is heel cool, jammer van haar muzieksmaak...
0
geplaatst: 22 december 2011, 22:02 uur
Ik vind het wel een komische keuze, iemand die geboren is in 1885.
Welke albums heeft deze man allemaal uitgebracht?
Welke albums heeft deze man allemaal uitgebracht?
0
sxesven
geplaatst: 22 december 2011, 22:03 uur
Zei ik Russolo? Ik bedoelde de Beach Boys, sorry.
Knurften.
Knurften.

0
geplaatst: 22 december 2011, 22:09 uur
Pearl Jam eruit vind ik prima. Die horen absoluut niet in het lijstje meest invloedrijke artiesten thuis, al vind ik het verder een prima band hoor.
Russolo ken ik niet, kan dus ook verder geen oordeel over hem vellen. Naamsbekendheid zou in deze lijst geen klap uit moeten maken, het gaat om de invloed. Maar ik zou toch wel erg graag willen weten wát deze man dan precies voor de popmuziek betekent heeft, vind ik niet helemaal duidelijk worden. Zou je daar misschien wat meer over kunnen uitleggen? Anders denk ik sowieso dat hij er de volgende keer al uitgegooid gaat worden, aangezien weinigen hier hem lijken te kennen. Dat hij veel invloed heeft gehad op harsh noise kan overigens zijn, maar is dat 'popmuziek'? Nouja, graag zou ik een klein beetje meer uitleg hebben. Het hoeft niet hoor, maar het verkleint ook nog de kans dat hij er direct weer uitvliegt als blijkt dat je gelijk hebt
Verder waardeer ik je originele input.
En iets als dit was inderdaad te verwachten hoor mensen, als je sxesven aan het woord laat 
Russolo ken ik niet, kan dus ook verder geen oordeel over hem vellen. Naamsbekendheid zou in deze lijst geen klap uit moeten maken, het gaat om de invloed. Maar ik zou toch wel erg graag willen weten wát deze man dan precies voor de popmuziek betekent heeft, vind ik niet helemaal duidelijk worden. Zou je daar misschien wat meer over kunnen uitleggen? Anders denk ik sowieso dat hij er de volgende keer al uitgegooid gaat worden, aangezien weinigen hier hem lijken te kennen. Dat hij veel invloed heeft gehad op harsh noise kan overigens zijn, maar is dat 'popmuziek'? Nouja, graag zou ik een klein beetje meer uitleg hebben. Het hoeft niet hoor, maar het verkleint ook nog de kans dat hij er direct weer uitvliegt als blijkt dat je gelijk hebt

Verder waardeer ik je originele input.
En iets als dit was inderdaad te verwachten hoor mensen, als je sxesven aan het woord laat 
0
sxesven
geplaatst: 22 december 2011, 22:19 uur
Hoewel er nogal wat ontwikkeling tussen heeft gezeten, is Russolo in feite degene die ervoor gezorgd heeft dat we heden ten dage luisteren naar diverse genres als industrial, noiserock, power electronics, allerhande aanverwanten en natuurlijk de doorstroom vanuit die genres naar populairdere muziek (feitelijk alles dat 'unwanted sound' incorporeert - dubstep, bijvoorbeeld). Russolo, nogmaals, (h)erkende noise (letterlijk als ongewild geluid, niet in de wijze die we heden ten dage vaak bezigen, waarin noise een veel muzikaler iets is) als een muzikale entiteit (dus functionerend als individuele compositie) en een muzikaal element (dus functionerend als instrument binnen compositie) en het gebruik van ongewild geluid, zelf gegenereerd of - even belangrijk - bestaand ('found' sound), werd daarmee voor het eerst een muzikale mogelijkheid. Eentje die (natuurlijk véél) later door velen met beide handen is aangegrepen. Ik denk dat je verrast zou zijn over hoeveel vaandeldragers bewust schatplichtig zijn aan Russolo, en het aantal onbewust schatplichtigen is ongetwijfeld nog zoveel groter. Nogmaals, het is geen voor de hand liggende keuze, en dat zei ik van tevoren al, maar voor wie 'noise' in eender welk facet (distortion, feedback, drones) belangrijk is in muziek moet Russolo minstens een begrijpelijke keuze zijn.
Om heel kort even Wikipedia erbij te slepen, en wellicht ter illustratie van hoe ik Russolo's bijdrage dus interpreteer (waarbij je begrip van noise dus niet is 'al die shit die sxesven luistert' maar puur ongewild geluid):
Misschien eens nuttig om er bij stil te staan hoeveel van onze populaire muziek tot op zekere hoogte 'noise' is... een leuk gedachte-experiment.
Om heel kort even Wikipedia erbij te slepen, en wellicht ter illustratie van hoe ik Russolo's bijdrage dus interpreteer (waarbij je begrip van noise dus niet is 'al die shit die sxesven luistert' maar puur ongewild geluid):
The Futurist art movement was important for the development of the noise aesthetic, as was the Dada art movement. [...] Contemporary noise music is often associated with extreme volume and distortion, particularly in the popular music domain with examples such as Jimi Hendrix's use of feedback, Sonic Youth and Lou Reed's Metal Machine Music. [...] Genres such as industrial, industrial techno, lo-fi music, black metal and glitch music employ noise-based materials.
Misschien eens nuttig om er bij stil te staan hoeveel van onze populaire muziek tot op zekere hoogte 'noise' is... een leuk gedachte-experiment.
0
geplaatst: 22 december 2011, 22:24 uur
Kijk, nou is het al een stuk duidelijker. Het gebruik van feedback e.d. komt inderdaad bijzonder veel voor in de (populaire) muziek, dus wat dat betreft heb je hier zeker een punt. Maar zo is het alvast een stuk duidelijker waarom je hem hebt gekozen.
0
sxesven
geplaatst: 22 december 2011, 22:26 uur
Ik dacht dat het redelijk voor zich zou spreken, maar niet dus - bij deze 

