MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder

zoeken in:
Amarok

Okay, alle lijnen zijn geopend, het stemmen is begonnen.....

Zoals bij het Eurovisie songfestival gebruikelijk is het tijd voor een cultureel intermezzo om de tijd een beetje op te vullen.
Onderstaande link al eerder geplaatst op Musicmeter maar ze verdienen een groter publiek!
Enjoy!

Wat een leuk intermezzo ! Het lijken wel de zoons en dochters van John Ro Myung van Dream Theater ! Vooral die dame die de sitar (?) bespeelt. Zelfde vingerbeheersing. Top !

Casartelli (moderator)
Vijf lijstjes verwerkt (inclusief die van mezelf) en er is inmiddels één nummer dat tweemaal op de laatste plek gezet is. Alle nummer ééns zijn nog verschillend tot nu toe.

Overigens is de bedoeling dat je altijd een bevestiging krijgt als je een lijstje instuurt. Mocht je die dus niet ontvangen hebben, check dan even of hij goed doorgekomen is.

Waarom moeten die laatste lijstjes via PM gestuurd worden?
Mogen we niet zien hoe ieder zijn finale-lijstje invult? Lijkt me juist heel interessant!

Het is toch geen Commissie Stiekem?

Jacoto schreef:
Waarom moeten die laatste lijstjes via PM gestuurd worden?
Mogen we niet zien hoe ieder zijn finale-lijstje invult? Lijkt me juist heel interessant!

Het lijkt de Commissie Stiekem wel.

Waarschijnlijk om niemand te beinvloeden en/of gedurende de stemming geen beeld te creëren van de tussenstand zodat de spanning eraf is....

Ik zal de mijne als de stembussen gesloten zeker plaatsen, ik heb niets te verbergen!

musicborst schreef:
(quote)

Waarschijnlijk om niemand te beinvloeden en/of gedurende de stemming geen beeld te creëren van de tussenstand zodat de spanning eraf is....

Ik zal de mijne als de stembussen gesloten zeker plaatsen, ik heb niets te verbergen!

Als er zo gewichtig en secuur gespeeld hoort te worden, dan moet je in deze finale ook geen nieuwe deelnemers meer toelaten die zo maar eens één keertje meedoen.

Heb afgelopen jaar alle 504 deelnemende liedjes bij elkaar kunnen sprokkelen en in een aparte playlist gezet. Deze was dus afgelopen 9 maanden de rode draad in mijn muziekbeleving. In deze playlist heb ik de betreffende nummers allemaal gewaardeerd met het bekenden sterren systeem als ik vervolgens de lijst sorteer op waardering ziet mijn top 20 er zo uit:

Marillion - White Russian
Anathema - The Storm Before the Calm
Renaissance - Mother Russia
Pendragon - Last Man On Earth
Supertramp - Crime Of The Century
Agalloch - In The Shadow Of Our Pale Companion
Marillion - Easter
IQ - The Darkest Hour
For Absent Friends - The Stone
Marillion - Ocean Cloud
Sylvium - Signal To Noise
The Alan Parsons Project - Ammonia Avenue
Marillion - Slàinte Mhath
Rush - The Camera Eye
Arrakeen - Differences
IQ - Futher Away

De sterretjes staan voor liedjes die meedoen in de finaleronde en blijven even "geheim". Er doen dus slechts 4 liedjes mee aan de finale die er volgens mij thuis horen.

Casartelli (moderator)
Dat we in de finale en de laatste ronde(s) vooral de wat oudere prog langs zagen komen, laat onverlet dat in de Top 300 als geheel er ook een hoop modernere nummers staan. Vanaf 1967 komt elk jaar ten minste 1x aan bod. Een verdeling over de lustra:

1966-1970: 8
1971-1975: 51
1976-1980: 37
1981-1985: 20
1986-1990: 13
1991-1995: 29
1996-2000: 27
2001-2005: 40
2006-2010: 42
2011-2015: 33

En dit is mijn top10 als het gaat om de vele prachtige liedjes die ik heb mogen ontdekken in de Progladder:

Nordagust - Make Me Believe Bonk
Fairport Convention - Matty Groves chevy93
The Pineapple Thief - The World I Always Dreamed of Salvadore
Birds And Buildings - Yucatan 65: The Agitation of the Mass
State Urge - More Dieter
Trees - Geordie
Harmonium - Histoire Sans Paroles
Aereogramme - - Salvadore
Green Carnation - 9-29-045
Martin Orford - The Old Road

Deze en natuurlijk ook alle overige 'nomineerders' hartelijk dank!

