MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Classic Albums (1997-2000)

zoeken in:
01. (61) Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)

De nummer 1 van Snoeperd (en voor de rest oa nog eens drie 2de plaatsen en 12 bonuspunten).

(afbeelding)

Snoeperd schreef:
De titel doet anders vermoeden, maar dit is toch echt een van de lichtpuntjes uit deze periode, Een periode die gedomineerd werd door nogal pretentieuze en langdurige muziek, nu is dit ook wel een redelijk ambitieus project geweest van Pink Floyd. Maar dit is wel met zo veel perfectionisme uitgevoerd dat dit ongetwijfeld een van de allerbeste albums aller tijden is. Dit is album om in zijn geheel te beluisteren, om te genieten van de ongekende muzikaliteit en het vakmanschap van de heren van Pink Floyd.
chevy93 schreef:
Ook ooit mijn nummer 1 aller tijden. De klassieker bij uitstek. Een divers, buitenaards goed album.
LucM schreef:
Zowat hun beste album waarin Pink Floyd de juiste balans heeft gevonden tussen experiment, emotie en technische perfectie.
ArthurDZ schreef:
De tweede PF in mijn top 10, maar de twee albums die deze groep in de periode 1973-1976 heeft uitgebracht, behoren dan ook tot de meest essentiële albums aller tijden.
dazzler schreef:
Hoewel ik geen Pink Floyd fan ben, kan ik sommige van hun platen erg waarderen. Het debuut en deze Dark Side of the Moon dragen mijn absolute voorkeur, al moet ik toegeven dat ik Wish You Were Here dringend nog eens een integrale luisterbeurt zou moeten gunnen. Een songcyclus die geluidstechnisch staat als een piramide.Opvallend gevarieerd ook met de ten onrechte verguiste hit Money, de lange, logge symfonische rock dinosaurussen Time en Us and Them en de bijzonder intrigerende techno approach op het wervelende On the Run. Opvallend dat Pink Floyd hier veel dichter bij traditionele rocksongs komt dan op andere albums. Een album dat me ook op het spoor bracht van het soms verguisde The Alan Parsons Project.

CLASSIC ALBUMS editie 1977-1980
disco - punk - reggae ...

INTEKENLIJST

Wie wil meespelen met deze 4de editie van Classic Albums vult hieronder zijn naam in.
Alle deelnemers engageren zich voor de volledige drie weken van het spel (zie spelregels).

- dazzler

De 1ste ronde start op dinsdag 30 april om 21.00u.

(bovenstaand bericht volledig quoten)

CLASSIC ALBUMS editie 1973-1976
classic rock - country rock - progrock ...

01. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)
02. Bruce Springsteen - Born to Run (1975)
03. Supertramp - Crime of the Century (1974)
04. Pink Floyd - Wish You Were Here (1975)
05. Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976)
06. Bob Dylan - Blood on the Tracks (1975)
07. Genesis - Selling England by the Pound (1973)
08. Eagles - Hotel California (1976)
09. Camel - Mirage (1974)
10. Mike Oldfield - Tubular Bells (1973)

CLASSIC ALBUMS editie 1969-1972
folk - hardrock - singer-songwriters ...

01. Marvin Gaye - What's Going On (1971)
02. Dusty Springfield - Dusty in Memphis (1969)
03. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (1971)
04. The Rolling Stones - Exile on Main St. (1972)
05. Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu (1970)
06. David Bowie - Ziggy Stardust (1972)
07. The Velvet Underground - The Velvet Underground (1969)
08. The Doors - L.A. Woman (1971)
09. Led Zeppelin - Led Zeppelin II (1969)
10. Deep Purple - Made in Japan (1972)

CLASSIC ALBUMS editie 1966-1968
british beat - psychedelic rock - soul ...

01. The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967)
02. The Doors - The Doors (1967)
03. The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967)
04. The Beach Boys - Pet Sounds (1966)
05. Simon & Garfunkel - Parsley, Sage, Rosemary and Thyme (1966)
06. The Beatles - Revolver (1966)
07. The Rolling Stones - Beggars Banquet (1968)
08. Love - Forever Changes (1967)
09. Otis Redding - Otis Blue / Otis Redding Sings Soul (1965)
10. Bob Dylan - Blonde on Blonde (1966)

Ik kan (zeer) goed leven met deze top 10!

