Muziek / Muziekgames / MuMe kiest anders
zoeken in:
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 8 december 2012, 12:57 uur
Lukas, ik geef toe dat het een beetje te veralgemenend werd uitgedrukt. Och, het staat er nu op, het kan maar voer tot discussie opleveren
.
.
0
geplaatst: 8 december 2012, 13:20 uur
Lekkere argumenten weer om Janet eruit te gooien.
Ach, het was te verwachten.
Ach, het was te verwachten.
0
geplaatst: 8 december 2012, 13:27 uur
Lukas schreef:
Wat ik overigens erg opvallend vind is dat Shine On You Crazy Diamond nog altijd in de lijst staat. Die had ik niet bij de laatste twee 'overblijvers' uit de Top2000 verwacht.
Ik had 'm vooraf ook niet verwacht, maar ik zou het nummer zeker als één van de weinige laten staan (samen met Stairway en Nights in White Satin), want dit is de essentie van Pink Floyd in één nummer. De lange, atmosferische muziek die hedendaags ook terug te vinden is in genres als post-rock, maar ook ambient is denk ik schatplichtig aan de langgerekte, eenzijdige compositie(s) van Gilmour en Waters (en in mindere mate uiteraard ook Wright en Mason). Wellicht dat Echoes een betere toevoeging is, maar zoals eerder al aangegeven, hoeven we niet altijd te kiezen voor de early adopters.Wat ik overigens erg opvallend vind is dat Shine On You Crazy Diamond nog altijd in de lijst staat. Die had ik niet bij de laatste twee 'overblijvers' uit de Top2000 verwacht.
0
geplaatst: 8 december 2012, 14:19 uur
Jouw essentie van Pink Floyd en die van vele anderen, maar niet de mijne. Het is leuk dat het terugblikt op Syd Barrett, maar als er dan toch Pink Floyd in moet liever iets uit hun hele vroege periode. Al heb je in die tijd zoveel psychedelica dat PF wellicht ueberhaupt niet in de lijst hoort. Wat mij betreft was die hele WYWH-plaat de lp waarmee PF ophield relevant (als in spraakmakend/vernieuwend) te zijn.
Als het om het postrock-gebeuren gaat zou ik trouwens eerder voor Atom Heart Mother (proto-GYBE) kiezen dan voor Shine On.
Dat ik nauwelijks iets weet van hardrock/metal blijkt wel weer, nooit geweten dat Ronnie James Dio Love is All heeft ingezongen.
Als het om het postrock-gebeuren gaat zou ik trouwens eerder voor Atom Heart Mother (proto-GYBE) kiezen dan voor Shine On.
Dat ik nauwelijks iets weet van hardrock/metal blijkt wel weer, nooit geweten dat Ronnie James Dio Love is All heeft ingezongen.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 8 december 2012, 14:40 uur
herman schreef:
Ik meen wel het een en ander van hardrock/metal te weten, maar dit was ook nieuw voor mij.
Mooi lijstje verder van de Sir, maar misschien heeft Lukas wel een piepklein beetje een punt.
0
geplaatst: 8 december 2012, 16:10 uur
Gisteren trouwens naar een acid-/housefeestje geweest met 808 State en I Feel Love werd ook gedraaid, als veruit de oudstse plaat van de avond. De MC van 808 State kondigde I Feel Love aan als "This is the beginning".
En het knalde er behoorlijk in. 
En het knalde er behoorlijk in. 
0
geplaatst: 8 december 2012, 16:36 uur
Sir Spamalot schreef:
Als volgende deelnemer zou ik graag Kronos aanduiden. PM verstuurd.
Als volgende deelnemer zou ik graag Kronos aanduiden. PM verstuurd.
Dank je wel. Ik zal morgen mijn 5 cents posten. En intussen weer een topic om te volgen ontdekt.

Casartelli schreef:
Ik meen wel het een en ander van hardrock/metal te weten, maar dit was ook nieuw voor mij.
