MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 per jaar

zoeken in:
Fout in 2003: Lorna met Papi chulo... (te traigo el mmm)

Een reggaetonhit, en dat genre wordt volgens de wiki wel eens gangstarap van het Caribische gebied genoemd. De dans die er bij hoort doet wat aan twerking denken. Alhoewel het vooral populair is in Cuba, komt het hier in Europa eerder over als een parodie.

Lorna is een rapster uit Panama die hiermee haar enige hit in onze contreien had. Je kan ze aan het werk zien in deze clip. In Italië werd het nummer gecoverd als parodie op Berlusconi. Papi Chulo zweeft ergens tussen een foute zomerhit en een parodie. Geen idee of je zo'n nummer serieus kan nemen. In Nederland en Wallonië een top 5-hit, in Vlaanderen net geen top 10.

zaaf
lekker fout-gehalte in deze 'top' FP!

HET JAAROVERZICHT VAN 2003:

Mensen wat gaat het hard. Nog een paar weken en dan moeten we gaan afkicken van deze bijna gewoontekwestie, die wij wekelijks zien als een doodnormale aktiviteit binnen ons leven.
Fact; de toonzetting wordt soms wat grimmiger, de smaken verschillen, en het zal nooit tot een ieders tevredenheid verlopen, maar geef toe......je komt altijd wel iets tegen waarvan je denkt......wauw die is mij ontschoten, of kon ik helemaal niet. Ondergetekende kan dat beamen.

WE GAAN BEGINNEN !!!!

* En daar was zij dan ineens, Amy Winehouse.
Een britse dame uit de arbeidersklasse.
Een pa als taxichauffeur, die stiekem droomde als beroemde crooner door het leven te gaan.
Amy valt al op jonge leeftijd op door haar aparte stem en de drang om liedjes te schrijven.
Haar muzikale smaak is veelzijdig, van oude jazz en soul tot ska, reggea en rap.
Amy treed her en der op en een vriend ( Tyler James ) die als soulzanger door het leven gaat, weet een demo binnen te krijgen bij Simon Fuller, een bekende platenbaas in de UK.
Island Records raakt geinteresseert en Amy wordt voorzichtig gebracht.
Frank is het solodebuut van de zangeres en blijkt een pracht debuut.
Soul en Jazz, met een retro insteek blijkt ineens geweldig eigentijds te klinken.
Alsof we weer terug zijn in de 60's.....zo klinkt dit album....en wat een stem en bezieling.
Niks geen computergestuurde toestanden, maar een pure eerlijke ambachtsplaat die aan alle verwachtingen lijkt te voldoen.
Alleen al in de UK worden er een miljoen albums van verkocht.
Maar toch wordt enige voorzichtigheid in achting genomen.
Europa is geinformeerd, maar het duurt nog even voordat Winehouse met de altijd lastige opvolger komt.
Het inmiddels legendarische Back To Black verschijnd pas een paar jaar later.
Het album heeft dan eigenlijk al een tragisch concept, want Amy is dan al vatbaar gebleken voor de geneugten die de bizz met zich mee kan brengen.
Maar daar kom ik nog op terug.
Frank blijkt in ieder geval een heel fijn debuut.

* Britse grootheden als Radiohead en Blur hebben al een tijdje artisteke vrijheid en dat levert weer interessant materiaal op.
Radiohead komt met het wederom experimentele Hail To The Thief, wat de electronische kant van de groep laat horen.
Minder loom , maar nu venijnig en lyrisch. Het blijkt weer een geslaagd album die weer niet vrolijk stemt, maar andermaal laat horen hoe geinspireerd de band is.
Blur maakt ook een pittige plaat met Think Thank. Gitarist Graham Coxon heeft de band verlaten en Damon Albarn mag het nu helemaal gaan zeggen.
Prima plaat met veel variatie en goed ontvangen door de pers.
Albarn meldt wel dat hij zonder Coxon in ieder geval geen Blurplaat meer zal opnemen.
Voorlopig zit het er ook niet meer in.

* Fijn debuutalbum van de uit Nashville afkomstige Kings Of Leon.
3 broers en een neef vormen de groep die dit jaar met het album Young & Young Bloodhood op de proppen komen.
Vader van de zonen is predikant in de kerkgemeente en deze jonge gasten zien er uit alsof ze bij Woodstock zelf aanwezig waren.
Het geeft een mix weer van blues, rock, garage en punk.
Een gruizige oprechte plaat , en de Kings zijn al snel een hjghljght op menig festival.
Ook zijn ze oa. te bewonderen als opwarmer voor Pearl Jam.

