MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 per jaar

zoeken in:
HET MUZIKALE JAAROVERZICHT VAN 2007

Onze welgewaardeerde collega bikkel2 kon helaas dit jaar niet het muzikale jaaroverzicht verzorgen in verband met dringender muzikale activiteiten. Little did he know, maar op het laatste moment trok het productiekamp van Radiohead aan de bel, omdat er een verschrikkelijke eindmix was gekomen na de opnames van Radiohead's laatste worp Bend Your Rainbows, Ok? Na uiteindelijk bij onze bikkel uitgekomen te zijn is hij in allerijl naar Engeland gevlogen, waar hij nu as we speak bezig is de laatste hand te leggen aan de eindmix van dit album.
Beste bikkel, we wensen je alle succes en hopelijk kom je met een meer dan Radiohead-waardig eindproduct op de proppen

2007..waar beginnen we..

It's safe to say dat dit wel het jaar was van de vele reunies van bands. Zo hadden onder andere The Police, Led Zeppelin en de Spice Girls een reunie.

In het geval van de Spice Girls ging het om een reeks reunieconcerten na 6 jaar uit elkaar geweest te zijn.

The Police kwam na 23 jaar weer bij elkaar voor een wereldtoernee. Copeland en Summers hadden er eigenlijk geen trek in. Na maanden lang inpraten van Sting op hen en de belofte dat de opbrengsten eerlijk door 3 verdeeld zouden worden (iets wat vroeger niet bij hen het geval is), besloten Copeland en Summers toch ja te zeggen. De toernee bleek een kassucces te zijn.

27 jaar na het overlijden van drummer Bonham en het feitelijk ophouden te bestaan van Led Zeppelin komt de band dit jaar eenmalig bij elkaar voor een concert ter nagedachtenis van hun ontdekker: Ahmet Ertegun. Dit maal op drums Bonham's zoon Jason. De recensies van dit concert waren lovend en er gingen geruchten rond over een wereldtoernee. Die is er niet gekomen en komt er ook niet meer als het aan Robert Plant ligt. Jimmy Page wil wel heel graag, maar Plant richt zich liever op andere creatieve projecten. Al het geld van de wereld kan hem geenszins van gedachten doen veranderen.

Een van de projecten van Plant in 2007 is een plaat (Raising Sand) opnemen samen met Alison Krauss, een Amerikaanse blue-grass zangeres en violiste. Het geheel staat onder leiding van de beroemde T-Bone Burnett. Er komt een heel fraai en geslaagd werkje uitrollen met fraaie arrangementen van Burnett en de zang van Plant en Krauss gaat harmonieus samen.
Het album bestaat uit geslaagde uitvoeringen van al bestaande liedjes. De kritieken zijn lovend en de plaat wint ook de Grammy voor album van het jaar. Ik vind het zelf jammer dat er geen vervolg is gekomen op deze samenwerking, maar wie weet in de toekomst.

Even van een andere orde; 2007 is ook het jaar van Mika, een Libanees-Britse zanger die wereldwijd doorbreekt met zijn debuutplaat Life In Cartoon Motion. In Nederland is Relax, Take It Easy een Nr 1 hit. Grace Kelly en Big Girl (You Are Beautiful) bereiken ook de hogere regionen van de charts.

Joss Stone brengt dit jaar een sterk album uit met Introducing Joss Stone. De verkoopcijfers gieren de pan uit. Ze wordt de beste Britse vrouwelijke artiest in de Amerikaanse Billboard 200 ooit.

Radiohead brengt In Rainbows uit op een revolutionaire manier. Vlak voor de release maakt de band bekend dat het album online komt te staan. Mensen kunnen het album downloaden en zelf bepalen hoeveel ze ervoor willen betalen. Commerciele zelfmoord wordt er gezegd, maar de stunt blijkt een gouden greep te zijn. Na de download komt er ook nog een fysieke release en die gaat ook als warme broodjes over de plank.
Het album blijkt een fraai organisch werkje te zijn. Weer meer echte songs na de experimenteerdrift van Hail To The Thief. Al gauw blijkt dit album het goed te doen en inmiddels staat hij bij veel mensen in de top van album allertijden lijsten. Time will tell of dit album de tand des tijds zal doorstaan.

Een aantal andere albums die dit jaar uitkomen zijn:

Het titeldebuut van The Good, The Bad And The Queen, vooralsnog een eenmalig zij-project van Damon Albarn, die lijkt ook zn ei overal in kwijt te kunnen.

Arcade Fire komt met het altijd moeilijke 2e album Neon Bible. Ze kunnen gerust zijn, het is verre van geflopt.

PJ Harvey komt met een minimalistisch album, waarbij ze haar stem op een andere manier gebruikt, ik vind het zelf een erg mooi, intiem en sfeervol album.

The National komt met hun 4e album. Dit wordt toch wel hun grote doorbraak. Het album heet Boxer en is inmiddels geliefd bij velen. Fake Empire blijkt een nummer van formaat.