Hoewel we best wat meer deelnemers kunnen gebruiken
om een wat breder beeld te krijgen, vinden we in de reeds gespeelde edities
toch de meeste grote kleppers terug. Hopelijk wekt de periode 1977-1980 de interesse.

INTEKENLIJST

Wie wil meespelen met deze 4de editie van Classic Albums vult hieronder zijn naam in.
Alle deelnemers engageren zich voor de volledige drie weken van het spel (zie spelregels).

- dazzler
- herman

INTEKENLIJST

- dazzler
- herman
- Chevy

16 albums van 4,0* of hoger. Moet lukken.
Ik voorspel een overwinning voor Rumours.

INTEKENLIJST

- dazzler
- herman
- Chevy
- ArthurDZ

Ik gok op Closer, Remain In Light of London Calling...

Ik houd het op Closer. Mooie periode trouwens dit, ik zie dat ik 28 studio-albums ken die ik met 4,5 hoger gewaardeerd heeft. Dat is vergelijkbaar met de periodes 65-68 en 69-72. In 73-76 had ik er maar 14 (waarvan geen enkele de uiteindelijke top 10 heeft gehaald).

INTEKENLIJST

- dazzler
- herman
- Chevy
- ArthurDZ
- Jester

Voldoende moois in deze periode te vinden.

INTEKENLIJST

- dazzler
- herman
- Chevy
- ArthurDZ
- Jester
- LucM

Eén van de beste periodes in de popmuziek.

INTEKENLIJST

- dazzler
- herman
- Chevy
- ArthurDZ
- Jester
- LucM
- Papartis

Eén van de beste periodes in de popmuziek.

*kick*

Ik sla over, dit is niet mijn periode. Wellicht ontdek ik nog wat moois.

INTEKENLIJST

- dazzler
- herman
- Chevy
- ArthurDZ
- Jester
- LucM
- Papartis
- Snoeperd

Mooie periode, met natuurlijk de gouden tijden van AC/DC, die in vier jaar tijd even de klassiekers Let There Be Rock, Highway To Hell en Back In Black uitbrachten.

Deelnemers gezocht. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

INTEKENLIJST

- dazzler
- herman
- Chevy
- ArthurDZ
- Jester
- LucM
- Papartis
- Snoeperd
- thelion

niet mijn favo periode uit de muziek historie maar ach.......

Dit zijn de 9 spelers die zich engageerden voor deze 3de editie.

- ArthurDZ
- chevy93
- dazzler
- herman
- Jester
- LucM
- Papartis
- Snoeperd
- thelion

1ste RONDE nominatie

Iedereen nomineert 10 albums met per album een onderbouwde motivering.
Het is toegestaan om met YouTube linkjes te werken om jouw keuzes te promoten.
Het enige criterium is dus de releasedatum die binnen de tijdspanne moet liggen.

Wordt een plaat meermaals genomineerd, dan krijgt hij een bonus +2 per extra nominatie.

Deadline 1ste ronde is dinsdagavond 7 mei.

Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town (1978)

Mijn enige top 10-album uit deze periode moét natuurlijk op mijn nominatielijstje. Zo’n beetje elk Bruce-album van tussen 1975 en 1984 is op een bepaald moment wel mijn favoriet van hem geweest. Doorheen de jaren heeft deze echter het meest bovenaan gestaan. Elke song hier is een pareltje, gedrenkt in het zweet en de tranen van elke (Amerikaanse) everyman. Hopen maar dat The River ook nog genomineerd raakt.

Candy's Room

Fleetwood Mac - Rumours (1977)

Heeft ook nog lang in mijn top 10 gestaan. Perfect popalbum met een unieke en interessante ontstaansgeschiedenis. Je hoeft het niet te kennen om optimaal van het album te genieten, maar de songs gaan er wel extra door leven.

