MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Classic Albums (1997-2000)

zoeken in:
De periode 1973-1976 vind ik globaal iets minder dan de vorige 2 periodes maar er werden niettemin toch heel wat sterke albums uitgebracht (1973 was zelfs een topjaar).

1. Bruce Springsteen - Born to Run (1975)
Dit album ontdekte ik wat later maar uiteindelijk vind ik dat zijn beste album. De verhalende songs blijven hun kracht behouden mede door de gedoseerde bombast.

2. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)
Zowat hun beste album waarin Pink Floyd de juiste balans heeft gevonden tussen experiment, emotie en technische perfectie.

3. Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976)
1976 vind ik een matig albumjaar met enkele uitschieters waaronder deze van Stevie Wonder. Ongelooflijk hoe deze soulgigant blindelings heel wat stijlen weet te etaleren.

4. Electric Light Orchestra - Eldorado (1974)
Een symfonisch meesterwerk en ELO hecht meer belang aan de sfeer dan aan bombast waaraan sommige progrockbands zich aan bezondigen.

5. Boudewijn de Groot - Hoe Sterk Is de Eenzame Fietser (1973)
Vrij ingetogen album maar met meer diepgang en vooral zeer sterke teksten.

6. Queen - A Night at the Opera (1975)
Het hoogtepunt van Queen waarbij het album niettegenstaande een mix van stijlen toch een vloeiend geheel vormt.

7. Bob Dylan - Desire (1976)
Wellicht zijn grootste succes maar vind ik ook één van zijn beste albums en hij zingt hier op zijn best.

8. Paul McCartney & Wings - Band on the Run (1973)
Eén van de beste post-Beatles-albums, Paul McCartney was toen afgeschreven maar hij kwam keihard terug met 10 topsongs.

9. ABBA - Arrival (1976)
Het eerste ABBA-album die geen enkel zwak nummer bevat, pure (Euro)pop op zijn best.

10. Elton John - Goodbye Yellow Brick Road (1973)
Het hoogtepunt van Elton John waarin hij erg creatief voor de dag kwam. Nadien heeft hij dit peil nooit meer kunnen behalen.

1. Stevie Wonder - Innervisions
Stevie zat tussen 1972 en 1976 in zijn beste periode met 5 top albums waarvan dit de beste is.

2. Marvin Gaye - Let's Get It On
Bijna net zo goed als zijn voorganger ( What's Going On) en aangezien ik dat het beste album allerrijksten vind is het niet vreemd dat deze op 2 staat.

3. Ann Peebles - I Can't Stand the Rain
Beste album van deze vergeten Soul grootheid.

4. Stevie Wonder - Songs in the Key of Life
Op een na beste album van Stevie wederom uit zijn creatieve hoogtij jaren.

5. Bruce Springsteen - Born To Run
Krachtig bewijs van wat Bruce en zijn E-Street Band allemaal in hun mars hebben.

6. Fela Kuti & Africa 70 - Zombie

7. Pink Floyd - Dark Side of the Moon

8. The Wailers - Catch a Fire

9. The Doobie Brothers - The Captain and Me

10. Eagles - Hotel California

Motivering volgt in de loop van de dag.

1. Supertramp - Crime of the Century (1974) 12
Mijn nummer 1 aller tijden. Zo schitterend gearrangeerd. De teksten steken prachtig in elkaar om bij het titelnummer tot de ultieme kippenvelopwekkende climax te eindigen. Om je daarna nog een paar minuten te laten nasidderen met een prachtig slotstuk.

2. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973) 12
Ook ooit mijn nummer 1 aller tijden. De klassieker bij uitstek. Een divers, buitenaards goed album.

3. Eagles - Desperado (1973) 6
Het derde Top 10-album al. Uit de tijd dat commercie nog geen enkele rol speelde. Althans, een hit scoorden ze er zeker niet mee. Later groeiden o.a. het titelnummer en Tequila Sunrise uit tot echte evergreens, maar vergeet ook zeker niet de twee prachtige nummers gebaseerd op de Dalton Gang.

4. Pink Floyd - Wish You Were Here (1975) 10
Nog een ex-Top 10-album. Ook een album waar al zo’n beetje alles over gezegd is. Dus beperk ik me tot de zoveelste voor het tweeluik.

