Muziek / Muziekgames / MuMe kiest anders
zoeken in:
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 8 december 2012, 20:06 uur
dazzler schreef:
Ik weet niet of het een bruikbaar idee is.
Ik weet niet of het een bruikbaar idee is.
Als je toch iets aanwilt met het dynamische karakter van de lijst, lijkt mij bruikbaarder om per nummer gewoon een punt te geven voor elke nomineerder/wegstemmer die het overleefd heeft. Als Donna Summer straks twee keer genomineerd is en uiteindelijk nog in de lijst staat, is dat leuk en aardig. Als ze twee keer genomineerd is en door de laatste deelnemer weggestemd is, is dat eveneens leuk en aardig, maar als we met een soort 'definitieve' lijst willen eindigen, lijkt me niet dat het belang van Donna Summer nou moet vallen of staan met het belang dat die laatste deelnemer aan haar nummer hecht.
0
geplaatst: 8 december 2012, 20:20 uur
Arrie schreef:
Daar ga je weer.
(quote)
Daar ga je weer.
Hij zegt dat hij niks met Nu Metal heeft, en Nu Metal doet hij ook helemaal niks mee. Zelfde dat ik geen country ga toevoegen af verwijderen. Dat hij niet snapt dat Walk This Way ervoor gezorgd heeft dat hiphop door het grote publiek eindelijk een beetje werd omarmd en daarmee dus veel heeft betekent voor de muziekgeschiedenis, is een ander punt.
0
geplaatst: 8 december 2012, 20:21 uur
Ja, jij zegt dat je geen country verwijderd omdat je er niks mee heeft, maar hij verwijdert het nummer dus wel. Of je ergens iets mee hebt, is simpelweg niet relevant.
Hij zegt namelijk dat in zijn ogen eerder voor nu-metal heeft gezorgd, dus doet ie in zijn ogen wel iets met dat genre.
Hij zegt namelijk dat in zijn ogen eerder voor nu-metal heeft gezorgd, dus doet ie in zijn ogen wel iets met dat genre.
0
geplaatst: 8 december 2012, 20:22 uur
Sir Spamalot schreef:
@ Arrie: gadverdikke
. Hoe begin je hier aan? Denk ik aan crossover tussen Rock / Metal en Rap zou ik ook eerder gaan voor Fight For You Right van The Beastie Boys. Walk This Way was ook maar een eenmalige samenwerking tussen beide artiesten.
@ Arrie: gadverdikke
. Hoe begin je hier aan? Denk ik aan crossover tussen Rock / Metal en Rap zou ik ook eerder gaan voor Fight For You Right van The Beastie Boys. Walk This Way was ook maar een eenmalige samenwerking tussen beide artiesten. Dat het een eenmalige samenwerking was maakt in dit topic helemaal niks uit. Het gaat puur om de nummers.
0
geplaatst: 8 december 2012, 20:22 uur
Arrie schreef:
Ja, jij zegt dat je geen country verwijderd omdat je er niks mee heeft, maar hij verwijdert het nummer dus wel. Of je ergens iets mee hebt, is simpelweg niet relevant.
Is Walk This Way dan Nu Metal?? Verder ben ik het wel helemaal met je eens hoor.
EDIT: @ laatste alinea. Ah, ik interpreteerde het zo dat Sir Spamalot zei dat Nu Metal belangrijker is dan Walk This Way.
0
geplaatst: 8 december 2012, 20:25 uur
Casartelli schreef:
Als je toch iets aanwilt met het dynamische karakter van de lijst, lijkt mij bruikbaarder om per nummer gewoon een punt te geven voor elke nomineerder/wegstemmer die het overleefd heeft. Als Donna Summer straks twee keer genomineerd is en uiteindelijk nog in de lijst staat, is dat leuk en aardig. Als ze twee keer genomineerd is en door de laatste deelnemer weggestemd is, is dat eveneens leuk en aardig, maar als we met een soort 'definitieve' lijst willen eindigen, lijkt me niet dat het belang van Donna Summer nou moet vallen of staan met het belang dat die laatste deelnemer aan haar nummer hecht.
