MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 per jaar

zoeken in:
Cured
8. L.A. Woman - The Doors

(afbeelding)

Punten : 46
Nom. : 6x
Nr. 1 van : sheep67 en Zephyr

Zoals men kan zien zit het onderin de Top 10 erg dicht op elkaar ; slechts een puntje meer dan nummer 9 vinden we het titelnummer van The Doors' gelijknamige album en de zwanenzang van Jim Morrison. Gelijk al meedoend en duidelijk in de Top 10, hoewel het dus naar het eind toe nog net plaats 8 wist te behouden.

Dit nummer is opgenomen in hun 'werkstudio' op Santa Monica Boulevard in West Hollywood. Het bevat ook de herhalende regel 'Mr. Mojo Rising' wat een anagram is van Jim's volledige naam en tegelijk een verwijzing is naar zijn geslachtsdeel. Jim nam de 'vocals' op in de badkamer van die 'studio' vanwege diens natuurlijke 'reverb'.

Zo zeg: the Doors dus 2x in de top 10....

Vergeet ook deze niet:
Funkadelic - Maggot Brain (1971)

Ik denk dat What's Going On en Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) nog een kans maken en Shaft. Verder kunnen we wat tegenkomen bij de nummers 11 t/m 20: ook prima in zo'n sterk muziekjaar als 1971.

west schreef:
Vergeet ook deze niet:
Funkadelic - Maggot Brain (1971)

Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) .

Die staan hoog bij mij, heel hoog.
Inner City Blues vind ik zo'n onvoorstelbaar sterk nummer, echter ik vrees dat er enige spreiding over dat album van Marvin waarneembaar zal zijn.

Heb ik een nummer van in mijn Top 10........

Ik hoop de titelsong, want dat is mijn nummer 1.

Ssssssssssssssst, die gaat echt wel meedoen.

herman schreef:
Vanaf nu kan het alleen nog maar minder worden

Hm, die had ik niet (in '69 wel Yoo Doo Right), wel een geweldige track.
Volgend jaar maar weer eens gezond doen

Cured
7. What's Going On - Marvin Gaye

(afbeelding)

Punten : 57
Nom. : 7x
Nr. 1 van : GrafGantz en thelion

Een (ietwat teleurstellende) verrassing ? Sommigen zagen dit nummer misschien wel als één van de kanshebbers voor de Toppositie, zo niet dé......Het ging anders : zeker, direkt al in de Top 10 aanwezig, maar gedurende de week moest het al gauw de Top 3 notering inleveren en op donderdagmorgen stond het zelfs nog even op plek 9 ! Een aantal laatste users brachten deze classic toch weer richting de middenmoot en eindigde dus op plek 7.

De werkelijk prachtige song werd gezien' in de context van de problemen/onrust in de wereld, een observatie/meditatie van Marvin zelf hierover. Je hoort in deze soul-classic invloeden van jazz, gospel en orkestratie. Het werd Marvin's meest succesvolle Motown single/song.

Kijk eens aan Marvin heeft het gehaald , hopelijk niet de laatste uit de "black" hoek.

Bowie, Stones, Led Zep, The Who en Funkadelic en....
Lijkt mij dan.

Rudi S schreef:
Bowie, Stones, Led Zep, The Who en Funkadelic en.....

Cohen

Cured schreef:
Een (ietwat teleurstellende) verrassing?

Maak daar maar een zware teleurstelling van

thelion schreef:
(quote)

Cohen

Die heeft vaak het probleem dat de meeste niet weten wat het beste liedje is

Rudi S schreef:

Die heeft vaak het probleem dat de meeste niet weten wat het beste liedje is

Herkenbaar, daarom heb ik Cohen ook niet in mijn Top 10.....

Cured
GrafGantz schreef:
(quote)
Ik wilde de pijn (wat) voor de liefhebbers/fans van dit nummer verzachten...

Inner City Blues zal er toch nog wel instaan? En wie weet Ain't No Sunshine, dat zou een fijne verrassing zijn.