5. Camel - Mirage (1974) 10
Prog op z’n hoogtepunt. Daar waar Pink Floyd gaat voor de buitenaardse klanken en Supertramp met name voor de popkant zijn het de mannen van Camel die gaan voor de ‘echte’ prog. Virtuoze toetsen- en gitaarsolo’s. De vaak bekritiseerde zang zie ik zelf alleen maar als pluspunt. Het past prachtig in de melancholieke sfeer van dit album.

6. Al Stewart - Year of the Cat (1976) 6
Alan Parsons weer als producer. Het titelnummer als pronkstuk, maar ook de andere melodieuze toppers zijn schitterend. Niet elk nummer is even geweldig, maar ze zijn allemaal wonderschoon.

7. Bruce Springsteen - Born to Run (1975) 10
De muziek van de arbeider en zijn definitieve doorbraak. Of je nou gaat voor de lekkere tekst van de opener, de saxofoonsolo in het titelnummer of het epische slotnummer.. ik kan je een ding garanderen: kippenvel!

8. Mike Oldfield - Ommadawn (1975) 4
Ik kan hierin alleen maar meegaan met dazzler.

9. The Wailers - Catch a Fire (1973) 6
Om dat beetje positieve energie de wereld in te sturen dat het maar snel zomer moge worden. Hoewel de openingszin van dit album (No sun will shine in my day today) wat dat betreft wellicht een beetje misplaatst is.

10. Neil Young & Crazy Horse - Zuma (1975) 6
Deze of On the Beach. Het is mij om het even. Voor de variatie een keer gekozen voor deze, vanwege het prachtige gitaarspel in Cortez the Killer, die zojuist onterecht is afgeserveerd met niet eens een 7 gemiddeld.

checklist

- ArthurDZ
- chevy93 *
- dazzler *
- Jester
- LucM *
- Papartis *
- Snoeperd
- spoelie90
- thelion *

Deadline 3de ronde is dinsdagavond 23 april omstreeks 21.00u.

1. Bruce Springsteen - Born to Run

(afbeelding)
De beste van Bruce. Meeting Across the River skip ik nog wel eens, maar in feite rechtvaardigen alleen de opener (Thunder Road) en de afsluiter (Jungleland) al een nominatie. Glansrol ook voor Clarence "Big Man" Clemons. De uitgeklapte hoesfoto heeft op posterformaat een plekje aan mijn muur.

2. Gene Clark - No Other

(afbeelding)
Ook Gene Clark piekt in het midden van de zeventiger jaren. Clark's emotionele stem kwam op het sobere White Light al goed tot zijn recht; op No Other trekt hij qua begeleiding alle registers open.

3. Bob Dylan - Blood on the Tracks

(afbeelding)
Moeilijk om hier iets over te zeggen: ik ontdek bij elke luisterbeurt nog nieuwe dingen. Dylan is een woordkunstenaar van de bovenste plank en uit zijn hele oeuvre komt dat voor mij op Tangled Up in Blue nog wel het beste tot uitdrukking. Die kan ik blijven luisteren.

4. Renaissance - Scheherezade and Other Stories

(afbeelding)
Symfonische rockplaat met de mooiste vrouwenstem die ik ken.

5. Genesis - Selling England by the Pound

(afbeelding)
Ik ben Genesis (met Gabriel) eigenlijk nog wat aan het ontdekken, maar ik merk tot nu toe dat geen enkele plaat aan deze kan tippen.
Firth of Fifth benoem ik bij deze als het mooiste prognummer dat ik ken.

6. Pink Floyd - Wish You Were Here

(afbeelding)
Hét meesterwerk van Pink Floyd, vooral dankzij Gilmours gitaarwerk op het uitgesponnen Shine On.

7. Queen - Queen II

(afbeelding)
Dankzij die fenomenale kant 2, met als ultiem hoogtepunt March of the Black Queen.

8. Supertramp - Crime of the Century

(afbeelding)
Tot in detail uitgewerkt, en hoe kan een album beter beginnen dan met de mondharmonica uit School?

9. Ann Peebles - I Can't Stand the Rain

(afbeelding)
Mijn mooiste ontdekking deze verkiezing. Zo wil ik nog wel meer soul ontdekken.

10. Neil Young & Crazy Horse - Zuma

(afbeelding)
Dylan, Springsteen, Young. Verplichte namen in m'n lijstje. Deze samenwerking met Crazy Horse verkies ik boven On the Beach.

1. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)

De titel doet anders vermoeden, maar dit is toch echt een van de lichtpuntjes uit deze periode, Een periode die gedomineerd werd door nogal pretentieuze en langdurige muziek, nu is dit ook wel een redelijk ambitieus project geweest van Pink Floyd. Maar dit is wel met zo veel perfectionisme uitgevoerd dat dit ongetwijfeld een van de allerbeste albums aller tijden is. Dit is album om in zijn geheel te beluisteren, om te genieten van de ongekende muzikaliteit en het vakmanschap van de heren van Pink Floyd.

2. Paul McCartney & Wings - Band on the Run (1973)

Ik hou heel erg van 60's pop, de Beatles, Kinks, Zombies, Beach Boys, The Pretty Things, The Small Faces, Byrds, noem maar op. De muziek die deze bandjes maakten is terug te vinden op deze post-Beatle-klassieker. Pop zoals het hoort. Een enorm sprankelend album van deze geweldige muzikant.

3. Gene Clark - No Other (1974)

Nog een muzikant die zijn roots heeft in de jaren '60. Hij was lid van de Byrds en maakte een kleine klassieker met Dillard. Dit is een ander fantastisch album van hem, met prachtig gitaarspel en natuurlijk zijn fenomenale stem. Liedjes die in je oor nestelen en daar niet meer uitkomen. En daarmee een van de mooiste albums uit deze periode.

4. Herbie Hancock - Head Hunters (1973)

Belangrijke jazzalbums zien we niet zoveel in deze periode, waar de vorige periodes meerdere aanwijsbare jazzklassiekers hadden, kan ik er in deze periode echt maar ééntje benoemen. En dat is dit jazzfunkmeesterwerkje van Herbie. Heerlijke loopjes die je meteen gaat waarderen, vooral het eerste nummer is van wereldklasse, maar de drie nummers erna doen er eigenlijk nauwelijks voor onder.

5. Patti Smith - Horses (1975)

Een dijk van een rockplaat. We hebben het wel eens over rockchicks, nou, dit is er wel een hoor. Geweldige rauwe stem die zich zeker leent voor de rauwe composities op deze plaat. Elk nummer is raak dit is een van de essentiële albums uit deze periode. Haar latere werk is ook zeker de moeite waard, maar de klasse van haar debuut overtrof ze niet meer.

6. Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976)

Waar What's Going On uitblinkt in het perfecte geheel, blinkt deze van Stevie uit in de geweldige variatie in songs. Ieder nummer is weer anders, maar niks valt uit de toon. Een van de betere dubbelalbums uit de muziekgeschiedenis, en wat mij betreft een van de beste albums in het genre.

7. Tom Waits - Closing Time (1973)

De carriere van een veelzijdig artiest staat hier nog in de kinderschoenen. Closing Time is een schitterend café jazzy pop-album. Dat Tom Waits dit album later meerdere keren wist te evenaren en overtreffen zegt wel wat over zijn capaciteiten. Dit is namelijk al een meesterlijk album met liedjes om bij weg te smelten.

8. Bob Dylan - Blood on the Tracks (1975)

Bob Dylan 10 jaar na Highway 61 Revisited. En eigenlijk gewoon ongeveer even goed. Ook op dit album geweldige songs, die zo op voorgenoemd album hadden gepast. Maar nee, dit is gewoon een geweldig album in een andere levensfase. Bob Dylan wordt terecht gezien als misschien wel de beste singer-songwriter ooit, dit album bevestigt dat.

9. King Crimson - Red (1974)

Niet dat het sterker is als In The Court. Maar alleen al door Starless hoort dit album in het rijtje klassiekers van de periode. Starless is een weergaloos nummer, een van de beste ooit voor mij. Dat de rest niet zo sterk is boeit me niet, de aanloop naar het nummer Starless met de vier nummers ervoor maakt de euforie alleen maar groter als je Starless daarna hoort.

10. Neil Young - On the Beach (1974)

Zeer spannend en fijn album van Neil Young. Niet zo hapklaar als Harvest, maar met wat meer geduld een bijna even goed album. Staat een dikke rij topnummers op, dus zeker een van de essentiële albums uit deze periode.