Wat een spanning! Mijn persoonlijke alltime favoriete prognummer zit er nog in, dus daar hoeft geen twijfel over te bestaan, maar de rest van de lijst is nog even ongewis. Straks lekker mee aan de slag

En mocht je nog het idee hebben om deze top 20 op een cdtje te branden voor in de auto, reserveer er dan maar 3: het duurt bij elkaar 3 uur 46 minuten en 49 seconden (gemiddeld 11:20 per nummer)!

musicborst schreef:

Zo gaat echt het in principe ook altijd. Na de bekendmaking plaatst iedereen (of iemand moet echt geen zin hebben) zijn of haar lijstje.

Als iedereen nu al zijn lijstje plaatst hier dan weet je toch min of meer de uitslag al, een presentatie countdown is toch ook leuker en spannender.

Casartelli (moderator)
Reviews

Liefhebbers mogen nog steeds iets schrijven over:

Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
Genesis - Supper's Ready
Marillion - Neverland
Pink Floyd - Dogs
Pink Floyd - Sheep
Rush - Xanadu

Casartelli (moderator)
Nationaliteiten in de Prog Top 300!

Die spreiding over artiesten... dat gaat nog wel een beetje meevallen als je de hele lijst in ogenschouw neemt. Maar qua nationaliteiten is - nauwelijks verrassend - één land toch wel heel dominant:

01 Verenigd Koninkrijk 177¾
02 Verenigde Staten 35½
03 Zweden 17¾
04 Nederland 16
05 Canada 10
06 Duitsland 9
Noorwegen 9
Polen 9
09 Italië 4
10 Frankrijk 3
11 Australië 2
Cuba 2
Oostenrijk 2
14 Brazilië 1
IJsland 1
Zwitserland 1

Overigens ben ik uitgegaan van de nationaliteiten zoals die hier bij de albums staan. Bij Transatlantics debuut staat "Verenigde Staten / Zweden / Verenigd Koninkrijk", dus dat heb ik dan maar netjes 0.5 / 0.25 / 0.25. Bij de nummers van de andere albums waren ze natuurlijk nog steeds transatlantisch, maar ja...

Casartelli schreef:
Bij Transatlantics debuut staat "Verenigde Staten / Zweden / Verenigd Koninkrijk", dus dat heb ik dan maar netjes 0.5 / 0.25 / 0.25. Bij de nummers van de andere albums waren ze natuurlijk nog steeds transatlantisch, maar ja...

Bij die 2 laatste staat inderdaad enkel USA en niet meer Zweden , UK , moet maar een correctie worden.
edit: correctie ingediend en geaccepteerd.

Casartelli (moderator)
Rudi S schreef:
Bij die 2 laatste staat inderdaad enkel USA en niet meer Zweden , UK , moet maar een correctie worden.
edit: correctie ingediend en geaccepteerd.

Nou vooruit, heb in bovenstaand overzicht dan ook nog maar één VS verdeeld over een kwart Zweden en een kwart VK.

Oei Casper heb ik jou nog meer werk bezorgd

Ik zou nu willen dat ik vanaf het begin had meegedaan, vind namelijk dat er 1 nummer ook nog mee had kunnen doen voor de prijzen: Caravan - Nine Feet Underground. Maar goed, die is door niemand anders genomineerd dus wellicht ook niet ver gekomen...

Als het door mij genomineerde In the Land of Grey and Pink het al niet haalt...

Casartelli (moderator)
Inmiddels heb ik 11 finalelijstjes verwerkt. En het aantal verschillende nummers één is eveneens, jawel, 11. Over de lijstduwer zijn de meningen iets minder verdeeld en dat nummer staat inmiddels dan ook 11 punten achter op nummer 19 - hetzelfde puntenverschil als tussen de nummers 1 en 6.
Casartelli schreef:
Die spreiding over artiesten... dat gaat nog wel een beetje meevallen als je de hele lijst in ogenschouw neemt.