0
geplaatst: 22 december 2011, 22:26 uur
Tja, sorry, maar ik ken de beste man gewoon niet en velen met mij hier zo te zien 
EDIT: Zit zo wat over de beste man op te zoeken en je zou nog wel eens gelijk kunnen hebben dat hij erin hoort. Wordt ook regelmatig 'de vader van de industrial' e.d. genoemd.

EDIT: Zit zo wat over de beste man op te zoeken en je zou nog wel eens gelijk kunnen hebben dat hij erin hoort. Wordt ook regelmatig 'de vader van de industrial' e.d. genoemd.
0
geplaatst: 22 december 2011, 22:37 uur
Als Russolo wordt geaccepteerd dan wil ik met terugwerkende kracht Ludwig van Beethoven nomineren. Serieus.
0
sxesven
geplaatst: 22 december 2011, 22:39 uur
Aangezien je er Nirvana uit hebt geflikkerd ten faveure van Pearl Jam hoeven we je gelukkig niet serieus te nemen...
0
geplaatst: 22 december 2011, 22:40 uur
sxesven schreef:
Aangezien je er Nirvana uit hebt geflikkerd ten faveure van Pearl Jam hoeven we je gelukkig niet serieus te nemen...
Waarom zo kinderachtig? Ik stel een gewone vraag. Daarnaast heb ik mijn keuze voor Pearl Jam prima beargumenteerd.Aangezien je er Nirvana uit hebt geflikkerd ten faveure van Pearl Jam hoeven we je gelukkig niet serieus te nemen...
Rob: graag jouw oordeel in deze. Hoever mogen we terug in de tijd?
0
geplaatst: 22 december 2011, 22:40 uur
Joy4ever schreef:
Als Russolo wordt geaccepteerd dan wil ik met terugwerkende kracht Ludwig van Beethoven nomineren. Serieus.
Dat is wel iets waar ik ook aan moest denken als ik heel eerlijk ben. Ergens heb je namelijk wel een punt.
En zo gaat dit nog lastig worden, want 'waar ligt de grens'...
0
sxesven
geplaatst: 22 december 2011, 22:42 uur
Als het niet schertsend was bedoeld (gezien je eerdere replies niet zo vreemd dat ik dat dacht...), dan tja, waarom niet? De kunst is wel de lijst met 17 namen zo te krijgen dat hij representatief is voor de staat van de huidige popmuziek. Eindeloos volproppen met DWEMs heeft dus ook geen nut, en ik weet zo 1-2-3 niet of Beethoven de beste keuze zou zijn (maar wil het zeker niet direct tegenspreken). Ik sta in ieder geval om hopelijk nu iets duidelijker redenen vierkant achter Russolo. Een klassieke componist zou in ieder geval niet gek zijn.
En waar ligt de grens? Bij het criterium dat de uiteindelijke lijst representatief moet zijn voor de huidige staat van de popmuziek. Geen 17 klassieke componisten dus, want gitaarwankers, rapdoedels en synthknuppels heb je nu eenmaal 'nodig'. Maar de lijst mag best wat uitdagender dan Rebelse Mannen 1950-1985. Of is popmuziek voor ons echt zoiets beperkts?
En waar ligt de grens? Bij het criterium dat de uiteindelijke lijst representatief moet zijn voor de huidige staat van de popmuziek. Geen 17 klassieke componisten dus, want gitaarwankers, rapdoedels en synthknuppels heb je nu eenmaal 'nodig'. Maar de lijst mag best wat uitdagender dan Rebelse Mannen 1950-1985. Of is popmuziek voor ons echt zoiets beperkts?
0
geplaatst: 22 december 2011, 22:49 uur
