MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder

zoeken in:
buizen
Was even in de war met het 'ontknopingstopic' (dat trouwens nu daadwerkelijk de ontknoping begint te naderen) maar dank voor de tag, Casartelli, maar ken te weinig albums door en door en enkele albums zelfs geheel niet van deze Prog-carnavals-11. Dus dan kun je gewoon niet echt mee doen.
Volg de finale wel.

Succes.

Lijst is under construction, denk dat hij aankomend weekend op de post kan......

Ook mijn lijstje gaat er nog aankomen, Casartelli.

Lijstje ingestuurd! Ook mijn top 10 zou, had ik die aan het begin van het spel samengesteld, er heel anders uitzien. Verschillende mooie ontdekkingen gedaan, ik noem

Airbag
Archive
Bjørn Riis
Jack O' The Clock
Lazuli
Pure Reason Revolution

Als zodanig nog onbekend waren Wolverine en Steve Rothery Band, beide albums zijn intussen aangeschaft.

In navolging van Bonk dank aan allen voor de nominaties!

Ik heb een afspeellijst gemaakt op mijn telefoon met alle prog top 20 nummers, en hoop vanavond danwel morgenavond de knoop door te hakken wat betreft de volgorde. Blijft gewoon een feestje om op te zetten ik zal ook mijn hoofd eens buigen over mijn persoonlijke top 20 uit alle nominaties, maar aangezien ik pas vanaf ronde 4 heb meegedaan, zal ik daarvoor eerst heel veel moeten gaan beluisteren en herbeluisteren om daar een beetje orde in te krijgen! Dat wordt voor mij een fantastische ontdekkingsreis, met al jullie nominaties! En daarom wil ik even mijn dank uitspreken aan de organisator Casartelli en alle andere deelnemers voor hun geweldige input!

Opdat er maar snel weer een dergelijk topic mag komen!!

buso schreef:
Het is me allemaal wat te 'soft', er zitten bijna geen 'bijters' tussen. Het voelt me allemaal wat te 'veilig' aan.
buso, je moet je wel realiseren dat je hier niet op een progforum zit, maar op een muziekforum (weliswaar met een progspel, dat dan weer wel).
Ook ik ben daar inmiddels achtergekomen.
Dat verklaart volgens mij dat er niet zoveel ‘bijters’ tussen zitten.
Ieder nadeel heeft dan soms weer zijn voordeel.

Jacoto, ben me er heel goed van bewust. Was gewoon een persoonlijke bemerking. Trouwens, ook op een progforum kwamen we meestal ergens bij Marillion, Pink Floyd en andere Porcupine Trees uit. Neem de mensen uit de progmetalhoek en voeg die samen met die uit de symfohoek, gemixt met wat neoprog en postprogressive en wat dies meer en je komt bij de 'dino's' van de prog uit omdat die bij zowat elke (sub)stroming wel ergens een belletje doen rinkelen.
Dat gezegd zijnde verbaast de oververtegenwoordiging van Marillion me wel telkens weer. Die moeten een verdomd goed draaiende fanclub hebben in de Lage Landen

De spotify playlist van de Prog Ladder is bijgewerkt t/m plek 21.

Wat betreft de lijst zullen de prog liefhebbers persoonlijke favorieten hebben die of niet in de lijst voorkomen of op een niet zo hoge positie. Mooi om te lezen dat veel mensen ook weer nieuwe ontdekkingen opdoen bij het samenstellen van zo'n lijst. Voor mij persoonlijk ook wat favorieten die niet of nauwelijks in de lijst voorkomen (Unreal City, Airbag, Antimatter, Magma, Riverside, Anekdoten, Mahavishnu Orchestra, Ash Ra Tempel, Strawbs, Amon Düül II), maarja daarnaast staan weer enkele ontdekkingen waar ik nog niet bekend mee was (Fates Warning, U.K). Uiteindelijk komt er toch weer een mooie lijst uit, waar zeker ook wat van mijn favorieten een hoge positie hebben bemachtigd.

Vandaag terug uit Warszawa. Maandag stuur ik mijn lijstje.

Heb de meeste finalisten nu meermaals beluisterd en vooral Dancing With The Moonlight Knight is echt enorm in mijn achting gestegen. Geweldig!

(Vanaf 08:36)

Ja bij mij ook. Dat nummer wordt echt steeds beter naarmate meer beluisterd! Misschien kun je er een stukje over schrijven chevy93
Ik heb trouwens een stukje geschreven voor Marillion - Neverland

Geweldig nummer inderdaad, magisch begin.

