Muziek / Muziekgames / Song Top 10 per jaar
zoeken in:
0
Cured
geplaatst: 17 januari 2015, 08:15 uur
8. L.A. Woman - The Doors

Punten : 46
Nom. : 6x
Nr. 1 van : sheep67 en Zephyr
Zoals men kan zien zit het onderin de Top 10 erg dicht op elkaar ; slechts een puntje meer dan nummer 9 vinden we het titelnummer van The Doors' gelijknamige album en de zwanenzang van Jim Morrison. Gelijk al meedoend en duidelijk in de Top 10, hoewel het dus naar het eind toe nog net plaats 8 wist te behouden.
Dit nummer is opgenomen in hun 'werkstudio' op Santa Monica Boulevard in West Hollywood. Het bevat ook de herhalende regel 'Mr. Mojo Rising' wat een anagram is van Jim's volledige naam en tegelijk een verwijzing is naar zijn geslachtsdeel. Jim nam de 'vocals' op in de badkamer van die 'studio' vanwege diens natuurlijke 'reverb'.

Punten : 46
Nom. : 6x
Nr. 1 van : sheep67 en Zephyr
Zoals men kan zien zit het onderin de Top 10 erg dicht op elkaar ; slechts een puntje meer dan nummer 9 vinden we het titelnummer van The Doors' gelijknamige album en de zwanenzang van Jim Morrison. Gelijk al meedoend en duidelijk in de Top 10, hoewel het dus naar het eind toe nog net plaats 8 wist te behouden.
Dit nummer is opgenomen in hun 'werkstudio' op Santa Monica Boulevard in West Hollywood. Het bevat ook de herhalende regel 'Mr. Mojo Rising' wat een anagram is van Jim's volledige naam en tegelijk een verwijzing is naar zijn geslachtsdeel. Jim nam de 'vocals' op in de badkamer van die 'studio' vanwege diens natuurlijke 'reverb'.
0
geplaatst: 17 januari 2015, 08:40 uur
Ik begin wederom te vrezen voor de Soul, terwijl 1971 een top jaar was in de Soul met albums als
Marvin Gaye - What's Going On (1971)
Bill Withers - Just as I Am (1971)
Gil Scott-Heron - Pieces of a Man (1971)
Al Green - Gets Next to You (1971)
Sly & The Family Stone - There's a Riot Goin' On (1971)
Isaac Hayes - Shaft (1971)
Donny Hathaway - Donny Hathaway (1971)
om er maar eens een paar te noemen............
Marvin Gaye - What's Going On (1971)
Bill Withers - Just as I Am (1971)
Gil Scott-Heron - Pieces of a Man (1971)
Al Green - Gets Next to You (1971)
Sly & The Family Stone - There's a Riot Goin' On (1971)
Isaac Hayes - Shaft (1971)
Donny Hathaway - Donny Hathaway (1971)
om er maar eens een paar te noemen............
0
geplaatst: 17 januari 2015, 08:47 uur
Vergeet ook deze niet:
Funkadelic - Maggot Brain (1971)
Ik denk dat What's Going On en Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) nog een kans maken en Shaft. Verder kunnen we wat tegenkomen bij de nummers 11 t/m 20: ook prima in zo'n sterk muziekjaar als 1971.
Ik denk dat What's Going On en Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) nog een kans maken en Shaft. Verder kunnen we wat tegenkomen bij de nummers 11 t/m 20: ook prima in zo'n sterk muziekjaar als 1971.
0
geplaatst: 17 januari 2015, 08:55 uur
west schreef:
Vergeet ook deze niet:
Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) .
Vergeet ook deze niet:
Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) .
Die staan hoog bij mij, heel hoog.
Inner City Blues vind ik zo'n onvoorstelbaar sterk nummer, echter ik vrees dat er enige spreiding over dat album van Marvin waarneembaar zal zijn.
0
geplaatst: 17 januari 2015, 09:55 uur
Hm, die had ik niet (in '69 wel Yoo Doo Right), wel een geweldige track.
Volgend jaar maar weer eens gezond doen

0
Cured
geplaatst: 17 januari 2015, 10:51 uur
7. What's Going On - Marvin Gaye

Punten : 57
Nom. : 7x
Nr. 1 van : GrafGantz en thelion
Een (ietwat teleurstellende) verrassing ? Sommigen zagen dit nummer misschien wel als één van de kanshebbers voor de Toppositie, zo niet dé......Het ging anders : zeker, direkt al in de Top 10 aanwezig, maar gedurende de week moest het al gauw de Top 3 notering inleveren en op donderdagmorgen stond het zelfs nog even op plek 9 ! Een aantal laatste users brachten deze classic toch weer richting de middenmoot en eindigde dus op plek 7.
De werkelijk prachtige song werd gezien' in de context van de problemen/onrust in de wereld, een observatie/meditatie van Marvin zelf hierover. Je hoort in deze soul-classic invloeden van jazz, gospel en orkestratie. Het werd Marvin's meest succesvolle Motown single/song.

