MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMe kiest anders

zoeken in:
Klopt. Dat ben ik ook met je eens. Als het - zoals in de vorige versie - enkel over artiesten zou gaan, zou ik wel Ike Turner kiezen.

Arrie schreef:
Als mijn opvolger wil ik graag rock-rick vragen, een goede MuMe-vrind, en tevens iemand waarvan ik vind dat hij sterke ideeën heeft over muziek, en juist thuis is in een aantal heel andere dingen dan ik (progrock bijvoorbeeld).

Nou, daar gaan we dan...

Eerst de toevoegingen:

King Crimson - In the Court of the Crimson King
De definitie van prog rock. Hoewel andere bands al eerder bezig waren met het genre, was dit het album waarmee het voor de meeste mensen echt begon. Veel mensen, vooral diegene die niet van prog houden, noemen dit nog steeds het meest progressieve album uit het genre. Wellicht zelfs één van de meest progressieve albums ook buiten het genre. Er zijn maar heel weinig prog bands die geen invloed uit dit album haalde en halen. Dit nummer is het bekendste nummer van dit album en laat goed zien waarom de invloed op andere bands zo groot is.

Michael Jackson - Billie Jean
Eén van de meest populaire artiesten ooit, maar dat zegt natuurlijk niks over de invloed die hij heeft gehad op de muziekwereld. Alleen is het aantal artiesten dat beweert Michael Jackson als inspiratiebron te hebben zo groot, dat hij wat mij betreft een plek in de lijst verdient. Dit is volgens mij het nummer waarmee hij zo gigantisch veel artiesten heeft weten te raken en te inspireren.

Van Halen – Eruption
Ik vind hier persoonlijk helemaal niks aan en ik voeg dit dan ook met pijn in het hart toe . Toch, vooral het gitaarspel van Eddie heeft enorm veel veranderd in de rock en metal die later gemaakt zou worden. Vooral het hele genre power metal, in ieder geval de gitaarsolo’s, lijkt gebaseerd te zijn op zijn technieken. Dit nummer laat zijn legendarische gitaargeluid perfect horen.

Aerosmith & Run-D.M.C. - Walk this Way
Bij mijn weten één van de eerste nummer, of in ieder geval hits, waarbij rock gecombineerd wordt met rap. Het heeft twee genres die elkaar in eerste instantie niet zo lagen bij elkaar gebracht. En dat het nu vrij normaal is zegt genoeg over de invloed die het op de muziekwereld heeft gehad.

Sex Pistols - God Save the Queen
Niet de eerste punk band, maar wel de eerste die enorm veel media aandacht kreeg. Hierdoor hebben veel tieners ze gezien en zijn ze op die manier door ze gemotiveerd om ook muziek te gaan maken. Op die manier is er een hele stroming punk bandjes gekomen met dezelfde soort muziek en idealen die Sex Pistols ook hanteerde.

Dan de nummers die ik eruit haal:

The Clash - London Calling
Leuk voor The Clash dat ze zo gegroeid zijn en ja, ik vind het ook een fantastisch nummer. Toch klinken ze niet zo ontzettend anders en beïnvloedde ze met dit nummer niet zo veel mensen dat ze met dit nummer in de lijst mogen wat mij betreft. Het album waar dit nummer op staat wordt nog steeds overal als punk bestempeld en dat zegt toch wel een beetje hoe veel de verandering in muziek mensen beïnvloed heeft.

Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
Radiohead klonk wel anders en heeft heel veel mensen beïnvloed, maar dit nummer vind ik niet zo’n goede keuze. De meeste mensen zijn toch meer beïnvloed door een nummer als Paranoid Android, dus als je Radiohead erin wil hebben staan vind ik dat een betere keuze.

The Nits - Sketches of Spain
Wellicht een eigen geluid, maar nooit echt doorgebroken in het buitenland. Kan je dan echt zeggen dat ze tussen The Beatles, The Roling Stones en al die andere wereldbands passen wat invloed betreft?

