MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 per jaar

zoeken in:

Cured
west schreef:
(aangaande Rebel Rebel)...... een wel erg prettig nummer.
Een prettig nummer ja, maar ik had het zelf en denk sommige/meerdere anderen ook niet op plaats 3 verwacht, dan eerder een ander nummer van dat album of van een andere band. Wel Top 10 , maar niet op Nr. 3 verwacht....

thelion schreef:
Zo als gebruikelijk maak ik op zondag de eerste selectie voor het komende jaar (in dit geval 1975) en omdat ik het nu eens goed wil doen zonder iets te vergeten en/of in het verkeerde jaar wil plaatsen controleer ik alles dubbel en waar mogelijk 3 dubbel (Wiki, RYM, Eigen Collectie).

Dus, waar hoort Marvin Gaye - I Want You......????? Wikipedia zegt 1976 (01-04-1976) release en opgenomen 1975, het album is uit 1976, Rate Your Music plaats hem al in de single charts van 1975.
Marvin Gaye - I Want You (Vinyl) at Discogs

Overigens kom ik wel meer "vreemde" nummers tegen in de lijst van RYM o.a. Desmond Dekker - Isrealites (1969 uit mijn hoofd), Louis Prima - I'm Just a Gigolo (midden jaren 50 geloof ik)
Dat lijken me dan re-releases.

en Harlem van Bill Withers (voor zo ver wikipedia en ik weten nooit op single uitgebracht).
Bill Withers - Harlem (Vinyl) at Discogs (maar is ook al eerder uitgebracht, dus niet geldig voor 1975)

Matig podium tot dusver. Nu duimen voor Ome Nelis.

thelion schreef:
Bij mij ook pas 1 nr. en daar zal het wel bij blijven vrees ik......

Doe je het beter dan ik, ik heb nog helemaal niets uit mijn top 10 voorbij zien komen.

Maar ik moet zeggen dat ik ook wel echt voor mijn favoriete nummers kies en niet voor nummers die meer kans maken. Van Bowie heb ik bv. Candidate en niet Rebel Rebel.

Ome Nelis hoeft mij niet in ieder geval, vind ik niet veel minder matig dan Supertramp.

Cured
1. School - Supertramp

(afbeelding)

Punten : 57
Nom. : 7x
Nr. 1 van : Arno, dynamo d en Johnny Marr

De onbetwiste Nr. 1 van deze editie van de song Top 10: School van Supertramp, een dubbelslag dus voor deze band. Vanaf het begin al een ruime voorsprong nemend en mede gezien het achterblijven van de achtervolgens al vrij snel onbereikbaar voor de rest.

School begint met een eenzame harmonica die zeer ruimtelijk is opgenomen; een beetje als de mondharmonica uit Once Upon a Time in the West. Langzaam komt de gitaar binnen, direct gevolgd door de zangstem van Roger Hodgson, begeleid door klarinet. Vanuit piano komt het muziek door toevoeging van steeds meer instrumenten en een tempowisseling met een solo voor de toetsen.
De solo komt wordt steeds meer dissonant. Na een aantal breaks komt de zang weer terug. Met slagwerkbreak en ratel komt het derde couplet er aan. Na het derde couplet zakt School in elkaar. Met een glissando neerwaarts eindigt School op haar grondtoon......

De tekst handelt over het schijnbaar structuurloze leven van een opgroeiend kind. Schijnbaar, want aan alle kanten wordt het kind geïnstrueerd:.... Don’t do this; don’t do that.....

Zo als was te verwachten School op 1

Dit was mijn Top 10

1. Ann Peebles - I'm Gonna Tear Your Playhouse Down
2. Al Green - Take Me To the River
3. Bob Marley & The Wailers - No Woman No Cry
4. MFSB - T.S.O.P. (The Sound of Philadelphia)
5. Fela Kuti - Lady
6. Gil Scott-Heron & Brian Jackson - The Bottle
7. The Meters - Ain't No Use
8. Labelle - Lady Marmalade
9. The O'Jays - For the Love of Money
10. The Rubettes - Sugar Baby Love

Cured
Nrs. 11-20 :

11. Leonard Cohen - Chelsea Hotel No.2 17
12. The Rolling Stones - Time Waits For No One 17
13. Genesis - Carpet Crawlers 17
14. Brian Eno – Third Uncle 17
15. David Bowie - Diamond Dogs 16
16. Steely Dan - Rikki Don't Lose That Number 15
17. King Crimson – Red 14
18. Supertramp – Hide In Tour Shell 14
19. Bad Company – Bad Company 13
20. Queen – The March Of The Black Queen 13 ( Nr.1 nelis)

Twee op tien slechts, treurig! Supertramp op 1 was te verwachten, maar ook op 2? En dan geen Carpet Crawlers of I Want To See The Bright Lights Tonight in de top 20? Snel over naar 1975 dan maar