Grote klassiekers die ontbreken in mijn top 10 zijn Wish You Were Here. Heb Animals, Meddle, The Wall altijd beter gevonden.
Bruce Springsteen vind ik op zijn albums niet veel aan, en ook zijn beroemdste album Born To Run is daarop geen uitzondering.
Genesis albums heb ik deze week nog geprobeerd, maar helaas, ik kan er nog steeds niet veel van maken. Al is Firth of Fifth wel een mooi nummer.
Queen hoefde ik al helemaal niet te horen.

1. Bruce Springsteen – Born To Run

Tja, wat kan je hier nog over zeggen? Slechts acht songs, maar wel alle acht prachtig. De intensiteit en geldingsdrang gaan hand in hand met techniek en speelplezier. Hier bevinden zich enkele van de mooiste songs ooit, zoals het titelnummer, Jungleland, maar vooral het betoverende Thunder Road.

2. Pink Floyd – Wish You Were Here

Voor mij zonder twijfel de beste van Floyd, puur door de aanwezigheid van Shine On You Crazy Diamond en het titelnummer. En dat is al ¾ van het album.

3. Bob Dylan – Blood On The Tracks

In 1975 bewees Bob dat hij het wel degelijk nog in zich had. Negen jaar na zijn laatste Absolute Meesterwerk maakte hij er nog een. Onder invloed van zijn falende huwelijk stegen zijn tekstschrijftalenten tot nog grotere hoogtes. Tangled Up In Blue is nog steeds één van zijn indrukwekkendste lyrics.

4. Lou Reed – Berlin

Eigenlijk hadden The Modern Lovers hier moeten staan, maar dat album zit helaas niet meer in het spel.

Dit is gewoon zo’n album dat je helemaal meetrekt in zijn wereld. De wereld van een drugskoppel in het grauwe Berlijn. Vol songs die gaan van leuk tot huiveringwekkend .

5. Fela Kuti & The Africa 70 – Zombie

Mijn kennis van Afrikaanse muziek is zo goed als nihil, met Fela Kuti als vrijwel enige uitzondering. Dit album swingt, bruist, leeft en heeft nog iets te vertellen ook. Onmogelijk om stil te blijven zitten!

6. Queen – A Night At The Opera

Van hardrock tot folk en van prog tot vaudeville: Queen kon alles. Even goed. Een heerlijk album!

7. Pink Floyd – Dark Side Of The Moon

De tweede PF in mijn top 10, maar de twee albums die deze groep in de periode 1973-1976 heeft uitgebracht, behoren dan ook tot de meest essentiële albums aller tijden.

8. Mike Oldfield – Tubular Bells

Een plaat die zowel werkt als achtergrondmuziek, als intense luisterervaring. Slechts één nummer, verspreid over twee plaatkanten, en toch blijft het niveau vrijwel altijd hoog.

9. Elton John – Goodbye Yellow Brick Road

En opeens blijkt dat de man waarvan je altijd had gedacht dat hij een soort nieuwe Engelbert Humberdinck was, in het begin van zijn carrière een aantal geweldige nummers heeft gemaakt, de meeste daarvan hierop te vinden. Nog steeds een van de grootste verrassingen in het muzikale deel van mijn leven.

10. Tom Waits – Closing Time

Uit de tijd dat Tom zijn best deed om nog mooi te zingen. In songs als Martha en I Hope That I Don’t Fall In Love With You slaagt hij erin om de gevoelens van alle barflys ter wereld onder woorden te brengen. Vaak onroerend mooi.

Snoeperd schreef:
4. Herbie Hancock - Head Hunters (1973)

Belangrijke jazzalbums zien we niet zoveel in deze periode, waar de vorige periodes meerdere aanwijsbare jazzklassiekers hadden, kan ik er in deze periode echt maar ééntje benoemen.
Keith Jarrett - The Köln Concert (1975) (en dat is misschien nog meer klassiek)

Verder zou ik het ook niet weten, inderdaad.

Mijn top 10.

1. Genesis - Selling England by the Pound
Topalbum van Genesis, met erkende hoogtepunten als Firth of Fifth. De samenwerking tussen de verschillende groepsleden is hier op zijn hoogtepunt, Banks en Hackett excelleren hier. A Trick of the Tail is als geheel beter, vind ik, maar de hoogtepunten hier zijn wel bijzonder hoog. Jammer van de iets mindere nummers, zoals The Battle of Epping Forest.