Overzicht van de top 20 op jaar:

1971 Genesis - The Musical Box
1971 Pink Floyd - Echoes
1972 Yes - Close to the Edge
1973 Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
1973 Genesis - Firth of Fifth
1973 Genesis - The Cinema Show
1974 Camel - Lady Fantasy: Encounter / Smiles For You / Lady Fantasy
1975 Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (1-5)
1977 Pink Floyd - Sheep
1977 Supertramp - Fool's Overture
1979 Pink Floyd - Comfortably Numb
1983 Marillion - Script for a Jester's Tear
1984 Marillion - Fugazi
1985 Marillion - Blind Curve
1985 Rush - Xanadu
1990 Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors
1994 Marillion - The Great Escape
2004 Marillion - Neverland
2004 Marillion - The Invisible Man
2005 Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here

Het nieuwste nummer in de lijst is al weer 10 jaar oud.
Slechts 3 nummers uit deze eeuw.
De rest is al ouder dan 20 jaar.

Als ik mijn ingezonden lijstje bekijk komen het beste en het slechtste nummer uit het zelfde jaar.

Ik ben zeer benieuwd naar de einduitslag.
Misschien leuk om een prog. battle te doen van deze eeuw.
Alleen nummers vanaf 2000.

Ik weet niet Papartis of deze in de krochten van Mume ergens al gedaan is, maar lijkt mij errug leuk !

Vanaf 2000 is er natuurlijk ook veel moois uitgebracht. Een paar favorieten van mij !

Archive met Kings of Speed ! Hard aanzetten.. Neemt je steeds dieper mee in Da Speed !

Nad Sylvan - Hoe knap is het om in 2015 The Missing Link te maken welke Genesis fan anno 1975 - 1978 zeer gewaardeerd zouden hebben ! Mijn album van 2015 !! Courting The Widow

En nog eentje van Archive omdat ik nog nooit zo bijzonder het effect heb ervaren van de gezongen regels "You're Just a Whore, and Nothing More..." ondersteund door een Mellotron sound uit 1974

En natuurlijk veel Wilson, Hackett, Fish, Marillion, Transatlantic, Dream Theater, Kate Bush, een stiekeme (prog) voorstel van mij voor Bjork and many, many veel meer...

Nou, deze dan nog. Het zeer onvolprezen Unravel van Bjork. Favoriet nummer van Thom Yorke. Geniaal !

Inderdaad zijn er na 2000 zat goede nummers gemaakt binnen de prog.

Neem alleen al vorig jaar.

Van het album Il Paese del Tramonto van Unreal City.
Het schizofrene begin van Oniromanzia doet herinneringen aan King Crimson en Banco oproepen, maar ontwikkeld zich in de muzikale breedte tot in de droomwereld van de moordenaar uit deze Italiaanse rockopera. Het hammond orgel en het jazzy drumritme weten zich met de clavinet en elektrische gitaar tot symfonische hoogtes op te werpen. De grote man achter de band, Emanuele Tarasconi, zorgt ervoor met zijn zang dat de opera en klassieke muziek verbonden worden aan de complexe muzikale structuren. Van een groovy ritme van het orgel en het drumspel tot aan de breed opgezette synths en gitaarsolo’s, het nummer verrast van begin tot eind in tempo’s en klankstructuren.

Van het album Love, Fear and the Time Machine van Riverside.
De warme zang van Mariusz sleept je Op Lost mee in een terugblik op je leven tot op heden. Je mist de vrijheid die je ooit had en de levensvragen komen binnenrollen. De rivier aan gedachten kronkelt in een uiterst fraaie melodielijn. Je verliest het bewustzijn in het gitaarspel van Piotr. Bij vlagen grimmig, maar vooral schitterend in het creëren van oogverblindende muzieklandschappen.

Van The Judas Table van Antimatter.
Stillborn Empires bouwt zich op vanuit het drumspel van Liam Edwards en krijgt de toevoeging van de pianoklanken en het gitaarspel van Moss. De zwakke mens wordt door anderen misbruikt en achterlaten met de pijnlijke herinneringen aan het verleden. De dromen van een mooie toekomst worden één voor één opgeblazen in de aangrijpende klanken van het nummer. Het leven lijkt ten einde te komen wanneer de gitaren als bulldozers door je gedachten heen walsen. Mick voert zich door zijn emoties heen in zijn depressieve zang en laat geen moment onberoerd.

Het wordt hoog tijd dat Casartelli terug komt van vakantie! Nadat ik mijn lijstje ingeleverd had, zijn er nu dagen dat ik niet eens meer hoef te denken aan de progladder en dat kan toch eigenlijk niet de bedoeling zijn, als we de volgorde van de top 20 nog niet eens weten!
Wat mij betreft (na een eventuele korte rustperiode) mogen we daarna best nog een keer een dergelijk spel doen, met weer een hele sloot aan nieuwe nominaties, want er is inderdaad nog meer dan genoeg goede muziek (ook wel van voor 2000, denk ik) die nog ontdekt moet worden

Maar eerst erg benieuwd naar hoe de uiteindelijke top 20 eruit komt te zien...

Ik weet niet Papartis of deze in de krochten van Mume ergens al gedaan is, maar lijkt mij errug leuk !