...maar we hebben wel duidelijk onze hofleveranciers. De best vertegenwoordigde artiesten:

01 Marillion (16)
02 Genesis (15)
03 Pink Floyd (12)
Porcupine Tree (12)
05 IQ (11)
06 Rush (8)
07 Dream Theater (7)
Van Der Graaf Generator (7)
Yes (7)
10 Camel (6)

Zijn dat onze heilige huisjes? Nou, tot op zekere hoogte... Marillion, Porcupine Tree, IQ, Rush en Camel hadden geen enkele afvaller te betreuren, de andere vijf allemaal wel een of meerdere.

Naast deze 10 zwaargewichten stonden nog 5 artiesten vijfmaal, 6 viermaal, 14 driemaal, 17 tweemaal en 74 eenmaal in de lijst. De tien hoogst genoteerde nummers uit die laatste categorie:

01 Airbag - Homesick (43)
02 Harmonium - Histoires Sans Paroles (74)
03 Anekdoten - Gravity (88)
04 Pure Reason Revolution - Bright Ambassadors of Morning (89)
05 Queensrÿche - Silent Lucidity (95)
06 Bacamarte - Último Entardecer (99)
07 Arena - The Hanging Tree (107)
08 Nordagust - Make Me Believe (114)
09 Clepsydra - Moonshine on Heights (119)
10 Bjørn Riis - Lullaby in a Car Crash (125)

Casartelli (moderator)
Reviews

Marillion - Neverland
Pink Floyd - Dogs
Pink Floyd - Sheep

Casartelli schreef:

01 Airbag - Homesick (43)
02 Harmonium - Histoires Sans Paroles (74)
03 Anekdoten - Gravity (88)
04 Pure Reason Revolution - Bright Ambassadors of Morning (89)
05 Queensrÿche - Silent Lucidity (95)
[.....]

Ha...., Airbag op 1, doet me goed.
Hoe het lijstje dan ook is samengesteld, ze staan bovenaan!
Ik vind dat na al die kritiek erop, Homesick toch een vaste waarde is geworden in ons spel en jammer dat het net de finale heeft gemist.

Voor zijn review over Homesick wil ik Bonk nog een groot compliment maken.
Zelf was ik al begonnen met een kladversie. Er moest nog eens ‘een appeltje geschild’ worden vond ik, totdat ik zag dat Airbag uit de reviewlijst was verdwenen.
Het pakkende review van Bonk, waarin precies aangegeven wordt hoe je zo’n nummer in feite moet beoordelen, had ik niet beter kunnen verwoorden!

lijstje ingediend. het was niet evident om die 20 nummers in goede volgorde te zetten. Ik kon ze heel makkelijk in groepjes zetten die zo ongeveer evenwaardig waren, maar om dan een hiërarchie binnen elk groepje te maken
Ondanks het feit dat het 20 goede nummers zijn, zit ik toch wat met een onvoldaan gevoel bij deze ontknoping. Het is me allemaal wat te 'soft', er zitten bijna geen 'bijters' tussen. Het voelt me allemaal wat te 'veilig' aan. Om het met een concreet voorbeeld te stellen: ik mag deze 20 nummers zonder problemen draaien als mijn vrouw thuis is. Voor haar mag de muziek niet te hard en niet te druk zijn. Dan zit ze hier (met een paar uitzonderingen) goed.
Maar goed, deze nummers zullen de grootste algemene deler van ons aller smaak zijn. Kan ik er aan doen dat er tussen zitten met heel slechte smaak? (en dan laat ik hier in het midden of ik daar bij zit of niet )

buso schreef:
Ondanks het feit dat het 20 goede nummers zijn, zit ik toch wat met een onvoldaan gevoel bij deze ontknoping. Het is me allemaal wat te 'soft', er zitten bijna geen 'bijters' tussen. Het voelt me allemaal wat te 'veilig' aan.