Er zijn relatief weinig mensen die dit weten volgens mij. Ik kwam er pas achter nadat ik het nummer al lang kende en al platen van Dio en Black Sabbath (met Dio) had.
Het nummer laat wel mooi horen wat een wereldzanger hij was en vormt het beste argument tegen de bewering dat zangers van metalbands alleen maar schreeuwen en niet kunnen zingen.
0
geplaatst: 8 december 2012, 17:17 uur
Rhythm & Poetry schreef:
Blij met de nummers die er nu uitvliegen. Alle 5 vre-se-lijk.
Blij met de nummers die er nu uitvliegen. Alle 5 vre-se-lijk.
Ja maar dat is nog geen reden om ze uit de lijst te gooien. Ik vind het kut dus heeft het niets aan de muziekwereld toegevoegd?
0
geplaatst: 8 december 2012, 17:27 uur
Sir Spamalot schreef:
Vijf vliegen er uit en dit zijn ze:...
Vijf vliegen er uit en dit zijn ze:...
En dan volgt simpelweg het argument dat hij ze niet goed vindt... En 'MuMe kiest anders', dus moet Bohemian Rhapsody eruit...?
Het lijkt alsof het opzet toch niet helemaal duidelijk was voor Sir Spamalot.
0
geplaatst: 8 december 2012, 18:25 uur
herman schreef:
Zoals ik al zei lijkt me Echoes de beste keus. Atom Heart Mother is nog te veel psychedelisch en nog te experimenteel. Post-rock is normaliter veel rechtlijniger en gestructureerder. En dan kom ik ook terug op het punt wat ik eerder noemde, dat we niet altijd hoeven te kijken naar wat het eerste nummer was, want Atom Heart Mother is zo'n beetje de minst bekende plaat van Pink Floyd, geloof ik. Echoes en in nog grotere mate Shine On bereikt een veel groter publiek. Een groter publiek betekent bijna automatisch ook meer inspiratie.Als het om het postrock-gebeuren gaat zou ik trouwens eerder voor Atom Heart Mother (proto-GYBE) kiezen dan voor Shine On.
0
geplaatst: 8 december 2012, 18:30 uur
Post-rock is niet per se rechtlijnig en gestructureerd hoor. Ligt er maar net aan welke platen je opzoekt uit het genre.
0
geplaatst: 8 december 2012, 18:34 uur
Sir Spamalot schreef:
Nirvana – Smells Like Teen Spirit
Eén van “the untouchable songs”? Voor de muziekminnende mensheid in het algemeen misschien, niet voor mij. Ik zie een monsterhit, gehyped door die belachelijke videoclip en gemanteld in tamelijk simplistische muziek. Over Cobain ga ik het maar niet hebben, voor velen een icoon, voor mij een getormenteerde man. Ik verkies die akoestische plaat van Nirvana. Grunge is niet mijn ding met een grote uitzondering voor Dirt van Alice in Chains. Weg met die houthakkershemden en die getormenteerde blikken.
.
Nirvana – Smells Like Teen Spirit
Eén van “the untouchable songs”? Voor de muziekminnende mensheid in het algemeen misschien, niet voor mij. Ik zie een monsterhit, gehyped door die belachelijke videoclip en gemanteld in tamelijk simplistische muziek. Over Cobain ga ik het maar niet hebben, voor velen een icoon, voor mij een getormenteerde man. Ik verkies die akoestische plaat van Nirvana. Grunge is niet mijn ding met een grote uitzondering voor Dirt van Alice in Chains. Weg met die houthakkershemden en die getormenteerde blikken.
.
... weer iemand die z'n eigen smaak laat prevaleren.....ik begrijp niet waarom het zo moeilijk is om je je daar overheen te zetten, beetje zonde....je kunt van alles vinden van Nirvana en Smells Like Teen Spirit en het wat mij betreft de slechtste plaat allertijden vinden maar dat mag nooit een reden zijn om 'm er in dit topic uit te gooien..en gezien de impact die dit nummer heeft gehad lijkt het me duidelijk dat die wel degelijk in deze lijst thuishoort.Edti: Eigenlijk zie ik bij geen enkel nummer dat eruit vliegt een behoorlijke argumentatie...het komt er steeds op neer dat je er zelf niks aan vindt.....beetje treurig dat ik die constatering moet doen.