(quote)
Er is wel eens geopperd bij het vorige topic om na een toevoeging een stemronde te houden. Aan het eind zou er dan moeten worden gekeken welke nummers de meeste steun kregen. Lijkt me een leuke opzet voor "MuMe kiest weer anders". Op die manier zal er waarschijnlijk ook nog meer moeite worden gedaan om met goede argumenten te komen.
0
geplaatst: 9 december 2012, 00:47 uur
Men heeft minder moeite met de nummers die er in komen, maar meer welke er uit gaan.
Dat is vaak pijnlijker.
Voor mij staan/stonden er maar een paar nummers in de lijst waar ik persoonlijk het belang van in zie, namelijk:
Michael Jackson - Billie Jean
Nirvana – Smells Like Teen Spirit
The Kinks - You Really Got Me
Maar ieder heeft zijn eigen argumenten, en ieder heeft zijn eigen kijk op muziek.
Respecteer dat maar.
Dat is vaak pijnlijker.
Voor mij staan/stonden er maar een paar nummers in de lijst waar ik persoonlijk het belang van in zie, namelijk:
Nirvana – Smells Like Teen Spirit
Maar ieder heeft zijn eigen argumenten, en ieder heeft zijn eigen kijk op muziek.
Respecteer dat maar.
0
geplaatst: 9 december 2012, 01:00 uur
Gij spreekt wijze taal, meneer deric raven.
Mijn 5 inzendingen:
Aretha Franklin kreeg de rechten aangeboden maar sloeg de kans af om Son of a Preacher Man op te nemen. Totdat ze het echter van Dusty Springfield hoorde. Daardoor veranderde ze van gedacht en nam ze het alsnog op. Jawel, ook bleke Britse meisjes kunnen inspirerend de soul zingen en Dusty in Memphis deed dat zo goed dat het album in elk relevant lijstje voorkomt en de onvolprezen Dusty een weg insloeg waarop nog vele zouden volgen, zoals Sade, Amy Winehouse, Duffy, Joss Stone en Adele. In '94 werd het nummer nog eens onder de aandacht gebracht door Quentin Tarantino in zijn film Pulp Fiction.
Met Glory Box van Portishead kreeg trip hop echt gestalte. Altijd leuk, zo'n nieuwe artistieke impuls in het verder saaie mainstream muzieklandschap. Ik ken te weinig van electonische muziek om de invloeden allemaal goed te plaatsen, maar voor mij staat het nummer symbool voor een boeiende muzikale evolutie midden jaren negentig.
Sonic Youth en hun lijflied Teenage Riot van hun meest geroemde album mag hier niet ontbreken en misschien kan deze band er dan nog eens een keer voor zorgen dat Nirvana een kans krijgt. Voor dit topic; dat Smells Like Teenspirit opnieuw in de notulen wordt opgenomen nadat het iconoclasme van onze beste Sir al te grote gaten heeft geslagen.
Tussendoor eentje uit het genre waarmee het voor mij allemaal is begonnen. Niet Black Sabbath, dat vooral een duister hippiebandje was, maar een hele tijd later Judas Priest met Unleashed in the East gaf het startschot en vormt de echte blauwdruk van zowat alles wat in de jaren 80 metal heette. Niet alleen wat muziek betreft maar ook de verschijning. De opener Exciter heeft alle ingrediënten in huis: duizelingwekkende snelheid, gierende gitaren, ijselijk hoog gillende zanger, verpakt in leder en staal.
Na bovenstaand geweld mag de rust terug keren en vind ik het de moeite een relatief onbekende naam op te nemen, namelijk Bert Jansch. Een voorbeeld voor vele gitaristen. Er wordt wel eens gezegd dat hij voor de akoestische (folk) gitaar is wat Hendrix voor de elektrische is. Wie er nog nooit van heeft gehoord, dit nummer is ideaal om deze frisse zondag mee te beginnen; Fresh as a Sweet Sunday Morning.
Mijn 5 inzendingen:
Aretha Franklin kreeg de rechten aangeboden maar sloeg de kans af om Son of a Preacher Man op te nemen. Totdat ze het echter van Dusty Springfield hoorde. Daardoor veranderde ze van gedacht en nam ze het alsnog op. Jawel, ook bleke Britse meisjes kunnen inspirerend de soul zingen en Dusty in Memphis deed dat zo goed dat het album in elk relevant lijstje voorkomt en de onvolprezen Dusty een weg insloeg waarop nog vele zouden volgen, zoals Sade, Amy Winehouse, Duffy, Joss Stone en Adele. In '94 werd het nummer nog eens onder de aandacht gebracht door Quentin Tarantino in zijn film Pulp Fiction.
