MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Mijn voorspelling moet nog, ik moet nog even bepalen welke hiphopper ik bovenaan zet om een 6e nummer 1 te genereren.

Teunnis schreef:

Ik vond het ook lastig om de winnaar uit te kiezen, ik denk dat het dit jaar geen soevereintje wordt. De albums in de top-10 waren makkelijker te bepalen, dus ik verwacht een hoge score dit jaar

Ik had vorig jaar 9 van de 10 goed, 170 punten. Ik denk niet dat ik daar dit jaar overheen ga, het is toch wel wat lastiger te bepalen, merk ik. Over de nummer 1 heb ik dan weer minder twijfels.

De nummer 1 vond ik wel lastig te bepalen. En het zou me ook niets verbazen als het breedst gewaardeerde album uit 1996 op de site hier de top 10 niet eens haalt.

Mijn nr. 1 heeft in ieder geval met - in het Nederlands - pk te maken.
Hopelijk haalt die de top 10.

Casartelli (moderator)
Ik denk dat die er 6 plaatsen van verwijderd blijft.

Casartelli schreef:

6 plekken boven de 10e plek bedoel je dan? Ik heb pk in ieder geval op #4 voorspeld en de top-10 gaat zeker lukken. Ik twijfel nog of ik hem in mijn eigen lijstje ga zetten.

Casartelli schreef:

Toch maar mooi 1 plekje boven East 17.

In dat geval heb ik weinig hoop voor 808 State dit jaar.

Ataloona schreef:
Mijn nr. 1 heeft in ieder geval met - in het Nederlands - pk te maken.
Hopelijk haalt die de top 10.

bij mij ook op 1 , dat vergroot de kans op top 10 natuurlijk

De nummer 1 voor 1996 ik heb echt geen idee, voor 1997 weet ik het al wel
Die bergbewoners van PK zullen de top 10 toch wel halen

Vergeten de Snorliefhebbers trouwens dat album met die koe niet? Officieel is het een regulier studioalbum.

Teunnis schreef:
Snorliefhebbers

Staat hier op 4,5 maar nooit overwogen, dit is voor mij geen 1996 materiaal.

zaaf
voor mij wel hoor Teun

Casartelli (moderator)
Teunnis schreef:
Ik heb pk in ieder geval op #4 voorspeld
Na lang wikken en wegen heb ik deze suggestie maar overgenomen.

zaaf schreef:
voor mij wel hoor Teun

Ik heb wel California Jamming op 21.

Voorwaar ik zeg jullie:

Every man is evil, yes, and every man's a liar!

Jokkebrok.

zaaf
Nog 0,65 dagen… nog geen lijstje over 1996 binnen van o.a.:

bikkel2, catchup, Cellulord, Film Pegasus, HugovdBos, johannesA, luigifort, Teunnis

Telamon
Goeie nacht gehad, zaaf?

Joezer49263
11 voorspellingen binnen, waaronder 3 nieuwe deelnemers

25 albums nu genoemd, waarvan 6 als winnaar getipt

van de bijdrages uit de vorige aflevering mis ik nog Dwejkk_, GrafGantz en johan de witt

nog 11,5 uur heeft u de tijd om mee te doen

Joezer49263
stembus dicht

13 voorspellingen ingestuurd

25 albums genoemd

7 albums als winnaar getipt; aantal X respectievelijk 6/2/1/1/1/1/1

zaaf
stembus dicht

44 lijsten ingestuurd

303 albums genoemd ( )

1 album tot winnaar gebombardeerd door in 24 lijstjes te verschijnen, wat 599 punten opleverde.

de top 6 was net als vorig jaar halverwege beklonken en wisselden slechts hier en daar nog een stuivertje.

Ik denk dat ik al weet wie die winnaar is.

Ik ben trouwens nu al met 1997 bezig. 4 albums tot nu toe die 4.0* of hoger scoren en daar zit nog niet eens het hoofd van de radio bij. Het wordt dus weer heel veel luisteren. Ik heb zo'n 30 albums klaar liggen. Het mooie weer is geen punt. Gewoon wandelen met de smartphone en koptelefoon en luisteren maar.

zaaf
10. Manic Street Preachers - Everything Must Go
https://www.musicmeter.nl/album/1763

Punten : 266
Nom. : 12
Nr. 1 van : nelis

MSP stonden pas vanaf maandag in de top 25 en na dinsdag kwam er de nodige steun los om door te stomen naar de top 10.