0
geplaatst: 8 december 2012, 18:37 uur
De 5 toevoegingen van Sir Spamalot zitten bovendien alle 5 in het hetzelfde vaarwater (hardrock/metal).
0
geplaatst: 8 december 2012, 18:42 uur
LucM schreef:
De 5 toevoegingen van Sir Spamalot zitten bovendien alle 5 in het hetzelfde vaarwater (hardrock/metal).
Ja, ook hier gaat het meer om persoonlijke smaak krijg ik de indruk...zo moeilijk is het toch niet om over je eigen favoriete genre heen te kijken

0
geplaatst: 8 december 2012, 18:45 uur
herman schreef:
Post-rock is niet per se rechtlijnig en gestructureerd hoor. Ligt er maar net aan welke platen je opzoekt uit het genre.
Noem mij één post-rock plaat die dat niet is. Zelfs de meest vernieuwende post-rock artiesten, denk Sigur Rós en GYBE, zijn qua structuur niet bijster ingewikkeld.Post-rock is niet per se rechtlijnig en gestructureerd hoor. Ligt er maar net aan welke platen je opzoekt uit het genre.
0
geplaatst: 8 december 2012, 18:54 uur
Is het trouwens geen optie om - als 3 verschillende users een bepaalde plaat essentieel vinden en ze die er terug opnieuw inplaatsen - om dat nummer te 'locken' ofzo?
't Is maar een idee.
edit: of nee, toch maar niet... want dan is het ook al door verschillende users er uit gesmeten, en dat moet even zwaar meetellen...
't Is maar een idee.
edit: of nee, toch maar niet... want dan is het ook al door verschillende users er uit gesmeten, en dat moet even zwaar meetellen...
0
geplaatst: 8 december 2012, 19:04 uur
Buiten dat gaat het wel een beetje tegen het principe van dit topic in. Hoe graag ik het ook zou willen.
0
geplaatst: 8 december 2012, 19:05 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Noem mij één post-rock plaat die dat niet is. Zelfs de meest vernieuwende post-rock artiesten, denk Sigur Rós en GYBE, zijn qua structuur niet bijster ingewikkeld. Ik ben geen echte kenner hoor, maar post-rock heeft toch zeker ook vertakkingen in de noise rock/post-hardcore. Zeg maar de broertjes en zusjes van Slint. Daar zou ik nou niet direct termen als rechtlijnig en gestructureerd op plakken...
0
geplaatst: 8 december 2012, 19:29 uur
El Ninjo schreef:
Edti: Eigenlijk zie ik bij geen enkel nummer dat eruit vliegt een behoorlijke argumentatie...het komt er steeds op neer dat je er zelf niks aan vindt.....beetje treurig dat ik die constatering moet doen.
Edti: Eigenlijk zie ik bij geen enkel nummer dat eruit vliegt een behoorlijke argumentatie...het komt er steeds op neer dat je er zelf niks aan vindt.....beetje treurig dat ik die constatering moet doen.
Weer iemand die denkt niet zijn eigen smaak te laten prevaleren bij het eruit kieperen van nummers maar er zelf niet in slaagt zijn keuzes te beargumenteren.
El Ninjo schreef:
Wat gooi ik eruit. [...] The Beatles – Hey Jude
Ik begin allereerst met het reduceren van artiesten die 2 maal in de lijst staan. Horen the Beatles thuis in de lijst, jazeker wel. Maar als het aan mij zou liggen niet met de 2 nummers die er nu instaan. En van die twee is Hey Jude naar mijn mening dan de eerste die eruit zou moeten. En ik zou later graag zien dat iemand Yesterday zou omruilen voor een ander Beatles nummer.
