MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 per jaar

zoeken in:
Edgar18 schreef:
Schaam je! Één van de allerbeste hip-hop platen allertijden komt uit '04.

Hij heeft zelfs een hoge score en een bericht bij dat album achtergelaten

Bij Albert West?

Rudi S schreef:
(quote)

Hij heeft zelfs een hoge score en een bericht bij dat album achtergelaten

Ik geloof dat ik mijn lijst nog even wat aanpas Rudi en Edgar18...

Hmm..was ik er maar nooit over begonnen..

Fout in 2004: 4. Xandee met 1 Life

Eurosong is altijd een welkome (of misschien beter vertrouwde) gast bij de foute top 10. In 2004 deed België nog preselecties die vooral zorgden dat artiesten hun nieuwe single konden promoten. Best was om niet naar Eurosong te gaan. Al zullen ze dat zelf wel als een leuke ervaring gezien hebben. Xandee won de preselecties, eeuwige tweede was Natalia die ook 2e werd bij Idool. Xandee zat in Touch Of Joy met Sergio. Sergio ging in 2002 met Sister naar Eurosong, nu was het aan Sandy Boets onder de naam Xandee om een poging te wagen met 1 Life. En meteen hield Touch of Joy er ook mee op.

Xandee werd samen met Ierland voorlaatste, 2 plaatsen achter Nederland met Re-union. Maar het lukte haar wel om dat te doen waar zo'n preselectie om draait: het promoten van een nieuwe single. 6 weken stond ze op nr 1 in Vlaanderen. Daarbuiten kende waarschijnlijk niemand haar. Ze maakte datzelfde jaar nog 2 bescheiden opvolgers om dan in de vergeethoek te geraken. Sinds enkele jaren zingte ze in de coverband Xansation.

Een hoop goeie foute muziek en fijn leesvoer sowieso, maar die van de Freestylers vind ik prima eigenlijk. Gewoon een lekkere danceplaat, wel wat commerciëler dan hun 90s hits. Destijds heb ik ze nog in Nighttown gezien en dat was ook prima.

Het zijn geen foute tips voor alle duidelijkheid.

Ja, die vind ik ook niet tussen de rest passen. Vond ik destijds al een prima single en die mening ben ik nog altijd toegedaan

Telamon
OMG, dat Britse bandje dat in 2005 Werkloos doorbrak bracht in 2004 al twee leuke singles uit.

Ik kan het niet geloven!

zaaf
ub40?

Ja, dat was wel een gaaf feestje destijds in Paradiso op Koninginnedag, toen speelden ze zaal plaat.

Maar ik vond er met de dag minder aan, dus nu blijven ze ver uit de buurt van mijn top 10.

Telamon
herman schreef:
Ja, dat was wel een gaaf feestje destijds in Paradiso op Koninginnedag, toen speelden ze zaal plaat.

Maar ik vond er met de dag minder aan, dus nu blijven ze ver uit de buurt van mijn top 10.

Daar was ik ook. Beste LC dat ik heb meegemaakt, met oa Editors, Nine Black Alps, The Others, Eastern Lane.

Telamon

We zitten in 2004, zaaf. Niet eind jaren '70.

zaaf
mozes kriebel, dat gaat sneeeel!

Ook de nominaties van herman en DjFrankie zijn binnen.

12 stuk reeds.

zaaf
die van luigi kunnen we al inkleuren, da's 13.

Bij mij twee albums die mijn lijstje domineren, zo erg heb ik dat nog niet eerder gehad. Eén album is niet zo verrassend, het andere heeft maar 12 stemmen en is van de vaste deelnemers hier alleen bij GrafGantz bekend.

Verder geen T.Rex, maar wel een andere Rex, met een b-kantje dat 4 jaar later alsnog op een album zou opduiken. Ook Sheffield staat weer op de kaart: ditmaal niet door Pulp, maar door wat lange blondines die hun debuutsingle nooit meer zouden overtreffen. Ook werd ik gebeld vanuit Tel Aviv, wat een geweldige week is het toch. Verder zie ik dat ik nog een DFA-plaatje in mijn top 10 had gestuurd, maar die ga ik nu inruilen voor een ander DFA-plaatje dat ik over het hoofd heb gezien. Yeah!

Fout in 2004: 3. Eric Prydz met Call on me

Echt een aerobicsnummer dit. Het lijkt wel een trip door de geschiedenis met Steve Winwood. Van bluesrocker met Spencer Davis Group, Traffic en Blind Faith tot z'n poprock solohits en dan gesampled worden voor een klas fitnessende grieten. Voor alle duidelijkheid, Eric Prydz maakte wel deze versie Call on me, Steve Winwood zong de sample zelf opnieuw in. De sample komt van zijn nummer Valerie uit 1982. Niet te verwarren met het nummer van Amy Winehouse die het coverde van The Zutons. Zowel Zutons als Winehouse werden later pas uitgebracht trouwens.