1. Genesis – Carpet Crawlers
2. Richard & Linda Thompson - I Want to See the Bright Lights Tonight
3. Tom Waits - The Heart of Saturday Night
4. Gil-Scott Heron – The Bottle
5. Leonard Cohen – Chelsea Hotel No. 2
6. Queen – Brighton Rock
7. ABBA – Waterloo
8. Steely Dan – Rikki Don’t Lose That Number
9. Roxy Music – The Thrill Of It All
10. The Sweet – Teenage Rampage

Cured
Mijn Top 10:

1. Roxy Music – Out Of The Blue
2. Funkadelic – Red Hot Mama
3. The Rolling Stones – Time Waits For No One
4. Roxy Music – The Thrill Of It All
5. David Bowie – Sweet Thing
6. Bad Company – Bad Company
7. Neil Young – Revolution Blues
8. Roxy Music - Casanova
9. 10CC – Wall Street Shuffle
10. Bill Withers - You

De grootste teleurstelling voor mijzelf was het ontbreken van een Roxy Music nummer in de Top 10....

Twee keer Supertramp School is wel aardig, maar het mooiste is nog de omschrijving van Cured.

Wel eentje uit mijn top 10 op nummer 11...

1. David Bowie - Candidate
2. Cluster - Rote Riki
3. Brian Eno - Third Uncle
4. Jorge Ben - Brother
5. Can - Chain Reaction
6. Shuggie Otis - Aht Uh Mi Hed
7. Tangerine Dream - Phaedra
8. William DeVaughn - Be Thankful For What You Got
9. Brian Eno - The True Wheel
10. Bryan Ferry - The "In" Crowd

Bedoelde eigenlijk het tweeluik Sweet Thing/Candidate op 1.

Mijn (niet meegetelde) top-10 van 1974:

1. Zappa / Mothers - Don't You Ever Wash That Thing?
2. Kraftwerk - Autobahn
3. Harmonia - Watussi
4. Neil Young - On the Beach
5. Frank Zappa - Don't Eat the Yellow Snow [Single Version]
6. Zappa / Mothers - Son of Orange County
7. Frank Zappa - Apostrophe'
8. Gil Scott-Heron/Brian Jackson - The Bottle
9. King Crimson - Starless
10. Shuggie Otis - Aht Uh Mi Hed

Matig jaar, met een nog matiger podium.

Cured
herman schreef:
Ja, dan hadden 'we' iig in de Top 20 gestaan...

herman schreef:
Twee keer Supertramp School is wel aardig, maar het mooiste is nog de omschrijving van Cured.

Wel eentje uit mijn top 10 op nummer 11...

1. David Bowie - Candidate
2. Cluster - Rote Riki
3. Brian Eno - Third Uncle
4. Jorge Ben - Brother
5. Can - Chain Reaction
6. Shuggie Otis - Aht Uh Mi Hed
7. Tangerine Dream - Phaedra
8. William DeVaughn - Be Thankful For What You Got
9. Brian Eno - The True Wheel
10. Bryan Ferry - The "In" Crowd

Geen Harmonia??? Cluster had ik haast nog erin gezet, maar niet gedaan omdat ik die toen pas voor het eerst hoorde.

Harmonia was een van mijn laatste afvallers, al was ik dan voor Sehr Kosmisch gegaan.

Rote Riki heb ik ooit leren kennis via James Holden's BBC Essential Mix, in 2006/2007, dus dat nummer moest er wel in. Was mijn introductie tot Cluster/Harmonia.

1. Kraftwerk - Autobahn
2. Supertramp - School
3. John Cale - Fear Is a Man's Best Friend
4. Roxy Music - The Thrill of It All
5. David Bowie - Rebel Rebel
6. Steely Dan - Rikki Don't Lose That Number
7. Brian Eno - Baby's on Fire
8. Leonard Cohen - Chelsea Hotel No. 2
9. Neil Young - On the Beach
10. Electric Light Orchestra - Can't Get It Out of My Head

Behoorlijke verdeeldheid wat betreft Eno zo te zien. Zo komt ie natuurlijk nooit in de top 10...

Cured, School was ook mijn nummer 1. Het titelnummer van Crime Of The Century had ik toch wel niet verwacht, het titelnummer van On The Beach vind ik dan toch nog veel beter.

1. Supertramp – School
2. Neil Young – On The Beach
3. Roxy Music – The Thrill Of It All
4. Genesis – Carpet Crawlers
5. David Bowie – Diamond Dogs
6. Elton John – Don’t Let The Sun Go Down On Me
7. ABBA – Waterloo
8. Queen – Killer Queen
9. Tom Waits – New Coat of Paint
10. Barry White – Can’t Get Enough of Your Love, Babe

Ik heb Harmonia leren kenen van een andere, bij jou wel bekende, mix van James Holden en die was 13 dagen eerder uitgebracht dan die BBC-uitzending

Heb jij Johnny Marr's lijst wel meegeteld, Cured? We hebben beiden The Carpet Crawlers staan, die zou 17 punten moeten hebben dus. Maar die staat niet eens in de top 20!