Second Hand News

Jacques Brel - Brel (1977)

Jacques Brel kan van mij zo in het rijtje van beste preformers aller tijden. Niemand kon zo intens emoties vertolken als hij. Brel’s muziek is gewoon emotie. En in 1977 was het plots allemaal voorbij. De grootste Belgische artiest die ooit geleefd heeft, stierf op 49-jarige leeftijd aan kanker. Op dit album gaf hij nog een keer alles wat hij had. En dat leverde enkele van zijn beste nummers op (Orly, Les Marquises,…)

Les Marquises

Neil Young & Crazy Horse - Rust Never Sleeps (1979)

De ene helft akoestisch en de andere elektrisch, ik hou wel van dat soort schizofrene albums. Met ijzersterke nummers als Powderfinger en Trasher in de tracklijst, is deze langzaam maar zeker aan het uitgroeien tot mijn favoriete Young-studioplaat.

Trasher

Sex Pistols - Never Mind the Bollocks Here's the Sex Pistols (1977)

Je mag over de impact van dit album en de muzikale capaciteit van de bandleden discussiëren zoveel je wilt, feit is dat dit album één rauwe, pure, heerlijke brok energie is. Echt een plaat die je, ondanks alle beperkingen en imperfecties, toch moeiteloos naar de keel grijpt.

Submission

Television - Marquee Moon (1977)

In hetzelfde jaar als het debuut van The Sex Pistols uitkwam, maakte Television al punk van tien minuten. In New York, de geboortestad van het genre, zaten ze in 1977 al een stuk verder dan in Londen. Marquee Moon zit echt al met één been in de postpunk. Dit album is zowel een tijdsdocument als een tijdloos meesterwerk.

See No Evil

The Clash - Sandinista! (1980)

En dan nu mijn nominatie die waarschijnlijk het minste potten gaat breken. Voor mij is dit nochtans hét meesterwerk van The Clash, het album waarop ze pas echt toonden wat ze allemaal in hun mars hadden. En je kan dan wel zeggen dat het album te lang duurt, en dat er te veel vullertjes opstaan, en dat Career Opportunities opnieuw laten inzingen door de kinderen van de toetsenist gewoon een onnozel idee is, maar ik hou juist van dat labyrintachtige van deze plaat. Je ontdekt elke keer wel weer iets nieuws. Heerlijk vind ik dat!

Let's Go Crazy

Van Halen- Van Halen (1978)

Dit is ook weer zo’n rockalbum waar je gewoon niet op mag stilzitten. Schaamteloos airguitaren is de boodschap!

Eruption

Young Marble Giants - Colossal Youth (1980)

Voor iedereen die denkt dat The xx zo’n uniek geluid heeft. Dan vind ik Young Marble Giants toch nog net iets schattiger, breekbaarder en beter. Gezelliger ook. Dit album klinkt echt alsof het opgenomen is in je eigen keuken.

Brand - New - Life

Sandinista

Ik moet er nog even over nadenken, maar Marquee Moon en Colossal Youth kunnen ook zeker op mijn bijval rekenen. De rest vind ik minder of ken ik niet. Maar ik ga je trackkeuzes zeker nog beluisteren.

Na een uitgebreide inventarisatie ben ik tot de volgende albums gekomen.
In willekeurige volgorde:

Meat Loaf - Bat Out of Hell (1977)

(afbeelding)

Dit album was een zeer groot success. Met tophits als Paradise By the Dasboard Light als grootste hit. Bombast alover. Jim Steinman is de grote componist van deze muziek. Later ook voor Bonnie Tyler.

Kansas - Point of Know Return (1977)

(afbeelding)

Door het nummer Dust in the WInd in aanraking gekomen met dit album. Ook het eerste album van Kansas dat ik had. Dust in the Wind is niet een typisch Kansas nummer. Heerlijk album.
Later meer albums van Kansas aangeschaft.

Foreigner - Foreigner (1977)

(afbeelding)

Debuutalbum van deze band. Prima hits als Cold as Ice en Feels Like the First Time.
Dit album is door de latere albums nooit overtroffen vind ik.

U.K. - Danger Money (1979)

(afbeelding)

Superband met een superbezetting. John Wetton, Eddie Jobson, Bill Bruford (t/m 1978) en
Allan Holdsworth (t/m 1978). Rendez Vous 6.02 is de hit van dit album. Ik heb getwijfeld tussen dit album of hun debuut album.
Helaas was het over na dit album voor deze band.