Eric Prydz is een Zweedse DJ die het nummer eerst zelf maakte en toen het opgepikt werd door Winwood zong die de sample opnieuw in en werd het een grote hit. Al zal de sexy videoclip er ook wel bij geholpen hebben. Het werd een succes en het nummer stond hoog in vele hitlijsten. Ook in Vlaanderen en Nederland werd het een top 10 hit. Het origineel heeft nooit in de hitlijsten gestaan trouwens. Al had Winwood verder als solo artiest en vooral met The Spencer Davis Group nog wel wat commercieel succes.

zaaf schreef:
die van luigi kunnen we al inkleuren, da's 13.

Blackalicious baby..hop till i drop..the game is my name.. Kan ye dig it...

herman schreef:
Bij mij twee albums die mijn lijstje domineren, zo erg heb ik dat nog niet eerder gehad. Eén album is niet zo verrassend, het andere heeft maar 12 stemmen en is van de vaste deelnemers hier alleen bij GrafGantz bekend.

Ik denk dat ik weet welk album je bedoelt, maar bij mij zijn daar geen nummers van terug te vinden in de lijst.

Vraag me trouwens af m.b.t. die DFA-plaat of het nog uitmaakt voor de puntentelling voor welke mix er gekozen wordt of dat ze gewoon gecombineerd worden (mochten beide versies genomineerd worden). Het lijkt me kras dat Rudi S daar pretentieus mee om gaat

zaaf
herman schreef:
Verder geen T.Rex, maar wel een andere Rex!
Rex Gildo! Ach, ik zit nog in de seventies...

GrafGantz schreef:
Het lijkt me kras dat Rudi S daar pretentieus mee om gaat

Goed gezien.

Heeft iemand trouwens een idee hoe dat lange nummer heet van die Deense groep die in 2004 met hun 2de plaat kwamen?

Iemand toevallig ook nette dagen en nachten?

herman schreef:
Verder zie ik dat ik nog een DFA-plaatje in mijn top 10 had gestuurd, maar die ga ik nu inruilen voor een ander DFA-plaatje dat ik over het hoofd heb gezien. Yeah!

Ik heb zelf 2x DFA in m'n top 10, en ook nog eentje op plek 22.

HET MUZIKALE JAAROVERZICHT VAN 2004:

Een bewogen jaar en dat vooral door de moord op Theo v. Gogh, in November van dit jaar.
De vrijheid van meningsuiting die v Gogh graag liet horen als het oa. ging om de moslimbeweging, werd op een vreselijke meedogenloze manier afgestraft door de radicaal Mohamed Bouyeri.
Ik was het zeker niet altijd eens met v.Gogh, en zijn toonzetting aangaande dit onderwerp vond ik wel eens discutabel, maar een moord om het geven van een mening ????
Een blijvende zwarte bladzij in onze democratie.
Nederland stond in brand.

WE GAAN BEGINNEN !

* De nieuwe verkiezingen in Amerika zijn weer gaande.
George Bush heeft zijn 4 jaar er op zitten en strijdt nu met democraat John Kerry om het presidentschap.
Veel muziekacts zijn Bush spuugzat en zien de wat onhandige zoon van.....liever gaan dan weer komen.
Moby bijv.uit zijn teleurstelling op zijn website.
De waarschijnlijke overwinning van Bush stemt hem treurig.
De Beastie Boys werken aan hun nieuwe album To The 5 Burroughs en verpakken hun teksten vol met 9/ 11 verwijzingen en de verkiezingen.
Later nuanceren ze dit weer een beetje.
Het politieke bewustzijn bij de musici is ook te merken als er een concertserie wordt gehouden met de naam Vote For A Change.
De boodschap is duidelijk; Het is tijd voor een democratische leider.
Aan dit evenement doen oa. R.E.M, Springsteen, James Taylor, Pearl Jam, John Fogerty en Tracy Chapman mee.
Muziek kan ook de wereld niet veranderen blijkt maar weer........Bush krijgt er 4 jaar bij.

* Pinkpop viert zijn 35e editie. Een mijlpaal en voorlopig ziet het er niet naar uit dat het hier bij blijft.
Toch is men wat sceptisch over Pinkpop 2004.
De reacties zijn wat lauwer, ondanks de aanwezigheid van oa. The Pixies, The Roots Lenny Kravitz en Muse.
Nieuwe acts als Franz Ferdinand, Goldfrapp, Novostar en Starsailor maken ook hun opwachting.
Tevens is Tiesto van de partij. Deze DJ ( dat zijn nu ook popsterren) is wereldwijd naam aan het maken.

* Opvallende albums zijn dit jaar van oa. Arcade Fire. Deze uit Canada afkomstige Indie-band verpakt folk met rock en graait een beetje in de New Wave.
Funeral wordt uitstekend ontvangen en wordt door velen als het album van 2004 gezien- zeker niet onterecht.
Fijn debuut van de typische britse formatie Franz Ferdinand.
Deze pakken het stokje van de Britpop net zo makkelijk over en het springerige debuut kent invloeden van The Beatles, Kinks, maar ook XTC en Blur. Fijn debuut en live ook erg energiek en sterk.