* De talentenshow Idols is hot in Nederland en trekt gemiddeld zo'n 3,7 miljoen kijkers.
Ex Earth & Fire boegbeeld zit oa. in de 4 tallige jury en de beoordelingen zijn vaak hard en meedogenloos.
Toen kon iedere simpele ziel of dorpsgek zich opgeven en werd er vooraf nog niet gekeken of dit enigzins door de beugel kon.
Het levert in ieder geval hilarische momenten op.
Voor de echte muziekliefhebber een gruwel, maar soms wel grappig.
Jamai wint de finale van Jim en de toon betreft talentenjachten op tv is gezet......tot vervelends aan toe zelfs.

* Het is nu weer de aanloop naar de sterren die ons helaas verlieten.
De enorm getalenteerde slechts 34 jaar oude Eliott Smith pleegt in November vermoedelijk zelfmoord. Zijn vriendin vindt hem met 2 messteken in zijn borstkast.
Hij heeft een briefje geschreven met de tekst:
I'm so sorry - love Elliott, forgive me god.
De Amerikaanse singer/ songwriter werd wel de Nick Drake van de Indierock genoemd.
Hij schreef al muziek voor de film Good Will Hunting en zijn album XO wordt tot op de dag van vandaag geroemd als meesterwerk.

* Nina Simone ( 70)

Grand lady of jazz en blues. Fantastisch pianiste en markante zangeres.
Simone had een chaotisch leven vol tegenslagen, maar ze bleef volharden in haar visie op muziek en de wereld.
In de 60er jaren maakte zij zich hard voor de burgerrechtenbeweging en racisme.
Op 2e paasdag overleed zij aan borstkanker.

* Johnny Cash (71)

De onvolprezen nr.1 van de 2002 editie.
En dat mag, zeker gezien zijn bijdrage aan de populaire muziek , alleen nog meer terecht genoemd worden.
The Man In Black beleefde zijn leven en loopbaan met veel ups & Downs, maar wat heeft de man mooie songs achtergelaten.
Hij was binnen het genre Country al een grootheid, maar ook daar buiten was zijn invloed groot. Hij stierf aan diabetes.
Enkele maanden daarvoor stierf zijn echtgenote June Cater- Cash. Zij waren vanaf 1968 getrouwd.

* Maurice Gibb ( 55)

Tamelijk onverwacht tijdens een darmoperatie gestorven aan een hartstilstand.
Maurice was de twinbroer van Robin en meer de Gibb op de achtergrond.
In de 70's was hij verslaafd aan drank en cocaine en dat was nu net de succesvolste periode van The BeeGees.

* Barry White ( 58)

De brombeer met songs die gemaakt leken voor het bedrijven van sex.
White was naast zanger/ componist ook producer en bedenker van The Love Unlimited Orchestra.
Zijn toptijd beleefde hij in de periode 1973/ 1976 met hits als Never, Never Gonna Give You Up en You're The First, The Last, My Everything.
White bezweek aan een nierziekte.

* Noel Redding ( 57)

Natuurlijk bekend als de bassist van Jimi Hendrix.
Eigenlijk was de in Ierland geboren Redding een gitarist, maar liet zich door Chas Chandler ( manager van Hendrix) overhalen om bas te spelen in Hendrix zijn band.
Redding had eigenlijk gereageerd op een vacature in The Animals.
Hij bleef tot 1969 in The Experience spelen en ging toen met andere bands aan de slag als.......gitarist......juist.

* Robert Palmer ( 54)

Zanger/ conponist die in 1978 met het swingende Best Of Both Words hoog scoorde.
Palmer maakte tot begin jaren 80 funky pop.
Naarmate de jaren verstreken ging hij meer voor de mainstream pop/ rock.
Hij overleed in Parijs aan een hartinfarct.

* Celia Cruz (78)

De onvolprezen Queen Of Salsa.
Sleepte meerdere prijzen in de wacht en werkte intensief samen met de eveneens legendarische percussionist Tito Puente.
Opmerkelijk was ook haar samenwerking met David Byrne en Patti Labelle.
Cruz stierf kort nadat ze geopereert was aan een hersentumor.