Met Glory Box van Portishead kreeg trip hop echt gestalte. Altijd leuk, zo'n nieuwe artistieke impuls in het verder saaie mainstream muzieklandschap. Ik ken te weinig van electonische muziek om de invloeden allemaal goed te plaatsen, maar voor mij staat het nummer symbool voor een boeiende muzikale evolutie midden jaren negentig.
Sonic Youth en hun lijflied Teenage Riot van hun meest geroemde album mag hier niet ontbreken en misschien kan deze band er dan nog eens een keer voor zorgen dat Nirvana een kans krijgt. Voor dit topic; dat Smells Like Teenspirit opnieuw in de notulen wordt opgenomen nadat het iconoclasme van onze beste Sir al te grote gaten heeft geslagen.
Tussendoor eentje uit het genre waarmee het voor mij allemaal is begonnen. Niet Black Sabbath, dat vooral een duister hippiebandje was, maar een hele tijd later Judas Priest met Unleashed in the East gaf het startschot en vormt de echte blauwdruk van zowat alles wat in de jaren 80 metal heette. Niet alleen wat muziek betreft maar ook de verschijning. De opener Exciter heeft alle ingrediënten in huis: duizelingwekkende snelheid, gierende gitaren, ijselijk hoog gillende zanger, verpakt in leder en staal.
Na bovenstaand geweld mag de rust terug keren en vind ik het de moeite een relatief onbekende naam op te nemen, namelijk Bert Jansch. Een voorbeeld voor vele gitaristen. Er wordt wel eens gezegd dat hij voor de akoestische (folk) gitaar is wat Hendrix voor de elektrische is. Wie er nog nooit van heeft gehoord, dit nummer is ideaal om deze frisse zondag mee te beginnen; Fresh as a Sweet Sunday Morning.
0
geplaatst: 9 december 2012, 01:06 uur
En dan nu het leukste gedeelte, 5 nummers schrappen! 
Het is mij een genoegen. De twee laatste gouden ouden uit de oorpronkelijke lijst gaan hier gewoon sneuvelen. En om de criticasters voor te zijn, niet omdat ik mijn smaak laat prevaleren, want ik vind God Only Knows prachtig. En prachtig is het, maar Brain Wilson deed maar wat de Beatles eerder deden.
En dan dat nummer van Pink Floyd, Shine on You Crazy Diamond, ook mooi, maar zoals herman terecht opmerkt, liever iets uit hun beginperiode. Welk nummer dat wordt moet iemand anders maar kiezen.
Verder wordt het natuurlijk moeilijk om te beargumenteren waarom bepaalde nummers eruit zouden moeten. Frankie Knuckles zal met Your Love ook wel weer zijn belang hebben maar essentieel lijkt het mij niet voor deze lijst. En nu mogen de criticasters hun gal spuwen want dat zal vast te maken hebben met dat ik mijn smaak laat prevaleren.
Ook The Smiths met There Is a Light That Never Goes Out zijn ongetwijfeld belangrijk, maar ik geef de voorkeur aan het door mij geliefde Sonic Youth als vertegenwoordigers van de alternatieve rock in de jaren tachtig. Zo hebben de V.S. tenminste ook nog eens wat in de pap te brokken.
En als laatste om de criticasters helemaal op de kast te jagen en ze nog wat stof tot prevelen te geven laat ik nogmaals mijn smaak prevaleren en smijt ik Gil Scott-Heron eruit. Hij zal wel lekker belangrijk zijn maar dat nummer gaat na 30 seconden serieus vervelen als je de muziek even niet serieus genoeg neemt om uit te zoeken waar de tekst allemaal over gaat.

Het is mij een genoegen. De twee laatste gouden ouden uit de oorpronkelijke lijst gaan hier gewoon sneuvelen. En om de criticasters voor te zijn, niet omdat ik mijn smaak laat prevaleren, want ik vind God Only Knows prachtig. En prachtig is het, maar Brain Wilson deed maar wat de Beatles eerder deden.