Er is inderdaad in het verleden wel een Alternatieve Progladder geweest met minder bekende bands.
Winnaar was Discipline. met het nummer Canto IV (Limbo).
Dit nummer won de finale van Galahad - I Could be God.
Zie onderstaande link. Veel leuke bands en nummers te vinden daar.
En ook georganiseerd door Casartelli.

alternatieve progladder 2014

Casartelli (moderator)
Terug van vakantie en inmiddels een toch redelijk indrukwekkende 31 finalelijstjes verwerkt. Mocht je een lijstje ingestuurd hebben en geen ontvangstbevestiging gekregen hebben, trek even aan de bel!

In de laatste berichten lees ik wat treurnis over ondervertegenwoordiging van de recentere prog. Ik roep graag nog even het volgende lijstje in herinnering
Casartelli schreef:
Dat we in de finale en de laatste ronde(s) vooral de wat oudere prog langs zagen komen, laat onverlet dat in de Top 300 als geheel er ook een hoop modernere nummers staan. Vanaf 1967 komt elk jaar ten minste 1x aan bod. Een verdeling over de lustra:

1966-1970: 8
1971-1975: 51
1976-1980: 37
1981-1985: 20
1986-1990: 13
1991-1995: 29
1996-2000: 27
2001-2005: 40
2006-2010: 42
2011-2015: 33

Wie nog steeds met zijn finalelijstje zit te stoeien... vanavond om tien uur echt deadline!

Casartelli (moderator)
Overigens wordt er nog prijs gesteld op een recensie van Sheep.

Casartelli (moderator)
Nog 58 minuten tot de deadline. We zullen dan meteen de onderste vier nummers gaan bewonderen. Als mensen alvast voorspellingen voor de nummers 20-17 willen plaatsen of eender wat voor andere bespiegeling...

Moeilijk om een schatting te maken van de nummers 20-17, maar ik verwacht dat er 1 nummer van genesis, marillion, pink floyd bij de laatste plekken zullen staan. Ik houd het op the cinema show, fugazi, sheep en laat ik blind curve het tweede nummer van marillion pakken. Ik hoop het ook dat de top 10 wat gevarieerder is niet dat de top 10 bestaat uit 4 nummers van genesis en 6 nummers van marillion..................

Sowieso niet want Shine On You Crazy Diamond gaat winnen.

Casartelli (moderator)
De lijnen zijn gesloten.

Vol verwachting klopt ons hart !

Drie dagen geleden postte ik hier een stukje over het nummer Lost van Riverside, met onder andere een heerlijke bijdrage van gitarist Piotr Grudzinski. Vandaag wordt maar eens te meer de onvoorspelbaarheid van de muziekwereld aangetoond, want vandaag is de gitaarvirtuoos op 40-jarige leeftijd overleden. De gitarist van de Poolse progressieve rockband Riverside drukte zijn stempel op de vele muzikale pareltjes die de band afleverde. Vorig jaar verscheen nog het hoogstaande Love, Fear and the Time Machine, goed voor een 2e plek in mijn albumlijst van 2015. Ik zag de band nog op 24 juli in de Cultuurpodium Boerderij in Zoetermeer, een fantastisch optreden, mede door het gitaarspel van Piotr. Eén van mijn favoriete bands van deze eeuw en waarschijnlijk betekend het overlijden het einde van Riverside.

Mogen we hem met zijn muziek gedenken.

Man, wat triest..

Casartelli (moderator)
20

Genesis - The Cinema Show
Totaal punten: 262
Nummer 1 van: niemand
Nummer 20 van: Johnny Marr en Manfield
Virtuele positie voor aanvang finale: 12
Standaarddeviatie: 5.40

The Cinema Show heeft nog lang stuivertje gewisseld met nummer 19. Het heeft verder de twijfelachtige eer om als enige finalenummer door niemand op nummer 1 te zijn gezet. En of het nu aan de concurrentie met de andere Genesisnummers lag of niet... vanuit een virtuele 12e plek is een 20e plek toch wel wat teleurstellend.

Begint goed (of juist niet?), duidelijk het minste nummer van de finale voor mij!

Casartelli (moderator)
19

Marillion - The Great Escape
Totaal punten: 268
Nummer 1 van: El Stepperiño en vigil
Nummer 20 van: freitzen, laxus11 en Salvadore
Virtuele positie voor aanvang finale: 18
Standaarddeviatie: 6.06

Die standaarddeviatie, dat kun je een beetje zien als een maat voor het love-hate-gehalte van een nummer. De waardes variëren van 4.56 tot 6.51. The Great Escape scoort dus vrij hoog op die schaal. Met twee kopposities en drie hekkensluitposities ligt dat ook wel een beetje voor de hand.

Casartelli (moderator)
18

Pink Floyd - Sheep
Totaal punten: 286
Nummer 1 van: freitzen
Nummer 20 van: Papartis en thelion
Virtuele positie voor aanvang finale: 13
Standaarddeviatie: 5.22

We maken een sprong van 18 punten en komen andermaal bij een hofleverancier uit. En ook hier ontstaat de indruk dat de hofleveranciers in de finalelijstjes toch iets kritischer benaderd werden dan in de reguliere speelrondes.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:15 uur

geplaatst: vandaag om 23:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.