Supertramp - Even in the Quietest Moments... (1977)

(afbeelding)

Dit album ligt mij meer dan Breakfast in America. Met een van de allerbeste nummers van Supertramp: Fool's Overture

Journey - Infinity (1978)

(afbeelding)

Toen ik dit album kocht was ik hier lyrisch over. Steve Perry als zanger en iets commercieler dan de eerste 3 albums. Lights is het beste nummer. Later ben ik ze uit het oog (of oor) verloren.

Bruce Springsteen - The River (1980)

(afbeelding)

Een van mijn favoriete BS albums. Mooi ingetogen nummers. Bruce zoals ik hem graag hoor.

Jon & Vangelis - Short Stories (1979)

(afbeelding)

Grijs gedraaid dit album. Veel leuke herrineringen aan ook.
Onderstaande quote van Madjac71 geeft precies aan hoe dit album is:
Vangelis is een kei in het neerzetten van sferische stukken rondom pakkende muzikale thema's. Zet daarnaast het eigen stemgeluid van Jon en je hebt een prachtige combinatie.

Ultravox - Vienna (1980)

(afbeelding)

Dit album heeft volgens mij veel betekend voor de electronische muziek zoals die toen in opkomst kwam. Astradyne en nauurlijk het titelalbum zijn de topnummers van dit album.

U.F.O. -Lights Out (1977)

(afbeelding)

Heerlijke Hard Rock met het geweldige titelnummer en de mooie ballad Try Me.
MIchael Schenker als top gitarist. Artwork van Hipgnosis.

1977:

1: Suicide - Suicide (1977)

(afbeelding)
Fascinerende en invloedrijke mix van rock 'n' roll, surf en electronische muziek die bij vlagen angstaanjagende nummers oplevert. Met name Frankie Teardrop, over een Vietnamveteraan die zijn gezin en vervolgens zichzelf vermoord, is erg akelig.
Luistertip: YouTube - Suicide Ghost Rider

2. David Bowie - "Heroes" (1977)

(afbeelding)
Eén van de eerste Bowie-albums die ik leerde kennen, als tiener. En nog altijd één van zijn beste, dit zit in de kopgroep van de ultieme Bowie-albums wat mij betreft. De a-kant is lekker overstuurd en dramatisch, de b-kant staat vol met mooie electronische muziek.
Luistertip: YouTube - David Bowie Blackout

1978:

3. Black Devil - Disco Club (1978)

(afbeelding)
Baanbrekende danceplaat van een inmiddels hoogbejaarde Franse pionier. Moroder en Cerrone waren toen ook al bezig, maar die kunnen mij geen album lang boeien. Bernard Fevre lukt dat wel en dat met alleen een drumstel, wat tapeloops en een zanger.
Luistertip: YouTube - Black Devil Disco Club - H-Friend

4. Brian Eno - Ambient 1 (1978)

(afbeelding)
Een van de toonaangevende artiesten uit deze periode is voor mij toch wel Brian Eno, die o.a. Devo en Talking Heads produceerde, maar ook een belangrijke schakel was in de toen opbloeiende New Yorkse No Wave scene. Zijn eigen albums vind ik ook allemaal prachtig. De laatste tijd gaat mijn voorkeur vooral uit naar dit ambientalbum, dat ik vooral 's avonds laat draai. Verplichte kost voor iedereen die van rustige pianomuziek houdt.
Luistertip: YouTube - Brian Eno - 1/2

1979:

5. Gang of Four - Entertainment! (1979)

(afbeelding)
Toen bijna tien jaar geleden hoekige britpopbands als Franz Ferdinand en Bloc Party bon ton waren, was Gang of Four een band waar vaak naar verwezen werd. Hun klassieke album is Entertainment, dat vol stekelige gitaarliedjes staat. Wat mij betreft mogelijk het beste post-punkalbum ooit gemaakt in deze stijl.
Luistertip: YouTube - Gang Of Four - At Home He's A Tourist (1979)

6. Public Image Ltd. - Metal Box (1979)

(afbeelding)
De band waarmee Johnny Rotten het punkjuk van zich afschudde. Vond het moeilijk te kiezen tussen hun debuut en dit album, maar Albatross is voor mij hun signature song, dus de tweede dan maar. Interessant zijn de dubinvloeden, duidelijk vertolkt door de diepe bassen van Jah Wobble (waarvan ik lang heb gedacht dat het een Jamaicaan ipv een blanke Brit was). Goede muziek om bij in trance te raken, alhoewel het er ook behoorlijk vilein aan toe kan gaan.
Luistertip: YouTube - Public Image Ltd.- Albatross