Nick Cave wil wel eens wat anders dan slechte zaden en wil ook weer wat steviger rocken, blijkbaar heimwee naar The Birthday Party. Daarom richt hij, samen met een paar leden van de Seeds dat wel, Grinderman op en brengt een aantal albums uit. Inmiddels is Grinderman ook weer opgehouden te bestaan. Zijn laatste wilde haren is hij waarschijnlijk nu ook wel kwijt.

Verder waren er dit jaar 2 grote evenementen. Concert for Diana werd georganiseerd ter ere van Lady Diana. 10 jaar ervoor overleed ze door dat vreselijke ongeluk in een tunnel in Parijs.
Het concert werd georganiseerd door haar zonen William en Harry. Vele beroemde artiesten traden op in Wembley Stadium en het werd in meer dan 100 landen uitgezonden.

Het andere evenement was Live Earth. Een reeks van concerten in wereldsteden van alle 7 continenten. Deze concerten werden georganiseerd om aandacht te vragen voor het klimaat. Een voortrekkersrol werd hierin vervuld door de voormalige Amerikaanse Vice- President Al Gore.
Ook hier doen tal van bekende artiesten aan mee en de opbrengsten ervan moeten worden besteed aan een meerjarig actieplan tegen klimaatveranderingen.

Over de doden niets dan goeds, maar we houden het kort.

Luciano Pavarotti is niet meer. Een van de bekendste Italiaanse tenoren allertijden. Hij werd 71.

Paul Raven, bassist van Killing Joke krijgt een hartaanval op zn 46e en overlijdt.

Ike Turner, Amerikaanse gitarist en de man van en achter Tina Turner overlijdt op 76 jarige leeftijd.

Oscar Peterson, Amerikaanse Jazz-pianist overlijdt op 82 jarige leeftijd.

Peter Buras, gitarist van Madrugada, overlijdt op 31 jarige leeftijd.

Lee Hazlewood, Amerikaanse Singer-Songwriter wordt 78.

Mstislav Rostropovich, Russische cellist en dirigent overlijdt op 80 jarige leeftijd.

Ian Wallace, drummer van King Crimson wordt niet ouder dan 60 jaar.

Zo genoeg getreurd, nu weer genieten van alle mooie muziek uit jullie lijstjes. Vergeet ze niet op te sturen, voor wie dat nog niet gedaan heeft.

Groet,

Luigi

Je hebt het waardig overgenomen Luigi, leuk .

zaaf
Eens. Mn complimenten.

Wow, was dat alweer 8 jaar geleden die reünie van The Police? Ik stond helemaal vooraan in de Arena en het was top!

Verder verdient Ike Turner wat mij betreft wat meer lof voor z'n rol in de vroeger dan vroege rock and roll, beetje jammer om hem enkel weg te zetten als de man van/achter Tina.

Mooi overzicht, Luigi, bikkel kan trots op je zijn
Lee Hazlewood ook alweer bijna 10 jaar dood

Rudi S schreef:
Ondertussen zijn de volgende lijstje ook alweer opgenomen in het grote geheel:
Film Pegasus bikkel2 vigil Simon77 Rudi S , 19 stuks.

Het is razend spannend met hier en daar een outsider op een mooie plek.

Je ziet mijn mooie lijst toch niet over het hoofd, Rudi?

Fout in 2007: 1. Gerard Joling met Maak me gek

Joling maakte iedereen echt wel gek met dit nummer in 2007. Joling begon al snel met muziek om dan op te klimmen via de Soundmixshow en zelfs een deelname aan Eurosong in 1988. Ik kende van hem vooral No more bolero's uit 1989. In 2005 vormde hij met René Froger en Gorden het trio De Toppers. In 2007 verliet hij de groep om solo te gaan en maakte plaats voor Jeroen van der Boom. Z'n eerste solo hit na de Toppers was deze 'Maak me gek'. Joling was al geen onbekende en hij stond met De Toppers goed in de picture dus het werd een megahit.

Het verliep niet helemaal vlot, maar op late feestjes en met carnaval werd het wel veel gedraaid. Het nummer werd nr 2 in Nederland. In Vlaanderen hadden we nog Laura Lynn en Christof met schlagers dus lukte het wat minder. Maar werd dit wel z'n eerste hitnotering (inclusief De Toppers) sinds 1992 met Can't take my eyes off you.

Prachtig stukje luigi !
Thanx voor de vervanging.

Radiohead....pffff...wat een klus

Film jij ook weer complimenten. Goed fout weer hoor !

Dank u allen..dank ook Film voor n boel fout met n nr 1 om van te huilen

Mooi overzicht idd Luigi.

En eindelijk eens een foute nummer 1 die extreem fout is. Als je Christina eruit haalt heb je zelfs een enorm fout podium.

Bedankt Luigi! Het jaaroverzicht geeft toch altijd een mooi beeld van het muzikale jaar.

luigifort in de bikkelrol en ook weer mooie floppen van Film Pegasus weer erg genoten .

De laatste lijstje Renoir (vorige keer niet getagd), Edgar18 Gretz luigifort johan de witt.