Punten : 57
Nom. : 7x
Nr. 1 van : GrafGantz en thelion
Een (ietwat teleurstellende) verrassing ? Sommigen zagen dit nummer misschien wel als één van de kanshebbers voor de Toppositie, zo niet dé......Het ging anders : zeker, direkt al in de Top 10 aanwezig, maar gedurende de week moest het al gauw de Top 3 notering inleveren en op donderdagmorgen stond het zelfs nog even op plek 9 ! Een aantal laatste users brachten deze classic toch weer richting de middenmoot en eindigde dus op plek 7.
De werkelijk prachtige song werd gezien' in de context van de problemen/onrust in de wereld, een observatie/meditatie van Marvin zelf hierover. Je hoort in deze soul-classic invloeden van jazz, gospel en orkestratie. Het werd Marvin's meest succesvolle Motown single/song.
0
geplaatst: 17 januari 2015, 11:03 uur
Kijk eens aan Marvin heeft het gehaald
, hopelijk niet de laatste uit de "black" hoek.
, hopelijk niet de laatste uit de "black" hoek.
0
geplaatst: 17 januari 2015, 11:08 uur
Bowie, Stones, Led Zep, The Who en Funkadelic en....
Lijkt mij dan.
Lijkt mij dan.
0
geplaatst: 17 januari 2015, 11:14 uur
0
geplaatst: 17 januari 2015, 11:28 uur
0
geplaatst: 17 januari 2015, 11:31 uur
Die heeft vaak het probleem dat de meeste niet weten wat het beste liedje is

0
geplaatst: 17 januari 2015, 11:32 uur
Herkenbaar, daarom heb ik Cohen ook niet in mijn Top 10.....
0
Cured
geplaatst: 17 januari 2015, 12:04 uur
Ik wilde de pijn (wat) voor de liefhebbers/fans van dit nummer verzachten... 

0
geplaatst: 17 januari 2015, 12:25 uur
Inner City Blues zal er toch nog wel instaan? En wie weet Ain't No Sunshine, dat zou een fijne verrassing zijn.
0
geplaatst: 17 januari 2015, 13:05 uur
Marvin heeft ook te maken met concurrentie van zichzelf met inderdaad Inner City Blues. Dat scheelt punten bij de soul/funk liefhebbers. Dus ik ben juist blij dat 'ie niet 2x hoog tussen 11-20 staat.
0
zaaf
geplaatst: 17 januari 2015, 13:05 uur
inner city heb ik. van bill heb ik een andere (grandma)
0
geplaatst: 17 januari 2015, 13:20 uur
Bill heeft last van hetzelfde verdeeldheidsprobleem want er zullen ook nog mensen (waaronder ik) Harlem in hun lijstje hebben staan.
0
Cured
geplaatst: 17 januari 2015, 16:39 uur
6. Life On Mars ? - David Bowie

Punten : 64
Nom. : 12x
Nr. 1 van : johan de witt
Maar liefst 12 ! keer genoteerd in een Top 10, vanwaar een prestatie., alleen......het waren nogal wisselende noteringen en het leek haast niet eens een Nr. 1 notering te krijgen. Aan het eind , op donderdag, was dit het nummer dat 'binnen' 3 users van plek 8 naar plek 3 ging ! Voor de deadline voorbij was kwamen erin de avond no een aantal users langs 'zonder' Bowie en daardoor weer gezakt naar een uiteindelijk 6e plaats.
De 1e release regel telt, dus verschijnt het hier als een albumsong; 2 jaar later verscheen de single pas (die dan in '73 niet meer mee doet dus!). Een prachtige, poetische en niet-standaard song met 'beelden' waar je niet direct grip op krijgt; 'a real Bowie classic' !