7. Wire - 154 (1979)

(afbeelding)
Een andere band die ik al lang ken, maar pas de laatste jaren op waarde ben gaan schatten. Alhoewel ik ook graag hun eerste twee albums met meer punky liedjes luister, is 154 toch wel hun meesterwerk. Typisch zo'n album dat je gewoon niet meer uit kunt zetten als het eenmaal opstaat, ik kan er helemaal in opgaan. Als liedje kies ik voor één van hun meest gelouterde songs, zelfs al kan ik van de tekst weinig chocola maken.
Luistertip: YouTube - Wire - I Should Have Known Bettter

1980:

8. The Feelies - Crazy Rhythms (1980)

(afbeelding)
Eén van de beste Amerikaanse gitaarbands die weer heel anders klinkt dan vergelijkbare bands in een genre dat zich ergens tussen R.E.M., The Smiths en Velvet Underground ophoudt. Enerverende plaat en saillant detail is dat er op de jaren '90 reissue zowel een cover van de Beatles als de Stones staat.
Luistertip: YouTube - The Feelies - The Boy With The Perpetual Nervousness

9. Talking Heads - Remain in Light (1980)

(afbeelding)
Een album dat iedereen al wel zal kennen of eens uitgeprobeerd zal hebben hier, maar dat vreemdgenoeg nog niet genoemd was. Lange tijd had ik andere favorieten van TH, maar ik ben nu toch wel van mening dat het tot aan dit album per plaat een beetje beter werd en dit hun magnum opus is. Geweldige teksten, geweldige opzwepende muziek en ook een paar fraaie ingetogen nummers op de b-kant, zoals deze...
Luistertip: YouTube - Talking Heads Listening Wind (HQ)

10. Joy Division - Closer (1980)

(afbeelding)
Nog zo'n plaat waar alles al over gezegd is. Voor mij hun meesterwerk en één van de beste albums uit zowat 60 jaar popgeschiedenis. Krijg meteen alweer kippenvel van het liedje hieronder.
Luistertip: YouTube - Joy Division - 07 - Twenty Four Hours

Mooie keuzes herman!

1. Camel – Rain Dances

(afbeelding)

Beetje ondergewaard in de Camel-catalogus, maar dit album bevat een mooie afwisseling van rustige en meer up tempo nummers.

YouTube - Camel - First Light

2. Jeff Wayne – The War of the Worlds

(afbeelding)

Fantastische prestatie van Jeff Wayne. Zelfs de meest bekende nummers blijven fris klinken na al die jaren. Speciale aandacht voor de effecten en het gitaargeluid. Perfecte luistertrip.

YouTube - Jeff Wayne - Thunder Child

3. Pink Floyd – The Wall

(afbeelding)

Klassiek monument.

YouTube - Pink Floyd - Hey You lyrics

4. Gerry Rafferty – City to City

(afbeelding)

De doorbraak van Gerry Rafferty, natuurlijk door Baker Street. Maar dit album is meer dan alleen dat nummer, luister maar eens naar The Ark, Right Down the Line en Whatever's written in your Heart.

YouTube - Gerry Rafferty - "Right Down The Line"

5. Kansas – Point of Know Return

(afbeelding)

Dust in the Wind is prachtig, maar nauwelijks typerend voor dit album.

YouTube - Kansas - Closet Chronicles

6. Meat loaf – Bat out of Hell

(afbeelding)

Het kindje van Jim Steinman, met speciale aandacht voor het gitaarwerk van Todd Rundgren (de motor in het titelnummer).

YouTube - Meat Loaf - Bat Out of Hell

7. Rush – Permanent Waves

(afbeelding)

Twee van de beste nummers van Rush staan op dit album: Jacob's Ladder en vooral Natural Science.

YouTube - Rush Natural Science

8. Styx – The Grand Illusion

(afbeelding)

De doorbraak naar het grote publiek van Styx. Mooie combinatie van stevige rock (Miss America) en de typische Styx sound van toetsen en koortjes (Fooling Yourself).

