MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Metal Album Top 30 (Aller Tijden)

zoeken in:
Sir Spamalot schreef:
Goed idee! Zoals we gedaan hebben ten tijde van de topic Het Metal Album van de Week: Het Metal Album van de Week - Google Spreadsheets - docs.google.com. Ik wil gerust meehelpen hieraan, zolang het maar deze week en volgende week niet is, twee moordweken qua drukte op het werk (en dan twee weken vakantie met misschien een klein tripje naar "ergens").

Edit: ik ga dat documentje eens moeten aanvullen.

Dat was ook een leuk topic. Ik heb nog de toplijst daarvan, waarin je ook kunt zien wie welke plaat hoeveel punten gaf: Copy of Toplijst MAVDW - Google Spreadsheets - docs.google.com

buizen
Cured schreef:
MEDEDELING:

Nou , lekker.....door een 'computercrash' gisteravond ben ik nogal wat bestanden kwijt , ik heb alleen nog maar de einduitslag die ik uitgeprint had, maar alleen maar op rangschikking. Ik werk nu via een andere computer, dus ik baal als een stekker en helaas moet [..] ik het nu zo doen :

Top 20 :

1. Master of Puppets – Metallica
2. Reign in Blood – Slayer
3. Operation: Mindcrime – Queensrÿche
...
.....
20. Draconian times – Paradise Lost

Oen!
Baal er goed van. Daar gaat het leuke topic. Je hebt al vaker gerept over computerproblemen en crashes maar je maakt niet even een back-up op een USB-stickje. En nu is alles kwijt.
Je had een zekere verantwoording naar de betrokken topicdeelnemers en dan ga je er zo mee om.
Dat is 1
En 2: vind het echt niet leuk dat je nu opeens de hele lijst alvast verklapt.
Het was zo juist mooi zoals zoetjes aan weer nieuwe noteringen werden onthuld, aftellend tot de uiteindelijke nummer 1. Zo konden mensen dan reflecteren op de albums, etc.
Dat had nog steeds gekund, al zijn helaas de feitjes rond hoeveel keer genomineerd, hoogste positie etc. dan verloren gegaan maar druppelsgewijze onthulling had gewoon nog gekund.

En het gaat strikt genomen maar om 3 missende nummers (weet je die niet meer uit je hoofd?), t/m nr. 24 was al gepubliceerd en nu dan meteen ineens de volledige lijst 20 t/m 1.

Iedereen heeft vast nog wel z'n aan jouw gestuurde mail met inzending bewaard, dus het kan zo weer opnieuw verzonden en alles is weer compleet maar dat is heel veel werk en vraag ik niet van je.
Maar jammer dat het zo is gegaan. Bah.

Ja, zo voel ik het ook wel. Niemand laat zijn computer bewust crashen natuurlijk. Dat is de ene kant. Maar volgens mij was het best nog mogelijk om de lijst van 20 tot en met 1 stapsgewijs bekend te maken. Nu is de lol er wel af.

Meneertje Cured houdt weinig vrienden over.
Het is niet het eerste door hem opgezette topic waar hij om één of andere reden de brui aan geeft...
We hebben vaker discussie gehad...

buizen
Het gaat me er niet om om Cured enorm aan te vallen, zeker niet als persoon. Deze kritiek gaat over dit topic.Het lijkt een of andere (boze?) impulsieve actie om huppatee dan maar de hele lijst ineens te publiceren. Weg spanning en lol. En alles kwijt door een PC-crash kan gebeuren maar hij had allang een back-up moeten maken.

(En ja ik heb elders ook wel de opgegooide balletjes "wellicht stop ik met MuME" etc. gelezen.
Maar gaat me nu even om omgaan met dit topic, kun je gewoon niet maken Cured. Volgende keer anders s.v.p.).

Niemand kiest er natuurlijk voor om een PC-crash te krijgen. En iedereen vergeet weleens een back-up te maken. Dus dit kun je eigenlijk niemand ten laste leggen.

Voorts dien ik te vermelden dat Cured en ik bij een ander welbepaald topic een pittige woordenwisseling hebben gehad. Dus wellicht verkeerde hij in een boze, impulsieve bui. En in een impulsieve bui doe je soms impulsieve dingen. Dus als ik hierdoor mee aan de basis lig van het feit dat de lijst in een keer bekend werd gemaakt en dat op die manier het topic voor velen die hier zo naar hadden uitgekeken verpest is, dan voel ik me daar wel oprecht lullig over.
(Cured lijkt me overigens nog steeds op zijn tenen getrapt door onze discussie vanmorgen. Hoewel ik tussen de regels door wel al had gezegd dat er ook een bepaalde schuld bij mij ligt en daarvoor halvelings wel al mijn excuses voor aanbood - die hij overigens niet lijkt te willen accepteren. Soit, dat is zijn zaak. Voor mij persoonlijk is die zaak afgerond. Maar dit even terzijde.)