Dit was 'm weer. Lever de lijstjes weer massaal in mensen !!
Veel plezier

Bikkel de 2e

Papi chulo, verschrikkelijk (fout) inderdaad.

Simone, Cash en Smith in één jaar . Drie door mij zeer gewaardeerde artiesten zo kort na elkaar, frappant.

Uitmuntend stukje weer bikkel de 2e ..

Allememaggies wat n grootheden overleden dat jaar..

Fout in 2003: 6. Kana met Plantation

Niets mis met goeie reggae, maar dit gaat niet over one love of women die cry'en. Wel over een tuintje waar blijkbaar niets groet. Tja... Kana is een Franse reggaegroep die bij ons enkel bekend is met dit hitje. In Vlaanderen toch al zeker, waar het maar liefst tot op nr 4 eindigde in de hitlijsten. In Wallonië zelfs goed voor een nr 1-hit!

Niet alleen deze hit werd een succes, het had blijkbaar zo'n aanhang dat er een cover kwam door de Westvlaamse Edje Ska. Dat toch ook op nr 15 geraakte. Met aangepaste tekst van niemand minder dan Bart Herman, beter bekend van de kleinkunsthit 'Ik ga dood aan jou'. Met de Westvlaamse titel: Problemen in minnen hof.

Het wordt wel steeds moeilijker dit topic, met remixen en alles. Ik heb nu een nummer uit 2009 op 1 en het zal wel niet de laatste keer zijn dat het zo loopt.

Teunnis schreef:
Nja, er zijn er nog twee die ik liever zie winnen, maar dat houd ik voor onmogelijk. Of er moeten ineens allemaal fans van Chileense minimal (hoi GrafGantz en herman ) mee gaan doen. Of fans van die eerder genoemde remix (hoi herman opnieuw).

Die gaan het bij mij allebei halen.
Van Villalosbol heb ik wel een ander nummer dan degene die je meestal voorbij ziet komen in topics hier. BS door JH had ik waarschijnlijk over het hoofd gezien, dus dank voor het tippen nog.

Rudi S schreef:
Waar gebeurt verhaal

Net zoiets als dat Feyenoord in de 95e minuut van ajax wint?

herman schreef:
Het wordt wel steeds moeilijker dit topic, met remixen en alles.
Het is hopen dat je het origineel tegenkomt in het rond speuren en dat je dan scherp genoeg bent om te bedenken dat daar een toffe remix van is. Vooral dat eerste zal moeilijk worden bij exotische remixen. Ik heb er in ieder geval al een van Haddaway en een van Mari Boine klaar staan voor nog komende jaren. Maar die originelen zul je misschien wel tegenkomen als je goed zoekt. Verder heb ik in 2001 alvast Balance 005 uitgezocht en dat ga ik wel vaker doen met door mij vaak gedraaide mixalbums.

Ik heb nu een nummer uit 2009 op 1 en het zal wel niet de laatste keer zijn dat het zo loopt.
Ik zit me nu echt suf te zoeken... Helaas zonder resultaat

Teunnis schreef:
Ik zit me nu echt suf te zoeken... Helaas zonder resultaat

Uiteindelijk is ie op 3 geëindigd. Duitse groep, Franse songtitel, Engelse remixers. Uitgekomen op een 12" die in 2007 (ik vergiste me) uitkwam.

herman schreef:
(quote)

Uiteindelijk is ie op 3 geëindigd. Duitse groep, Franse songtitel, Engelse remixers. Uitgekomen op een 12" die in 2007 (ik vergiste me) uitkwam.

Ah, die Duitse oudjes. Maar je zei eerst 2009... dan vind ik het niet gek dat ik hem niet kon vinden EDIT: Las ik nou over je tussen haakjes heen of heb je die net nog geëdit?

De albumtrack valt me niet genoeg op om in de longlist te komen, maar deze remix is erg sfeervol

De volgende lijstjes zijn er ook bij: bikkel2 laxus11 Dwejkk_ GrafGantz herman Renoir Lukas Rudi S

Het is makkelijk de meest verrassende lijst tot nu toe, echter met een paar lijstjes kan er heel veel veranderen.
De nummer 12 staat maar 10 punten achter op de nummer 1.