2. Pink Floyd - Wish You Were Here
Hetzelfde geldt een beetje voor dit album, hoge kwaliteit over de hele linie.

3. Supertramp - Crime of the Century
Het gevaar bestaat dat een nummer als School gaat vervelen, als je het te vaak hoort. Maar daar is hier geen sprake van. Toch zijn mijn favoriete nummers hier Hide in Your Shell en Rudy.

4. Camel - Mirage
Alleen al door Lady Fantasy verdient dit album een top 5 notering in mijn lijst. Perfecte samenwerking tussen Ward, Bardens en natuurlijk Latimer.

5. Kansas - Leftoverture
Naar mijn mening het beste Kansas album, met klassiekers als Carry on Wayward Son en The Wall. Hoofdrollen voor Kerry Livgren (toetsen), Steve Walsh (zang) en Robby Steinhardt (viool), samen verantwoordelijk voor de "vloeiende", melodieuze stijl die zo kenmerkend is voor Kansas.

6. Kayak - Royal Red Bouncer
Top album uit de Nederlandse symfo scene. Mooie nummers met bijzondere arrangementen. Verdient wat meer aandacht.

7. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon
Klassieker van Pink Floyd, maar ik heb er iets minder mee dan met WYWH. Een nummer als Money doet me bijvoorbeeld erg weinig.

8. Boston - Boston
Mijn oudere zus had deze LP, en kant 1 heb ik echt heel vaak gedraaid. Jammer dat kant 2 zoveel minder is, want dan was een hogere notering mogelijk geweest.

9. Mike Oldfield - Tubular Bells

10. Mike Oldfield - Ommadawn

Ik vermoed dat iedereen zijn top 10 gepost heeft.
Verwerken doe ik morgen pas, nu is het echt te laat.

CLASSIC ALBUMS editie 1973-1976

De 24 albums die buiten de top 20 vielen
met vooraan het totaal aantal behaalde punten.

13 Electric Light Orchestra - Eldorado (1974)
12 Ann Peebles - I Can't Stand the Rain (1974)
12 Golden Earring - Moontan (1973)
12 Neil Young & Crazy Horse - Zuma (1975)
12 Patti Smith - Horses (1975)
11 Al Stewart - Year of the Cat (1976)
11 Marvin Gaye - Let's Get It On (1973)
9 Elton John - Goodbye Yellow Brick Road (1973)
9 Herbie Hancock - Head Hunters (1973)
9 Renaissance - Scheherezade and Other Stories (1975)
9 Robert Long - Vroeger of Later (1974)
8 Bob Dylan - Desire (1976)
8 Boudewijn de Groot - Hoe Sterk Is de Eenzame Fietser (1973)
7 ABBA - Arrival (1976)
7 Kayak - Royal Red Bouncer (1975)
7 Neil Young - On the Beach (1974)
7 The Doobie Brothers - The Captain and Me (1973)
6 Queen - Queen II (1974)
5 The Wailers - Catch a Fire (1973)
5 Tom Waits - Closing Time (1973)
4 King Crimson - Red (1974)
4 Queen - Sheer Heart Attack (1974)
4 Roxy Music - Stranded (1973)
2 10cc - Sheet Music (1974)

Met dank aan de 9 deelnemers.

20. (13) Mike Oldfield - Ommadawn (1975)

Oldfield verslaat ELO omdat Ommadawn in meer lijstjes terugkwam.

(afbeelding)

dazzler schreef:
Vind ik na Tubular Bells (1973) ook een betere keuze dan Hergest Ridge (1974), al ontlopen de eerste drie van Oldfield elkaar nauwelijks. Ommadawn is lentefris, heeft aandacht voor folk invloeden (de blokfluit, de Uilleann pipes en de klompendans) en flirt met Afrikaanse ritmes. Uit een tijd toen Mike nog met open vizier componeerde. De frivole aanpak zit ook in de instrumentale singles die vlak na het album verschenen. De traditionals In Dulci Jubilo (goed voor een top 10 notering in de Benelux) en Portsmouth.

19. (14) Eagles - Desperado (1973)

Met twee albums in de top 20 domineert deze country rockgroep mee deze editie.

