MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Classic Albums (1997-2000)

zoeken in:
Als ik goed kan tellen is het enkel nog wachten op de top 12 van chevy93.

Hij heeft nog even tijd vermits ik de einduitslag ten vroegste zaterdag wil plaatsen.

Ja, klopt, wilde nog een album beluisteren, maar die heeft het uiteindelijk niet gehaald.

1. Pearl Jam - Ten (1991)
2. The Stone Roses - The Stone Roses (1989)
3. Crowded House - Woodface (1991)
4. Neil Young - Harvest Moon (1992) 2
5. Michael Jackson - Dangerous (1991) 2
6. The Cure - Disintegration (1989)
7. George Michael - Listen Without Prejudice, Vol. 1 (1990) 4
8. Depeche Mode - Violator (1990)
9. Dire Straits - On Every Street (1991) 4
10. Biosphere - Microgravity (1991) 4
11. Ride - Nowhere (1990)
12. R.E.M. - Automatic for the People (1992)

Automatic (The Jesus and Mary Chain), Kingdom of Desire (Toto) en Scavenger (Walkabouts) waren de laatste 'afvallers'.

Lijkt me een uitgemaakte zaak welk album er op 1 zal staan.

Poeha schreef:
Lijkt me een uitgemaakte zaak welk album er op 1 zal staan.

Stone Roses?

Dat zou niet meer dan terecht zijn

ArthurDZ schreef:

Amen, al zie ik liever Blue Lines op 1.............

DjFrankie (moderator)
ArthurDZ schreef:

Ik dans mee

Ik niet, ben waarschijnlijk de enige van ons tiental
Aardig album, maar echt opzienbarend vond ik het nu niet.

dazzler schreef:
CLASSIC ALBUMS 1989-1992

Deadline finale is dinsdagavond 3 december om 20.00u.

Nu is het nog wachten op een einduitslag, in deze drukke muziekluister/knopen door hakken tijden

Geduld is een schone deugd.

CLASSIC ALBUMS 1989-1992

de albums die de top 30 niet haalden...

12 World Party - Goodbye Jumbo (1990) 2
11 Lou Reed - New York (1989)
11 Neil Young - Harvest Moon (1992) 2
11 Swans - White Light from the Mouth of Infinity (1991) 2
11 Tori Amos - Little Earthquakes (1992)
11 Toto - Kingdom of Desire (1992) 2
10 Dire Straits - On Every Street (1991) 4
10 Jane's Addiction - Ritual de Lo Habitual (1990) 2
10 My Bloody Valentine - Loveless (1991)
10 Throwing Muses - The Real Ramona (1991) 4
9 Gorky - Gorky (1992) 2
9 The Jayhawks - Hollywood Town Hall (1992) 2
8 Chris Rea - Auberge (1991) 2
8 Nick Cave & The Bad Seeds - The Good Son (1990)
4 Rage Against the Machine - Rage Against the Machine (1992)
4 Slint - Spiderland (1991) 2
3 Stef Bos - Tussen de Liefde en de Leegte (1992) 2
3 Swell - ...Well? (1992) 2
2 Don Henley - The End of the Innocence (1989) 2
2 Prince - Batman (1989) 2
2 Ride - Nowhere (1990)
2 Sonic Youth - Dirty (1992) 2
2 The Black Crowes - $hake Your Money Maker (1990) 2
2 The Charlatans - Some Friendly (1990) 2
2 The Pogues - Hell's Ditch (1990) 2
2 The Prodigy - Experience (1992) 2
2 The Walkabouts - Scavenger (1991) 2
0 Alice in Chains - Dirt (1992)
0 De La Soul - 3 Feet High and Rising (1989)
0 Faith No More - Angel Dust (1992)
0 Lenny Kravitz - Let Love Rule (1989)
0 Metallica - Metallica (1991)
0 Red Hot Chili Peppers - Blood Sugar Sex Magik (1991)

Achteraan leest u de bonuspunten die helaas niet mochten baten.
De rest van de uitslag verschijnt in de loop van deze week.

30. Neil Young - Freedom (1989)

(afbeelding)
12 punten: 3/3+6

Papartis schreef:
Na een mindere periode kwam Neil met dit album weer terug.
Top nummer is natuurlijk Rockin' in the Free World. Maat ook Eldorado en Someday zijn goed.
Zephyr schreef:
10. Neil Young - Freedom

29. Sinéad O'Connor - I Do Not Want What I Haven't Got (1990)

(afbeelding)
12 punten: 4/2+6

LucM schreef:
Ook deze kaalhoofdige dame is met haar beste album hier vertegenwoordigd. Sober maar intens en expressief.
Zephyr schreef:
09. Sinead O Connor - I Do Not Want What I Haven't Got (1990)

