MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
GrafGantz schreef:
Low is een van de twee met 4* die mijn lijstje gehaald heeft, zij het nipt. Had hem absoluut niet in de uiteindelijke top 10 verwacht.
Zo vreemd is dat toch niet. Won wel de Knock-out: 1994

Niet in mijn lijst trouwens.

Een beetje een lowvlieger. Ik had 'm daarom over het hoofd gezien. Toch maar eens gaan luisteren dan.

zaaf schreef:

Alan Sparhawk, oorspronkelijk uit Seattle, verhuisde met pa en ma nogal wat in zijn vroege jeugd. Via Utah streek men uiteindelijk neer in Duluth, Minnesota op zijn 9e. Hij leerde gitaarspelen, en zijn toekomstige vrouw Mimi Parker kennen.

Nee!
Duluth, Minnesota, uit Fargo! Ook een geweldige tv-serie.

Minnesota staat overigens ook wel bekend als Ettasota bij the locals.

zaaf
6. Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain
https://www.musicmeter.nl/album/520

Punten : 381
Nom. : 19
Nr. 1 van : niemand

Stabiel, vanaf begin medio top 10. Met de laatste lijsten nog over Low heengejumpt.

Pavement, de independent band uit Stockton California, wordt gezien als zeer invloedrijk. Aanvankelijk vrijwel alleen naar buiten tredend met singles en EP's werden ze behoorlijk cult begin jaren 90. Waar de groep begon onder sterke invloed van The Fall, tot afgrijzen van Mark E. Smith, kwam er mettertijd wat meer melodie in de composities en met name op de debuutlangspeler, die bijna een jaar circuleerde op cassette voor hij officieel werd uitgebracht, is ook sterke invloed van Swell Maps te horen.
De initiele drummer van de band, lokale 'weird hippie' Gary Young, had een eigen studio waar het eerste lo-fi materiaal van de groep was opgenomen. Op tour na Slanted and Enchanted bleek de vreemdeling ook een behoorlijk drankprobleem te hebben en werd het onhoudbaar hem als drummer bij de groep te hebben.

Met een nieuwe drummer, Steve West, dook men de Random Falls Studios in New York in om voor het kleine Matador Records de wat melodieuzere opvolger te maken. Die was in een maand tijd gereed en ofschoon na de release grotendeels genegeerd in de US werd de plaat opgepakt in Engeland waar de plaat top 20 werd.

En weer zo'n juweeltje uit '94. Losjes en raak. Ik smul ervan.

Ik maar denken dat 1994 een typisch Britpop jaar was....

Ja, verrassend dat deze de lijst haalt. Hier op 18, prima plaat maar had hem echt niet verwacht. Gaan blijkbaar een aantal klappers de top 10 niet halen dit jaar.

Casartelli (moderator)
Volgens mij wielrent het beroerd, zo'n trottoir, maar niettemin stond Pavement op meer radars: 9 van de 13, waarvan 2x op de goede plek.

69 Dwejkk_ +20
56 Joezer49263 +19
55 Telamon +19
53 west +17
39 Bonk +19
39 johan de witt +20
38 vigil
36 EttaJamesBrown +17
36 Teunnis +19
34 Casartelli +19
20 herman
19 GrafGantz
16 nico1616

Ik doe zelf ook weer eens mee in de voorspelling. Niet in de top-20, deze band staat zo ongeveer haaks op alles wat muziek voor mij betekent.

Een pareltje net buiten mijn top 20. En bij eerste beluistering van Low denk ik bijna hetzelfde. Ideale ochtendmuziek na een avondje gratis bierdrinken met collega's.

Het album van Low opnieuw beluisterd. Klinkt nu aanzienlijk beter als toen ik het voor de eerste keer hoorde. Zou zonder meer in mijn top 20 beland zijn.

Pavement bij mij op nummer 15 trouwens.

Bij mij op 5, voorspeld op 6.

Betekent inderdaad wel dat twee Britpop-classics het niet gehaald hebben, en dat maakt de nummer 10 nog verrassender!