Punten : 64
Nom. : 12x
Nr. 1 van : johan de witt
Maar liefst 12 ! keer genoteerd in een Top 10, vanwaar een prestatie., alleen......het waren nogal wisselende noteringen en het leek haast niet eens een Nr. 1 notering te krijgen. Aan het eind , op donderdag, was dit het nummer dat 'binnen' 3 users van plek 8 naar plek 3 ging ! Voor de deadline voorbij was kwamen erin de avond no een aantal users langs 'zonder' Bowie en daardoor weer gezakt naar een uiteindelijk 6e plaats.
De 1e release regel telt, dus verschijnt het hier als een albumsong; 2 jaar later verscheen de single pas (die dan in '73 niet meer mee doet dus!). Een prachtige, poetische en niet-standaard song met 'beelden' waar je niet direct grip op krijgt; 'a real Bowie classic' !
0
Cured
geplaatst: 17 januari 2015, 20:28 uur
5. Maggot Brain - Funkadelic

Punten : 65
Nom. : 9x
Nr. 1 van : Teunnis , west en zaaf
Deze lange, instrumentale gitaar-epic opent het gelijknamige album van Funkadelic met voorman George Clinton en op de gitaar Eddie Hazel. Het nummer stond al vrij vroeg in de Top 10 zo tussen plek 4 en 6 gemiddeld, dus het werd.... plaats 5
.
De song begint met een gesproken introductie van George Clinton, waarna Eddie Hazel zo'n 9 minuten lang zijn 'gang' kan gaan. Clinton had Eddie gezegd dat ie zo moest op gaan in de song , als ware zijn moeder gestorven. De titel zou verwijzen naar de 'nickname' van Hazel,maar er werd ook wel gesproken dat het over Clintons' dode broer zou gaan, wiens 'schedel' George zou hebben gevonden in staat van 'ontbinding'....

Nom. : 9x
Nr. 1 van : Teunnis , west en zaaf
Deze lange, instrumentale gitaar-epic opent het gelijknamige album van Funkadelic met voorman George Clinton en op de gitaar Eddie Hazel. Het nummer stond al vrij vroeg in de Top 10 zo tussen plek 4 en 6 gemiddeld, dus het werd.... plaats 5
.De song begint met een gesproken introductie van George Clinton, waarna Eddie Hazel zo'n 9 minuten lang zijn 'gang' kan gaan. Clinton had Eddie gezegd dat ie zo moest op gaan in de song , als ware zijn moeder gestorven. De titel zou verwijzen naar de 'nickname' van Hazel,maar er werd ook wel gesproken dat het over Clintons' dode broer zou gaan, wiens 'schedel' George zou hebben gevonden in staat van 'ontbinding'....
0
Cured
geplaatst: 17 januari 2015, 21:13 uur
Mooie afwisseling tussen pop, soul, (prog)rock en avant-garde tot dusver.
0
zaaf
geplaatst: 17 januari 2015, 22:35 uur
o deze had ik even gemist. valt me toch niet mee. ik word een ouwe knorrepot 

0
zaaf
geplaatst: 17 januari 2015, 22:38 uur
maar ik vind dat rudi, teun en west een fijne smaak hebben 

0
Cured
geplaatst: 18 januari 2015, 06:52 uur
4. Baba O' Riley - The Who
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/5a/The_Who_-_Baba_cover.jpg
Nom. : 10x
Nr. 1 van : Cured en nelis
Evenveel punten als MB hiervoor, maar één keer meer genoemd ; het zit allemaal dicht op elkaar, alleen zijn het wel duidelijke Top 10 noteringen. Baba O' Riley zat de hele week al zo in de middenmoot om uiteindelijk te eindigen op plek 4.
Dit openingsnummer van het album Who's Next is geïnspireerd door een combinatie van de song zijn filosofische en muzikale invloeden, Meher Baba en Terry Riley. Keith Moon had het idee om een vioolsolo in het folk-style (up)beat eindstuk te brengen met klassieke muziek invloeden uit India als een eerbetoon aan de mystieke Indiase Meher Baba.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/5a/The_Who_-_Baba_cover.jpg
Nom. : 10x
Nr. 1 van : Cured en nelis
Evenveel punten als MB hiervoor, maar één keer meer genoemd ; het zit allemaal dicht op elkaar, alleen zijn het wel duidelijke Top 10 noteringen. Baba O' Riley zat de hele week al zo in de middenmoot om uiteindelijk te eindigen op plek 4.
Dit openingsnummer van het album Who's Next is geïnspireerd door een combinatie van de song zijn filosofische en muzikale invloeden, Meher Baba en Terry Riley. Keith Moon had het idee om een vioolsolo in het folk-style (up)beat eindstuk te brengen met klassieke muziek invloeden uit India als een eerbetoon aan de mystieke Indiase Meher Baba.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.