The Motors – Airport
Wat een heerlijk nummer zeg! Ik kende hem al vaag, maar nu ik hem goed hoor moet ik zeggen dat hij erg bevalt. Echter heel erg anders dan andere nummers uit die tijd vind ik het niet heel erg. In dazzler’s beschrijving noemde hij bijvoorbeeld Video Killed the Radio Star die dan weer wel een redelijke kandidaat zou zijn.

New Kids on the Block - Please Don't Go Girl
Ik denk dat de invloed die deze groep had niet groot genoeg is voor deze lijst. Zoals al eerder gezegd is noemen de meeste boybands andere artiesten als inspiratiebron en aangezien dit ook niet bepaald de eerste boyband is geweest vallen wat mij betreft de redenen weg om deze in de lijst te hebben staan. Sorry Arnout, ben ik nog wel een goede MuMe-vrind?

De nieuwe lijst:

Beach Boys - God Only Knows
Nirvana - Smells Like Teen Spirit
Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond
Queen - Bohemian Rhapsody

Astrud Gilberto – The Girl from Ipanema (1964).
Bessie Smith – Nobody Knows You When You’re Down and Out
Black Sabbath - Black Sabbath
Blondie - X Offender
Bob Dylan – Subterranean Homesick Blues
Burial - Archangel
David Bowie- V-2 Schneider
Dead Can Dance – Host of the Seraphim (1988).
Donna Summer - I Feel Love
Dr. Dre feat. Snoop Doggy Dogg - Nuthin' But a "G" Thang
Frank Zappa - Willie The Pimp
Frankie Knuckles - Your Love
George Gershwin - Rhapsody In Blue
Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not Be Televised
James Brown – There Was A Time (1968)
Janet Jackson - What Have You Done for Me Lately
Jimi Hendrix – House Burning Down
Joni Mitchell - A Case of You
Joy Division - New Dawn Fades (1979)
Kraftwerk - The Robots
Les Paul & Mary Ford - How High the Moon (1951)
Mano Negra - Mala Vida
Marvin Gaye – What’s Going On
Massive Attack – Teardrop (1998)
Miles Davis - So What
Muddy Waters - Mannish Boy
Neil Young - Like a Hurricane
Otis Redding - (Sittin' On) The Dock of the Bay
Pierre Henry - Psyché Rock (1967)
Prince - When Doves Cry
Rhythim Is Rhythim - Strings of Life
Robert Johnson – Cross Road Blues
Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
Sly & the Family Stone – Thank You (Falettinme Be Mice Elf Agin)
The Beatles - A Day in the Life
The Byrds - Eight Miles High
The Kinks - You Really Got Me
The Miracles - Shop Around
The Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
The Velvet Underground - Venus in Furs
Thelonious Monk- Epistrophy
Van Halen – Eruption

Prima keuzes hoor.

Ik hoop dat ik het een beetje goed gedaan heb . Moet ik nu een opvolger kiezen? Mijn hemel, geen idee. Biedt iemand zich aan?

Ah, een van mijn keuzes is weer terug . Kan iemand Popcorn ook weer even toevoegen?

Prima keuzes van rock-rick!

Walk This Way en de Pistols
Al had ik zelf Anarchy in the U.K. gekozen.

Anarchy in the U.K. was hun eerste single maar God Save the Queen was nog controversiëler (en werd daar bovendien een grotere hit) omdat Sex Pistols daar schoppen tegen het heiligste huisje van de UK.

En toen waren er nog maar twee nummers van mij over.

Ook al ben ik niet van alle namen fan (michael, kuch, kuch), kan ik me best vinden in je keuzes, Rick. Top gedaan, knul.

LucM schreef:
Anarchy in the U.K. was hun eerste single maar God Save the Queen was nog controversiëler (en werd daar bovendien een grotere hit) omdat Sex Pistols daar schoppen tegen het heiligste huisje van de UK.

Precies de reden waarom ik voor dat nummer ging in plaats van Anarchy in the U.K.

Masimo schreef:
Ook al ben ik niet van alle namen fan (michael, kuch, kuch), kan ik me best vinden in je keuzes, Rick. Top gedaan, knul.