28. The Smashing Pumpkins - Gish (1991)

(afbeelding)
12 punten: 5/3+4

ArthurDZ schreef:
Het debuut van een van de allerbeste bands van de jaren ’90. Ook al moest het beste nog komen, dit album is een bloedmooie vingeroefening voor al het moois dat nog zou volgen.
herman schreef:
... een plaat die ik altijd zag als 'maar' de debuutplaat die aan die andere twee meesterwerken voorafging. De plaat waarop de geniale uitspattingen van Billy Corgan nog niet tot volle wasdom kwamen.. Gaandeweg de jaren heb ik die mening bijgesteld. Meer en meer zie ik de bijzonderheid van Gish in: een fantastische debuutplaat blakend van het zelfvertrouwen. Het is ook wel grappig om de plaat nu zo terug te luisteren nu ik zelf ouder ben dan Billy destijds was. Het is alsof ik er wat meer boven sta en daardoor nog beter besef hoe geniaal dit wel niet is. Knap ook hoeveel fantastische momenten hierin zitten: eigenlijk is het een 45-minuten lang durend hoogtepunt.

27. INXS - X (1990)

(afbeelding)
12 punten: 5/5+2

Poeha schreef:
Een album met zeker 6 kleppers van hits. De trend van Kick wordt hier zeker doorgezet en dat was hun meesterwerk. Echter doet dit album er met zijn prima albumtracks er zeker niet veel voor onder. Hutchence en zijn mannen in hun hoogtijdagen.
DjFrankie schreef:
De 2de fan band van mijn vriendin, INXS. Ik heb hier eigenlijk meer mee als Depeche, maar de kracht van Violator maakt dat die een treetje hoger staat. Zoals al eerder aangeven, veel hits hierop. Dit is pop/rock zoals ik die wil horen.

26. Lenny Kravitz - Mama Said (1991)

(afbeelding)
13 punten: 7+6

Poeha schreef:
Zijn beste album zou hij uiteindelijk in 1993 afleveren, maar deze staat op een welverdiende tweede plek. Zoals gewoonlijk klinkt het allemaal weer lekker retro, ook door de opname techniek uiteraard. Een totaal ander geluid dan wat je verder in deze tijd van grunge en opkomende electro voornamelijke hoorde.

Een van de twee albums in de top 30 die maar één keer beloond werden in de finale.
Gek genoeg wel door drie andere spelers naar voren geschoven in de suggestieronde.

25. Garland Jeffreys - Don't Call Me Buckwheat (1992)

(afbeelding)
13 punten: 11+2

Poeha schreef:
Een zeer gevarieerd album met diverse muzikale stromingen verweven tot één fijne brei. Had het album al bijna een jaar niet meer gedraaid, tot dit topic zich aandiende. Blijft na al die jaren een topalbum waar ik nu dus wederom enthousiast van ben geraakt.

Het andere album in de top 30 dat maar één keer beloond werd in de finale.
De bonuspunten had de plaat te danken aan LucM.

24. Temple of the Dog - Temple of the Dog (1991)

(afbeelding)
13 punten: 5/4+4

Papartis schreef:
Project van met name de leden van Mother Love Bone en Chris Cornell met ook medewerking van Eddie Vedder als eerbetoon aan de aan een overdosis overleden zanger van MLBL Andrew Wood. Uit de as van MLB is Pearl Jam ontstaan. Topnummers zijn o.a. Say Hello 2 Heaven en Hungerstrike.

23. Primal Scream - Screamadelica (1991)

(afbeelding)
13 punten: 6/6/1

herman schreef:
Het album van mijn avatar. Een perfecte hybride tussen dance, (60s) rock en dub. Heerlijk dat oude ravegevoel erin. Maar tevens een album met een verwijzing naar Sly & The Family Stone en natuurlijk een cover van the 13th Floor Elevators. Daarom ook een beetje mijn avatar, omdat dit album mijn smaak goed vertegenwoordigd. Dance en garagerock in één album, waar vind je dat nog meer?
ArthurDZ schreef:
Primal Scream gooide hier rock, psychedelica, dance, dub en trance op een hoopje, injecteerde wat XTC in het geheel en noemde het resultaat Screamadelica. Ongelooflijk fijne plaat die eeuwig fris lijkt te blijven. Zowel om op te dansen als om stilletjes naar te luisteren.

22. Sonic Youth - Goo (1990)

(afbeelding)
13 punten: 8/4/1

ArthurDZ schreef:
Het album van mijn avatar en op moment van schrijven nog steeds mijn favoriete Sonic Youth. Hier slagen ze er honderd procent in om hun vage noise-experimenten te combineren met pakkende liedjes. Nummers als Dirty Boots, Mote, en Titanium Expose: herrie, maar catchy as hell.
herman schreef:
Vanaf hier ging het wat minder met Sonic Youth, al is dit nog wel een gaaf album met een iconische hoes (toch, Arthur?). De eerste nummers zijn wel fantastisch en Mote behoort tot de beste nummers die Sonic Youth ooit op plaat heeft gezet. Maar als het geheel vind ik hem toch wat minder dan ouder werk. Dirty haalt bij mij de top 12 niet en staat ergens rond plaats 15.