(afbeelding)

chevy93 schreef:
Uit de tijd dat commercie nog geen enkele rol speelde. Althans, een hit scoorden ze er zeker niet mee. Later groeiden o.a. het titelnummer en Tequila Sunrise uit tot echte evergreens, maar vergeet ook zeker niet de twee prachtige nummers gebaseerd op de Dalton Gang.

18. (14) Lou Reed - Berlin (1973)

Reed verslaat Eagles omdat Berlin in meer lijstjes terugkwam.

(afbeelding)

dazzler schreef:
Voor mij pas zijn nummer 3 achter Transformer (1972) en New York (1989). Een bij wijle erg confronterende plaat (ik huiver steeds bij dat geween in The Kids). Maar ook met onvergetelijke songs als Caroline Says II en Men of Good Fortune. Die fascinatie van rockartiesten met Berlijn ben ik pas later beter gaan begrijpen. Een plaat waarop Reed het dichtst bij het werk van John Cale komt, van wie ik uiteraard het wondermooie Paris 1919 (1973) node mis in deze finale.

17. (15) Fela Kuti & The Africa '70 - Zombie (1976)

Een exotische eend in de bijt.

(afbeelding)

ArthurDZ schreef:
Mijn kennis van Afrikaanse muziek is zo goed als nihil, met Fela Kuti als vrijwel enige uitzondering. Dit album swingt, bruist, leeft en heeft nog iets te vertellen ook. Onmogelijk om stil te blijven zitten!

16. (16) Stevie Wonder - Innervisions (1973)

De nummer 1 van thelion.

(afbeelding)

thelion schreef:
Stevie zat tussen 1972 en 1976 in zijn beste periode met 5 top albums waarvan dit de beste is.

15. (16) Queen - A Night at the Opera (1975)

Queen verslaat Wonder omdat A Night at the Opera in meer lijstjes terugkwam.

(afbeelding)

ArthurDZ schreef:
Van hardrock tot folk en van prog tot vaudeville: Queen kon alles. Even goed. Een heerlijk album!

14. (16) Boston - Boston (1976)

Boston had evenveel stemmen als Queen, maar haalde een hogere topnotering.

(afbeelding)

Papartis schreef:
Een van de beste albums uit de jaren 70. Gitaar Rock op zijn best. More Than a Feeling en Foreplay / Long Time zijn mijn nummers van dit album. Dit album echt helemaal grijs gedraaid ook.

13. (16) Paul McCartney & Wings - Band on the Run (1973)

Goed voor een 2de plaats.

(afbeelding)

Snoeperd schreef:
Ik hou heel erg van 60's pop, de Beatles, Kinks, Zombies, Beach Boys, The Pretty Things, The Small Faces, Byrds, noem maar op. De muziek die deze bandjes maakten is terug te vinden op deze post-Beatle-klassieker. Pop zoals het hoort. Een enorm sprankelend album van deze geweldige muzikant.

12. (18) Kansas - Leftoverture (1976)

Dit vind ik één van de verrassingen.

(afbeelding)

Papartis schreef:
Kansas was in de jaren 70 een van mijn favoriete bands. Met Steve Walsh en Kerry Livgren als de grote mannen. Topnummers zijn: Carry On Wayward Son en Miracles Out of Nowwhere.

11. (19) Gene Clark - No Other (1974)

Nog een verrassing: goed voor een 2de en een 3de plaats.

(afbeelding)

Snoeperd schreef:
Nog een muzikant die zijn roots heeft in de jaren '60. Hij was lid van de Byrds en maakte een kleine klassieker met Dillard. Dit is een ander fantastisch album van hem, met prachtig gitaarspel en natuurlijk zijn fenomenale stem. Liedjes die in je oor nestelen en daar niet meer uitkomen. En daarmee een van de mooiste albums uit deze periode.

10. (21) Mike Oldfield - Tubular Bells (1973)

De nummer 1 van dazzler.

