MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 Per Jaar #2

zoeken in:
Ha,ha, ook ja, liedje stond hier een paar weken op de lessenaar.

Lekker nummertje. Desondanks past ie ook prima in deze "top"-10.

Nooit iets aan gevonden. Vreselijk.

2009 is helemaal uit de hand gelopen. Mijn longlist bestaat uit 329 nummers, mijn "short"list uit 133 Maar goed, 2009 voelt dan ook echt als mijn jaar. Einde 5e, begin 6e klas; toen deed ik niet veel anders dan muziek luisteren.

zaaf
maak je een top 133? ben wel benieuwd...

HET JAAROVERZICHT VAN 2009.

Iets vroeger, want er komen weer drukke dagen aan.
Ook 2009 stond weer bol van goede verrassende muziek.
En of het nu echo's uit de 60's, 70's, 80's of 90's zijn....alles weet zijn weg wel te vinden.
De nieuwe eeuw lijkt vooral een verzamelpunt voor veel wat er vorige decenia muzikaal is ontstaan. Natuurlijk geen copie op copie, en gelukkig voldoende eigen smoelwerk.
Veel boeiende alternatieve acts en ook uit Nederland stond er een bandje op die wal raakte, maar daarover straks meer.

LET'S BEGIN,

* Voor het geval Madonna onverwachts omvalt.....haar opvolgster staat klaar.
Lady Gaga is een in 1986 geboren New Yorkse en valt op door het in 2008 verschenen debuutalbum The Fame.
Gaga is natuurlijk ontleend aan Queen's hit Radio GaGa.
De dame in kwestie is een stuk extravaganter dan Madonna, kan goed zingen, speelt een goed stukkie piano en ook niet onbelangrijk.....ze kan componeren.
Voordat ze doorbrak schreef ze al liedjes voor Britney "ik heb geen talent" Spears en de Pussycat Dolls.
In 2009 komt The Fame ook bij ons op nr.1 en zijn Pokerface en Paparazzi al grote hits geweest.
Lady Gaga veroorzaakt in ieder geval een ware hype.
Ging je eerst als papa en mama veilig met je kind naar K3, nu dus naar Gaga met natuurlijk een verkleede tiener. Ja, zware tijden voor een ouder.
Ach, en dan wordt je als debutant zo maar even 9x genomineerd voor de MTV MusicAwards.
En natuurlijk won ze er een paar.
Oa. voor de beste nieuwe artieste, beste special effects en de beste kunstregie voor de clip van Paparazzi.
Tevens verschijnd er in 2009 nog een minialbum The Fame Monster.
Ik ben nog altijd benieuwd waar deze dame nog meer tot in staat is. Ik wacht nu al 6 jaar.
Het shockeffect is toch wat uitgebleven.

* En daar waren ineens Mumford & Sons.
Een Britse folkrockband uit Londen en opgericht eind 2007 door multi - instrumentalist Marcus Mumford.
Toch wel weer leuk zo'n folkformatie die er vooral op de buhne een groot feest van maakt.
Zo'n goeie hebben wij nog niet gehad na de Pogues.
Het album Sigh No More maakt indruk en verkoopt in de UK al over de 1 miljoen exemplaren. In Februari 2010 wordt het album uitgebracht in de US en Canada en in de US verkoopt het net zo makkelijk 2 miljoen albums.
Zeer knap voor een debuutplaat.
Binnen de kortste keren is de band op elk festival die er toe doet aanwezig.
Voer voor de top 10 van dit jaar vermoed ik.

* Pinkpop 2009 mag er ook zijn trouwens.
Nestor Smeets heeft Bruce Springsteen weten te strikken voor de Zaterdag en alleen dat al is een geweldig affiche.
Verder zijn Depeche Mode, The Killers, Placebo, The Kooks en Franz Ferdinand van de partij.
Krezip verving Live ( i.v.m eem verlopen paspoort van 1 van de bandleden.) en De Jeugd Van Tegenwoordig zijn er ook.
Oasis en The Prodigy waren ook gevraagd, maar hadden afwijkende tourschema's
Het was weer een mooi feessie !