YouTube - Styx - Fooling Yourself

9. Genesis – Wind and Wuthering

(afbeelding)

Het laatste album met Steve Hackett, met misschien wel het beste nummer dat Genesis ooit maakte: One For the Vine.

YouTube - Genesis - One for the Vine

10. Mike Oldfield - Incantations

(afbeelding)

Het laatste plekje gaat naar Mike Oldfield. Betoverend is het goede woord.

YouTube - Mike Oldfield - Incantations (Part One) [1]

Ik trek mij terug voor deze editie.

Zephyr
Indien de deadline op morgenavond rond 21:00 uur gesteld is, wil ik wel als vervanger van Thelion plaatsnemen. Want bepaalde albums uit de periode 77-80 mogen hier echt niet ontbreken

Voorstel van Zephyr aanvaard.

Het topic kampt weliswaar met een iets te lage deelnemersgraad,
maar verdient omwille van het engagement van deze enkelingen om door te gaan.

Met dank aan thelion die de vorige edities mee hielp kruiden.

Zephyr
Mijn 10 nominaties in alfabetische volgorde :

Chic - C'est Chic (1978)

(afbeelding)

Alhoewel ik weinig tot niets heb met disco, maak ik voor deze plaat graag een uitzondering. Eind jaren 70 behoorde Chic tot de toonaangevende artiesten in de dance-scene. Het duo Edwards/Rodgers werd wel eens "The Masters of Groove" genoemd. Dat zegt toch wel iets !
Le Freak werd een wereldhit, maar op deze langspeler staan nog zoveel meer sterke songs.
Eén van mijn favoriete tracks is Happy Man.

Dire Straits - Dire Straits (1978)

(afbeelding)

Classic album ? Oh ja, zeker en vast ! Om te midden van al het punk- en new wave geweld eind jaren 70 met zo'n plaat op de proppen te komen, was in 1978 natuurlijk "not done". Mijn hoela !
Dit was, is en blijft één van mijn meest dierbare platen. Dit album heeft me toen "gepakt", en nooit meer losgelaten ! Tijdloos, heerlijk laidback, met het zo kenmerkende gitaarspel van Mark Knopfler. Bevat het overbekende, nooit vervelende, geweldige Sultans of Swing, maar stiekem zijn mijn favoriete tracks Southbound Again, Lions en het prachtige Wild West End .

Echo & the Bunnymen - Crocodiles (1980)

(afbeelding)

Aangezien we in het tijdvak 77-80 volop met onze neus in de NewWave-boter vallen, mag deze eerste worp van E&tB hier absoluut niet ontbreken. Een plaat die ik bij release wel kon hebben, maar meer ook niet. Maar waar sommige albums uit deze periode me niet meer zo kunnen raken, gaat dit niet op voor Crocodiles. De laatste jaren ga ik deze plaat steeds meer waarderen.
Korte, krachtige songs zonder poespas, met de geweldige, soms gekweld klinkende Ian McCullouch als ijzersterke zanger.
Happy Death Men

Frank Zappa - Joe's Garage Act 1 (1979)

(afbeelding)

OK, niet gelijk de meest toegankelijke muziek, die FZ vaak op ons afvuurt. Zo'n album als dit vergt best behoorlijk wat luisterbeurten om het op waarde te kunnen schatten. Humor en sterk gitaarwerk zijn de troeven van de meeste Zappa-platen. Zo ook hier. Luistertip van mijn kant is de titelsong.

Japan - Quiet Life (1979)

(afbeelding)

Een mix van glamrock, verstilde weltschmerz, prachtig toetsenwerk en de zo kenmerkende stem van David Sylvian. Ook een vette pluim voor de productie van dit magnum opus van Japan. Neem alleen al die magnifieke openingstrack.
Tijdloos mooi !

Jean Michel Jarre - Equinoxe (1978)

(afbeelding)

Werd in de vorige editie 1973-1976 het debuut van JMJ genomineerd , dan mag hier Equinoxe toch zeker niet ontbreken. De opvolger van Oxygene is i.m.o. minstens net zo'n prachtige plaat, en misschien zelfs nog net wel een tikkie mooier. Voor mij een echte klassieker uit de categorie synthesizer-albums !
Part 5 werd een hit, maar er staan nog veel mooiere tracks op dit album, bijvoorbeeld
part 3 en part 4, die je eigenlijk gewoon achter elkaar moet horen !
Dat geldt trouwens voor het hele album.