(afbeelding)

dazzler schreef:
Dit is het vierde album dat ik ooit kocht. Groot was de verwondering toen deze 14jarige dazzler thuis kwam met een plaat waar maar één liedje (nou ja, liedje) op stond. Ik werd een groot Mike Oldfield fan en heb dan ook alles van hem in huis. De manier waarop Oldfield pakkende thema's en catchy melodietjes aan elkaar weet te rijgen vind ik subliem. Op zijn beste werk resulteert dat in prachtig opgebouwde composities. Soms vervalt hij in knip - en plakwerk. Wat de oorspronkelijke release van Tubular Bells zo sterk maakt is dat het allemaal heel organisch klinkt. Je hoort Oldfield als het ware ademen, zijn instrument vasthouden, schuifelen op zijn stoel. Latere herwerkingen of bewerkingen klinken allemaal veel gepolijster en naar mijn beleving zelfs te gesofistikeerd.
ArthurDZ schreef:
Een plaat die zowel werkt als achtergrondmuziek, als intense luisterervaring. Slechts één nummer, verspreid over twee plaatkanten, en toch blijft het niveau vrijwel altijd hoog.

09. (24) Camel - Mirage (1974)

Een album dat met 10 bonuspunten de top 10 wist te halen.

(afbeelding)

Jester schreef:
Alleen al door Lady Fantasy verdient dit album een top 5 notering in mijn lijst. Perfecte samenwerking tussen Ward, Bardens en natuurlijk Latimer.
chevy93 schreef:
Prog op z’n hoogtepunt. Daar waar Pink Floyd gaat voor de buitenaardse klanken en Supertramp met name voor de popkant zijn het de mannen van Camel die gaan voor de ‘echte’ prog. Virtuoze toetsen- en gitaarsolo’s. De vaak bekritiseerde zang zie ik zelf alleen maar als pluspunt. Het past prachtig in de melancholieke sfeer van dit album.

08. (24) Eagles - Hotel California (1976)

Goed voor een 2de plaats en een 3de plaats.

(afbeelding)

Papartis schreef:
Dit album spreekt me meer aan dan Desperado. Heel veel jeugdherrineringen aan en het werd op schoolfeesten veel gedraaid. 1976 was een heel goede zomer ook nog. In dat jaar deed ik eindexamen HAVO.
dazzler schreef:
Neen, ik zit niet verlegen om een oerdegelijke classic rock album. Hotel California mag dan al met zijn titelsong jaarlijks in allerlei lijstjes opduiken, het album heeft heus nog wel wat meer te bieden dan die ene, Amerikaanse nummer 1 hit. Een andere nummer 1 hit bijvoorbeeld met New Kid in Town, de ballad Wasted Time of de prachtige finale The Last Resort. Af en toe wanen we ons in de Far West. Hoewel ik niet in het genre thuis ben, bewijst deze plaat dat sommige albums boven de context van een genre uitstijgen en een veel breder publiek aanspreken. Dergelijke platen verdienen volgens mij het etiket "classic album".

07. (24) Genesis - Selling England by the Pound (1973)

De nummer 1 van Jester.

(afbeelding)

Jester schreef:
Topalbum van Genesis, met erkende hoogtepunten als Firth of Fifth. De samenwerking tussen de verschillende groepsleden is hier op zijn hoogtepunt, Banks en Hackett excelleren hier. A Trick of the Tail is als geheel beter, vind ik, maar de hoogtepunten hier zijn wel bijzonder hoog. Jammer van de iets mindere nummers, zoals The Battle of Epping Forest.
spoelie90 schreef:
Ik ben Genesis (met Gabriel) eigenlijk nog wat aan het ontdekken, maar ik merk tot nu toe dat geen enkele plaat aan deze kan tippen. Firth of Fifth benoem ik bij deze als het mooiste prognummer dat ik ken.

06. (25) Bob Dylan - Blood on the Tracks (1975)

Eén van de artiesten met twee albums in de finale: Desire (1976) eindigde buiten de top 20.

(afbeelding)

ArthurDZ schreef:
In 1975 bewees Bob dat hij het wel degelijk nog in zich had. Negen jaar na zijn laatste Absolute Meesterwerk maakte hij er nog een. Onder invloed van zijn falende huwelijk stegen zijn tekstschrijftalenten tot nog grotere hoogtes. Tangled Up In Blue is nog steeds één van zijn indrukwekkendste lyrics.
spoelie90 schreef:
Moeilijk om hier iets over te zeggen: ik ontdek bij elke luisterbeurt nog nieuwe dingen. Dylan is een woordkunstenaar van de bovenste plank en uit zijn hele oeuvre komt dat voor mij op Tangled Up in Blue nog wel het beste tot uitdrukking. Die kan ik blijven luisteren.

05. (26) Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976)

Net als Eagles en Pink Floyd met 2 albums in de top 20.