Casartelli schreef:

Ik doe zelf ook weer eens mee in de voorspelling. Niet in de top-20, deze band staat zo ongeveer haaks op alles wat muziek voor mij betekent.

Ik vind het oprecht mooi dat je met muziek soms qua smaak en beleving heel dicht bij elkaar kan liggen, maar op andere gebieden/genres binnen die muziek ook weer heel ver uit elkaar kan liggen. Dat wist ik bijvoorbeeld al aangaande een jongeman genaamd Neil. Maar blijkbaar is dit stoepbandje er ook één. Die stond in mijn top 20 op 5 namelijk. Erg fijn album!

Pfffff, ik ben dit jaar niet zo goed in voorspellen geloof ik

johan de witt schreef:
Bij mij op 5, voorspeld op 6.

Betekent inderdaad wel dat twee Britpop-classics het niet gehaald hebben, en dat maakt de nummer 10 nog verrassender!

Blur had ik sowieso niet verwacht, ik denk te weinig hoge scores (wel van mij overigens) Suede zal nog wel komen mag ik hopen

Blur verwacht ik juist als enige nog wel
Modern Life werd al 11e, dus dan deze zeker top 5 zou je zeggen.
Ik doelde op Suede en Oasis.

Casartelli (moderator)
Bonk schreef:
Ik vind het oprecht mooi dat je met muziek soms qua smaak en beleving heel dicht bij elkaar kan liggen, maar op andere gebieden/genres binnen die muziek ook weer heel ver uit elkaar kan liggen. Dat wist ik bijvoorbeeld al aangaande een jongeman genaamd Neil. Maar blijkbaar is dit stoepbandje er ook één. Die stond in mijn top 20 op 5 namelijk. Erg fijn album!
Qua vocale barrière vertonen jonge Neil en Pavement hier wel flinke gelijkenis.

zaaf
5. Underworld - dubnobasswithmyheadman
https://www.musicmeter.nl/album/912

Punten : 392
Nom. : 16 x
Nr. 1 van : andré, ArthurDZ, wibro, GrafGantz, herman

Begon de race redelijk goed, met hoge noteringen sprong de plaat naar nummer 2 en leek daar te blijven staan. De steun werd aan het eind, ondanks nog een nummer 1 plek, minder en werd het plek 5.

Underworld kent zijn oorsprong in begin jaren '80 synthpop groep Freur, waar Karl Hyde en Rick Smith reeds in zaten. Na een vrij succesvol debuut met de plaat Doot-Doot werd de opvolger slechts in Nederland en Duitsland uitgebracht. Na labeldropping en een doorstart als Underworld bleef het succes matig, alleen Underneath The Radar werd een hitje in Australië. In 1990, na een tour als support act van Eurythmics, lag de groep eigenlijk op zijn gat.
Na die tour bleef Hyde in de VS om allerhande muzikale dingetjes te doen, onder andere met Debbie Harry en Chris Stein. Bij terugkeer in Engeland trof hij Smith in samenwerking in hun studio in Romford met een jochie, DJ Darren Emerson. Die samenwerking was wederkerig: waar Emerson leerde van Smith waar het gaat om instrumentaria en studio apparatuur, spijkerde hij Smith bij op het gebied van elektronische muziek en de clubcultuur in die tijd, waar Smith een toenemende belangstelling voor had.

De drie gingen samenwerken en dat leverde een aantal singles op onder de oude naam Underworld en als Lemon Interrupt.
De groep hanteerde, qua songwriting, de werkwijze dat de songs moesten staan als akoestisch materiaal, maar ook als pure techno track. Hoewel er 'oude' elementen in zaten als de gitaar en natuurlijk de zang werden deze geïmplementeerd op een manier waarvan zij dachten dat het in deze tijd relevant was.

De single van Lemon Interrupt, Dirty, werd al een voorbode van het aanstaande succes en de nieuwe Underworldsingle Mmm... Skyscraper I Love You deed daar nog een schepje bovenop. Met vertrouwen werd de langspeler dubnobasswithmyheadman opgenomen en uitgebracht.