Hoe dan ook, het is wat het is. "It's no use crying over spilled milk" zeggen ze weleens in het Engels. Het zou zonde zijn om een leuk topic als dit zomaar in de vergeetput te laten belanden. Dus we kunnen er alleen maar het beste van maken. Het idee van DargorDT om de albums (en de lijst in het algemeen te bespreken) is dan wel top. In het algemeen vind ik het ook een zeer leuke lijst. Meer dan een paar van mijn favoriete metalalbums staan erin (zoals Neurosis' Through Silver in Blood, die ik op 1 heb staan). En ieder album in deze lijst is een klassiertje en een toppertje. Een groot deel ervan heb ik al in huis en degenen die ik nog niet in huis heb, stonden sowieso al op mijn verlanglijstje.

Al verbaast het me op een of andere manier wel dat er geen Judas Priest album te bespeuren valt. Gezien nog al wat users een liefde koesteren voor de klassieke metal had ik wel gedacht dat een Painkiller ofzo wel in deze top 30 zou verschijnen

buizen
Dat Metallica op nr. 1 is beland en dan ook nog net voor Slayer (met hoeveel punten verschil? Cured weet vast nog wel of dat nipt was of met overmacht) bevalt me niet aan de einduitslag. Maar goed, eerlijk gestemd, maar voor de rest een top vol aangename verrassingen.
Hell Awaits, Metal Church(!) en Black Sabbath stonden in m'n top tien en ik was dus blijkbaar niet de enige die dit goede albums vindt
Mercyfull Fate is ook verrassend.
Idee van DargorDT vind ik ook prima. En als op een of andere manier de persoonlijke lijstjes ook nog aan bod kunnen komen..

Painkiller heb ik in elk geval genomineerd, dus aan mij lag het niet

Nou begin je zo'n leuk topic Cured, doen er veertig mensen mee, die er ook (veel) tijd instoppen en dan knal je zomaar in één keer de lijst erop.... Ik snap dat je baalt van de pc, maar Je had, zoals andere al schreven, ook per album vanaf 20 kunnen aftellen met bijvoorbeeld een clip erbij (zoals bij het Greatest Hits topic). Jammer.

Dit was mijn lijst:

1. Master of Puppets - Metallica (1)
2. Black Sabbath - Black Sabbath (10)
3. Seasons in the Abyss - Slayer (8)
4. Les Voyages de L'Âme - Alcest
5. Ride the Lightning - Metallica (4)
6. Metal Church - Metal Church (12)
7. Watershed - Opeth
8. Paranoid - Black Sabbath
9. Black Gives Way to Blue - Alice in Chains
10 Powerslave - Iron Maiden (14)
11 South of Heaven - Slayer (19)
12 The Book of Souls - Iron Maiden
13 The Devil Put Dinosaurs Here - Alice in Chains
14 Worship Music - Anthrax
15 Ace of Spades - Motorhead

7 nummers in de top 20.

Het is moeilijk om een top van metal albums op te stellen omdat er binnen de verschillende stromingen en tijdsperiodes zoveel goed spul circuleert. In mijn top vind je minder 'klassiek' materiaal terug (hoewel ik dat ook allemaal graag mag). Daarom heb ik in mijn top gekozen voor albums die de grootste impact op mijn onderbewustzijn hebben gehad

1. Through Silver in Blood - Neurosis
2. NOLA - Down
3. Lateralus - Tool
4. Panopticon - ISIS
5. Blackwater Park - Opeth
6. The Mantle - Agalloch
7. Seasons in the Abyss - Slayer
8. Crack the Skye - Mastodon
9. Symbolic - Death
10. Monotheist - Celtic Frost
11. Covenant - Morbid Angel
12. Catch 33 - Meshuggah
13. From Mars to Sirius - Gojira
14. Clearing the Path to Ascend - YOB
15. Dopethrone - Electric Wizard

Dopethrone haalde het overigens net van 'Jane Doe' van Converge, 'Master of Puppets' van Metallica, 'Burn my Eyes' van Machine Head en 'Si Monumentum Requires Circumspice" van Deathspell Omega. Daarbij heb ik 'Angel Dust' van Faith No More en 'Dirt' van Alice In Chains buiten beschouwing gelaten omdat ze hier op MuMe niet onder de noemer Metal aangeduid worden (hoewel sommigen die albums wel tot de metal rekenen, maar dat ligt voor iedereen anders denk ik).

Eeuwig zonde. Ik weet niet wat er aan de hand is met Cured, maar het lijkt even niet lekker met hem te gaan. Jammer dat hij dat afreageert op dit forum. Heb hem op drie plekken te keer zien gaan. Ik ken jou over het algemeen als een toffe kerel, Cured, dus wat het ook is, ik hoop dat je er bovenop komt.