En dan dat nummer van Pink Floyd, Shine on You Crazy Diamond, ook mooi, maar zoals herman terecht opmerkt, liever iets uit hun beginperiode. Welk nummer dat wordt moet iemand anders maar kiezen.
Verder wordt het natuurlijk moeilijk om te beargumenteren waarom bepaalde nummers eruit zouden moeten. Frankie Knuckles zal met Your Love ook wel weer zijn belang hebben maar essentieel lijkt het mij niet voor deze lijst. En nu mogen de criticasters hun gal spuwen want dat zal vast te maken hebben met dat ik mijn smaak laat prevaleren.
Ook The Smiths met There Is a Light That Never Goes Out zijn ongetwijfeld belangrijk, maar ik geef de voorkeur aan het door mij geliefde Sonic Youth als vertegenwoordigers van de alternatieve rock in de jaren tachtig. Zo hebben de V.S. tenminste ook nog eens wat in de pap te brokken.
En als laatste om de criticasters helemaal op de kast te jagen en ze nog wat stof tot prevelen te geven laat ik nogmaals mijn smaak prevaleren en smijt ik Gil Scott-Heron eruit. Hij zal wel lekker belangrijk zijn maar dat nummer gaat na 30 seconden serieus vervelen als je de muziek even niet serieus genoeg neemt om uit te zoeken waar de tekst allemaal over gaat.
0
geplaatst: 9 december 2012, 01:13 uur
De nieuwe lijst:
Astrud Gilberto – The Girl from Ipanema (1964)
Bert Jansch - Fresh as a Sweet Sunday Morning
Bessie Smith – Nobody Knows You When You’re Down and Out
Black Sabbath - Black Sabbath
Blondie - X Offender
Bob Dylan – Subterranean Homesick Blues
Burial - Archangel
David Bowie- V-2 Schneider
Dead Can Dance – Host of the Seraphim (1988)
Deep Purple – Smoke on the Water
Donna Summer - I Feel Love
Dr. Dre feat. Snoop Doggy Dogg - Nuthin' But a "G" Thang
Dusty Springfield - Son of a Preacher Man
Frank Zappa - Willie The Pimp
George Gershwin - Rhapsody In Blue
James Brown – There Was A Time (1968)
Jimi Hendrix – House Burning Down
Joni Mitchell - A Case of You
Joy Division - New Dawn Fades (1979)
Judas Priest - Exciter
King Crimson - In the Court of the Crimson King
Kraftwerk - The Robots
Les Paul & Mary Ford - How High the Moon (1951)
Mano Negra - Mala Vida
Marvin Gaye – What’s Going On
Massive Attack – Teardrop (1998)
Mercyful Fate – Come to the Sabbath
Miles Davis - So What
Motörhead – Ace of Spades
Muddy Waters - Mannish Boy
Neil Young - Like a Hurricane
Otis Redding - (Sittin' On) The Dock of the Bay
Pierre Henry - Psyché Rock (1967)
Portishead - Glory Box
Prince - When Doves Cry
Rainbow – Tarot Woman
Rhythim Is Rhythim - Strings of Life
Robert Johnson – Cross Road Blues
Rush – The Spirit of Radio
Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
Sly & the Family Stone – Thank You (Falettinme Be Mice Elf Agin)
Sonic Youth - Teenage Riot
The Beatles - A Day in the Life
The Byrds - Eight Miles High
The Miracles - Shop Around
The Velvet Underground - Venus in Furs
Thelonious Monk- Epistrophy
Van Halen – Eruption
Astrud Gilberto – The Girl from Ipanema (1964)
Bert Jansch - Fresh as a Sweet Sunday Morning
Bessie Smith – Nobody Knows You When You’re Down and Out
Black Sabbath - Black Sabbath
Blondie - X Offender
Bob Dylan – Subterranean Homesick Blues
Burial - Archangel
David Bowie- V-2 Schneider
Dead Can Dance – Host of the Seraphim (1988)
Deep Purple – Smoke on the Water
Donna Summer - I Feel Love
Dr. Dre feat. Snoop Doggy Dogg - Nuthin' But a "G" Thang
Dusty Springfield - Son of a Preacher Man
Frank Zappa - Willie The Pimp
George Gershwin - Rhapsody In Blue