GrafGantz schreef:
(quote)

Marvin heeft ook te maken met concurrentie van zichzelf met inderdaad Inner City Blues. Dat scheelt punten bij de soul/funk liefhebbers. Dus ik ben juist blij dat 'ie niet 2x hoog tussen 11-20 staat.

zaaf
inner city heb ik. van bill heb ik een andere (grandma)

Bill heeft last van hetzelfde verdeeldheidsprobleem want er zullen ook nog mensen (waaronder ik) Harlem in hun lijstje hebben staan.

Cured
6. Life On Mars ? - David Bowie

(afbeelding)

Punten : 64
Nom. : 12x
Nr. 1 van : johan de witt

Maar liefst 12 ! keer genoteerd in een Top 10, vanwaar een prestatie., alleen......het waren nogal wisselende noteringen en het leek haast niet eens een Nr. 1 notering te krijgen. Aan het eind , op donderdag, was dit het nummer dat 'binnen' 3 users van plek 8 naar plek 3 ging ! Voor de deadline voorbij was kwamen erin de avond no een aantal users langs 'zonder' Bowie en daardoor weer gezakt naar een uiteindelijk 6e plaats.

De 1e release regel telt, dus verschijnt het hier als een albumsong; 2 jaar later verscheen de single pas (die dan in '73 niet meer mee doet dus!). Een prachtige, poetische en niet-standaard song met 'beelden' waar je niet direct grip op krijgt; 'a real Bowie classic' !

Cured
5. Maggot Brain - Funkadelic

(afbeelding)

Punten : 65
Nom. : 9x
Nr. 1 van : Teunnis , west en zaaf

Deze lange, instrumentale gitaar-epic opent het gelijknamige album van Funkadelic met voorman George Clinton en op de gitaar Eddie Hazel. Het nummer stond al vrij vroeg in de Top 10 zo tussen plek 4 en 6 gemiddeld, dus het werd.... plaats 5 .

De song begint met een gesproken introductie van George Clinton, waarna Eddie Hazel zo'n 9 minuten lang zijn 'gang' kan gaan. Clinton had Eddie gezegd dat ie zo moest op gaan in de song , als ware zijn moeder gestorven. De titel zou verwijzen naar de 'nickname' van Hazel,maar er werd ook wel gesproken dat het over Clintons' dode broer zou gaan, wiens 'schedel' George zou hebben gevonden in staat van 'ontbinding'....

Wow, dit had ik niet durven dromen: nummer 5, great!

west schreef:
Wow, dit had ik niet durven dromen: nummer 5, great!

Wel verwacht en Bowie ook, zie boven.
Beide in mijn top 5

Cured
Mooie afwisseling tussen pop, soul, (prog)rock en avant-garde tot dusver.

Dat doen 'we' inderdaad goed!

zaaf
o deze had ik even gemist. valt me toch niet mee. ik word een ouwe knorrepot

zaaf
maar ik vind dat rudi, teun en west een fijne smaak hebben

Cured
4. Baba O' Riley - The Who
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/5a/The_Who_-_Baba_cover.jpg

Punten : 65
Nom. : 10x
Nr. 1 van : Cured en nelis

Evenveel punten als MB hiervoor, maar één keer meer genoemd ; het zit allemaal dicht op elkaar, alleen zijn het wel duidelijke Top 10 noteringen. Baba O' Riley zat de hele week al zo in de middenmoot om uiteindelijk te eindigen op plek 4.

Dit openingsnummer van het album Who's Next is geïnspireerd door een combinatie van de song zijn filosofische en muzikale invloeden, Meher Baba en Terry Riley. Keith Moon had het idee om een vioolsolo in het folk-style (up)beat eindstuk te brengen met klassieke muziek invloeden uit India als een eerbetoon aan de mystieke Indiase Meher Baba.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:40 uur

geplaatst: vandaag om 01:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.