* De Neerlandse Rap kent ook weer wat nieuwe gezichten. Ali B, Baas B en Lange Frans zijn de nieuwelingen. Ali B groeit uit tot een publieke beroepsouwehoer en uiteindelijk zit hij zo'n beetje in elke show aan tafel.
Rappen is dan niet eens meer belangrijk.
De goeie ouwe tijd van duidelijk echte liefhebbers als de Osdorp Posse blijkt echt voorbij.
Ik zal hier verder niet het moment aanhalen dat ik een hyperventilatie aanval kreeg door het voor het eerst horen van Heb Je Even Voor Mij.....
Een traumatische ervaring deel ik u mede.
Film zal 'm waarschijnlijk nog wel nomineren en daarmee hoop ik dat ik er nooit meer mee wordt geconfronteert........ik moest het van mij af praten zei de Psycholoog. Bij deze dan.

* Het is weer tijd voor zij die ons verlieten.
Weer een behoorlijk lijstje

* Ray Charles ( 73)

Wat zonder dit fenomeen. Blinde zanger/ pianist.
Rhythm & Blues en Soul. Had een zeer herkenbare diepe stem. What 'd Say, Georgia On My Mind, I Can't Stop Loving You.......een echte grote. Ray Charles overleed aan leverkanker.

* Bram Vermeulen ( 57)

Voor mij wel een soort van held. Wat heeft de man prachtig werk gemaakt. Puur, persoonlijk en vaak donker, maar deze man meende elke noot en elk woord.
In de 70's natuurlijk bekend geworden met Neerlands Hoop.
Toen in 1979 Freek de Jonge besloot solo te gaan, deed Bram dat ook.
Vooral in Belgie werd hij echt op waarde geschat.
Hij overleed tijdens een vakantie in Italie aan een hartstilstand.

* Elvin Jones ( 76)

Geweldige legendarische Jazzdrummer die zijn sporen verdiende bij oa. Charles Mingus en de John Coltrane Quartet.
Elvin had volgens de puristen de beste swing van allemaal.
Ginger Baker, Mitch Mitchell en John Densmore waren grote fans van hem.
Een hartaanval werd hem fataal.

* Andre Hazes ( 53)

De populairste volkszanger die wij ooit hadden.
Als klein ventje al ontdekt door Johnny Kraaijkamp sr.
Toch werd hij in de 70's pas echt bekend met het kerstlied Eenzame Kerst.
Onder de hoede van Tim Griek kwam de definitieve doorbraak met Een Beetje Verliefd en het bijhorende album Gewoon Andre.
Het turbulente leven van Hazes eindigde met 2 hartinfarcten en een uiteindelijke hartstilstand.
Hij werd 2 dagen voor zijn dood opgenomen omdat hij zich niet lekker voelde.
Het afscheid voor het volk werd in de Amsterdamse Arena gehouden.

* Rick James ( 56)

Zanger/ musicus, liedjesschrijver en platenproducent.
Begon zijn loopbaan als producent bij Motown.
Zijn handelsmerk als artiest was de funkrock die hij v.a de jaren 70 maakte.
Superfreak was in 1981 zijn grootste hit.
James stierf aan een hartaanval.

* Les Gray ( 57)

Gray was de zanger van de glamrock band Mud.
De Britse band was in 1974 mateloos populair met onvergetelijke hits als Dynamite, Tigerfeet en de kerstballad Lonely This Christmas, waar Les bewees een goede Elvis in hem te hebben.
Na 1975 nam het succes af.
Jaren er na ( en tot zijn dood toe) struinde hij de Goud v.Oud festivals af met Mud, waar hij als enige original regelmatig optrad.
Keelkanker werd hem fataal.

* Willem Duyn ( 67)

Bekend geworden als Big Mouth van het duo Mouth & Macneil ( Maggie Macneil)
Met ik Zie Een Ster werd een derde plek behaald op het Eurovisie Songfesteval van 1974.
In 1971 werd al een internationale hit gescoord met How Do You Do.
Een duo met Little Eve mislukte min of meer en als soloartiest scoorde hij nog hoog met het autobiografische Willem ( 1979.)
In 1992 viel Duyn een poosje in voor Bennie Jolink bij Normaal. Bennie had een ernstig auto ongeluk gehad.
Willem Duyn stierf aan een hartstilstand.

Dat was 'm weer.
Veel.plezier met deze editie en natuurlijk op tijd je lijstje versturen !!

Bikkel de 2e.

zaaf
altijd leuk om weer even terug in de tijd te gaan. naar 2004 en (veel) eerder.
thanks bikkel2

zaaf
luigifort schreef:
Iemand toevallig ook nette dagen en nachten?
soms

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:52 uur

geplaatst: vandaag om 06:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.