(afbeelding)

Snoeperd schreef:
Waar What's Going On uitblinkt in het perfecte geheel, blinkt deze van Stevie uit in de geweldige variatie in songs. Ieder nummer is weer anders, maar niks valt uit de toon. Een van de betere dubbelalbums uit de muziekgeschiedenis, en wat mij betreft een van de beste albums in het genre.
LucM schreef:
1976 vind ik een matig albumjaar met enkele uitschieters waaronder deze van Stevie Wonder. Ongelooflijk hoe deze soulgigant blindelings heel wat stijlen weet te etaleren.
thelion schreef:
Op een na beste album van Stevie wederom uit zijn creatieve hoogtij jaren.

04. (43) Pink Floyd - Wish You Were Here (1975)

De enige artiest met 2 albums in de top 10 (en bij nader inzien in de top 5).

(afbeelding)

ArthurDZ schreef:
Voor mij zonder twijfel de beste van Floyd, puur door de aanwezigheid van Shine On You Crazy Diamond en het titelnummer. En dat is al ¾ van het album.
chevy93 schreef:
Nog een ex-Top 10-album. Ook een album waar al zo’n beetje alles over gezegd is. Dus beperk ik me tot de zoveelste voor het tweeluik.
spoelie90 schreef:
Hét meesterwerk van Pink Floyd, vooral dankzij Gilmours gitaarwerk op het uitgesponnen Shine On.

03. (49) Supertramp - Crime of the Century (1974)

De nummer 1 van chevy93 en Papartis.

(afbeelding)

chevy93 schreef:
Mijn nummer 1 aller tijden. Zo schitterend gearrangeerd. De teksten steken prachtig in elkaar om bij het titelnummer tot de ultieme kippenvelopwekkende climax te eindigen. Om je daarna nog een paar minuten te laten nasidderen met een prachtig slotstuk.
Papartis schreef:
Geweldig album. School, Rudy, Asylum en het titelnr. allemaal klassiekers. Beste album van deze band.
Jester schreef:
Het gevaar bestaat dat een nummer als School gaat vervelen, als je het te vaak hoort. Maar daar is hier geen sprake van. Toch zijn mijn favoriete nummers hier Hide in Your Shell en Rudy.
dazzler schreef:
Waar symfonische rock en AOR mekaar op sublieme wijze ontmoeten. De heren van Supertramp blinken zowel uit in virtuoos musiceren als in songschrijven. Het koste hen een paar valse starts, maar op Crime of the Century vinden ze hun ware geluid. Hoewel ik Breakfast in America (1979) nog net wat prettiger vind, hoort dit album in mijn top 10.

02. (54) Bruce Springsteen - Born to Run (1975)

De nummer 1 van Arthur DZ, LucM en spoelie90.

(afbeelding)

spoelie90 schreef:
De beste van Bruce. Meeting Across the River skip ik nog wel eens, maar in feite rechtvaardigen alleen de opener (Thunder Road) en de afsluiter (Jungleland) al een nominatie. Glansrol ook voor Clarence "Big Man" Clemons. De uitgeklapte hoesfoto heeft op posterformaat een plekje aan mijn muur.
LucM schreef:
Dit album ontdekte ik wat later maar uiteindelijk vind ik dat zijn beste album. De verhalende songs blijven hun kracht behouden mede door de gedoseerde bombast.
ArthurDZ schreef:
Tja, wat kan je hier nog over zeggen? Slechts acht songs, maar wel alle acht prachtig. De intensiteit en geldingsdrang gaan hand in hand met techniek en speelplezier. Hier bevinden zich enkele van de mooiste songs ooit, zoals het titelnummer, Jungleland, maar vooral het betoverende Thunder Road.
dazzler schreef:
Dit album leerde ik kennen en waarderen dankzij het Greatest Hits spelletje. En ik moet toegeven dat er een soort epische kracht uitgaat van het verhaal van de man met de gitaar. Als een soort troubadour bedient Springsteen zich van de rock om het verhaal van gewone mensen in kaart te brengen. De muziek heeft soms de allures van een soundtrack bij het leven. Springsteen is als goeie wijn die met de jaren beter wordt op plaat. Opvallend hoe hij zelfs in zijn jonge jaren al zo doorleefd authentiek kon klinken.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:24 uur

geplaatst: vandaag om 21:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.