De band werd aanvankelijk - in 1986 - opgericht als Betty Blue (naar aanleiding van de Franse film) door de schoolvrienden James Dean Bradfield (gitaar), Flicker (bass), Sean Moore (drummer en neefje van Bradfield), en Nicky Wire (gitarist).

In 1988 stapte Flicker uit de band, waarna als drietal verder werd gegaan met Wire op bas. De eerste single Suicide Alley werd uitgebracht en de cover ervan werd ontworpen door Richey James Edwards. Naast het ontwerp nam Edwards ook deel aan het tekstschrijven, het spelen van gitaar tijdens optredens en het spelen voor chauffeur van en naar optredens. Mede door zijn inbreng wist de muziek van de Manic Street Preachers zich te ontwikkelen tot een bruisend geheel van rock met pop en (in de begindagen) een erg ruige inslag.

In 1990 werd een contract getekend met het punklabel Damaged Goods Records voor een minialbum. Het vier nummers tellende plaatje (New Art Riot) deed het goed bij de pers en collegamuzikanten en trok de aandacht van het grote label Heavenly Records uit Londen. Hun eerste single voor dat label, Motown Junk, toonde een ironische, zwartgallige band ("I laughed when Lennon got shot") die ruige rock-'n-roll speelde. In het daaropvolgende jaar vergaarde de band een extreme reputatie - shows waren ruig en de band leek lak te hebben aan alles en iedereen - en werd een loyale en grote fanbase opgebouwd. Edwards werd in '91 in het ziekenhuis opgenomen, nadat hij 4 Real in zijn arm had gekerfd met een scheermes: 17 hechtingen waren het gevolg. Na al deze commotie lukte het de band wel een platencontract binnen te slepen bij Sony Records.

Hierop volgde het debuutalbum Generation Terrorists (1992) dat al snel internationaal succes wist binnen te halen. De band begon aan een wereldwijde toer, waarbij onder meer Japan werd aangedaan. Het lukte echter niet voet aan de grond te krijgen in de Verenigde Staten. Dat lukte ook met de opvolger niet en van het volgende album The Holy Bible waren de verkoopcijfers dusdanig teleurstellend dat de geplande Amerikaanse release nooit doorgang heeft gevonden. Toch liet de band op dat album horen muzikaal niet stil te staan. The Holy Bible bevatte gotisch klinkende metal met een ongebruikelijke melodieën en hoekige gitaar-riffs. Hiermee nam de band afstand van het geluid van de voorgaande albums. Meest opvallend was het donkere en vage karakter van de songteksten, die voor 75% door Edwards waren geschreven.

Niet veel later, op 1 februari 1995 verdween Edwards uit het Embassy Hotel in Londen. Zijn auto werd drie dagen later gevonden bij een nabijgelegen tankstation. Sindsdien heeft niemand meer iets van hem vernomen. De drie achtergebleven bandleden hielden zich de daaropvolgende zes maanden rustig en er werd serieus overwogen de band op te heffen. Maar met de zegen van de familie van Edwards werd besloten verder te gaan.

Het eerste album zonder Edwards draagt de toepasselijke titel Everything Must Go en bevat vier nummers waarvan de teksten (deels) door Edwards waren geschreven. Het album was een doorslaand succes. Ook het imago werd bijgesteld: van ruig tot alledaags.

Vond de plaat altijd wat 'gewoontjes'. Leek me geen topmateriaal voor dit jaar, maar zal de plaat in herbeschouwing nemen.

Mooi begin! Bij mij op 7 (en op 10 voorspeld).

Telamon
Krijg deze plaat nooit lekker weg. En in de voorspelling op de reservebank voor plek 10 maar gekozen voor Suede.

Prima plaat als ik in een alledaagse bui ben. Me lekker gewoontjes voel; ontworpen om te leven.

Ik ken de meest populaire nummers van deze band, maar die vond ik al niks. Ik houd absoluut niet van die zang. Daarom dit album maar links laten liggen.

Oei, niet mijn ding maar heb hem wel overwogen voor de voorspellijst. Was echter een van de laatste afvallers

Joezer49263
MSP; die waren maar bij weinig glazen bol kijkers in beeld blijkbaar, want welgeteld 2 deelnemers noemden ze in hun voorspelling.

De houder van de wisselbeker heeft een uitstekende start met de maximale score, en neemt gelijk de leiding in het klassement.

20 johan de witt
18 luigifort
0 Casartelli
0 EttaJamesBrown
0 GrafGantz
0 herman
0 Joezer49263
0 Johnny Marr
0 motel matches
0 Telamon
0 Teunnis
0 vigil
0 west

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:51 uur

geplaatst: vandaag om 10:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.