21. Los Lobos - Kiko (1992)

(afbeelding)
15 punten: 7/6+2

LucM schreef:
Even afwisselende als aanstekelijke songs van een toch wat ondergewaardeerde band. Een avontuurlijke mix van Tex Mex, rock en blues.

20. The La's - The La's (1990)

(afbeelding)
15 punten: 8/1+6

herman schreef:
Een briljante liedjesplaat, ik schreef het eerder al. Al blijft het bizar dat de persoon erachter zo ontevreden was met de productie dat hij nauwelijks nog iets heeft gedaan in de muziek. Nu is het ook wel zo dat sommige nummers hiervoor ook al 5 jaar op de plank lagen (hetzelfde bij de Stone Roses overigens, daar circuleren ook stokoude demo's van).
Papartis schreef:
Britpop band uit Liverpool. Kort maar krachtig album. Met de hit There She Goes en ook Way Out en Timeless Melody. Helaas is het bij een album gebleven.

19. Nits - Ting (1992)

(afbeelding)
15 punten: 11/2+2

dazzler schreef:
Eigenlijk hoort deze plaat bij mij op 1 te staan, want ze is me heel dierbaar. Van deze Nits kan je ook Omsk (1983), In the Dutch Mountains (1987) of misschien wel Urk (1989) naar voor schuiven als klassiekers (dwz essentiële platen in het oeuvre van de band). Voor meer lyriek over Ting, verwijs ik graag naar mijn eigen impressie: Ting. Bij favoriete nummers denk ik graag aan Cars and Cars, Fire in My Head en Christine's World. Al mogen de surrealistische kerstsingle Ting en de experimentele b-kantjes uit deze periode er ook zijn.
DjFrankie schreef:
Ja ik heb 1 cd van The Nits, en dat is deze. Briljante groep die hier enkele zeer goeie nummers laten horen. Check Soap Bubble box / Cars & Cars en Christine’s World maar eens. Een van de beste nederlandse bands ooit, als we van dit album uitgaan.

Frankie, wordt het niet eens hoog tijd om een tweede Nits album in huis te halen?
Aangezien je Ting goed vindt, zou ik zelfs durven om Strawberry Wood (2009) aan te raden.

18. The Jesus and Mary Chain - Automatic (1989)

(afbeelding)
17 punten: 9/4+4

ArthurDZ schreef:
Een wat onderschatte plaat, maar als je het mij vraagt wel het allerbeste album van deze band. Elk nummer is van hoog niveau en er zit ook een heerlijke flow in de plaat. Typisch zo’n album dat veel beter uit de verf komt als je ‘m in zijn geheel draait.
DjFrankie schreef:
Ja de pioneers van de feedback/ shoegaze en aanverwante artikelen. Dit was hun doorbraak naar de popliefhebbers, weg feedback maar lekkere synthipop/ rock die erg dansbaar is, en zeker de tands des tijds heeft doorstaan.

17. Pixies - Doolittle (1989)

(afbeelding)
17 punten: 10/7

herman schreef:
Bij het herdraaien van albums weer vol getroffen door dit album. Elk nummer is gewoon briljant. Pixies op hun top. Voor mij onmogelijk om niet mee te zingen met Debaser, al is Here Comes Your Man mijn favoriete nummer van de band. Terechte 5*-plaat.
dazzler schreef:
Als je 15 songs op één album verzamelt, is het moeilijk om het niveau constant te houden. Ook op deze Pixies plaat, waar volgens de titel met de dieren wordt gesproken, is dat het geval. Vooral in de tweede helft van de tracklist zitten een paar zwakkere broertjes. Songs die meer een gimmick zijn, dan een song en waar het anders verbluffende debuut nogal wat last van had. Maar Doolittle heeft natuurlijk ook een aantal supersongs. Debaser, Monkey Gone to Heaven (neen, Here Comes Your Man vind ik te veel een REM pastiche) en Gouge Away natuurlijk. Maar voor mijn part ook het niet te stelpen I Bleed, het luisterlied Hey en de Morricone knipoog Silver.

Opvallend lage notering voor Doolittle!

ArthurDZ schreef:

Ja, dat vond ik ook.

Komt misschien ook wel door het beperkte deelnemersveld
met toch een aantal mensen met een vergelijkbare smaak.

Doolittle viel bij mij net buiten de top 12.

Automatic viel als laatste af, daar ik de mogelijkheid nog niet had om het album in zijn geheel te kunnen beluisteren (Frank vermeldde later wel een YT link naar het gehele album). Hij staat bij mij wel op 13 op basis van de 4 geweldige songs, die ik al wel, sinds kort, behoorlijk goed ken.

ArthurDZ schreef:

Zonder een waardeoordeel te willen vellen valt het mij op dat er bij dit spel relatief veel deelnemers zijn met een wat meer AOR/MOR-voorkeur. Dus zo gek is het niet dat een album als Doolittle niet zo hoog scoort.

Juist de AOR/MOR minded gebruikers vinden dit (lijkt me) ook een minimaal goed album. Ondergetekende AOR-gek alvast wel

Gast
geplaatst: vandaag om 03:57 uur

geplaatst: vandaag om 03:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.