Haha, ik ben ook geen Michael Jackson fan hoor.

Prima keuzes hoor Rick

Jammer van The Clash.
Beter nummer dan die van Sex Pistols.
Maar ik ben het absoluut mee eens; de impact van Sex Pistols is groter, al had ik voor Anarchy In The UK gekozen.

deric raven schreef:
Jammer van The Clash.
Beter nummer dan die van Sex Pistols.

Dat is absoluut waar!

Vind de keuze voor 'God Save the Queen' terecht , en zeker voor wat betreft de impact in de UK.

Opvallend: nog steeds staat die andere Queen er nog steeds in.
Durft niemand zijn vingers te branden aan het verwijderen?

The Clash was wel een betere punkband maar Sex Pistols hadden meer impact. Bohemian Rhapsody hoort beslist in de lijst thuis, had ook een enorme impact (nog meer dan God Save the Queen).

had ook een enorme impact (nog meer dan God Save the Queen)
...niet op mij

Casartelli (moderator)
rock-rick schreef:

he he, daar is-ie dan eindelijk

rock-rick schreef:
The Nits - Sketches of Spain
Wellicht een eigen geluid, maar nooit echt doorgebroken in het buitenland. Kan je dan echt zeggen dat ze tussen The Beatles, The Roling Stones en al die andere wereldbands passen wat invloed betreft?

The Motors – Airport
Wat een heerlijk nummer zeg! Ik kende hem al vaag, maar nu ik hem goed hoor moet ik zeggen dat hij erg bevalt. Echter heel erg anders dan andere nummers uit die tijd vind ik het niet heel erg. In dazzler’s beschrijving noemde hij bijvoorbeeld Video Killed the Radio Star die dan weer wel een redelijke kandidaat zou zijn.

Nog een laatste stuiptrekking mijnentwege ...

Heb je een eigen geluid dat top of the bill is in Scandinavië, Canada, Zwitserland, Frankrijk en België,
dan nog kan je niet op tegen de wetten van de muziekgeschiedenis: enkel big in America of de UK telt.
Maar het valt me elke keer weer op dat men in Nederland ook niet goed raad weet met de Nits.

Video Killed the Radio Stars heeft veel meer een 60s bubbelgum gehalte,
al wordt het in een futuristische pre-80s jasje gestoken en is het thematisch
(de videocultuur die de radiocultuur verdringt) helemaal verdedigbaar.

Airport vind ik muzikaal veel meer de 80s synhtpop voorspellend.
En omdat het nummer een jaartje ouder is dan dat van The Buggles kreeg het de credits.

Dat gezegd zijnde heb ik op mijn beurt weinig problemen met jouw keuzes.
Enkel Van Halen (een Nederlander die het wel maakte in de US en Run DMC zitten op de wip.

k.grubs
Goede actie rock-rick! Alle toevoegingen prima, persoonlijk zou ik niet Run DMC (wel een fijn hardloopnummer) maar wel de Beastie Boys er in zetten (No Sleep 'Till Brooklyn).

Of deze; was ik bij mijn eigen toevoegingen min of meer vergeten.

Sir Spamalot (crew)
Op vraag van Dazzler, hier zijn ze dan...

Mijn toevoegingen:

Deep Purple – Smoke on the Water
Smoke on the Water kwam als eerste in me op. Deep Purple is een legendarische groep met een enorme catalogus en een ferm stel klassiekers, nochtans ben ik geen hevige Deep Purple fan want ik heb betrekkelijk weinig platen van ze in huis. Ik breek een lans voor de invloedrijke gitarist Ritchie Blackmore, een verdomd eigenzinnig en moeilijk mens in de omgang maar een geweldige virtuoze muzikant. Dik vijfentwintig jaar geleden kocht ik een basgitaar en het eerste wat ik speelde waren de akkoorden van dit nummer. Hoeveel gitaristen hebben hun eerste stappen op hun instrument gezet met dit nummer?