Edit: west en zaaf doen ook mee 21 deelnemers alweer

zaaf
ah, dat kloofje gaan we es ff dichten

zaaf
hey rudi, hoe doen we het nou eigenlijk met mixjes? ik heb een track nogal hoog genomineerd, in de originele vorm, waar de mixversie nog iets mooier is (van een andere artiest) en later komt.

ik ben uitgegaan van: niet al te grote verschillen, origineel is gebruikt, dus origineel telt. maar hoe zie jij dat mr Tito?

Mix versies is altijd lastig soms is er amper verandering waarneembaar , maar goed je hebt een liedje (kunstwerk A) en een mixer maakt er een nieuw werk van als hij het goed doet, zou moeten mogen.
Ik weet niet of er in het verleden al mixwerk is geweigerd, nu staan er ook al mix dingetjes in hoor.
Ik zou er niet te moeilijk over doen.

zaaf
hahaha, nee dat is niet aan mij

prima, ga ik een beetje van mn eigen logica uit, totdat je me keihard terugfluit.

Fout in 2003: 5. Chipz met Chipz in Black

Een Nederlandse popgroep die zich in 2003 voor het eerst liet horen. Deed wat denken aan een tegenhanger van Steps of S Club 7. De promo liep wel goed en de debuutsingle Chipz in Black stond in eigen land al snel op nr 2. Ze probeerden in de komende jaren ook het buitenland te veroveren. Duitsland en Oostenrijk lukte nog wel. In Vlaanderen bleef het bij enkele bescheiden hitjes in de beginjaren. In 2011 stopte Chipz er mee en gingen de leden hun eigen weg.

In totaal heeft Chipz trouwens 4 nr 1-hits gemaakt. Duidelijk een publiek voor.

zaaf
hoever ben je met je top 10 FP? nog een paar en ik krijg die tenen niet meer recht.

Even aangepast. Er komen nog 4 foute hits.

Hopelijk wordt Zweden niet vergeten.
Wat kwam daar opeens veel goede muziek vandaan vanaf dit jaar.

Fout in 2003: 4. The Booming People met Chihuahua

Origineel een hit uit 1955 door Louis Oliveira and his Bandodalua Boys. Anno 2002 vroeg Coca Cola aan de Zwitser DJ Bobo (eerder bekend met Somebody dance with me) om het nummer opnieuw te brengen voor een reclamefilmpje. Hits en commercials gaan altijd goed samen en het werd een succes in Frankrijk en België. In Vlaanderen een mooie top 10-hit.

Succeshits krijgen wel eens kans op een cover en The Booming People sprong op de kar om het nummer opnieuw uit te brengen in 2003. Van The Booming People kan ik verder niets meer vinden, en misschien is dat niet slecht. Hun cover deed het wel beter dan DJ Bobo en geraakte op nr 3.

Er zijn later nog covers gemaakt. Studio 100 liet The Dalton Sisters het in het Nederlands zingen in 2009. In Nederland geraakte het in 2003 nog in de top door de cover van Dare. En ook de apres-ski band Cooldown Café zong het datzelfde jaar.

zaaf
da's nie zweeds, da's balgies!

2003: Nina Simone & Johnny Cash....

Elliott

Fout in 2003: 3. The Cheeky Girls met Cheeky Song

2 schaarsgeklede zangeressen uit Roemenië in een K3-versie van t.A.t.U. Als je het hitje nog niet kende, zal dat nu wel het geval zijn. Te bedenken dat dit nummer meer dan 1,2 miljoen exemplaren verkocht. Het publiek van de Britse zender Channel 4 koos het nummer dan weer tot slechtste popsong aller tijden in 2004.

Zowel in Vlaanderen als Nederland werd het een top 10-hit. Verder zijn we bespaard gebleven van de tweelingzusjes die nog altijd muzikaal (hmm...) actief zijn.

5 berichtjes over je lijstje insturen luigifort.....
Ook ik ben bepaald niet heilig, maar Edgar had eerder wel een punt.

Komen een paar nummers voorbij waar ik niet meer aan herinnerd wilde worden. The Cheeky Girls is toch ongeveer het ergste wat je, je oren kunt aandoen. Chipz was daarnaast zo'n volstrekt kansloze onderneming van Hollandse bodem. (dat cowboy nummer in hetzelfde jaar was nog erger).

zaaf
kromme tenen, lange tenen, footfetishes allemaal?

t is lastig het leuk te houden zonder in oeverloos geouwehoer te vervallen, maar ik heb vertrouwen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:24 uur

geplaatst: vandaag om 10:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.