James Brown – There Was A Time (1968)
Jimi Hendrix – House Burning Down
Joni Mitchell - A Case of You
Joy Division - New Dawn Fades (1979)
Judas Priest - Exciter
King Crimson - In the Court of the Crimson King
Kraftwerk - The Robots
Les Paul & Mary Ford - How High the Moon (1951)
Mano Negra - Mala Vida
Marvin Gaye – What’s Going On
Massive Attack – Teardrop (1998)
Mercyful Fate – Come to the Sabbath
Miles Davis - So What
Motörhead – Ace of Spades
Muddy Waters - Mannish Boy
Neil Young - Like a Hurricane
Otis Redding - (Sittin' On) The Dock of the Bay
Pierre Henry - Psyché Rock (1967)
Portishead - Glory Box
Prince - When Doves Cry
Rainbow – Tarot Woman
Rhythim Is Rhythim - Strings of Life
Robert Johnson – Cross Road Blues
Rush – The Spirit of Radio
Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
Sly & the Family Stone – Thank You (Falettinme Be Mice Elf Agin)
Sonic Youth - Teenage Riot
The Beatles - A Day in the Life
The Byrds - Eight Miles High
The Miracles - Shop Around
The Velvet Underground - Venus in Furs
Thelonious Monk- Epistrophy
Van Halen – Eruption
0
geplaatst: 9 december 2012, 01:30 uur
Het stokje dat via opperbeste collega Sir tot mij kwam mag overgenomen worden door de eerste die het hier te pakken krijgt. Dus wie dit topic volgt en ook eens graag zijn licht laat schijnen maar nog steeds niet werd uitgenodigd, grijp je kans.
0
geplaatst: 9 december 2012, 01:32 uur
Mooie typo! Maar Wilson was natuurlijk behoorlijk geïnspireerd door de Beatles. Toch deed ie naar mijn idee wel heel wat anders. Hij ging voor de perfecte arrangementen, en perfectioneerde ook nog de samenzang. Nou weet ik zelf ook niet of ik dat nummer in de lijst thuis vind horen hoor, da's lastig. Maar lijkt me vreemd om te stellen dat ie maar deed wat de Beatles deed.
Verder doe je nogal cynisch over de criticasters enzo, dat cynische toontje vind ik dan weer jammer om toch even enigszins de criticaster uit te hangen.
En je argumentatie bij Gil Scott-Heron begrijp ik niks van.
Verder interessante keuzes, en prima stukjes erbij. Je toevoegingen vind ik niet allemaal zo sterk, maar er valt wat voor te zeggen.
0
geplaatst: 9 december 2012, 01:53 uur
Arrie schreef:
Hij ging voor de perfecte arrangementen, en perfectioneerde ook nog de samenzang.
Hij ging voor de perfecte arrangementen, en perfectioneerde ook nog de samenzang.
Dat was ook niet nieuw.
Arrie schreef:
Nou weet ik zelf ook niet of ik dat nummer in de lijst thuis vind horen hoor, da's lastig. Maar lijkt me vreemd om te stellen dat ie maar deed wat de Beatles deed.
Nou weet ik zelf ook niet of ik dat nummer in de lijst thuis vind horen hoor, da's lastig. Maar lijkt me vreemd om te stellen dat ie maar deed wat de Beatles deed.
De aanpak is wat anders, het geluid ook, maar luister eens naar de melodie. Brian Wilson was niet zomaar geïnspireerd, maar bezeten door de Beatles, in die zin dat hij met Pet Sounds hun Rubber Soul als perfecte popplaat nog wilde overtreffen.
Arrie schreef:
Verder doe je nogal cynisch over de criticasters enzo, dat cynische toontje vind ik dan weer jammer om toch even enigszins de criticaster uit te hangen.
Eigenlijk was mijn zin bijna over om hier nog deel te nemen na het gezeur van jou en vooral El Ninjo gelezen te hebben. Maar door een vleugje cynisme toe te laten kreeg ik er toch weer genoeg goesting in.
Arrie schreef:
Het is ook geen argumentatie. Ik laat gewoon mijn smaak prevaleren en in muzikaal opzicht vind ik dat nummer stomvervelend.