Motörhead – Ace of Spades
Charismatische frontman die maar blijft volhouden dat Motörhead geen Metal speelt maar Rock ‘n’ Roll. Het is maar hoe je het bekijkt. Dit is een iconisch nummer met een universeel herkenbaar thema, een adrenalinestoot van nauwelijks drie minuten die in 1980 al de basis legde voor Speed Metal en Thrash Metal. Dit nummer beschouw ik als erfgoed.

Rainbow – Tarot Woman
Hier moet ik me inhouden want ik mis hem, dat durf ik gerust zeggen. Ronnie James Dio, rust in vrede. Voor mij is hij de beste zanger ooit geweest in Hard Rock en Metal. Een goddelijke combinatie van kracht, finesse en présence gebundeld in een kleine man die grootse daden als zanger heeft gesteld. Met zijn natuurlijke flair en vakmanschap was hij één van de beste frontmannen ooit en grondlegger van het hele Dungeons and Dragons vertier of Fantasy gedoe dat alom tegenwoordig is in delen van het Universum Metallium… Hij is medeverantwoordelijk voor ettelijke klassiekers bij Deep Purple, Black Sabbath en Rainbow. Vergeet ook niet Love is All van Roger Glover dat hij inzong, mijn eerste kennismaking ooit met hem, lang geleden. Er wordt nog met veel genegenheid gesproken over deze uitzonderlijk man, ook door mij. Probeer maar eens stil te blijven zitten met dit nummer.

Rush – The Spirit of Radio
Als hevige Rush fan moet ik iets van hen kiezen maar welk nummer? Hartverscheurende keuze maar ik wil de aandacht vestigen op een fantastische drummer: Mr. Neil Peart, the Professor. Hij is een uitzonderlijke drummer met de wildste capriolen als het kan maar ook met de grootste ingetogenheid als het moet, dat allemaal in combinatie met het schrijven van alle teksten sinds zijn intrede in 1975. Nog altijd mijn favoriete en een bijzonder invloedrijke bescheiden drummer op handen gedragen door zijn collega’s.

Mercyful Fate – Come to the Sabbath
Hier neem ik een sprong in het duister want dit zal vele mensen niet bevallen, daar ben ik zeker van. Er is al een meningsverschil onder metalheads welke hun beste album is. Een deel verkiest hun debuut Melissa en een ander deel (dat gelijk heeft zoals ik, “grijns”) verkiest hun tweede Don’t Break the Oath. Zonder dit album zou Metal er anders uitzien. Satanische teksten als imago, volslagen geschifte zangpartijen van een enigmatische zanger maar met uitmuntend en verslavend samenspel: in 2012 lijkt dit archetypisch maar in 1984 zond dit album schokgolven door de metalen gemeenschap. Het is nog altijd mijn favoriet album aller tijden. Benieuwd hoe lang deze in de lijst blijft staan.

Sir Spamalot (crew)
Vijf vliegen er uit en dit zijn ze:

Zovele jaren na datum vind ik er nog altijd niets aan, typisch zo’n nummer dat leuk is de eerste keer maar dan hopeloos in het drijfzand verdwijnt. Ik heb het ook nooit zo begrepen op de crossover tussen Metal en Rap. Noem me een fundamentalistische purist. Samen eens een kaartje leggen, geen probleem, maar samen muziek maken?

Nirvana – Smells Like Teen Spirit
Eén van “the untouchable songs”? Voor de muziekminnende mensheid in het algemeen misschien, niet voor mij. Ik zie een monsterhit, gehyped door die belachelijke videoclip en gemanteld in tamelijk simplistische muziek. Over Cobain ga ik het maar niet hebben, voor velen een icoon, voor mij een getormenteerde man. Ik verkies die akoestische plaat van Nirvana. Grunge is niet mijn ding met een grote uitzondering voor Dirt van Alice in Chains. Weg met die houthakkershemden en die getormenteerde blikken.

