MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 per jaar

zoeken in:
hoi123 schreef:
Trouwens nog singles die eigenlijk uit 2004 komen die ik moet kennen?

ja

zaaf

Fout in 2004: 9. Ruslana met Wild dances

Eurosong in de foute top 10 is altijd welkom. In 2004 deden België en Nederland een onverdienstelijke poging, met een nummer dat niemand nog zal kennen. Voor de 2e keer deed Oekraïne mee, je weet wel dat land met Tsjernobyl. Zangeres Ruslana (Руслана Степанівна Лижичко zoals op haar paspoort staat) had alvast een goeie basis. Ze studeerde af als pianiste en dirigente en was in eigen land in 1999 al 'Persoon van het jaar'. Na jaren ervaring nam ze deel aan Eurosong en won ze de editie van 2004 met het nummer Wild Dances.

Soms blijven Eurosonghits wel eens plakken in de hitlijsten. Nederland was er blijkbaar minder wild van en liet het nummer steken in de tiplijst. Vlaanderen was verkocht door de schone deerne en het nummer stond 10 weken op nr 1 in de hitlijsten. Ook één van de weinig westerse landen waar het nummer zo'n succes was.

Absoluut een van de beste songfestivalwinnaars ooit.

Maar zelfs die blijft per definitie fout

Fout in 2004: 8. Alib ft Brace met Ik ben je zat

Nu begeef ik me op glad ijs, met weinig kennis over de Nederlandse zanger. Maar het nummer lijkt me alvast fout. Ali B is de artiestennaam van Ali Bouali, die zich verkort Ali B noemde omdat criminelen zo in het nieuwe worden weergegeven. Van dit maatschappelijk statement is in z'n muziek anders weinig nog te merken. Voor het nummer 'Ik ben je zat' wordt hij vergezeld door Brace, een Nederlandse zanger die na enkele talentenjachten meezong met Lange Fraas & Baas B en deze Ali B.

In 2004 had Brace met Ik ben je zat en Moppie (dat nummer met Lange Frans & Baas B) 2 hits te pakkken die het tot nr 3 in de hitlijsten schopten. Ook de komende jaren liet hij van zich horen. Het is dan ook eens zo opvallend dat hij in 2015 deelnam aan The Voice of Holland. En dan nog wel in het team van Ali B terecht kwam. Ofwel is dat gewoon een slechte zanger die geluk had jaren geleden, ofwel gebruikt hij een talentenjacht om z'n carrière op te poetsen en zo een nieuwe single te promoten. Komt in elk geval eigenaardig over. Ali B ging het beter af, al was ook voor hem Ik ben je zat de eerste grote single. Hij bleef wat langer in de bekendheid.

Voor de Vlamingen onder ons. Brace heeft nooit een single gehad in Vlaanderen. En pas in 2013 zou Ali B met de single 'Muziek' in de tiplijst komen. Maar meer ook niet.

Fout in 2004: 7. Spring met Met de trein naar Oostende

Anno 2004 was Studio 100 op volle toeren. Samson lag misschien even stil, maar ze hadden nog Kabouter Plop, Piet Piraat en nieuwkomers Spring en Bumba. En sinds 2002 hadden ze ook K3 overgenomen. Dat zorgde voor een hoop singles en met de marketing van Studio 100 veroverden ze de hitlijsten. Waarop niet enkel kinderen, maar ook de volwassenen het nodig vonden om op deze muziek te dansen.

Spring liep tussen 2002 en 2008 over een groep jongeren in een dansschool. Vanaf 2003 zouden enkele personages uit de serie ook in het echt een groep vormen en nummers gelinkt aan de serie brengen. Titelsong Spring haalde zo in 2003 de nr 1 in de hitlijsten waar het 8 weken bleef staan. Geen eendagsvlieg, want ze bleven scoren zoals Jong en Te min voor Anja in 2003 en top 5 hits Jan Zonder Vrees (preselecties trouwens voor Eurosong) en Met de trein naar Oostende in 2004. Met zelfs optredens op Marktrock. De serie brak later ook door in Nederland, maar in de hitlijsten was er minder van te merken.

Fout in 2004: 6. Freestylers met Push up

Lang voor Happy of Gangam Style had je deze übervrolijke foute hit Push up van Freestylers. Een Britse breakbeatband die al begonnen in 1996. Nadat ze met hun elektronische hits groot werden tot in de VS, scoorden ze bij ons een hit door een toegankelijke housebeat te nemen en een sample van Zapp met het nummer 'It doesn't really matter' uit 1985. Resultaat: 7 weken nr 1 in Vlaanderen en een mooie nr 2 hit in Nederland.

Freestylers moest zich regelmatig verantwoorden doordat ze verward werden met de Finse hiphopgroep Bomfunk MC's die enkele jaren voordien een hit hadden met Freestyler. De verwarring is blijkbaar zo groot dat ze het zelfs ter verduidelijking op hun website plaatsten. Dit is nog minder beschamend dan een fan die Summer of '69 vraagt bij een optreden van Ryan Adams.