Wat gooi ik eruit. [...] The Beatles – Hey Jude
Ik begin allereerst met het reduceren van artiesten die 2 maal in de lijst staan. Horen the Beatles thuis in de lijst, jazeker wel. Maar als het aan mij zou liggen niet met de 2 nummers die er nu instaan. En van die twee is Hey Jude naar mijn mening dan de eerste die eruit zou moeten. En ik zou later graag zien dat iemand Yesterday zou omruilen voor een ander Beatles nummer.
En wat zijn je argumenten daarvoor?
El Ninjo schreef:
Rolling Stones - Angie
En dan de tweede grote band uit de popgeschiedenis. Eigenlijk van hetzelfde laken een pak. Rolling Stones verdienen zeker een plaats in deze lijst maar het staat voor mij ook als een paal boven water dat dat zeker niet met Angie is.
Rolling Stones - Angie
En dan de tweede grote band uit de popgeschiedenis. Eigenlijk van hetzelfde laken een pak. Rolling Stones verdienen zeker een plaats in deze lijst maar het staat voor mij ook als een paal boven water dat dat zeker niet met Angie is.
Want?
El Ninjo schreef:
Coldplay – Viva La Vida
En dit is artiest nummer 3 die nog een dubbele nominatie had staan. En waar ik bij the Beatles en the Rolling Stones nog vind dat ze een plaats in de lijst verdienen, heb ik dat bij Coldplay weer niet. Eén van de grootste bands van deze tijd, dat staat buiten kijf, maar vernieuwend of hebben ze de muzikale wereld echt verandert, dat denk ik dan weer niet.
Coldplay – Viva La Vida
En dit is artiest nummer 3 die nog een dubbele nominatie had staan. En waar ik bij the Beatles en the Rolling Stones nog vind dat ze een plaats in de lijst verdienen, heb ik dat bij Coldplay weer niet. Eén van de grootste bands van deze tijd, dat staat buiten kijf, maar vernieuwend of hebben ze de muzikale wereld echt verandert, dat denk ik dan weer niet.
Waarom niet?
El Ninjo schreef:
U2 - One
Of je er van houdt of niet, niemand kan ontkennen dat U2 tot de grote bands uit de popgeschiedenis hoort. Maar is U2 ook dermate anders of vernieuwend dat het plaats in deze lijst verdiend. Hoe zeer ik zelf ook fan ben van de periode t/m Achtung Baby, ik moet toegeven dat dat naar mijn mening toch niet het geval is.
U2 - One
Of je er van houdt of niet, niemand kan ontkennen dat U2 tot de grote bands uit de popgeschiedenis hoort. Maar is U2 ook dermate anders of vernieuwend dat het plaats in deze lijst verdiend. Hoe zeer ik zelf ook fan ben van de periode t/m Achtung Baby, ik moet toegeven dat dat naar mijn mening toch niet het geval is.
En waar is die mening op gebaseerd?
El Ninjo schreef:
Billy Joel – Piano Man.
Hier kan ik gewoon heel kort over zijn. Ik zie geen enkel bestaansrecht voor Billy Joel om in deze lijst voor te komen.
Billy Joel – Piano Man.
Hier kan ik gewoon heel kort over zijn. Ik zie geen enkel bestaansrecht voor Billy Joel om in deze lijst voor te komen.
Ja, dat is wel gewoon heel kort. Even kort zou zijn; 'ik zie bestaansrecht voor Billy Joel om in deze lijst voor te komen'. En er zit precies even veel van argumentatie in. Namelijk nul komma nul. Oftewel noppes, niks, niente, nada, nichts, nekas, nenio, nisšta... *
En dan maar kritiek op anderen geven. Over treurige constateringen gesproken.
* enzovoort.
0
geplaatst: 8 december 2012, 19:32 uur
Leuk en aardig, zo'n tegenaanval. Maar dat neemt niet weg dat Sir Spamalot nu nummers eruitgooit die wellicht essentieel zijn, omdat ie ze zelf niks vindt (althans, zo lijkt het). Dat zou jammer zijn, want zo is het topic niet bedoeld.