Dat gezegd, hier mijn lijstje. Slechts een magere overeenkomst met de eindlijst van welgeteld één heel album. Misschien behoor ik dan toch tot die wispelturige jeugd, waar buizen het met regelmaat over heeft.

1. The Days of Grays - Sonata Arctica
2. Wintersun - Wintersun
3. Operation: Mindcrime - Queensrÿche
4. Train of Thought - Dream Theater
5. Tales of Ancient Prophecies - Twilight Force
6. The Spirit of Ukko - Kiuas
7. The Legacy - Testament
8. Century Child - Nightwish
9. Nightfall - Candlemass
10. Animatronic - The Kovenant
11. Mezmerize - System of a Down
12. Wisconsin Death Trip - Static-X
13. Disconnected - Fates Warning
14. The Chemical Wedding - Bruce Dickinson
15. As the World Bleeds - Theocracy

Mijn Metal top 15:

1. Symbolic - Death
2. Burn My Eyes - Machine Head
3. Icon - Paradise Lost
4. Bloody Kisses - Type O Negative
5. Anthems To The Welkin at Dusk - Emperor
6. The Sound of Perseverance - Death
7. Draconian Times - Paradise Lost
8. The Angel and the Dark River - My Dying Bride
9. The Number of the Beast - Iron Maiden
10. Painkiller - Judas Priest
11. Don't Break The Oath - Mercyful Faith
12. Master of Puppets - Metallica
13. Reign In Blood - Slayer
14. Ruun - Enslaved
15. Blackwater Park - Opeth

Ik heb toch redelijk veilig gestemd, zie ik

10 van de 15. Ik denk dat we een winnaar gevonden hebben

Een album dat net buiten mijn top 15 viel, en ik nog niet ben tegengekomen, is dit pareltje-> Back To The Times of Splendor van Disillusion.

Met 6/15 ben ik best wel tevreden en ook nog 2 bands uit m'n toplijst erin met een ander album. Had inderdaad ook wel een Painkiller of ander magistraal album van Priest verwacht.

01. Number of the Beast - Iron Maiden
02. Operation: Mindcrime - Queensrÿche
03. Dead End Kings - Katatonia
04. Painkiller - Judas Priest
05. The Crimson Idol - W.A.S.P.
06. Mass IIII - AmenRa
07. Pelagial - The Ocean
08. Turn Loose the Swans - My Dying Bride
09. Through Silver in Blood - Neurosis
10. From Mars to Sirius - Gojira
11. Rust in Peace - Megadeth
12. Eternal Kingdom - Cult of Luna
13. Woods V: Grey Skies & Electric Light - Woods of Ypres
14. Shades of God - Paradise Lost
15. Blackwater Park - Opeth

buizen
1 Black Sabbath - Black Sabbath (10)
2 Slayer - Hell Awaits (thrashmetal) (16)
3 Hanoi Rocks - Bangkok Shocks, Saigon Shakes, Hanoi Rocks (glam- / punkmetal)
4 Iron Maiden - Iron Maiden (NWOBHM)
5 Venom - Black Metal (black metal)
6 Metal Church - Metal Church (12)
7 Accept - Restless And Wild (heavy metal / NWOBHM)
8 Metallica - Kill 'M All (thrash)
9 Exodus - Bonded By Blood (thrash)
10 Mercyful Faith - Don't Break the Oath (black/heavy metal) (17)
11 Kreator - Extreme Agression (thrash)
12 Iron Maiden - Killers
13 Motorhead - Overkill
14 Anvil - Forged In Fire
15 Dimmu Borgir - Stormblåst

Nr. 3 deed ik expres, eigenlijk is het absoluut geen metal maar met 'glammetal' is ie door de mazen van Cured's beoordeling geglipt.
4/15 in de lijst en dan ook nog enkele bands maar dan met andere albums: ben niet ontevreden.
Dat album van Opeth moet ik nog maar eens serieus gaan beluisteren.

Ik had maar 1 album genomineerd, te weten: Danzig II Lucifuge.
Mijn metalhart is beperkt. Kwaliteit boven kwantiteit.

1. Metallica - Ride the Lightning
2. Slayer - Seasons in the Abyss
3. Metallica - Master of Puppets
4. Sepultura - Arise
5. Megadeth - Rust in Peace
6. Iron Maiden - The Number of the Beast
7. Slayer - South of Heaven
8. Obituary - Cause of Death
9. Iron Maiden - Powerslave
10. Sepultura - Beneath the Remains
11. Tool - Aenima
12. Death - Human
13. Megadeth - Peace Sells... but Who's Buying?
14. Black Sabbath - Paranoid
15. Entombed - Left Hand Path

buizen
Wel gaaf om die persoonlijke lijsten te zien.
Albums die ik niet ken in een top drie. Maar ook nog best veel ouder werk, uit de geboortejaren van de metal.
Accept nog in geen enkele lijstje getroffen, toch waren ze bij de allervroegste echte heavy metal, double bassdrum, gitaartandem, flink tempo. Eerder nog dan Metallica en Slayer.