Freestylers is bij ons slechts een eendagsvlieg. Gelukkig maar. Buiten dit nummer is het in België en Nederland niet bepaald bekend bij het grote publiek. De groep is nog steeds actief trouwens. Volgend jaar zijn ze 20 jaar bezig.

zaaf
en nou verwar jij hun hit met die van Salt n Pepa. en welke was dan 'fout'?

Ik heb het ondertussen veranderd. Foute hits doet wat met je hersenen blijkbaar...

zaaf
ik zie nog steeds de Freestylers

Ik had ook liever Salt 'n Pepa.

Fout in 2004: 5. Danzel met Pump it up

Na Push it/Push up is het nu Pump it up. Anno 2003 hadden we Idool met foute winnaar Peter Evrard en runner up Natalia. Maar er waren nog andere kandidaten die het ver zouden brengen. Zo deed Udo mee, maar strande die in de halve finale. En je had nog Brahim en Wim Soutaer. Of zangeressen Hadise en Astrid. Bij de dansmuziek kwamen er namen als D-Me en ook Danzel. Hij geraakte niet ver in Idool, maar zou een jaar later wel z'n debuutsingle uitbrengen: Pump it up.

Een housenummer dat veel weg het van aerobicmuziek, maar wel direct aansloeg. Top 10 in eigen land, een bescheiden hit in Nederland, maar nog beter in andere landen. Het werd een top 10 hit in Oostenrijk, Italië, Roemenië, Ierland, Duitsland, Denemarken en zelfs hitnotering in Engeland en de VS. Blijft een foute hit, maar het loopt alvast beter dan Peter Evrard.

Film Pegasus hoe komt het eigenlijk dat jij met zoveel "foute muziek" bekend bent

Rudi S schreef:
Film Pegasus hoe komt het eigenlijk dat jij met zoveel "foute muziek" bekend bent

Wel, ik ben actief bij een dansgroep achter de schermen en vooral in de jaren '90 en '00 heb ik veel op feestjes muziek gedraaid. En (helaas) waren er wel veel mensen bij die van dit genre hielden. In de dansgroep zaten ook M-Kids en Buzz Klub, wat voor mij ook de kennismaking was met festivals als Tien om te Zien. Dan kom je dergelijke muziek vrij snel tegen.

Ik ben in de dansgroep gaandeweg ook muziekgeschiedenis gaan geven. In eerste instantie om aan kinderen het verschil te tonen tussen The Beatles en The Rolling Stones. Zodat ze op z'n minst die namen kenden. Maar gaandeweg ook kennis laten maken met grote namen in de hoop dat ze zo zelf hun muzikale smaak zouden ontdekken. Alles beter dan die foute muziek. Niet dat ze nu allemaal alternatiever zijn, maar hun smaak is wel een pak breder.

Film Pegasus schreef:

Ik ben in de dansgroep gaandeweg ook muziekgeschiedenis gaan geven.

Mooi man

Na de lijstjes van Arno bikkel2 west ArthurDZ GrafGantz Johnny Marrhoi123 Renoir

Is er nog geen duidelijke koploper, wel is duidelijk welke acts dit jaar favoriet zijn.
De top 10 is nog niet echt verrassend.

Edit: zaaf en Telamon zijn ook binnen, 10 stuks

Telamon
Done! De ongetwijfeld meeste favoriete band bleef net buiten mn top 10. Wel een andere publiekslieveling 2x heel hoog gezet.

En leuk om die sekte-achtige band weer eens te beluisteren. Was live op LL ook zeer vermakelijk.

Ok..tijd om weer n obscuur niet mainstream lijstje te maken dan om t spannend te houden

Rudi S schreef:
Na de lijstjes van Arno bikkel2 west ArthurDZ GrafGantz johan de witt hoi123 Renoir

Is er nog geen duidelijke koploper, wel is duidelijk welke acts dit jaar favoriet zijn.
De top 10 is nog niet echt verrassend.

Ik ben er nog niet eens aan begonnen, Rudi, dus hoe kun je mijn lijstje nu al hebben
Of ben ik dit jaar echt zo voorspelbaar

Ja Johan..Rudi heeft alvast Coldplay et al. voor je ingevuld

johan de witt schreef:
(quote)

Ik ben er nog niet eens aan begonnen, Rudi, dus hoe kun je mijn lijstje nu al hebben
Of ben ik dit jaar echt zo voorspelbaar

Moet Johnny Marr zijn, jullie staan allebei "kleiner" gemaakt in de tabel en leesbaar als john

John The White ..dan verwacht ik weinig hiphop

luigifort schreef:
John The White ..dan verwacht ik weinig hiphop

Ik moet je teleurstellen Luigi: dit jaar is er volgens mij geen hoofdrol weggelegd voor de hiphop.

Damn sowieso weinig van in de top 10 afgelopen jaren..is t meer n 90s thang?

west schreef:
(quote)

Ik moet je teleurstellen Luigi: dit jaar is er volgens mij geen hoofdrol weggelegd voor de hiphop.
Schaam je! Één van de allerbeste hip-hop platen allertijden komt uit '04. Is het dan zo'n lange warme zomer geweest dat je dit soort dingen gewoon vergeten bent?

Zelfs een ver familielid van west had een prima album uit

Die Albert West toch, je blijft je verbazen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:01 uur

geplaatst: vandaag om 13:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.