Hier zit een luchtje aan

Met mijn lijstje erbij zou On the Beach van buiten de top-20 naar plek 8 gestegen zijn. En Autobahn naar 3. Voor de rest zou het hetzelfde blijven. Of een van mijn Zappa's of Harmonia staat net buiten de top-20, maar dat verwacht ik niet.

School > On The Beach > The Thrill Of It All > The Carpet Crawlers > de rest van 1974 eigenlijk. Tussen carpet crawlers en diamond dogs vind ik het al een wereld van niveauverschil. Toch geen zo'n indrukwekkend jaar uiteindelijk. Zeker hier niet, 2x dezelfde band in de top 3

Cured
ArthurDZ schreef:
Heb jij Johnny Marr's lijst wel meegeteld, Cured? We hebben beiden The Carpet Crawlers staan, die zou 17 punten moeten hebben dus. Maar die staat niet eens in de top 20!

Hier zit een luchtje aan
Ik heb alle P.M. '' s al verwijderd, maar ik geloof jullie meteen......ik ben organisatie moe en kan me daarin vergist hebben/het over het hoofd hebben gezien; ik heb alleen jouw 10 punten geteld....ik verander het lijstje 11-20 met met de juiste stand.....alles zakt 2 plaatsjes.

Ik heb m'n lijstje voor 1975 alweer af, gaat die nog 1x naar Cured of is dat het eerste jaar voor zaaf? Ben de tel even kwijt vrees ik...

Mensen, mensen wat een 'negatieve energie' proef ik hier. En dat na zo'n fraaie top 10 over 1974. Mijn complete top 4 staat erin + nummer 6. Hulde hulde!

1. Rebel Rebel - David Bowie
2. The Bottle - Gil Scott-Heron & Brian Jackson
3. Killer Queen - Queen
4. School - Supertramp
5. Sweet Home Alabama - Lynyrd Skynyrd
6. Crime of the Century - Supertramp
7. Rikki Don't Lose That Number - Steely Dan
8. I Am Love (part 1 & 2) - Jackson 5
9. Who Is He And What Is He To You (albumversion) - Creative Source
10 Make Me Believe in You - Curtis Mayfield

Een toelichting op 8-10. I Am Love (part 1 & 2) is een nummer 1 uit de USA en de beste Jackson 5 song van hun beste album. Who Is He in de lange albumversie overtreft wat mij betreft (echt waar!) het origineel van Bill Withers, die ik trouwens ook in mijn top 10 had staan. En Make Me Believe In You is een schitterend albumnummer van Curtis.

GrafGantz schreef:
Ik heb m'n lijstje voor 1975 alweer af, gaat die nog 1x naar Cured of is dat het eerste jaar voor zaaf? Ben de tel even kwijt vrees ik...

Aangezien Cured de tel zelf ook kwijt is zou ik hem maar naar zaaf sturen.........

Mijn Top 10 1974:

01. The Ozark Mountain Daredevils - Jackie Blue
02. Big Star - September Gurls
03. Sparks - This Town Ain't Big Enough for the Both of Us
04. Harry Chapin - Cat's in the Cradle
05. George McCrae - Rock Your Baby
06. Bobby Bland - Ain't No Love in the Heart of the City
07. George Jones - The Grand Tour
08. Labelle - Lady Marmalade
09. Steely Dan - Rikki Don't Lose That Number
10. Al Green - Take me to the River

Cured schreef:
(quote)
Een prettig nummer ja, maar ik had het zelf en denk sommige/meerdere anderen ook niet op plaats 3 verwacht, dan eerder een ander nummer van dat album of van een andere band. Wel Top 10 , maar niet op Nr. 3 verwacht....

Lekker flauw, ik weet het, en wat zegt het eigenlijk, maar toch zegt het wel weer wat... op nummer 2 in 1974 bij RYM met een waardering van 4.06 (!):
Rebel Rebel / Queen Bitch by Bowie (Single, Glam Rock): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com

Cured
Ik heb er niks op tegen west, ik moet ook neutraal zijn en het niet zeggen in zo'n bericht. Ik had gewoon het nummer zelf ook in mijn top 10 kunnen hebben, maar misschien op 8 of 9.

Nogmaals: ik had niet verwacht dat het zó hoog zou eindigen door concurrentie van wat weet ik niet allemaal. Ik ben ook een Bowie liefhebber, dus dat is het punt niet.

zaaf
thelion schreef:
(quote)

Aangezien Cured de tel zelf ook kwijt is zou ik hem maar naar zaaf sturen.........
yep mensen, ik kondig hem vanavond aan, maar als je je lijstje nu al kwijt wilt, dan kan dat gerust!

Cured
thelion schreef:
(quote)

...aardig hoor, ik ben ook maar een mens ; ik maak zelden foutjes en het is maar in de marge van het 'dieptepunt que editie van mijn 10 jaren'....

Nee, het moet nu naar Zaaf gestuurd worden.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:38 uur

geplaatst: vandaag om 17:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.