sxesven schreef:
En waar ligt de grens? Bij het criterium dat de uiteindelijke lijst representatief moet zijn voor de huidige staat van de popmuziek. Geen 17 klassieke componisten dus, want gitaarwankers, rapdoedels en synthknuppels heb je nu eenmaal 'nodig'.
Mee eens. Scusi voor de lachende smiley, ik wist dat PJ er een keer uitgeflikkerd zou worden. Enkel was Russolo niet de eerste naam die me te binnenschoot die daarvoor verantwoordelijk zou zijn En waar ligt de grens? Bij het criterium dat de uiteindelijke lijst representatief moet zijn voor de huidige staat van de popmuziek. Geen 17 klassieke componisten dus, want gitaarwankers, rapdoedels en synthknuppels heb je nu eenmaal 'nodig'.
. No offence verder. Ik neem ieders keuze serieus mits goed beargumenteerd. Beethoven is voor mij wel alles wat muziek zou moeten zijn. Kan een hele lofzang hier neerpennen. Maar soit, ik hou het bij Pearl Jam. Het blijft uiteindelijk een spelletje.
0
geplaatst: 22 december 2011, 22:52 uur
Met Russolo niet bekend.
Was een beetje aan het gokken bij sxesven en dacht aan een naam als Glenn Branca.
Ook John Cage kwam in mij op.
Was een beetje aan het gokken bij sxesven en dacht aan een naam als Glenn Branca.
0
geplaatst: 22 december 2011, 23:08 uur
thelion schreef:
Heb via pm te horen gekregen dat het voor Mjuman wegens omstandigheden niet mogelijk is om morgen zijn licht te laten schijnen over dit topic........
Heb in al mij onwetendheid besloten om dan Poeha aan te wijzen voor morgen (23 dec).
0
sxesven
geplaatst: 22 december 2011, 23:13 uur
deric raven schreef:
Met Russolo niet bekend.
Met Russolo niet bekend.
Behoorden ook tot de mogelijkheden.

Heb itchy uitgenodigd voor morgen, weet nog niet of hij kan/wil.
0
geplaatst: 22 december 2011, 23:18 uur
Leuke nominaties en interessante discussie die raakt aan de kern van het topic, en vragen stelt over waar het fenomeen 'pop' eigenlijk begint en ophoudt, en over de samenhang tussen vernieuwing, invloed en populariteit.
Even over die andere nominatie, als vervanging voor Metallica had ik eerder Deep Purple gekozen, hun In Rock (1970) is eigenlijk de vroegste plaat die ik gehoord heb die ik al echt een 'metalplaat' zou noemen. De eerste Sabbathplaten vind ik persoonlijk beter, maar klinken mij meer als hele zompige bluesrockplaten in de oren.
Even over die andere nominatie, als vervanging voor Metallica had ik eerder Deep Purple gekozen, hun In Rock (1970) is eigenlijk de vroegste plaat die ik gehoord heb die ik al echt een 'metalplaat' zou noemen. De eerste Sabbathplaten vind ik persoonlijk beter, maar klinken mij meer als hele zompige bluesrockplaten in de oren.
0
geplaatst: 22 december 2011, 23:28 uur
Metal heeft meer te danken aan Black Sabbath dan aan Deep Purple. Niet alleen muzikaal, maar ook op vlak van thematiek en sfeer. Terwijl Deep Purple nog gewone knalrock maakte, was Black Sabbath al een stuk obscuurder en donkerder.
* denotes required fields.