Weer bijna alle vaste spelers aan boord, enkel herman (sabbatical) , nelis en thelion worden gemist .

Daar gaat: tweeduizendzeven.

Er is een act met 9 verschillende nominaties

zaaf
Dat lijkt me een record! Bier!

Dat moet wel Amy Macdonald zijn

Rudi S schreef:
luigifort in de bikkelrol en ook weer mooie floppen van Film Pegasus weer erg genoten .

De laatste lijstje Renoir (vorige keer niet getagd), Edgar18 Gretz luigifort johan de witt.

Weer bijna alle vaste spelers aan boord, enkel herman (sabbatical) , nelis en thelion worden gemist .

Daar gaat: tweeduizendzeven.

Ik wilde hem gisteravond naar je sturen, kwam wat tussen waardoor ik geen tijd meer had.

Arno schreef:
Dat moet wel Amy Macdonald zijn

Dat zou nog eens kunnen verbazen

9/10. M.I.A. - Paper Planes

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/aa/MIAPaperPlanesUKcover.jpg

Punten :25
Nom. : Arthur Film Pegasus Gretz Teunnis
Nr. 1 van: ArthurDZ

Een gedeelde plek maar meteen in een toch top bezet jaar.
Pronkjuweeltje van Kala en filmpegasus wordt hier op zijn wenken bediend.

M.I.A
Third world democracy
Yeah, I got more records than the K.G.B.
So, uh, no funny business

Volgens zangeres "en passant" geschreven en opgenomen in een vroege ochtend, heerlijk liedje om mee te zingen, tappen of wat dan ook.
Kinderkoortjes maken het vaak klef maar hier is het prachtig (net als die kassa).
Ergens horen wij ook nog The Clash en dit is toch een heerlijke mix ergens tussen hip hop, dance en vrolijke pop.
Fijne opener.

nelis schreef:
(quote)

Ik wilde hem gisteravond naar je sturen, kwam wat tussen waardoor ik geen tijd meer had.

Jammer, dan 2008 ,meelezen en andere pesten, waar een favoriet net een puntje te kort schoten claimen dat jij die ook zou hebben gehad.

Kom nu pas achter dat ik het vergeten ben op te sturen

laxus11 schreef:
Kom nu pas achter dat ik het vergeten ben op te sturen

Oh Lex en ook die van 2005 en 2006

Rudi S schreef:
(quote)

Oh Lex en ook die van 2005 en 2006

Ja toen had ik laptop problemen, nu niet meer

zaaf
nu geheugenproblemen

Rudi S schreef:
(quote)

Jammer, dan 2008 ,meelezen en andere pesten, waar een favoriet net een puntje te kort schoten claimen dat jij die ook zou hebben gehad.

zaaf schreef:
nu geheugenproblemen

Lex is toch een stuk jonger dan wij....

GrafGantz schreef:

Verder verdient Ike Turner wat mij betreft wat meer lof voor z'n rol in de vroeger dan vroege rock and roll, beetje jammer om hem enkel weg te zetten als de man van/achter Tina.

Wat mij betreft niet: hij heeft haar flink mishandeld.

west schreef:
(quote)

Wat heeft dat te maken met z'n muzikale erfenis? De zanger van Noir Desir heeft z'n vriendin van de trap gesodemieterd wat ze niet heeft overleefd, maar hun bekendste nummer heb ik een paar weken terug toch veelvuldig langs zien komen en haalde zelfs de uiteindelijke top 10. Ik kan me niet herinneren dat je daar toen over hebt geklaagd.

En ik durf het bijna niet te zeggen maar ik heb de grootste hit van The Ronettes in m'n lijstje voor de top 2000, het meesterwerk van Phil Spector die nog altijd in de gevangenis zit wegens moord.

9/10. Editors - An End Has a Start

http://www.graphic-exchange.com/images/04cd/sleevage/the_end_has_a_start_2.jpg

Punten :25
Nom. : Simon77 Arno DjFrankie west
Nr. 1 van: niemand

Editors in 2005 bij het debuut voor het eerst te gast in dit theater en nu dus met de opvolger weer aanwezig.

“You came on your own
That’s how you’ll leave”

Nee het zijn geen vrolijke jongens die Editors, toch werd hier al langzaam maar zeker een beetje opgeschoven van het donkere (Joy Division) geluid naar meer rock en grootser (bombastischer ) zeg maar Coldplay of Snow Patrol (producer van dit album was ook Garret Lee) uit die dagen.

Het knalt wel heerlijk uit de startblokken en laat ook niet meer los en de melancholie van Tom Smith klinkt weer prachtig, ingehouden coupletten en gloedvolle refreinen, nee Editors zijn zo slecht nog niet.

west schreef:
(quote)

Als wij alleen de braveriken gaan doen zijn bikkel2 en ghostwriters zo uitgeschreven.

Arno heeft het nummer 2x in z'n lijstje staan? Niet zo gek dat het de top 10 gehaald heeft dan

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:00 uur

geplaatst: vandaag om 17:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.