Kom anders maar met je alternatieve top20! Jouw beste 20 uit de hele Progladder....

musicborst schreef:
(quote)

Kom anders maar met je alternatieve top20! Jouw beste 20 uit de hele Progladder....

hmm, misschien nog eens een idee voor als ik wat tijd over heb

Casartelli (moderator)
Reviews

Marillion - Neverland
Pink Floyd - Sheep

Deze staan alle drie in de finale, dus worden pas over anderhalve week 'ontknoopt' dus daar is nog even tijd voor. Misschien handig om het even hier in het topic te melden als je een recensie voor een van deze nummers geschreven hebt - ik ben er dan immers niet om het overzicht hier real-time bij te werken.

In navolging van musicborst, aangezien het ook goed eer doet aan één van de leukste aspecten wat mij betreft van deze progladder, ook van mij de twintig grootste ontdekkingen van deze progladder in willekeurige volgorde . Ik heb daarbij aangehouden, dat ik de muziek van de betreffende band voor het eerst hier gehoord moet hebben. Dank allemaal voor deze prachtige ontdekkingen :

Anima Mundi - Time to Understand [Startlijst]
Agalloch - In the Shadow of Our Pale Companion [musicborst]
Agent Fresco - Eyes of a Cloud Catcher [Startlijst]
Aereogramme - - [Salvadore]
Änglagård - Jördrok [Startlijst]
Bacamarte - Último Entardecer [Startlijst]
Cardiacs - The Ever So Closely Guarded Line [Casartelli]
Collage - In Your Eyes [uffing]
Discipline. - When the Walls are Down [Dieter]
Final Conflict - The Mechanic [da dude]
Harmonium - Histoire Sans Paroles [Startlijst] (hoewel ik die eigenlijk door de MuMe Ladder Top 2000 heb ontdekt)
IZZ - 23 Minutes of Tragedy [Startlijst]
Kotebel - Adagio Maestoso [Svendra]
Manfred Mann's Earth Band - The road to Babylon [ranboy]
Phideaux - Micro Softdeathstar [Startlijst]
Pinnacles - Better Than the Enemy [Papartis]
Sinkadus - Ulv I Fårakläder [echoes]
Sylvium - Signal to Noise [musicborst]
Taal - Skymind [Misterfool]
Trettioåriga Kriget - Krigssång II [Brunniepoo]

Casartelli (moderator)
Er zijn inmiddels 13 lijstjes binnen. Ik doe even de stemoproep in de herhaling: finale van de Prog Ladder!

Camel - Lady Fantasy: Encounter / Smiles For You / Lady Fantasy
Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors
Genesis - Firth of Fifth
Genesis - The Cinema Show
Genesis - The Musical Box
Marillion - Blind Curve
Marillion - Fugazi
Marillion - Neverland
Marillion - Script for a Jester's Tear
Marillion - The Great Escape
Marillion - The Invisible Man
Pink Floyd - Comfortably Numb
Pink Floyd - Echoes
Pink Floyd - Sheep
Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (1-5)
Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
Rush - Xanadu
Supertramp - Fool's Overture
Yes - Close to the Edge

Maak hiervan je eigen top-20 en stuur deze in een pm naar mij. Deadline hiervoor is zondag 21 februari, 22:00 uur.

Ik heb even de vrijheid genomen die gebruikers te taggen van wie ik nog geen lijstje heb gekregen maar die wel regelmatig deelnamen, incidenteel deelnamen, verantwoordelijk zijn voor nominaties uit de startlijst of hun interesse in het ontknopingstopic getoond hebben:
50tracks ArthurDZ Bonk Broem buizen chevy93 crosskip Cured da dude Dieter echoes El Stepperiño Etiul Fathead freitzen Funky Bookie Gretz jasper1991 Jester Johnny Marr kabouter76 laxus11 Manfield meesterdch Misterfool MunzW nelis Orbilin panjoe Papartis progressive Protonos ranboy Rogyros Status Seeker Svendra The_CrY thelion Titmeister wibro willemdeux Yann Samsa
Ook elke andere belangstellende mag uiteraard een lijstje insturen!

Mijn lijstje gaat er nog aankomen, Casartelli. Makkelijk is het niet. Behalve 1 en 2. Die stonden al een hele tijd vast.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:09 uur

geplaatst: vandaag om 18:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.