0
geplaatst: 9 december 2012, 11:21 uur
Hoewel ik het stoer vind dat men de gehele oorspronkelijke lijst heeft weggevaagd , pleit ik voor een tweede ronde, want veel van wat er nu in staat hoort daar natuurlijk niet....
0
geplaatst: 9 december 2012, 11:29 uur
Uiteindelijk vind ik de oorspronkelijke lijst nu zelfs iets beter dan de huidige lijst.
0
Cured
geplaatst: 9 december 2012, 11:31 uur
...en weer een zondag gevuld met 'disagreements'' . ik zet even een plaatje op ondertussen...
0
geplaatst: 9 december 2012, 11:40 uur
Arrie schreef:
Maar Wilson was natuurlijk behoorlijk geïnspireerd door de Beatles.
Alleen al getuige het feit dat Sgt. Pepper's een reactie was op Pet Sounds (die op haar beurt weer een reactie was op Rubber Soul). Smile zou dan weer een (indirecte) reactie daarop moeten zijn en ik ben benieuwd wat er dan gebeurd zou zijn. Maar dat The Beatles een reactie op hun reactie maakte, geeft toch wel aan dat het wel echt wat voorgesteld moet hebben.Maar Wilson was natuurlijk behoorlijk geïnspireerd door de Beatles.
0
geplaatst: 9 december 2012, 14:16 uur
Sgt. Pepper was eerder een reactie op Zappa's Freak Out!. Smile was dan wel weer beïnvloed door Sgt. Pepper, dat album leidde tot een zenuwinzinking bij Wilson.
0
geplaatst: 9 december 2012, 14:22 uur
Pet Sounds America's Best Album? - thebeatles.org
Paul McCartney zei:
Of waarschijnlijk nog belangrijker:
Paul McCartney zei:
I've often played Pet Sounds and cried. I played it to John so much that it would be difficult for him to escape the influence ... it was the record of the time.
That I think was probably the big influence that set me thinking when we recorded Pepper, it set me off on a period I had then for a couple of years of nearly always writing quite melodic bass lines.
Of waarschijnlijk nog belangrijker:
"Without Pet Sounds, Sgt. Pepper wouldn't have happened... Pepper was an attempt to equal Pet Sounds." - George Martin
0
geplaatst: 9 december 2012, 14:24 uur
Sgt. Pepper was zowel beïnvloed door Pet Sounds als door Freak Out. Smile was dan weer een reactie op Revolver en zou normaal in het voorjaar van 1967 verschijnen maar de release werd uitgesteld. Toen Sgt. Pepper verscheen werd Smile definitief afgeblazen al verschenen enkele (soms nog onaffe) nummers op Smiley Smile.
0
geplaatst: 10 december 2012, 20:00 uur
Ik zie het probleem. Rock-Rick en Kronos hebben allebei aangegeven dat degene die nu wil een bijdrage mag leveren. Dit werkt echter blijkbaar niet. Men is hier veel te bescheiden voor.
0
geplaatst: 10 december 2012, 20:07 uur
Ik zal sxesven vragen, had hem per ongeluk tegelijk met Mju gepmt en hij wil vast wel 

0
geplaatst: 10 december 2012, 20:12 uur
Arrie schreef:
Ik zie het probleem. Rock-Rick en Kronos hebben allebei aangegeven dat degene die nu wil een bijdrage mag leveren. Dit werkt echter blijkbaar niet. Men is hier veel te bescheiden voor.
Ik zie met lede ogen aan dat er geen filmmuziek in staat, dus daar wil ik vanavond wel verandering in brengen als niemand hier bezwaar tegen heeft. Ik zie het probleem. Rock-Rick en Kronos hebben allebei aangegeven dat degene die nu wil een bijdrage mag leveren. Dit werkt echter blijkbaar niet. Men is hier veel te bescheiden voor.

0
geplaatst: 10 december 2012, 20:13 uur
Waarschijnlijk wordt dat iets van Morricone dus mijn zegen heb je 

0
geplaatst: 10 december 2012, 20:22 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Ik zie met lede ogen aan dat er geen filmmuziek in staat, dus daar wil ik vanavond wel verandering in brengen als niemand hier bezwaar tegen heeft.
Ga je gang

* denotes required fields.