* Dat bandje dat wal raakte is De Staat
Uit Enschede en aanvankelijk een soloproject van Torre Florin, de gitarist/ zanger en voornaamste componist.
Voor de livegigs moet er echter wel een band staan en wordt er maar besloten om er een groepsproject van te maken.
De Staat dus en het debuutalbum Wait For Evoltion komt dit jaar uit.
Een eigenzinnige alternatieve plaat die in de verte aan dEUS doet denken.
Met diezelfde dEUS gaat De Staat mee als supportact voor een aantal gigs in de UK.
Tevens staat dit fijne bandje op Parkpop, Lowlands en jawel......Pinkpop.
'T moest nog even een verrassing blijven.
De Staat blijft lekker zijn eigen ding doen en is ook live een echte aanwinst.

* Verder wil ik het niet hebben over de best verkochte albums van Nederlandse acts als Guus Meeuwis, Borsato en Nick en Simon.
Kunnen we dit onderwerp a.u.b vermijden.
Heel fijn.

We zijn weer toegekomen aan zij die het aardse verruilde voor het eeuwige.....een fikse lijst weer.

* Ramses Shaffy ( 76)

Legendarische chansonnier/ componist/ acteur die leefde als een rocker, of jazzcat, die konden er ook wat van.
In 1952 wordt hij aangenomen op de toneelschool en met zijn partner Joop Admiraal reist hij in 1960 af naar Rome, in de hoop daar als acteur aan de bak te komen. Een missie die niet slaagt.
In 1964 richt hij Shaffy Chantant op en daar wordt ook zangeres Liesbeth List bij betrokken.
Met haar gaat hij een langdurige samenwerking aan en blijven vrienden tot zijn dood.
Het prachtige duet Pastorale is natuurlijk het meest bekend.
In de 70's is Shaffy op muzikaal gebied succesvol met nummers als We Zullen Doorgaan, Zing, Vecht, Huil, Bid, Lach, Werk En Bewonder en Laat Me.
In de 80's is hij regelmatig als acteur te bewonderen in tvspelen als Willem Van Oranje en Op Hoop Van Zegen.
Hjj wordt later opgenomen in het Dr.Sarphatihuis, als blijkt dat hjj aan het syndroom van Korsakov lijdt.
De langdurige alcohoholverslaving heeft zijn tol geeist.
Op 27 November doet hij nog een paar liedjes in de Sint Laurens kerk in Rotterdam en op 1 December komt hij te overlijden.

* Ron Asheton ( 60)

Gitarist en rechterhand van Iggy Pop in The Stooges. Misschien wel de allereerste Punkband ooit - al bestond die term toen nog niet.
Hij schreef samen met Pop in ieder geval alle songs.
Asheton werd dood aangetroffen in zijn huis in Michigan. Hij kreeg enkele dagen eerder een hartinfarct.

* Billy Powell ( 56)

Powell was de keyboardspeler van de Southern Rockband Lynyrd Skynyrd.
Hij overleefde het vliegtuigongeluk in 1977, waar een aantal bandleden de dood vonden.
In 1987 sloot hij zich weer aan bij de band, die aan een 2e leven begon.
Een hartaanval wordt hem fataal.

* Dave Dee ( 67)

Uit de band Dave Dee, Beaky, Mick & Tich.
Dee was een voormalig politieman en was snel ter plekke toen het auto ongeluk plaats vond waar Eddie Cochran zou overlijden en Gene Vincent zwaar gewond raakte.
De band met de maffe naam scoorde natuurlijk een hit met de 60's kraker Legend Of Xanadu.
Dee werd later A&R manager en zakenman.
Hij bleef optreden tot aan zijn dood toe.
Hij sterft aan prostaatkanker.

