MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 Per Jaar #2

zoeken in:
Sssssssssssst

Foute partyhits in 2009: Dadid Guetta ft Akon met Sexy Bitch

Zo'n nummer dat na enkele breezers wel wat tieners naar de dansvloer in 2009 trok. Het nummer is van de Franse DJ David Guetta (Love don't let me go) en R&B zanger Akon (Lonely). De tekst kreeg evengoed tegenkantingen en in sommige gevallen werd een alternatieve versie als Sexy Chick gedraaid. Ik weet niet of vrouwen daar ineens gelukkiger mee zijn.

Het werd de grootste hit van David Guetta in de VS. Akon had al enkele betere hits, maar zal evengoed blij geweest zijn met dit succes. In Vlaanderen stond het nummer op 1, in Nederland toch ook mooi op nr 3.

Lekkkkkur!

Memories is zelfs nog drie keer zo goed, maar Sexy Bitch beter geschikt voor deze lijst.

Foute partyhits in 2009: Glee met Don't stop believin'

Persoonlijk een guilty pleasure eigenlijk deze tienerreeks met een groep jongeren die allerlei hits zingen. Leuk voor de Gleeks die de serie volgden, fout voor de rest die de covers niet kunnen smaken. Ben zelf wel fan, maar dat zal hier niet algemeen zijn.

Hun bekendst hit is wel het lijflied van de Gleeclub: Don't stop believin', origineel van rockgroep Journey uit 1981. De zangers in de videoclip zijn de 5 hoofdfiguren van de reeks. Vanaf de reeks begon in 2009 sloeg de mix van oude en nieuwe covers (met hier en daar een eigen nummer) meteen aan. Ze hadden in de VS in 2009 alleen al maar liefst 25 singles in de hitlijsten. Iets dat enkel The Beatles beter deed. Ze zouden dat record in 2010 gewoon verpulveren met 80 singles in 2010. In 2011 zouden ze in één week een vierde van de hitlijst bezetten. Sommige nummers kwamen dankzij Glee zelfs terug in de hitlijsten.

In Vlaanderen en Nederland had de serie ook wel fans, maar bleven de hits in de lijsten wat achterwege. Geen hits dus, maar wel vrij bekend.

Kan me deze cover niet voor de geest halen, heb Glee ook nooit gevolgd, maar het origineel is wel een guilty pleasure voor mij

Ik kan me helemaal niets van Glee voor de geest halen, maar met het origineel is in elk geval niks mis

Sexy Bitch nog veel erger dan I Gotta Feeling idd...

Wat had 2009 toch veel slechte pophits idd

Foute partyhits in 2009: Emiliana Torrini met Jungle Drum

Nog zo'n oorwurm waar je horendol van wordt. Te bedenken dat dit uit het zo opgehemelde IJsland komt. Emiliana Torrini groeide op in IJsland maar maakte muziek in Londen waar ze nog altijd woont. Haar eerste album kwam uit in 1995. In 2005 zou ze ook buiten Engeland en IJsland doorbreken. Al zal ze bij velen enkel bekend staan met deze Jungle Drum. Of bij de liefhebbers als zangeres van de Gollum's song in Lord of the rings: The Two Towers. (wat evengoed fout is )

Het valt me op dat dit geen hit in Nederland was. In Vlaanderen stond dit 1 week op nr 1. Net als in Duitsland en Oostenrijk. In Nederland niet terug te vinden in de hitlijsten. Bij deze dus een foute maar aangename kennismaking.

zaaf
Wel een leuke vrouw.

Emiliana Torrini fout?

Ja. Wat een godvergeten kutnummer zeg.

zaaf
Kijk eindelijk een subtiele blik.

2009 is toch echt wel het slechtste jaar sinds de eeuwwisseling voor mij. Mumford & Sons alleen al.

Ai, wegens een ingelaste bespreking kan ik dus even niet aan de PC, dit wordt dus een stuk later in de ochtend > 11:30 uur

zaaf
zijn ze ontevreden over de top 10?

zaaf
is ie nu goedgekeurd?

9/10. Fever Ray - When I Grow Up

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/57/Fever_Ray_-_When_I_Grow_Up_single_cover.jpg

Punten : 24
Nom. : zaaf GrafGantz yeahyeahyeah
Nr. 1 van: niemand

3 nummers kwamen op 24 punten, door het aantal nominaties hebben wij een gedeelde 9’10 plaatst in onze lijst.

Karin Dreijer Andersson’s kende wij die niet van The Knife?
De dance invloeden zijn nog wel ver weg aanwezig, electronic dekt al meer de lading ook Bjork komt voorbij.
Na het rustgevende intro komen de vocalen wel scherp binnen, die stem grijpt je en laat niet meer los.
Koude muziek waar je het warm van krijgt.

zaaf schreef:
is ie nu goedgekeurd?

Zeg het maar

Hoera, ik doe weer eens echt mee!

Dit was mijn nummer 3 zelfs.

zaaf
Mn nummer 2! Goeie vergadering!

9/10. Archive - Controlling Crowds

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f2/Controlling_Crowds.jpg

Nom. : Teunnis Arno vigil

Archive weet wel een breed publiek te boeien, van electronic tot prog rock en dan zijn er nog die trip hop beats, tja dat levert dus punten op.
Archive scoorde al eerder met het fraaie again en het sterke Controlling Crowds album moest natuurlijk nieuw succes opleveren.

the world is my playground too and I’ll do what I like.

In het titelnummer komen bovengenoemde eigenschappen mooi samen, fraaie afwisseling van stevige beats en mooie gezongen stukken, ook rockmuziek ontbreekt niet.
Vanaf het intro weet je eigenlijk al dat het raak is, episch nummer.

Jeah! Mijn nummer 4!

zaaf
Ik heb een andere, maar deze is top.

8. Animal Collective – My Girls

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/13/My_Girls_Animal_Collective.jpeg

Nom. : Renoir ArthurDZ Johnny Marr Dwejkk_

Animal Collective goes pop, Beach Boys referenties waren er altijd al, maar hier is het ook nog heel passend.

Prachtig over elkaar heen buitelende vocalen, geweldig dansende synths , dit moet wel een kindje van Panda Bear (Noah Lennox) zijn.
Met zijn mooie lagen en zelfs een mogelijkheid tot meezingen is Animal Collective nog nooit zo dicht bij een popliedje geweest en dus zijn zij er hier ook bij.

Bij Pitchfork werd dit nummer gekozen tot beste nummer van 2009, in onze lijst krijgt hij een mooie 8e plaats.
Animal Collective - My Girls (2009) - YouTube

Prachtig artwork ook.

zaaf schreef:
Ik heb een andere, maar deze is top.

Kogels?

zaaf
Yep...

Gast
geplaatst: vandaag om 08:43 uur

geplaatst: vandaag om 08:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.