0
geplaatst: 8 december 2012, 19:36 uur
We zitten inmiddels wel in een andere fase van dit spelletje, Kronos. We zijn hier - min of meer ludiek - begonnen met de Top 2000. Alle nummers die El Ninjo er hier uit haalt, stonden nog in de startlijst, omdat hij als een van de eersten aan de beurt was. Op dat moment stonden er bijvoorbeeld nog veel artiesten dubbel in, en kan dat al een argument op zich zijn om nummers eruit te gooien. Inmiddels is er echter een lijst ontstaan waarvan bij bijna elk nummer in elk geval al iemand hem bewust in de lijst heeft gezet, en balanceren we bovendien op een zeker evenwicht tussen diverse genres. Daardoor wordt de argumentatie welke nummers verdwijnen nu logischerwijs veel kritischer gevolgd.
0
geplaatst: 8 december 2012, 19:38 uur
Gewoon een ideetje voor dit topic.
Neem nu The Beach Boys en Pink Floyd. Ze blijven nu al een paar deelnemers overeind.
Moeten we dergelijke songs, die het dus x aantal beurten uitzingen niet belonen met bijvoorbeeld
een plaatsje in de ultieme eregalerij der onsterfelijke songs? Dan kunnen ze misschien plaats maken
voor twee nieuwe nummers ... die dan genomineerd kunnen worden door de user die op dat moment
aan zet is. Ik vind het namelijk nogal jammer dat songs die lang blijven staan er dan plots toch
uit worden gekegeld omdat iemand zou gaan vinden dat ze er al een beetje te lang in staan.
Ik weet niet of het een bruikbaar idee is.
Neem nu The Beach Boys en Pink Floyd. Ze blijven nu al een paar deelnemers overeind.
Moeten we dergelijke songs, die het dus x aantal beurten uitzingen niet belonen met bijvoorbeeld
een plaatsje in de ultieme eregalerij der onsterfelijke songs? Dan kunnen ze misschien plaats maken
voor twee nieuwe nummers ... die dan genomineerd kunnen worden door de user die op dat moment
aan zet is. Ik vind het namelijk nogal jammer dat songs die lang blijven staan er dan plots toch
uit worden gekegeld omdat iemand zou gaan vinden dat ze er al een beetje te lang in staan.
Ik weet niet of het een bruikbaar idee is.
0
Ulfat-e-Zulmat
geplaatst: 8 december 2012, 19:41 uur
Zo was het ook met de schepping van de aarde.
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 8 december 2012, 19:43 uur
Toch nog een kleine aanvullende noot van mijnentwege bij mijn keuzes. Mijn vijf toevoegingen varen in het grote meer van de Hard Rock en Metal, hoewel er maar één echt Metal nummer instaat met Mercyful Fate. Ik luister het meest naar die genres, ik luister ook naar klassieke muziek, soul, country en jazz maar ik weet er nog bitter weinig van vergeleken met "mijn" muziek. Mijn ontdekkingsreis duurt voort en ik kan niet alles weten.
Dit is mijn eerlijke mening in verband met mijn vijf bannelingen. Ik begrijp tot op de dag van vandaag nog altijd niet wat de impact van een Nirvana en heel die Grunge is op de muziekwereld. Omdat het een stamp gaf aan de gevestigde orde of een fris geluid liet horen? Zo zijn er velen, denk ik dan, en wat blijft er van over?
Bij Aerosmith en Run D.M.C. denk ik dan – and correct me if I’m wrong – dat dit niet voor een vernieuwende muziek heeft gezorgd, eerder voor Nu Metal waar ik geen affiniteit mee heb.
Over Janet Jackson kan ik kort en bondig zeggen: ik denk dat haar broer Michael Jackson en Prince (of hoe hij nu weer heet), een grotere impact op de muziekgeschiedenis hebben gehad door hun werk. Ik herinner mij trouwens artikels in de krant waarin het men over playback heeft tijdens haar live-optredens….