Erg fijne, sfeervolle plaat. Erg vertrouwd mee en nog steeds smaakt ie me prima.

Tja, hier heb ik dan weer weinig mee. In geen van beide lijstjes...

Oei daar zal m'n koppositie gaan, was er vrij zeker van dat ik deze ook in m'n voorspellingen had gezet, maar niet dus.

Maar wel heel mooi natuurlijk dat ie er in staat, zelf had ik 'm ook op 5 (en had in andere jaren met gemak mee kunnen doen voor de koppositie).

Had Underworld ook wel in de top 5 verwacht. Mooi dus.

4 op een rij!

Fout wel te verstaan...

Wat een slechte jaarlijst zeg

Prachtig fragment trouwens

Telamon
Ik vergeet steeds 'jes te geven aan zaaf's topteksten die hij plaatst bij de top 10

Ik wordt er haast sprakeloos van! Nas, NIN, Low, Pavement én Underworld! Mijn hele top-3 erin!

Low had ik niet in mijn voorspelling, de rest wel (maar met een vleugje hoop ipv verstand).

(vigil, je vergeet mijn punten voor Pavement op te tellen)

Suede, dEUS en Portishead zullen ook nog wel langskomen, wat betekent dat er 6 4,5* of 5*-platen in de top-10 zijn geëindigd, nog eentje die balanceert op 4*/4,5* (dEUS) en een hele goede 4*-plaat (NIN). Beste top-10 tot dusver? Ik wacht nog heel even met juichen... Er zijn nog twee Engelse schoffies die een vervelende smaak aan deze lijst kunnen geven. En nee, ik doel niet op Autechre. Dat zou een hele leuke stunt zijn

dEUS en Portishead verwacht ik ook nog en Jeff Buckley.

Casartelli (moderator)
Teunnis en Joezer49263 bieden zich - na reglementaire correctie - aan om Dwejkk_ uit de wind te houden. Verder staat dus ook op nummer 5 een album dat door slechts 6 mensen voorspeld werd (en op Joezer49263 na dan allemaal nog flink te laag).

75 Joezer49263 +19
70 Teunnis +15
69 Dwejkk_
55 Telamon
54 johan de witt +15
53 west
39 Bonk
38 vigil
36 EttaJamesBrown
36 GrafGantz +17
35 herman +15
34 Casartelli
33 nico1616 +17

Ja, ik weet zelf eigenlijk ook niet wat ik aan het denken was (excuus voor een lelijk anglicisme) toen ik wel The Prodigy en geen Underworld in mijn voorspelling plaatste. Alhoewel de statistieken dat wel ondersteunden... enter hier een zinnetje met "in dit deelnemersveld", "wens", "vader gedachte"...

zaaf
4. dEUS - Worst Case Scenario
https://www.musicmeter.nl/album/552

Punten : 398
Nom. : 19 x
Nr. 1 van : deric raven, Film Pegasus

Begon wel heeeel goed, en laveerde daarna tussen plek 3 en 5 om hier te landen.

Tom Barman was student aan de filmschool in Brussel toen hij de beslissing nam met zijn band dEUS serieus aan de slag te gaan. dEUS speelde tot dan toe veelal covers, maar richtte zich nu met nieuwe energie op de eigen nummers.
In 1992 leidde dit tot de EP Zea, die goede pers trok en een platendeal met Island Records (de eerste Belgische band met een major contract)

dEUS bestond destijds uit Barman, zang en gitaar, Stef Kamil Carlens, bas, Klaas Janzoons (Janssens), viool, Rudy Trouvé, gitaar en Jules de Borgher, drums.
Deze debuutplaat, met invloeden van Zappa, Beefheart en Waits, leverde een kop boven de recensie op in Humo: dEUS = gOD.

Redde het bij mij ternauwernood niet, maar dit is natuurlijk een Belgisch hoogstandje!

Pavement op 4 en Underworld op 11 prima zo

zaaf
Rudi zet je bril op!

zaaf schreef:
Rudi zet je bril op!

In mijn lijstje

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:19 uur

geplaatst: vandaag om 13:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.