Joy Division - Closer (1980)

(afbeelding)

Moeilijk om hier iets zinnigs over te zeggen. Een plaat die je raakt, raakt tot in het diepst van je ziel.
Woorden schieten tekort; dit album moet je ondergaan. Niet voor tere zielen.
Here are the young men, the weight on their shoulders, here are the young men, well where have they been ? Decades.

Supertramp - Even In The Quitest Moments (1977)

(afbeelding)

Misschien net niet zo'n stabiele plaat als het alom bejubelde Crime of ..., maar met prachtige nummers als Lover Boy, Fool's Overture, en mijn 2 favoriete tracks Even In The Quitest Moments en Downstream is dit toch echt een sterk album van de "masters of dramatic progpop" !

The Cure - Three Imaginary Boys (1979)

(afbeelding)

Eén van de meest essentiële new-wave groepen, wat mij betreft. Nou ligt voor velen de nadruk op het vierluik Seventeen Seconds, Faith, Pornography en Disintegration. Maar het debuut van Robert Smith cs. mag in dit rijtje absoluut niet ontbreken.
Lijkt op het eerste gehoor soms wat simpel en poppy, deze langspeler van The Cure. Maar vergis je niet; er gaat een sterke zeggingskracht van uit. In grote lijnen is de zo kenmerkende Cure-sound al aanwezig. Luister maar eens naar Another Day.

The Jam - Setting Sons (1979)

(afbeelding)

Sterk geworteld in de punk, komt het trio heren hier met een fantatstische plaat op de proppen. 10 goede tot uitstekende powerpop-songs; de meeste aan de hand van songsmid-master Paul Weller. Alleen al deze 2 geweldige tracks : Thick as Thieves en Burning Sky.
Zonder meer een klassieke plaat voor wie het aankan ...

Vele favoriete albums van mij zijn gelukkig al genomineerd. Deze 10 doe ik er nog bij (commentaar volgt nog).

Bob Marley & The Wailers - Exodus (1977)

(afbeelding)
Het reggae-album bij uitstek, even zomers als militant. Het songschrijverstalent van Bob Dylan gekoppeld aan aanstekelijke reggae-songs.

Dire Straits - Making Movies (1980)

(afbeelding)
Het meesterlijk debuut werd al genomineerd maar dit album vind ik even sterk, avontuurlijk en sfeervol.

Electric Light Orchestra - Out of the Blue (1977)

(afbeelding)
Bombastisch maar nooit over de top. Inventieve Beatles-achtige popsongs met symfonie-orkest.

Elvis Costello & The Attractions - This Year's Model (1978)

(afbeelding)
Vrij luchtige en aanstekelijke maar messcherpe popsongs, de luxe-versie met live-album is nog interessanter.

Frank Zappa - Sheik Yerbouti (1979)

(afbeelding)
Geniaal album van Frank Zappa met maatschappijkritiek, humor, hilarische songs afgewisseld met briljante gitaarsolo's.

Joe Jackson - Look Sharp! (1979)

(afbeelding)
Spraakmakend debuut met scherpe en pakkende popsongs, er zullen nog meer prima albums van hem volgen.

Pink Floyd - Animals (1977)

(afbeelding)
Een album dat ik steeds meer waardeer. Treffend conceptalbum op basis van George Orwells Animal Farm, nu nog steeds relevant.

Pretenders - Pretenders (1980)

(afbeelding)
Hun debuut vind ik hun sterkste album en dit niveau hebben ze nooit overtroffen. Frisse en sensuele popsongs.

The Clash - London Calling (1979)

(afbeelding)
Een van de veelzijdigste postpunkalbums dat mij steeds vrolijk maakt, even fris en enthousiast als rebels klinkend.

The Police - Reggatta de Blanc (1979)

(afbeelding)
Van alle Police-albums vind ik dit de beste en meest evenwichtige en deze band was destijds mateloos populair, dus hoort een album van hem in de lijst.

Fijn dat Zephyr invalt met zulke mooie keuzes.

Opvallend trouwens de diversiteit tot nu toe.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:16 uur

geplaatst: vandaag om 21:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.