Over Queen heb ik lang getwijfeld, het meest van mijn vijf bannelingen. Hun belang zit voor mij in het feit dat, als mijn geheugen mij niet in de steek laat, zij verantwoordelijk zijn voor de eerste videoclip. Ik denk dat een groep als Led Zeppelin een grotere voetdruk heeft achtergelaten. Ik twijfel nog altijd over deze keuze.
Ik ben zeker de beroerdste niet, dus als ik iets niet goed heb gedaan, zeg het maar gerust! Achteraf bekeken kan mijn argumentatie bij de vijf bannelingen beter. Ik heb niet alle pagina's in deze topic bekeken maar wel het eerste bericht.
Dit is mijn eerlijke mening in verband met mijn vijf bannelingen. Ik begrijp tot op de dag van vandaag nog altijd niet wat de impact van een Nirvana en heel die Grunge is op de muziekwereld. Omdat het een stamp gaf aan de gevestigde orde of een fris geluid liet horen? Zo zijn er velen, denk ik dan, en wat blijft er van over?
Bij Aerosmith en Run D.M.C. denk ik dan – and correct me if I’m wrong – dat dit niet voor een vernieuwende muziek heeft gezorgd, eerder voor Nu Metal waar ik geen affiniteit mee heb.
Over Janet Jackson kan ik kort en bondig zeggen: ik denk dat haar broer Michael Jackson en Prince (of hoe hij nu weer heet), een grotere impact op de muziekgeschiedenis hebben gehad door hun werk. Ik herinner mij trouwens artikels in de krant waarin het men over playback heeft tijdens haar live-optredens….
Over Queen heb ik lang getwijfeld, het meest van mijn vijf bannelingen. Hun belang zit voor mij in het feit dat, als mijn geheugen mij niet in de steek laat, zij verantwoordelijk zijn voor de eerste videoclip. Ik denk dat een groep als Led Zeppelin een grotere voetdruk heeft achtergelaten. Ik twijfel nog altijd over deze keuze.
Ik ben zeker de beroerdste niet, dus als ik iets niet goed heb gedaan, zeg het maar gerust! Achteraf bekeken kan mijn argumentatie bij de vijf bannelingen beter. Ik heb niet alle pagina's in deze topic bekeken maar wel het eerste bericht.
0
geplaatst: 8 december 2012, 19:44 uur
Sir Spamalot schreef:
Daar ga je weer.

0
geplaatst: 8 december 2012, 19:44 uur
k.grubs schreef:
Goede actie rock-rick! Alle toevoegingen prima, persoonlijk zou ik niet Run DMC (wel een fijn hardloopnummer) maar wel de Beastie Boys er in zetten (No Sleep 'Till Brooklyn).
Goede actie rock-rick! Alle toevoegingen prima, persoonlijk zou ik niet Run DMC (wel een fijn hardloopnummer) maar wel de Beastie Boys er in zetten (No Sleep 'Till Brooklyn).
Fight for Your Right is voor een topic als dit veel beter geschikt.
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 8 december 2012, 19:51 uur
@ Arrie: gadverdikke
. Hoe begin je hier aan? Denk ik aan crossover tussen Rock / Metal en Rap zou ik ook eerder gaan voor Fight For You Right van The Beastie Boys. Walk This Way was ook maar een eenmalige samenwerking tussen beide artiesten.
@Lukas: grotendeels eens met je argumentatie.
. Hoe begin je hier aan? Denk ik aan crossover tussen Rock / Metal en Rap zou ik ook eerder gaan voor Fight For You Right van The Beastie Boys. Walk This Way was ook maar een eenmalige samenwerking tussen beide artiesten.@Lukas: grotendeels eens met je argumentatie.
0
Cured
geplaatst: 8 december 2012, 19:52 uur
Kronos komt....de rock{metal) blijft hoe dan ook in veilige handen. 

0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 8 december 2012, 19:55 uur
Nou, wees daar maar zo zeker niet van. Ik ken hem ook als liefhebber van andere genres, waaronder country, jazz en klassieke muziek. Spijts zijn impact en populariteit vind ik Metal nog altijd een buitenbeentje in dergelijke lijsten, het is een gevoel.
* denotes required fields.