Willy Deville (58)

Aanvankelijk leadzanger van de band Mink Deville die eind 1977 doorbreekt met het nummer Spanisch Stroll.
Als de band falliet raakt, gaat hij solo en is van 1980 tot 2000 verslaafd aan heroine.
Zijn stijl varieerde van latin, country, rock en blues.
Altijd met een aanstekelijke romantiek en gepassioneerdheid gebracht. Live in zijn goede tijd een sensatie.
Hij bezwijkt aan alvleesklierkanker.

* Allen Klein ( 77)

Discutabele zakenman uit Amerika, die vooral bekend stond als manager van The Beatles en The Stones.
Ook deed hij zaken met oa. The Kinks, Donovan en Lulu, onder het motto betere contracten binnen te slepen.
Klein leed al enige tijd aan Alzheimer.

* Lux Interior ( 62)

Pseudoniem van Erick Lee Purkhiser.
Medeoprichter en zanger van de garage/ punkband The Cramps.
Vanaf 1975 al maakt de band deel uit van de opkomende punkscene van New York, maar blijft bestaan en een cultstatus behouden.
De oorzaak van zijn dood is mij niet bekend.

* Eric Woolfson ( 64)

Medeoprichter van de de Alan Parsons Project.
Woolfson werkt lang samen met Alan Parsons en hij is verantwoordelijk voor de teksten en muziek.
Zijn stem kenmerkte zich als zacht en melanchoniek.
Als hij zich na 1987 vooral op het schrijven van musicals wil gaan richten, volgt de breuk met Parsons snel.
Woolfson bezwijkt aan kanker.

* Kelly Groucutt ( 63)

Voormalig bassist/ vocalist van E.L.O.
Hij had qua zang een belangrijk aandeel in de songs.
Na het uiteenvallen van E.L.O gaat hij jaren later verder met E.L.O Part II en OrKestra.
Feitelijk bands die zonder Jeff Lynne de oude glorie willen laten herleven, maar dan onder een andere naam.
Hij bezwijkt aan een hartaanval.

* Les Paul ( 94)

Was een Amerikaans gitarist, gitaarbouwer, uitvinder en componist.
In de 40 en 50er jaren is hij vooral aktief als jazzmuzikant ( oa. bij Nat King Cole.)
Hij was een pioneer bij het ontwikkelen van de electrische gitaar.
Les Paul heeft veel belangrijke vernieuwingen gebracht in de muziek in het algemeen.
Technische vernufte aanpassingen aangaande de gitaar zoals: overdubbing, delay, phasing, meersporenopname, galmtechniek en het wah-wahpendaal.
Hij overlijdt aan een longontsteking.

* Pim Koopman ( 56)

Was een drummer/ componist en producer.
Met Ton Scherpenzeel oprichter van de progrockband Kayak.
In 1976 gaat hij zijn eigen weg als producer en blijkt succescol met acts als Maywood, Pussycat en Time Bandits.
In 1978 richt hij de rockband Diesel op en de hit Sausolito Summernight is een hit in 1979 en schopt het zelfs tot de Amerikaanse hitlijsten.
Begin jaren 80 speelt hij in de band The President, maar dat is geen lang leven beschoren.
In 1999 is de reunie van Kayak daar en wordt er met regelmaat nieuwe albums uitgebracht en getourt.
Tevens is Koopman als stemacteur te horen in diverse tekenfilms.
Geheel onverwacht bezwijkt hij aan een hartstilstand.

Dat was weer het jaaroverzicht.
Veel plezier met de top 10
Ik verwacht een mooie lijst.

Groeten, bikkel de 2e.

Nou hard gewerkt bikkel2 mooi stukje weer

Goeiemorgen..inderdaad

Ramses Shaffy had ik nog gezien in 2008 als gastzanger bij Nekka Nacht. Hij werd op een stoel gezet achter het gordijn en na de act werd hij achter dat gordijn weer weg geholpen. De enige keer dat ik hem kon zien en maakte ondanks z'n slechte gezondheid toch wel indruk. Lang zou het daarna niet meer duren met Ramses...