Janet Jackson - What Have You Done for Me Lately
Toen R&B nog Rhythm and Blues heette, zaten er best leuke dingen in. Nu is het een amalgaam van zichzelf verheerlijkende pseudoartiesten en haar vind ik één van de ergste. Laten we eerlijk blijven, waarvoor zal Janet Jackson bekend blijven? Twee antwoorden: als zus van Michael Jackson en als hoofdrolspeelster in het “tiet-incident”.

Queen - Bohemian Rhapsody
Topic heet “MuMe kiest anders” dus deze moet eruit. Ik ben het zo beu gehoord. In december hebben meerdere Vlaamse radiozenders hun top-zoveel-aller-tijden of wat dan ook en iedere keer is het hetzelfde: Queen op plaats één. Ach, een iconoclastisch manoeuvre van mij.

Never Mind the Bollocks is een goeie plaat van de Sex Pistols. Waarom gooi ik die eruit? Omdat ik een groep als de Ramones hoger inschat. Sex Pistols waren een korte stomp in de buik, voorbij voor je het weet. Ze gaven een duwtje in de rug van de New Wave of British Heavy Metal maar hun mentaliteit zuigt aan alle kanten.

Sir Spamalot (crew)
De nieuwe lijst:

Beach Boys - God Only Knows
Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond

Astrud Gilberto – The Girl from Ipanema (1964).
Bessie Smith – Nobody Knows You When You’re Down and Out
Black Sabbath - Black Sabbath
Blondie - X Offender
Bob Dylan – Subterranean Homesick Blues
Burial - Archangel
David Bowie- V-2 Schneider
Dead Can Dance – Host of the Seraphim (1988)
Deep Purple – Smoke on the Water
Donna Summer - I Feel Love
Dr. Dre feat. Snoop Doggy Dogg - Nuthin' But a "G" Thang
Frank Zappa - Willie The Pimp
Frankie Knuckles - Your Love
George Gershwin - Rhapsody In Blue
Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not Be Televised
James Brown – There Was A Time (1968)
Jimi Hendrix – House Burning Down
Joni Mitchell - A Case of You
Joy Division - New Dawn Fades (1979)
Kraftwerk - The Robots
Les Paul & Mary Ford - How High the Moon (1951)
Mano Negra - Mala Vida
Marvin Gaye – What’s Going On
Massive Attack – Teardrop (1998)
Mercyful Fate – Come to the Sabbath
Miles Davis - So What
Motörhead – Ace of Spades
Muddy Waters - Mannish Boy
Neil Young - Like a Hurricane
Otis Redding - (Sittin' On) The Dock of the Bay
Pierre Henry - Psyché Rock (1967)
Prince - When Doves Cry
Rainbow – Tarot Woman
Rhythim Is Rhythim - Strings of Life
Robert Johnson – Cross Road Blues
Rush – The Spirit of Radio
Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
Sly & the Family Stone – Thank You (Falettinme Be Mice Elf Agin)
The Beatles - A Day in the Life
The Byrds - Eight Miles High
The Kinks - You Really Got Me
The Miracles - Shop Around
The Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
The Velvet Underground - Venus in Furs
Thelonious Monk- Epistrophy
Van Halen – Eruption

Blij met de nummers die er nu uitvliegen. Alle 5 vre-se-lijk.

En als nu iemand World Destruction erin zet, zijn (old skool) hiphop én punk weer vertegenwoordigd .

Sir Spamalot was natuurlijk hier verkozen om de metal/hardrock een slinger te geven, maar dat slaat nu wel weer een beetje door van onder- naar oververtegenwoordigd wat mij betreft. Bovendien is R&B 'een amalgaam van zichzelf verheerlijkende pseudoartiesten' noemen wat al te kort door de bocht. Net zoiets als stellen dat alle metal teringherrie is.

Wat ik overigens erg opvallend vind is dat Shine On You Crazy Diamond nog altijd in de lijst staat. Die had ik niet bij de laatste twee 'overblijvers' uit de Top2000 verwacht.

Sir Spamalot (crew)
Als volgende deelnemer zou ik graag Kronos aanduiden. PM verstuurd.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:09 uur

geplaatst: vandaag om 21:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.