Ook nog nergens Rainbow Rising tegengekomen. Maar die staat op MuMe misschien niet aangeduid met 'Metal'?
Anders was die denk ik ook wel de top 30 binnengevlogen.

Ah wat jammer dat het zo is gelopen zeg... Doe ik eens aan een forum mee... haha! Naja, is niet anders.

Hierbij mijn top 15.
Waarvan 0 noteringen in de uiteindelijke top 20 haha...had ik totaal niet aan zien komen *kuch kuch*

1. The Quantum Enigma - Epica
2. The Diary - The Gentle Storm
3. Endless Forms Most Beautiful - Nightwish
4. Sacrificium - Xandria
5. Design Your Universe - Epica
6. Once - Nightwish
7. The Human Equation - Ayreon
8. Mother Earth - Within Temptation
9. The Heart of Everything - Within Temptation
10. Death & Legacy - Serenity
11. Fallen Sanctuary - Serenity
12. Vinland Saga - Leaves' Eyes
13. We Are The Others - Delain
14. April Rain - Delain
15. Argia - Diabulus in Musica

buizen
Om Rainbow is heel wat te doen geweest. Geen metal.
Blijkt nu achteraf dan weer dat Ritchie Blackmore's Rainbow wel (deels) metal is. Had ik dat geweten dan had het album in de top-3 gestaan, en dan HR eruit. Rainbow hoort in de top tien.

Rainbow Rising klinkt in mijn oren toch zeker zo metal als een willekeurig ander classic metal album. Maar ja, wat is metal en wat is hardrock? Als we die discussie gaan voeren, zijn we binnen een jaar nog bezig

Hoewel...Wikipedia zegt "heavy metal" bij Rainbow Rising. Dus dan zijn we eigenlijk uitgeluld he

buizen
Nicole_1989 schreef:

Hierbij mijn top 15.
Waarvan 0 noteringen in de uiteindelijke top 20 haha...had ik totaal niet aan zien komen *kuch kuch*

1. The Quantum Enigma - Epica
2. The Diary - The Gentle Storm
3. Endless Forms Most Beautiful - Nightwish
....
15. Argia - Diabulus in Musica

Wel gaaf dat iemand eens zo'n lijst plaatst. Oh ja! Gothic is ook nog metal..
Stom, maar stond er amper bij stil.

Waarom zou een Mother Earth van Within Temptation niet in een top 30 kunnen prijken.
Het is steengoed.
Echt 'heavy metal' is het niet, misschien daarom.
Terwijl die dames vet gaaf kunnen headbangen..

Ik vind Epica geweldig, zag After Forever twee keer live, Within Temptation 2 keer, net als Nightwish (1x met Tarja, 1x met Annet) en heb Serenity (uit Oostenrijk toch??) op mijn PC. Over de kwaliteit van Ayreon valt niet te discussiëren.

Prima lijst dus!

Thanks guys!
Kan ik nog de discussie aangaan over de noemer 'gothic metal'... haha Krijg ik altijd een beetje nare bijsmaak van, ik zie mezelf en het muziekgenre absoluut niet als gothic. I prefer symphonic metal!

Overigens: Ik ben thuis verknocht geraakt aan het genre vanwege dat mijn moeder Nighttime Birds van The Gathering en The Final Experiment van Ayreon regelmatig draaide... Mother Earth van Within Temptation is mijn eerste eigen gekochte album, toen ik een jaar of 11/12 was!

Over opgroeien gesproken...ik ben ook opgegroeid tussen de muziek van Deep Purple, Uriah Heep, Led Zeppelin, The Who, Queen, The Golden Earring...maar daarvan valt alleen Deep Purple onder de noemer metal denk ik...? Op MusicMeter niet, maar als ik het thuis hoor bij mijn ouders vind ik het denk ik wel één van de eerdere metalbands. Of vloek ik nu in de metal-kerk?

Wat mij betreft niet. Deep Purple speelt volgens de gangbare normen geen metal, maar geldt wel als een van de pioniers van het genre. In die zin dat veel latere bands zich mede door DP lieten beïnvloeden. Veel ouder werk van Deep Purple is steengoed. Vergeet trouwens ook Black Sabbath niet, als het om invloeden gaat.

Symphonic dekt de lading inderdaad beter. Bij Gothic krijg ik toch meer een Paradise Lost, Type O Negative, My Dying Bride idee.

En dan nog Sisters of Mercy... Yep, Symphonic Metal vind ik ook beter.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:23 uur

geplaatst: vandaag om 02:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.