Foute partyhit in 2009: Black Eyed Peas met I gotta feeling

Black Eyed Peas lieten in 2003 van zich horen met Where is the love, veel lievere hiphop dan de gangsterrap. Na vooral brave pophits gingen ze meer en meer richting danshiphophits. In 2006 stonden ze nog op 1 met Mas que nada om dan van de radar te verdwijnen. Tot 2009 met eerst Boom boom pow en daarna de nr 1 hit I gotta feeling. Veel minder hiphop en veel meer electropop met dank aan producer David Guetta.

In de VS stond het nummer maar liefst 14 weken op nr 1, iets beter dan de 12 weken nr 1 van Boom Boom Pow. Maar ook hier was het een succes. 2 weken nr 1 in Nederland en 8 weken nr 1 in Vlaanderen. En daarmee (zeker bij ons) de best verkochte hit van Black Eyed Peas.

zaaf
afgrijselijk! prachtige notering

Dit is echt een nummer dat je op trouwfeesten en foute party's tegenkomt. Zelfs op Vlaanderen Zingt staat dit altijd mee op het repertoire.

I Gotta Feeling, haha vooral een favorietje van de heer ArthurDZ.
En laat Mumford & Sons aub de eindlijst niet halen zeg

Rudi S schreef:
Nou hard gewerkt bikkel2 mooi stukje weer

Dank.....ben nog aan het bijkomen.

Altijd leuk om lezen.

Inderdaad ja, voor mij één van de slechtste nummers ooit. De band van leuke popliedjes als Don't Phunk With My Heart en Don't Lie was hier diep weggezakt, wat een platte meuk zeg. Boom Boom Pow is ook al zo'n kutsong.

Johnny Marr schreef:
I Gotta Feeling, haha vooral een favorietje van de heer ArthurDZ.
En laat Mumford & Sons aub de eindlijst niet halen zeg

Dat lijkt me meer wat voor de lijst van Film Pegasus.

Lastige vraag: waar stoor ik me meer aan, I Gotta Feeling of Mumford & Sons? Twee van de grootste smetten op een mooi jaar.

Mumford de Mol vind ik wat storender, gezien het feit dat ie toch wel wat aanhang heeft op MuMe en de lijst dus zelfs zou kunnen halen...

Maar genoeg hierover, tof muziekjaar, wel enigszins van twijfelachtig allooi met o.a. een meisje en een robot met copulatieknoppen en een koortsige ree. De vraag is dus: waar is het zwembad?

zaaf schreef:
maak je een top 133? ben wel benieuwd...

Een top-100 ook goed?

zaaf
prima, alleen moet je er dan weer 33 weglaten...

I Gotta Feeling, brugklassentiment.

Teunnis schreef:
Lastige vraag: waar stoor ik me meer aan, I Gotta Feeling of Mumford & Sons? Twee van de grootste smetten op een mooi jaar.

Niks lastigs aan. Mumford & Sons is vele malen verschrikkelijker. Mag toch hopen dat dat de eindlijst niet gaat halen hier.

Rudi S schreef:
Veel prog dus.

Koude soep!

uit een warm land.

Rustig hier, stilte voor de storm, ook een beetje creepy muziek dit jaar.
Ik heb in ieder geval een griezelige nummer 1.

Rudi S schreef:
Ik heb in ieder geval een griezelige nummer 1.

http://i.imgur.com/c4IOOS6.png

Met the lijstjes van DjFrankie Film Pegasus zaaf Arno HugovdBos bikkel2 ArthurDZ GrafGantz nelis Johnny Marr yeahyeahyeah hoi123 Renoir Teunnis Rudi S is er nog alles mogelijk.

Stand.
nummer 1. = 34 punten.
nummer 2. = 31 punten
nummer 3. = 30 punten.

Edit: Simon77 is er ook weer bij
16 deelnemers

Oeh hopelijk lukt 't nog vanavond om hier even aan te zitten.

DjFrankie (moderator)
GrafGantz schreef:
(quote)

(afbeelding)

De s in de zee gevallen dus?

Gast
geplaatst: vandaag om 06:56 uur

geplaatst: vandaag om 06:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.